• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rusza remont linii tramwajowej na Żabiance i w Jelitkowie

Maciej Naskręt
18 sierpnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 

Od soboty pasażerowie komunikacji miejskiej muszą liczyć się z utrudnieniami w ruchu tramwajów na ul. Pomorskiej. Rusza przebudowa torowiska wiodącego z Żabianki do Jelitkowa, która potrwa pół roku.



W nocy z 19 na 20 sierpnia rozpocznie się przebudowa torowiska tramwajowego przy ul. Pomorskiej zobacz na mapie Gdańska na odcinku od ul. Chłopskiej zobacz na mapie Gdańska do pętli Jelitkowo wraz z pętlą zobacz na mapie Gdańska.

Wykonawca zacznie prace od demontażu sieci trakcyjnej, a następnie torowiska. Utrudnienia dla kierowców: w związku z robotami będą chwilowo wprowadzane zwężenia do jednego pasa na jezdni ul. Pomorskiej w stronę Żabianki.

Inwestycję, zleconą przez miejską spółkę Gdańskie Inwestycje Komunalne, wykona firma Pol Dróg Gdańsk. - Za wykonaną przebudowę torowiska otrzyma ona 18,7 mln zł. Prace mają potrwać sześć miesięcy, ale już pod koniec tego roku powinien zostać przywrócony ruch tramwajowy na remontowanym odcinku - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy GIK.

Projekt inwestycji przewiduje przebudowę 2 km toru w ciągu ul. Pomorskiej i na pętli Jelitkowo. W ramach robót torowych przeprowadzony zostanie remont czterech torów postojowych pętli Jelitkowo, a także przebudowane przy nich zostanie siedem peronów, w tym dwa na wysokości ul. Helskiej zobacz na mapie Gdańska. Tam też staną dwie nowe wiaty.

Zgodnie z dokumentacją projektową przebudowie będzie podlegać również sieć trakcyjna oraz dojazdy do pętli dla pojazdów technicznych. Zostaną również naprawione przejazdy tramwajowe.

Inwestycja to część Gdańskiego Projektu Komunikacji Miejskiej GPKM III, dofinansowanego z funduszy UE. Jego koszt wynosi ok. 700 mln zł. W ramach Projektu wyremontowano już linię na Zaspie, Przymorzu i Siedlcach. Obejmuje on również budowę linii tramwajowej w ciągu ul. Nowej Łódzkiej.

Zmiany w komunikacji na czas remontu torowiska

Tramwaje linii 2 i 9 będą kursowały na trasie skróconej, do pętli Zaspa: .... - Opera - Mickiewicza - Zaspa.

Z uwagi na ograniczoną przepustowość pętli Zaspa, funkcjonowanie linii 6 zostanie czasowo zawieszone, w zamian zwiększona zostanie częstotliwość kursowania linii 11 na aktualnej trasie, tj. z Chełmu przez Zaspę do Oliwy.

Równocześnie, zamiast do Jelitkowa, tramwaje linii zastępczej 91 będą kursowały na trasie zmienionej: Zajezdnia Wrzeszcz - Oliwa - Chłopska - Zaspa, natomiast linia 8 zamiast do Jelitkowa, zostanie skierowana do pętli Oliwa.

Celem poprawy obsługi komunikacyjnej Jelitkowa, trasa linii autobusowej 117 zostanie wydłużona z pętli Jelitkowo Kapliczna przez ul. Kapliczną aż do pętli tramwajowej w Jelitkowie.

Powyższe zmiany będą obowiązywały jedynie przez około dwa tygodnie, gdyż w dniu 4 września, w związku z rozpoczęciem modernizacji torowiska w ciągu al. Hallera (od ul. Pstrowskiego do pętli Brzeźno Plaża), zostaną wprowadzone kolejne modyfikacje w sieci tramwajowej.

Opinie (145)

  • (3)

    jeszcze niech nowy asfalt położą na biegnącej obok ulicy w obu kierunkach to będzie poprostu pięknie

    • 156 7

    • Super

      Tyle, że wykonawcą będą partacze z Pol-Dróg. Mam dziwne przeczucie, graniczące z pewnością, że znowu dadzą ciała z terminem. Wystarczy choćby popatrzeć na tempo pracy na "wylotówce" z Chełmu na Szadółki. O jakość kestem spokojny, będzie tak samo jak na placu przyjaciół, Sopotu - krzywo i byle jak. Mam nadzieję, że nadór będzie lepszy niz w Sopocie.

      • 10 1

    • (1)

      Dawno już mieszkańcy Żabianki zabiegali o nowy asfalt na ul.Pomorskiej.To ważna ulicaze względu na Argo - Arenę ,plażę jelitkowską ,hotele...Jest to ciąg komunikacyjny - turystyczny!

      • 5 3

      • Nie warto kłaść nowego asfaltu...

        ...turystyczny przez 3-trzy miesiące , więc nie ma po co się wysilać, jak wkroczą z budową Zielonej Drogi to rozp---przą wszystko. Tak zrobili ma ulicy Rybackiej, w ubiegłym roku wybudowali piękne parkingi po to aby w tym roku je rozwalić. rozpiepszą

        • 0 1

  • myślałem że już na ...chełm :)

    • 22 28

  • moim zdaniem (11)

    odnawiane torowiska powinny być układane na czymś płaskim, utwardzonym jak asfalt lub coś podobnego. Mogły by po tym jeździ pojazdy uprzywilejowane jak karetki, które nie musiały by przeciskać sie przez korki.

    • 128 21

    • dobry pomysl

      Podobnie jest w Wawie na czesci al. Jerozolimskich. Karetki maja zawsze wolny przejazd. Dobrym pomyslem byloby tez laczenie w ten sposob przystankow tramwajowych z autobusowymi. Widzialem takie w Poznaniu.

      • 34 2

    • Takie rozwiązanie ma jednak dwie wady. (5)

      1) ilu kierowców potraktowałoby to jako dodatkowy pas ruchu, spowalniając tramwaje?2) zwiększa koszty przyszłego remontu torowiska

      • 13 3

      • Niech SM chodzi i patroluje

        • 7 3

      • (1)

        nie widze problemu 1000zł za poruszanie sie pasem dla karetek recze ci że po miesiącu by nikt na ten pas nie wjezdzał wystarczyła by jedna kamera lepsza niz fotoradar

        • 18 2

        • a czemu tylko 1000zł ??

          10 tysi przywalić a co tam :) niech sie buraki uczą że nie wolno i już

          • 3 1

      • raczej nie

        jeśli układało by sie torowisko z gotowych elementów (jakiś system) to wręcz przeciwnie, ewentualne remonty były by bardzo łatwe i szybkie.

        • 4 2

      • W Krakowie to jakoś działa. Akierowcy tam tacy sami, jak u nas.

        • 1 0

    • "jojo LG" to niedobry pomysł...

      ...nie można kłaść torowiska na czymś utwardzonym bo woda musi mieć odpływ. Tak kiedyś za komuny na alei Zwycięstwa położyli torowisko na jezdni a potem z tym były tylko same kłopoty. W tym miejscu gdzie dziś jest torowisko była kiedyś jezdnia i ktoś pomyślał aby położyć na niej tory.

      • 0 1

    • I tak się robi. W pobliżu szpitali i stacji pogotowia. Ale nie na całej długości torów.

      Karetki nie zauważyłyby różnicy. Bo jakoś tramwaje nie za bardzo mogą ustąpić miejsca. Jak to pojazdy szynowe.Idea tramwaju polega na jeździe po pasach zieleni. Jak najrzadziej po drodze, którą może dzielić z samochodem. Wtedy nie stoi w korkach. Jak to bywa przy Operze koło Gdańska Politechniki.

      • 2 1

    • tam nie ma korków

      karetki też tam nie jeżdzą

      • 1 0

    • ...jojo LG , głupota do n-tej potęgi.

      • 0 0

  • Trzeba przyznać... (5)

    ...że dawno nie było takiej akcji remontowo - budowlanej w jednym roku. Zacisnąć zęby i potem będzie pięknie

    • 147 13

    • od ilu lat Gdańsk zaciska zemby (3)

      w tej chwili to już wszyscy jestesmy szczerbaci od tego zaciskania

      • 28 35

      • Szczerbaty ? To kup proteze ! (2)

        • 24 12

        • trollu magistracki (1)

          wez sie do jakiej uczciwej roboty

          • 9 17

          • trollu internetowy

            weź się do jakiejkolwiek roboty....nudne jest to ciągłe przerzucanie się błotem w sprawach, które niektórych kompletnie nie dotyczą.

            • 13 4

    • potem wszyscy będziemy już starzy...

      ...czemu tego nie robili 15 lat temu?

      • 4 3

  • 6 miesięcy (18)

    no rekordowe tempo, jak zwykle w Gdańsku i aż 2 kilometry torów. Jak widze te remonty, które powinny trwać najwyżej 30 dni to scyzoryk sam się otwiera. No coż sami na takie władze głosowaliście to macie. Powinno się władze miasta i spółki pozwać do sądu (gdyby był u nas normalny) za straty ponoszone przez mieszkańców ze względów na straty z powodu utrudnień (nik nie liczy kosztów społecznych nieporadności lub co bardziej prawdopodobne - braków w wykształceniu i chęci w rozwoju inżynierów którzy przygotowują te inwestycje).

    • 87 97

    • mm (3)

      Jezeli na kazdym przetargu wybiera sie najtanszego oferenta by zaoszczedzic i moc pozwoli sobie na realizacje wiekszej liczby niezbednych inwestycji to nie licz ze remont bedzie trwal 2 dni.

      • 12 3

      • sami eksperci (2)

        a czytałeś kiedyś jakąś dokumentację przetargową?? nie tylko cena ale i czas się liczy i często jest ot od 20% - do 50% punktacji przetargowej. Nie znasz się ani na technologii ani na sposobie wykonania... daruj

        • 16 11

        • Tak jasne....

          W 90% procent przypadków czas wykonania to 10-20% punktacji.Z 50% to się jeszcze nigdy nie spotkałem, wiec daruj sobie takie naciąganie.

          • 11 2

        • najpier sprawdź

          a potem pisz - przetargi zgodnie z ustawą pzp winny byc oceniane poprzez kryterium ceny - i w tym przypadku gike2012 ustaliło kryterium tylko cene. Termin wykonania ustalił zamawiajacy - 6 miesięcy dla torowiskaw Jelitkowie i 4 miesiące dla Brzeźna.Jak jade Grunwaldzką i widze jedną koparkę i kilku ludzi podpierających się na łopatach to minie krew zalewa.ps. Pokaż mi przetargi gdzie termin wykonania stanowi 50 % punktacji. Miasto Gdańsk zasadniczo stosuje tylko cene jako kryteriu oceny ofert przetargowych.A tajemnicą poliszynela jest, że przygotowujacy przetargi ustalają czas wykonania tak aby firmy drogowe miały maksymalnie dużo czasu na wykonawstwo gdyz mają za mało pracowników a za dużo rozgrzebanych robót.

          • 1 1

    • specjalista od budowy torów się znalazł (5)

      • 27 2

      • Ale proszę Cię (4)

        To naprawdę są trzy przystanki i pętelka, co tu robić przez 180 dni?

        • 14 14

        • po co się pytasz (3)

          skoro nie rozumiesz technologii remontowania torowisk.

          • 11 6

          • Pytam się po to (2)

            bo zastanawia mnie, dlaczego całe Przymorze czy Zaspę zrobili w 3 miesiące, panie TECHNOLOG.

            • 7 4

            • (1)

              To dość proste, nawet dla laika: Zaspa i Przymorze to względnie proste zadania: proste odcinki, bez łuków, bez rozjazdów ze sterowaniem elektrycznym, bez całkowicie nowej i przesuniętej pętli, bez kanału burzowego pod grupą rozjazdów, bez nowej dyspozytorni, bez torowiska trawiastego, które jest zupełnie inną technologią niż sypanie warstw kruszców i przejazd podbijarką, gięcie szyn i zmienne promienie łuków to także inny czas wykonania niż łączenie i robota długich, prostych odcinków, zupełnie jak na Zaspie i Przymorzu. Teraz rozumiesz czemu 180 dni? Można pracować i w 90 dni ale wtedy nie byłoby nas stać na Wrzeszcz i znów byś malkontencił...

              • 20 0

              • I o takie coś chodzi

                Jasiu!

                • 4 0

    • (2)

      Po dużej liczbie zwrotów fachowych i branżowych wnioskuję że na kardiochirurgii, fizyce kwantowej ii energetyce jądrowej też się znasz morowo.A teraz zastanów się. Nie mają płacone za godzinę tylko cena jest stała. Czy opłacało by się firmie trzymać ludzi i sprzęt na budowie dłużej niż praca tego wymaga?

      • 21 1

      • Mnie nie obchodzi co sie oplaca firmie, tylko to co mi sie oplaca. Czas inwestycji powinien byc jednym z warunkow przetargu. Nie obchodzi mnie, ze przetargi, ze dokumentacja, ze snieg, ze wiatr. Jak wladze/wykonawcy/ztm i kto tam jeszcze nie potrafia to niech zrobia miejsce dla lepszych.

        • 3 5

      • Tak, opłacało by sie , bo firma trzyma po kilku ludzi i jednej koparce na kilku budowach i ma gdzieś, bo trmminy długie i ogarnia na raz kilka budów, a tak musiałaby wiecej sprzętu zwozić z miejsca na miejsce...Proste, nie?...

        • 2 2

    • 6 mc (1)

      Kolego skąd się zerwałeś a remont mieszkania jak robisz to tylko 1 dzień

      • 3 3

      • nie

        ale też nie robie przez 6 miesięcy tylko w kilka dni lub 2-3 tygodnie w zależnosci od zakresu i zakładając, że robie go sam a nie za pośrednictwem firmy.

        • 0 0

    • 11 metrów torów dziennie czyli 2 szyny dizennei bedą układac hahaha

      • 2 2

    • Załóż firmę i rób remonty w 30 dni. (1)

      Życzę powodzenia.

      • 7 1

      • zamknij firme jesli nie potrafi robic remontu w 30 dni

        • 3 5

  • Oj 30 dni na taki remont (2)

    Mysle ze ty ze szwagrem w weekend byscie podolali. A serio, nie pisz bzdur przed przeczytaniem dokumentacji technicznej. Wiedza nie boli, brak wiedzy szkodzi.

    • 71 24

    • ma racje (1)

      za długo chodzę po tym świecie by nie zauważyć że w większości przypadków terminy są rozciągane do granic tolerancji tylko po to by sobie zaklepać kolejne zlecenie. Potem przez kilka miesięcy nic się nie robi bo firma kończy prace w poprzednim miejscu. No cóż ale skoro niemal w 100% o wyborze wykonawcy decyduje cena ....

      • 13 10

      • Poczytaj sobie

        prawo o zamowieniach publicznych, po lekturze zastanow sie, moze wtedy zrozumiesz.

        • 8 6

  • Dlaczego nie mogą zamknąć linii na początku września? (8)

    Przecież trwa sezon letni a ludzie dojeżdżają do plaży w jelitkowie.

    • 30 41

    • To się przejdą plażowicze. (6)

      Przypominam, że remontowany będzie 600 metrowy odcinek torów, także spokojnie można zrobić sobie krótki spacer. Alternatywą jest linia autobusowa 227 lub 117.

      • 18 6

      • (2)

        Pojedz do nieznanego Ci miasta, ktore jest akurat w remoncie i sprobuj dojechac gdzies objazdami i liniami zastepczymi. I teraz pomysl co taki plazowicz zrobi.

        • 12 6

        • ...pomyśli?

          • 8 4

        • Są przecież mapy, Internet!!!

          Trzeba umieć zorganizować sobie wyjazd, a nie jechać w ciemno. Ja dużo jeżdżę po Polsce i nie tylko i nic mnie nie zaskoczyło nigdy, bo zawsze przed wyjazdem sprawdzam chociażby zmiany w komunikacji na stronie.

          • 4 4

      • na Jana z Kolna wymienili dłuższy odcinek i wyremontowali przystanki w 3 miesiące (2)

        pracowali tylko w weekendy....

        • 6 1

        • (1)

          ... nie zmieniając podsypki, odwodnienia, trakcji itd...

          • 7 0

          • Na JzK robili tylko górę, dołu nie ruszali, a pierwszym zagadnieniem budowy torowisk jest prawidłowe odwodnienie, którego na JzK nie było i nie zrobiono, bo przekładka torowiska w przyszłości, zaś potem przekładki pewnie nie zrobią, bo kapucha a i tak jest już przecież ładnie i pięknie...

            • 3 0

    • a ja się zastanawiam gdzie jeszcze mozna wbic lopate i cos rozkopać

      • 1 0

  • GIK wzorem a w ZDiZ przaśnie (1)

    Jak robi GIK to robota się pali w rękach a jak ZDiZ to trwa mać. W GIK urzędników na lekarstwo, za to w ZDiZ cała ich armia. W GIK kontakty e-mail i telefony są aktywne, w ZDiZ pisz na Berdyczów bo ogólnie brak adresów a te co są, to pełne i nie przyjmują więcej niż 2 Mb, zaś telefony ogólnie są nie odbierane. Przydało by się sprzątanie stajni Augiasza raz a dobrze, bo to my płacimy za takie pracowanie.

    • 37 3

    • te remonty robi gike nie zdiz

      • 0 0

  • Jak zwykle linie z Zaspy w kier. Opery pojadą puste. Poroniony pomysł z tą 2 i 9. (3)

    6 też jeździ pusta. Zrobić coś z tym mądre głowy z ZTM!!!

    • 9 29

    • .

      tam nie ma madrych glow.

      • 9 4

    • wsiadam na 2 przystanku od pętli na Chełmie (1)

      nie zauważyłam by 6 jechała pusta - rzadko zdarza się by było jeszcze jakieś miejsce siedzące; to samo dotyczy 11; w kierunku odwrotnym też jakoś nie zauważyłam by puste jechały.. choć racją jest, że gro osób wsiada wcześniej (Przymorze, Żabianka) a zaspianie poruszają się chyba najmniej tramwajami

      • 7 2

      • Ja z ato widzę bardzo często. W przeciwienstwie do "3" i "8", które zawsze są zatłoczone.

        • 0 0

  • A gdzie automat biletowy przy Porcie Lotniczym??? (7)

    Kierowca autobusu stoi 5-10 minut i bawi się w sprzedawcę biletów.

    • 94 1

    • (6)

      na Żabiance i w Jelitkowie nie ma przytanku "port lotniczy"

      • 7 16

      • ale jest w rębiechowie (5)

        • 12 2

        • Tak by być czepialskim i ścisłym to powiem, że wbrew pozorom terminal nie stoi w Rębiechowie :P (4)

          Ha,ha,ha, ale jestem czepialski! A tak już na poważnie to by się zdecydowanie przydał. Choć najważniejszy krok już miał miejsce, dodanie słowa centrum w kierunku jazdy linii 210 jadącej na Orunię. Stanowczo ułatwiło to życie kierowcom zmniejszając liczbę pytań pasażerów. Przydałaby się poza automatem biletowym jakaś duża wielojęzyczna tablica informacyjna jak dojechać do kilku najważniejszych miejsc w trójmieście (dworzec Główny, Centra Gdańska, Gdyni i Sopotu itp.) bo ta drobna mapka o ZTM jest zrozumiała tylko dla miejscowych.

          • 2 0

          • Tą mapkę to rozumie ten kto ją zrobi !!!

            Tak samo jak oznaczenie przystanków na żądanie . Czysta paranoja . Na każdym przystanku jest tabliczka na żądanie ale obowiązuje tylko te linie nad którymi jest umieszczona na słupku lub przed liniami na wykazie umieszczonym we wiacie . Ale te zawiłości dla tych którzy decydują o formie informacji społeczeństwa to pikuś - oni przecież wiedzą o co w tym chodzi .

            • 3 0

          • (2)

            Powinni skrócić tą linie do Dworca PKP przy Bramie Oliwskiej, najlepiej w jednym tylko kierunku (powrót przez Hucisko/Kartuską/Powstańców). Na Orunię tylko żule jeżdżą tym busem, bo kurs długi i zdrzemnąć się można. Piękna wizytówka miasta!

            • 0 1

            • Ewentualnie mógłby pojechac dalej okopową (1)

              Zjechać na Podwale Przedmiejskie i zawrócić na rondzie łączącym je z Armii Krajowej, gdyż na samej estakadzie zawrócić się nie da a w ten sposób dojdzie przystanek po Lotem, czyli w sam raz dla turystów zasuwających na Długą. Ewentualnie w innym miejscu w tej okolicy. A Od dworca mona puścić drugą linię obsługującą Orunię.

              • 1 0

              • po co drugą linię?

                ilekroć jadę spod dworca, zawsze przyjedzie najpierw kilka na orunię...

                • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane