• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rusza przetarg na budowę przejścia przy dworcu

Aleksandra Nietopiel
14 kwietnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (621)
Wizualizacja przejścia naziemnego. Żółty kolor oznacza przejście dla pieszych, czerwony ścieżkę dla rowerzystów. Na fioletowo zaznaczono miejsce, gdzie rozbudowane zostaną istniejące przystanki tramwajowe
Wizualizacja przejścia naziemnego. Żółty kolor oznacza przejście dla pieszych, czerwony ścieżkę dla rowerzystów. Na fioletowo zaznaczono miejsce, gdzie rozbudowane zostaną istniejące przystanki tramwajowe

Rok po otwarciu przejścia naziemnego przy Bramie Wyżynnej miasto ogłosiło przetarg na budowę kolejnego - w okolicy dworca Gdańsk Główny. Plany są takie, by inwestycja była gotowa do końca tego roku. Sygnalizacja na przejściu zostanie włączona do systemu TRISTAR, a samo przejście, jak zapewniają urzędnicy, nie zakorkuje centrum Gdańska. Budowa będzie realizowana w oparciu o unijne środki.



Czy będziesz korzystać z planowanego przejścia przy dworcu PKP?

Po falstarcie projektu powstania przejścia przy dworcu, o czym pisaliśmy w styczniu, udało się ogłosić przetarg na jego budowę. Postępowanie ruszyło 14 kwietnia.

Zielone światło dała zmiana przepisów w prawie budowlanym. Zniknął z nich zapis dotyczący minimalnej odległości między przejściami dla pieszych.

Plan jest taki, by przejście naziemne w okolicy dworca Gdańsk Główny powstało do końca roku. Plan jest taki, by przejście naziemne w okolicy dworca Gdańsk Główny powstało do końca roku.

Płynność ruchu nie będzie zagrożona



Takie zapewnienie daje wiceprezydent Gdańska Piotr Grzelak, który przywołuje przykład otwartego przed rokiem przejście naziemnego przy Bramie Wyżynnej.

Przygotowania do budowy przejścia


- Nie zakorkowało miasta. Wręcz przeciwnie, ruch samochodowy odbywa się bardzo płynnie. Powstała zupełnie nowa przestrzeń publiczna dostępna przede wszystkim dla pieszych, także tych z niepełnosprawnościami. Dziś ogłaszamy przetarg na przejście o podobnych funkcjach, przy najważniejszym węźle przesiadkowym w Gdańsku - na przeciwko dworca Gdańsk Główny, gdzie tysiące pasażerów przesiadają się w różnych kierunkach. Ogłaszamy przetarg na przejście naziemne, które z jednej strony spowoduje tę dostępność dla pieszych - połączenie z dworcem PKP, a z drugiej strony spowoduje połączenie z przedłużonymi przystankami tramwajowymi, które tutaj się znajdują i otworzy nową przestrzeń na ul. ElżbietańskąMapkaGarncarskąMapka.

Budowa do końca roku



Zmiany na Podwalu GrodzkimMapka obejmą:
  • budowę naziemnego przejścia na wysokości ul. Elżbietańskiej, wraz z przejazdem rowerowym,
  • powstanie nowej sygnalizacji świetlnej,
  • wydłużenie o 25 metrów peronów tramwajowych,
  • montaż nowych wiat na przystankach tramwajowych.

Projekt to ukłon w stronę mieszkańców i turystów, którzy wykorzystują komunikację miejską w przemieszczaniu się.

- Przedłużenie peronów to właśnie otwarcie na osoby, które korzystają z komunikacji miejskiej. Projekt jest tak dostosowany, by zminimalizować przebudowę infrastruktury podziemnej. Spodziewamy się, że realizacja robót zakończy się jeszcze w tym roku - mówi Karol Kalinowski, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Plan jest taki, by przejście naziemne w okolicy dworca Gdańsk Główny powstało do końca roku. Plan jest taki, by przejście naziemne w okolicy dworca Gdańsk Główny powstało do końca roku.
Inwestycja nie ma jeszcze tymczasowej organizacji ruchu, ale nie są przewidziane całkowite zamknięcia ruchu, choć utrudnienia będą. W zakresie prac przewidziana jest m.in. przebudowa infrastruktury podziemnej, co związane jest z włączeniem sygnalizacji do systemu TRISTAR, drobne prace obejmą też kanalizację deszczową.

Przejście na jednym cyklu świateł



Przejście, przecinające Podwale Grodzkie, ma pracować w cieniu sygnalizacji świetlnej, obsługującej węzeł HuciskoMapka:

- Czyli będzie dostosowane do cykli i programów, które tam są programami nadrzędnymi. Długość cykli również będzie podobna. Przejście będzie obsługiwane programem, pozwalającym na jednokrotne przejście z dworca na drugą stronę ulicy tak, by całe potoki pieszych mogły przekroczyć przejście na jednym cyklu zielonego światła - mówi Agata Lewandowska, miejska inżynier ruchu.
Dla rowerzystów również przewidziano sygnalizację i znaki, a obsługa ruchu rowerowego znajdzie się po zewnętrznej stronie, nie kolidując z pieszymi udającymi się na perony przystankowe.

  • Plan jest taki, by przejście naziemne w okolicy dworca Gdańsk Główny powstało do końca roku.
  • Plan jest taki, by przejście naziemne w okolicy dworca Gdańsk Główny powstało do końca roku.

- Będziemy pracowali, by ten podstawowy program, który jest przewidziany w projekcie, był dostosowany do faktycznych warunków ruchu. Sygnalizacja będzie włączona w program TRISTAR, dzięki temu będziemy mogli na bieżąco reagować na ewentualne zmiany, a jak nasze doświadczenia pokazują - czasem kilkusekundowa zmiana w programie powoduje zdecydowaną poprawę warunków dla wszystkich użytkowników - dodaje Lewandowska.

Nowe otwarcie w kierunku Głównego Miasta



Planowana inwestycja ma ożywić, będące trochę na uboczu i nieco zapomniane ostatnio, ulice Elżbietańską i dalej Garncarską. Ta przestrzeń będzie miała szansę stać się jedną z ważniejszych przestrzeni publicznych w Gdańsku - przewiduje architekt miasta.



- Dzięki temu przejściu tą ulicą pewna część potoków pieszych będzie mogła przemieścić się w kierunku Głównego Miasta. Ta ulica [Elżbietańska - dop. red.] stanie się niejako wejściem do serca Gdańska. W ubiegłym roku podjęliśmy dyskusję, jak ta przestrzeń ma wyglądać. Będziemy chcieli, w kontekście realizacji tego przejścia, także zastanowić się, jakie dalsze zmiany powinny tu zajść, by ta ulica z takiego zaplecza stała się jedną z głównych przestrzeni publicznych Gdańska. Potencjał zmiany jest, mamy możliwości rozwoju nowych lokali i zagospodarowania rekreacyjnego - wiele może się tu wydarzyć. Mamy nadzieję, że ta przestrzeń tylko na tym zyska - mówi Piotr Lorens, architekt miasta.
Realizacja przejścia ma potrwać 24 tygodnie od daty podpisania umowy.
19:02 14 KWIETNIA 23

Przejście dla pieszych przy dworcu głównym (14 opinii)

Ogłoszono przetarg na budowę przejścia dla pieszych przy dworcu głównym w Gdańsku.
A raczej kolo hotelu lub kościoła sw. Elżbiety. Do tunelu prowadzącego na peronu szmat drogi.
Przejście ma powstać jeszcze w tym roku. Wydłużone mają być tez przystanki tramwajowe.
Ogłoszono przetarg na budowę przejścia dla pieszych przy dworcu głównym w Gdańsku.
A raczej kolo hotelu lub kościoła sw. Elżbiety. Do tunelu prowadzącego na peronu szmat drogi.
Przejście ma powstać jeszcze w tym roku. Wydłużone mają być tez przystanki tramwajowe.

Miejsca

Opinie (621) ponad 50 zablokowanych

  • szpital na Nowych Ogrodach (3)

    po oddaniu do użytku tego przejścia będzie miał sporo roboty tak coś czuję. Ciekawe, że akurat teraz dopiero ktoś wpadł na taki absurdalny pomysł przecięcia drogi szybkiego ruchu samochodowego. Zróbcie też takie samo cudeńko na Trakcie św. Wojciecha na Oruni. A może to już początkowy element kampanii wyborczej, która będzie miała później jeszcze bardziej zaciekły charakter niż 4 lata temu.

    • 16 4

    • (2)

      Absurdalnym pomysłem było "stworzenie drogi szybkiego ruchu samochodowego" przez ścisłe centrum miasta, a nie oddanie wreszcie po kilkudziesięciu latach tej przestrzeni z powrotem pieszym i pasażerom komunikacji miejskiej, dla których kółka po brudnych, ciemnych i niebezpiecznych tunelach i noszenie bagażów po schodach jest zdecydowanie większą niewygodą niż wciśnięcie hamulca na czerwonym świetle dla kierowcy.

      • 1 3

      • Oddaj tę przestrzeń! (1)

        Ale najpierw daj inną drogę....jak dojechać z dolnego miasta do Wrzeszcza...
        Pobudowano biurowce wzdłuż grunwaldzkiej !
        A jeszcze, zlikwidujcie autobusy i tramwaje na tej trasie, skoro to przestrzeń pieszym!

        • 2 0

        • Tramwajem lub autobusem. Mam nadzieję, że pomogłem.

          • 1 1

  • Ankieta

    Jest bardzo poprawną. Nie ma odpowiedzi, która kwestionuje jedynie słuszną linię zielonego ładu. Jeszcze by wyszło, że ludzie się nie zgadzają ze światłymi zmianami.

    • 6 0

  • Dlaczego ta banda zamiast ułatwić ludziom życie cały czas je utrudnia!? (2)

    • 18 4

    • Przejście dla pieszych przy Dworcu ułatwi życie wielu ludziom, a to, że swoim blachosmrodem będziesz musiał tam chwilę postać. działa tylko na plus, bo może udręczony przejazdem przez Wały Jagiellońskie i Podwale Grodzkie postanowisz zostawić auto na parkingu pod domem lub przy pętli tramwajowej/stacji PKM.

      • 2 7

    • Ekolodzy miejscy w działaniu (czyt. w paraliżowaniu dobrych rozwiązań).

      • 0 0

  • To może (2)

    To może warto przy takim działaniu warto zainstalować sygnalizacje która będzie priorytezować tramwaje? To jak długo stoją tramwaje na światłach to jest nieśmieszny żart - nie tylko na tym nowym przejścium przy forum.

    • 13 1

    • (1)

      Tramwaje odcinek Pohulanka - Brama Oliwska przez Bramę Wyżynną powinny pokonywać bez tracenia kilku minut na każdych światłach, niezależnie od tego, o ile zielona fala dla nich wydłużyłaby czas przejazdu samochodom. Czas ucywilizować to, co za PRL-u zostało zupełnie zniszczone w centrum Gdańska.

      • 2 1

      • Racja, tramwaj zawsze bardziej optymalnie przewiezie ludzi i to on powinien mieć prirotytet - tylko w tym mieście nikt tego nie rozumie i światła dla pieszych przy forum potrafią się wzbudzić gdy tramwaj już podjeżdza na przystanek lub właśnie z niego rusza i kolejne hamowanie.

        W Amsterdamie da się zrobić inteligentne światła dla komunikacji miejskiej, w Gdańsku da się tylko podnieść cene biletu i czas podróży.

        • 0 0

  • I bardzo dobrze (1)

    Akurat tam przejście jest potrzebne

    • 4 12

    • Hotelarzowi

      • 0 0

  • Bardzo dobrze (2)

    Nigdy nie komentuje artykułów ale tym razem temat jest tego warty. Przejście przy bramie wyżynnej było i jest d**ilnym pomysłem ale to przejście jest niesłychanie potrzebne! Wszystkim komentującym że przecież jest przejście podziemne polecam przejść się tamtędy z większą walizka. Winda jest po schodkach przy tym przepięknym wymyślę jakim jest obrzydliwe City Forum (czemu to jeszcze stoi?). Jest źle oznaczona. Turyści nie widzą że istnieje. W dodatku często jest zepsuta. Schodów ruchomych brak. Nie policzę ile set razy mój mąż pomagał starszym i schorowanym ludziom znosić i wnosić walizki w tym przejściu. Jest to odczłowieczone, wygląda jak z krajów trzeciego świata i po prostu bez sensowne. Dworzec ma mieć udogodnienia. Polecam też Wam wsiąść na wózek inwalidzki i dostać się na przystanek tramwajowy. Frajda jakich mało! Jest to dworzec dużego europejskiego miasta a wygląda jak Polska F.

    • 6 5

    • (1)

      Z tego samego powodu, dla którego uznajesz za istotne i mądre przejście przy Dworcu, istotne jest też przejście przy Bramie Wyżynnej. Miasto, a szczególnie jego centrum, powinno być przede wszystkim dla ruchu pieszego i funkcjonować jako węzeł komunikacji publicznej, a nie być przecięte na pół kilkupasmową autostradą.

      • 0 1

      • Tyle że jest przejście naziemne. Na Hucisku. Jest naprawdę blisko

        • 0 0

  • Opinia

    Generalnie nie będę tu jak co poniektórzy określają wył z tego powodu, ale na pewno nie zagłosuję na obecne władze miasta nawet jeśli opcją będzie PIS, bo większą bezmyślnościom to się nie da zabłysnąć . Jest to trasa tranzytowa więc może najpierw opcja dla tej trasy a później takie szykany , ale władza chce być eko i woli aby samochody stojąc w korkach więcej smrodziły w mieście. BRAWO szczyt inteligencji

    • 15 2

  • Niszczyciele Gdanska

    • 15 2

  • Koryztsający z tego pzrejscia popełnia wykroczenie

    Ustawa prawo o ruchu drogowym Art 13.4. "Jeżeli na drodze znajduje się przejście nadziemne lub podziemne dla pieszych pieszy jest obowiązany korzystać z niego, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3."
    Każdy przechodzący przez przejście dla pieszych przy Locie czy GUM czy US na Polankch popełnia wykroczenie, niezależnie od tego co gdański UM bajdurzy.
    Polecam policji lekturę Art 13.4.
    PS. Ust 2i3 dotyczy przechodzenie poza przejściem dla pieszych.

    • 7 4

  • Nie ma innych pilniejszych wydatkow?

    Uważam ze miasto defrauduje publiczne pieniadze jezeli chodzi o ta inwestucje. Jest demokracja ludzie nie chca przejscia w tym miejscu jest tunel. Co do wiat na przystankach jal najbardziej sie zgadzam

    • 8 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane