• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszyła budowa naziemnego przejścia na al. Zwycięstwa. Finansują je... kierowcy

Maciej Korolczuk
5 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Tak może wyglądać naziemne przejście dla pieszych przez al. Zwycięstwa. Tak może wyglądać naziemne przejście dla pieszych przez al. Zwycięstwa.

We wtorek przed południem ruszyła budowa naziemnego przejścia dla pieszych przez al. ZwycięstwaMapka w Gdańsku na wysokości Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego. W pierwszym etapie prac wyłączone zostały miejsca postojowe przy Trakcie Konnym. Co ciekawe, budowę finansują... sami kierowcy z opłat wnoszonych w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania.



Budowa przejścia w tym miejscu jest:

Po raz pierwszy o pomyśle budowy naziemnego przejścia dla pieszych przy Gdańskim Uniwersytecie Medycznym informowaliśmy przed czterema laty, gdy radni Platformy Obywatelskiej zwrócili się z takim wnioskiem do prezydenta Pawła Adamowicza.

Ostatecznie prezydent przystał na propozycję radnych, ale na budowę przejścia trzeba było poczekać kilka lat ze względu na brak wolnych środków w budżecie. Te pojawiły się w ubiegłym roku, gdy w połowie 2020 r. w Śródmieściu uruchomiono Śródmiejską Strefę Płatnego Parkowania.

Wojewoda sprzeciwił się budowie przejścia naziemnego przy dworcu



Zgodnie z nowymi regulacjami środki uzyskane z opłat za postój pojazdów w ŚSPP (w wysokości nie mniejszej niż 65 proc. tych opłat), a także środki z opłat dodatkowych muszą być przeznaczone wyłącznie na sfinansowanie poprawy publicznego transportu zbiorowego, budowę lub przebudowę infrastruktury pieszej lub rowerowej lub zieleń i zadrzewienia w gminie. W Gdańsku ten odsetek został określony na poziomie 80 proc.

Z pozyskanych środków w pierwszym roku funkcjonowania ŚSPP kierowcy sfinansowali w sumie trzy większe inwestycje i trzy mniejsze.

  • Budowa przejścia naziemnego na al. Zwycięstwa rozpoczęła się we wtorek przed południem i potrwa do sierpnia.
  • Budowa przejścia naziemnego na al. Zwycięstwa rozpoczęła się we wtorek przed południem i potrwa do sierpnia.
  • Budowa przejścia naziemnego na al. Zwycięstwa rozpoczęła się we wtorek przed południem i potrwa do sierpnia.
  • Budowa przejścia naziemnego na al. Zwycięstwa rozpoczęła się we wtorek przed południem i potrwa do sierpnia.
  • Budowa przejścia naziemnego na al. Zwycięstwa rozpoczęła się we wtorek przed południem i potrwa do sierpnia.
  • Budowa przejścia naziemnego na al. Zwycięstwa rozpoczęła się we wtorek przed południem i potrwa do sierpnia.
  • Budowa przejścia naziemnego na al. Zwycięstwa rozpoczęła się we wtorek przed południem i potrwa do sierpnia.
  • Budowa przejścia naziemnego na al. Zwycięstwa rozpoczęła się we wtorek przed południem i potrwa do sierpnia.

Wśród tych pierwszych znalazła się budowa naziemnych przejść przy: Bramie Wyżynnej (ma zostać oddana do końca kwietnia), w obrębie skrzyżowania Rzeczpospolitej, Hynka i Legionów oraz właśnie przy Gdańskim Uniwersytecie Medycznym.

Pozostałe środki zostały przeznaczone na zakup tablic Systemu Informacji Pasażerskiej na pętli Łostowice Świętokrzyska, na pętli Niedźwiednik oraz na przystanku autobusowym Zacna.

Prace zakończą się w sierpniu



W ramach budowy przejścia przez al. Zwycięstwa i Trakt Konny, co będzie kosztować 3,2 mln zł, powstanie też przejazd rowerowy, sygnalizacja świetlna oraz wyniesione przejście przez Trakt Konny (dodatkowo zostanie on w miejscu przejścia zwężony do jednego pasa). Przebudowane zostaną także perony tramwajowe, które zostaną wydłużone w kierunku pl. Zebrań Ludowych o ok. 20 m. W nieco innym miejscu staną też wiaty przystankowe i tablice SIP.

Prace ruszyły we wtorek, 5 kwietnia. W pierwszym etapie robót zajęte zostały miejsca postojowe przy Trakcie Konnym. Ruch pojazdów kontynuowany będzie bez zmian. Ponadto zamknięty dla ruchu pieszego zostanie odcinek chodnika w pasie dzielącym Trakt Konny od al. Zwycięstwa na odcinku od przejścia podziemnego do przejścia dla pieszych na wysokości skrzyżowania z ul. Tuwima. Taka organizacja ruchu utrzyma się co najmniej dwa tygodnie.

Wykonawcą prac jest spółka WPRD Gravel. Prace zakończą się w sierpniu 2022 r.

Miejsca

Opinie (429) ponad 10 zablokowanych

  • Bardzo dobra decyzja. (7)

    Al.Zwycięstwa to nie jest jakaś "S"-ka w centrum miasta. To zwykła miejska ulica. Ale wielu (.....) kierowców traktuje ją jak tor formuły I . Na poczatku stycznia, gdy weszły w życie nowe stawki mandatów, trochę zwolnili, ale gdy spostrzegli, ze nikt tych nowych przepisów nie egzekwuje, znowu zaczeły się szaleńcze popisy paranoików za kierownicą. Światła nieco uspokoją tych szaleńców, a następnym krokiem powinny być progi zwalniające. No bo szaleńców trzeba traktować, jak nie kijem to pałką, aż do skutku!

    • 30 76

    • weź idź toczyć pianę gdzieś indziej.

      • 7 12

    • sęk w tym, że jadąc 50km/h to zaliczasz czerwoną falę na każdym głównym skrzyżowaniu

      Poprzednie 70 km/h było rozsadne biorąc pod uwagę że wszystkie skrzyżowania i przejścia były wyposażone w sygnalizację świetlną.
      Jeśli jest już te 50km/h to niech chociaż ten tristar za setki milionów przeprogramują żeby nie trzeba było stawać na każdych światłach.

      • 13 4

    • To droga wojewódzka, a nie "zwykła miejska ulica"

      • 9 2

    • To nie zwykła ulica, tylko główny szlak lrzotowy przez Trójmiasto. Wprawdzie Chłopska odpółnocy, czy Potokowa od południa trochę rozładowały, ale i tak trzeba zjeżdżać dogłównego ciągu. Jednak za krytykowanego okresuczerwonych rządów inżynieryodplanowania przestrennego iruchu mieli więcej oleju w głowie.

      • 7 2

    • 100% prawdy

      • 1 2

    • Ogarnij się!!!!!!

      • 0 1

    • Aleja Zwycięstwa to droga krajowa nr 468 a nie spacerniak nad Motławą.

      • 2 2

  • Obok k. Tunel i przejście podziemne. Kto to akceptuje? (10)

    Kto marnuje pieniądze publiczne? Za sam pomysł powinien być areszt. Potem lament że korki i co tu poradzić...

    • 83 26

    • Romciu.... (1)

      ..mnie wasze korki nie przeszkadzają. Nauczcie się jeździć, to korków będzie mniej. Zobacz, Romciu, ile "tutaj" pisze się o rozmaitych wypadkach, stłuczkach, kolizjach.....co chwile coś! nauczcie się chłopcy jeździć, a dziewczynki, nie gadajcie z gachami tyle przez telefony. ja rozumiem, ze szczególnie rano , gdy znikasz z zasięgu wzroku męża trzeba tu i ówdzie zadzwonić, ale kierując nie wolno się rozpraszać.....

      • 7 15

      • my się nauczymy jeździć a wy nauczcie się tego iż rozbieranie linii kolejowych tylko po to by rowerzyści mogli sobie pojeździć powoduje że nas jest więcej w miastach.

        • 2 1

    • (3)

      Korki są przed nadmiar aut. Kierfoczyki nie potrafią jednak prostej rzeczy zrozumieć. Zresztą kierofczyki niewiele kumają. Znaki są skomplikowane, skrzyżowania równorzędne to czarna magia, a zieleń to parking. Małpa w aucie byłaby mądrzejsza od kierofczyków.

      • 10 16

      • (1)

        Jestem takim kierofczykiem i zawsze mnie zastanawia, jaki frustrat pisze tutaj te mądre inaczej komentarze.

        • 11 7

        • Oddaj prawko, bo stanowisz zagrożenie.

          • 3 7

      • to tak jak wszystkowery nie mogą zrozumieć tego że jak mają ścieżkę rowerową to i tak muszą mieć transport komunikacji miejskiej. Zwykłe dziecko zrozumie że rower nie służy do podwózki lecz do jazdy.

        • 5 0

    • a obok obwodnica. po co jezdnia tutaj (1)

      • 3 6

      • a po co podwózka rowerów skoro jest ścieżka rowerowa?

        • 6 2

    • (1)

      Proszę postawić się w sytuacji osób, które korzystają najczęściej korzystają z przejścia przy Gumedzie. Są to głównie osoby starsze, które idą do UCK czy innych placówek medycznych w okolicy. Proszę sobie wyobrazić jakim ciężarem musi być pokonywanie tunelu i tych wszystkich schodów.

      • 0 1

      • To proszę sobie wyobrazić jak trudno jest pokonywać schody idąc na SKM bo nie ma normalnego przejścia przez tory kolejowe. Absurd znajduje się w Orłowie gdzie zamiast przejść przez jeden tor tak jak na Zaspie to trzeba pchać się do windy a potem do kolejnej albo wspinać się po schodach

        • 1 0

  • Nawet nie chce mi się tego komentować!

    • 49 12

  • (1)

    kolejna bezsensowna inwestycja, brawo Gdańsk!

    • 67 19

    • Ty bys chvial tylko darmowe parkingi i nowe ulice aby stac w korkach

      • 3 8

  • (4)

    Kompletna głupota i całkowite nie zrozumienie zasad BRD. Przejścia podziemne, czy też pod jezdnią są znacznie bezpieczniejsze dla pieszych

    • 56 18

    • Tak, ale najlepszym rozwiązaniem są pochylnie, nie schody. (1)

      Jak przy Dworcu Głównym w Krakowie.

      • 7 3

      • Można zrobić pochylnie albo (lecz to droższa wersja) wynieść poziom jezdni w górę. Można też obniżyć poziom chodnika jeśli jest miejsce na to. Da się to zrobić, tylko trzeba chcieć.

        • 7 2

    • Czyli że kierowca zbliżający się do świateł to małpa z brzytwą? (1)

      • 3 8

      • Nie, ale 70 kilo mięsa nie ma szans z 2 tonami aluminium

        • 5 2

  • Ja poprosze informacje jakia kwota i jaki procent wplywow do kas miasta (2)

    Gdanska, Gdyni, Sopotu - z oplat za parkowanie SPP - przeznaczane jest na remont drog. Na drogach jest horror a niektore dziury czy tez zapadniete studzienki maja nawet 10lat....

    • 31 8

    • z tych ochłapów nic się nie da remontować. to na odśnieżanie jezdni nawet nie starczy.

      • 1 1

    • To zgłoś

      Łatają jak się zgłasza

      • 0 1

  • Wycieraczki na 2 i jazda (6)

    • 15 8

    • ...i od razu (2)

      jedź na ...ul. Kurkową!

      • 2 1

      • Na odwiedziny musisz zasłużyć (1)

        • 2 2

        • Wcale

          nie chcę ciebie odwiedzac (.....)

          • 0 2

    • (2)

      To ta słynna kultura kierofczyków. Na szczęście można zrobić zdjęcie nieprawidłowo zaparkowanego auta i zgłosić do SM, a taką akcje z wycieraczkami nagrać na Policję. Do zobaczenia w sądzie!

      • 3 4

      • He he he

        Chyba w sondzie

        • 4 1

      • Kierofczyk

        Idź do lokopety, bo męczący jesteś.

        • 1 0

  • Trzymając się jakiejś logiki zdarzeń, (1)

    czekamy teraz niecierpliwie by nad przejściem naziemnym zbudowanym nad przejściem podziemnym zbudować przejście nadziemne. I tylko szkoda kasy, którą można by mądrzej wydać posługując się głową a nie ...

    • 76 16

    • A nad przejściem nadziemnymi kolejka gondolowa

      • 4 0

  • To bardzo dobra koncepcja jest (14)

    powoli kończy się cwaniakowanie blachosmrodziarzy

    należy jeszcze wprowadzić opłatę za jazdę na terenie zabudowanym

    i wtedy kwestia będzie ostatecznie uregulowana

    • 20 66

    • i jeszcze opłaty.... (5)

      dla kalesonosmrodziaży za zawłaszczanie publicznej przestrzeni i brak higieny (tak,wali od was nawet na skrzyżowaniu jak się stoi na światłach że o środkach transportu publicznego nie wspomnę )

      • 11 6

      • (3)

        Aleja Zwycięstwa to łącznie 3+3+2 pasy ruchu. Chodniki i trawniki zawalone autami, z drugiej strony brak chodnika. Wąska nienormatywna ścieżka rowerowa, a kierofczyk nadal czuje się dyskryminowany.

        • 9 12

        • Wyleczysz się kiedyś ze swojej ideologicznej nienawiści do "blachosmrodów",

          jak kiedyś karetka nie zdąży Cię na czas zawieść do szpitala, bo jakiś neomarksista z NGO kazał zwęzić wspaniałomyślnie jezdnie w mieście.

          • 2 0

        • Kierofczyk

          Lokopeta czynny od godziny 8.

          • 2 2

        • Czy smrodek na rowerze używa ścieżkę czy jak większość przepycha się po chodniku lub ulicy.
          Kiedyś zwróciłem uwagę, że obok jest ścieżka rowerowa to usłyszałem, iż on ma rower szosowy i nie będzie jeździł po ścieżce rowerowej lecz ulicą .

          • 0 0

      • Jak taki zawsze sterylnie świeży to powąchaj siedzisko fotela kolegi po pół godziny jazdy

        a kolega Twój ;)

        • 0 0

    • Proponuję terapię. Może pomoże na sianie nienawiści (3)

      Chociaż szczerze mówiąc wątpię. Fanatyzmu nie da się wyleczyć. W życiu nie zrozumiesz, że ktoś musi korzystać z auta z rzeczywistej potrzeby, nie z lenistwa czy wygodnictwa.

      • 14 3

      • (2)

        Coś w tym jest. Rowerzysta tzw. etatowy nigdy tego nie pojmie. Tak jak pieszy tego, że wchodząc na zebrę warto jednak spojrzeć, czy nie jedzie samochód.

        • 15 3

        • (1)

          A może wjeżdżając na zebrę warto spojrzeć czy nie wchodzi na nią pieszy? Wiadomo, panisko w samochodzie się odezwało. Nawet mi was nie żal. Za kilka lat i u nas będzie jak w cywilizowanych miastach i starym trupem nie wjedziesz do centrum (Berlin, Praga), a jak nie będziesz miał aktu własności miejsca do parkowania to w ogóle nie zarejestrujesz (Japonia).

          • 1 4

          • Mam nadzieję, że z rowerami też tak będzie.

            • 0 0

    • Oho

      Pachosmrodziarze już się zabrali za raportowanie swoich mokrych snów.

      • 6 6

    • i jeszcze opłaty dla wszystkowerów za korzystanie ze ścieżki rowerowej powstałej po rozebraniu linii kolejowej. Będzie przynajmniej na organizacje transportu dla wykluczonych komunikacyjnie

      • 6 2

    • Boisz się zrobić prawo jazdy, (1)

      więc kompensujesz sobie to ideologicznym uprzedzeniem do kierowców?

      • 1 1

      • On się nie boi , on kilkanaście razy nie dał rady na egzaminie.

        • 0 0

  • ale głupota, marnowanie pieniędzy (1)

    Nie mają pomysłu jak wykorzystać te pieniądze, więc będa walić przejścia co 100 m, czy potrzebne , czy niepotrzebne
    Łatwo się wydaje czyjąś kasę. Kto ich wybrał?!
    Bo ja nie.

    • 51 14

    • szkoda pieniędzy

      Przecież to bez sensu. Matki z wózkami i niepełnosprawni mogą korzystać z wind. A zamontowanie wind chyba tańsze od budowy przejścia.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane