• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszyła budowa naziemnego przejścia na al. Zwycięstwa. Finansują je... kierowcy

Maciej Korolczuk
5 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Tak może wyglądać naziemne przejście dla pieszych przez al. Zwycięstwa. Tak może wyglądać naziemne przejście dla pieszych przez al. Zwycięstwa.

We wtorek przed południem ruszyła budowa naziemnego przejścia dla pieszych przez al. ZwycięstwaMapka w Gdańsku na wysokości Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego. W pierwszym etapie prac wyłączone zostały miejsca postojowe przy Trakcie Konnym. Co ciekawe, budowę finansują... sami kierowcy z opłat wnoszonych w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania.



Budowa przejścia w tym miejscu jest:

Po raz pierwszy o pomyśle budowy naziemnego przejścia dla pieszych przy Gdańskim Uniwersytecie Medycznym informowaliśmy przed czterema laty, gdy radni Platformy Obywatelskiej zwrócili się z takim wnioskiem do prezydenta Pawła Adamowicza.

Ostatecznie prezydent przystał na propozycję radnych, ale na budowę przejścia trzeba było poczekać kilka lat ze względu na brak wolnych środków w budżecie. Te pojawiły się w ubiegłym roku, gdy w połowie 2020 r. w Śródmieściu uruchomiono Śródmiejską Strefę Płatnego Parkowania.

Wojewoda sprzeciwił się budowie przejścia naziemnego przy dworcu



Zgodnie z nowymi regulacjami środki uzyskane z opłat za postój pojazdów w ŚSPP (w wysokości nie mniejszej niż 65 proc. tych opłat), a także środki z opłat dodatkowych muszą być przeznaczone wyłącznie na sfinansowanie poprawy publicznego transportu zbiorowego, budowę lub przebudowę infrastruktury pieszej lub rowerowej lub zieleń i zadrzewienia w gminie. W Gdańsku ten odsetek został określony na poziomie 80 proc.

Z pozyskanych środków w pierwszym roku funkcjonowania ŚSPP kierowcy sfinansowali w sumie trzy większe inwestycje i trzy mniejsze.

  • Budowa przejścia naziemnego na al. Zwycięstwa rozpoczęła się we wtorek przed południem i potrwa do sierpnia.
  • Budowa przejścia naziemnego na al. Zwycięstwa rozpoczęła się we wtorek przed południem i potrwa do sierpnia.
  • Budowa przejścia naziemnego na al. Zwycięstwa rozpoczęła się we wtorek przed południem i potrwa do sierpnia.
  • Budowa przejścia naziemnego na al. Zwycięstwa rozpoczęła się we wtorek przed południem i potrwa do sierpnia.
  • Budowa przejścia naziemnego na al. Zwycięstwa rozpoczęła się we wtorek przed południem i potrwa do sierpnia.
  • Budowa przejścia naziemnego na al. Zwycięstwa rozpoczęła się we wtorek przed południem i potrwa do sierpnia.
  • Budowa przejścia naziemnego na al. Zwycięstwa rozpoczęła się we wtorek przed południem i potrwa do sierpnia.
  • Budowa przejścia naziemnego na al. Zwycięstwa rozpoczęła się we wtorek przed południem i potrwa do sierpnia.

Wśród tych pierwszych znalazła się budowa naziemnych przejść przy: Bramie Wyżynnej (ma zostać oddana do końca kwietnia), w obrębie skrzyżowania Rzeczpospolitej, Hynka i Legionów oraz właśnie przy Gdańskim Uniwersytecie Medycznym.

Pozostałe środki zostały przeznaczone na zakup tablic Systemu Informacji Pasażerskiej na pętli Łostowice Świętokrzyska, na pętli Niedźwiednik oraz na przystanku autobusowym Zacna.

Prace zakończą się w sierpniu



W ramach budowy przejścia przez al. Zwycięstwa i Trakt Konny, co będzie kosztować 3,2 mln zł, powstanie też przejazd rowerowy, sygnalizacja świetlna oraz wyniesione przejście przez Trakt Konny (dodatkowo zostanie on w miejscu przejścia zwężony do jednego pasa). Przebudowane zostaną także perony tramwajowe, które zostaną wydłużone w kierunku pl. Zebrań Ludowych o ok. 20 m. W nieco innym miejscu staną też wiaty przystankowe i tablice SIP.

Prace ruszyły we wtorek, 5 kwietnia. W pierwszym etapie robót zajęte zostały miejsca postojowe przy Trakcie Konnym. Ruch pojazdów kontynuowany będzie bez zmian. Ponadto zamknięty dla ruchu pieszego zostanie odcinek chodnika w pasie dzielącym Trakt Konny od al. Zwycięstwa na odcinku od przejścia podziemnego do przejścia dla pieszych na wysokości skrzyżowania z ul. Tuwima. Taka organizacja ruchu utrzyma się co najmniej dwa tygodnie.

Wykonawcą prac jest spółka WPRD Gravel. Prace zakończą się w sierpniu 2022 r.

Miejsca

Opinie (429) ponad 10 zablokowanych

  • Miasto to miejsce do wspólnego egzystowania pieszych i kierowców. po co to szczucie jednych na drugich?

    przejścia podziemne są bezpieczniejsze, ale jeżeli schody ruchome, windy nie są utrzymywane w działaniu przez miasto, to są problemem dla pieszych.
    Przejścia naziemne są wygodniejsze i łatwiejsze do pokonania, ale bardziej niebezpieczne.

    Fajnie, aby miasto utrzymywało w działaniu infrastrukturę przy przejściach podziemnych i naziemnych w działaniu - to by ułatwiło funkcjonowanie pieszym.

    W mieście muszą się też znaleźć miejsca dla przejść dla pieszych. ważne, aby każde zmiany wynikały z rzeczywistych potrzeb mieszkańców - i tych zmotoryzowanych i nie zmotoryzowanych.

    • 3 1

  • No i super (1)

    Koniec dominacji kierowców

    • 3 5

    • No właśnie!

      Precz z dyktaturą kobiet!

      • 1 2

  • wszystko odwrotnie

    najpierw nowa nawierzchnia na trakcie konnym a teraz bedzie demolka .Faktycznie przemyslane decyzje naszych władz i zarządu dróg

    • 3 2

  • Tunel bedzie zasypany?

    • 1 3

  • Czytając po komentarzach (5)

    Wychodzi na to, że zdecydowana większość tego nie chce ( i słusznie bo to poroniony pomysł). A Urząd Miejski robi po swojemu. Pytanie brzmi gdzie ta mityczna demokracja? Bo na pewno nie w tym mieście i kraju

    • 8 4

    • Miasto niestety robi to, co doradzają im skrajnie lewicowe i pseudoekologiczne NGOsy,

      popieranie przez kilka procent "Gdańszczanek i Gdańszczan".

      • 4 3

    • Czy egoista jest demokratą? (2)

      Demokrata chce dla wszystkich dobrze, a egoista chce tylko dla siebie. Polscy płaczkowie powinni pojeździć po angielskich miastach, gdzie bardzo często światła są co 50 metrów, a dopuszczalna prędkość to 20 mil(28 km m/h). Miejscowym to jakoś nie wadzi.

      • 2 5

      • Nie myl marksizmu z demokracją.

        • 1 0

      • Policz ile osób codziennie tamtędy przejeżdża, a ile przechodzi pieszo, i zobaczysz po której stronie jest większość

        a demokracja to wybór większości. Egoizmem jest tutaj blokowanie ruchu większości (która nie ma alternatywy) w samochodach dla garstki na pasach (która już ma alternatywę).

        • 2 2

    • W Gdańsku nie ma demokracji. Jest monopol władzy PO.

      Jedyną alternatywą jest PiS który w Gdańsku nie ma szans na wygraną.
      Gdyby powstała trzecia siła to byłaby szansa na racjonalne działania zgodne z wolą większości mieszkańców. A tak wybierając "mniejsze zło" Gdańszczanie są skazani na głupie, dyktowane chorą ideologią działania na szkodę dużej części mieszkańców.

      • 1 1

  • Po co była modernizacja Traktu Konnego,

    skoro teraz go rozwalicie? Znowu wszystko na odwrót, znowu pieniądze wywalone w błoto. Czy naprawdę aż tak trudno jest się zastanowić chwilę zanim się wbije łopaty?

    • 4 1

  • Uwaga (2)

    Na forum grasuje Pan Kierofczyk i Blachosmród.

    • 2 5

    • do tego "wielokrotny".

      • 0 2

    • Siostro!

      Pacjent majaczy...

      • 2 1

  • (2)

    Jestem osobą niepełnosprawną poruszającą sie o kulach i nie ma dla mnie nic gorszego jak przejście dla pieszych przez trzy pasy jezdni. Co mi z tego, że jest naziemne, jak cykl świateł jest tak krótki, że czerwone łapie mnie w połowie jezdni, co w połączeniu z chorobami serca i dusznościami, powoduje że muszę przystanąć na 1-2 minuty. Na środku jezdni. Dlatego zawsze szukam tunelu. Schody to nie problem, mieszkam na 3 piętrze, mogę przystanąć, odpocząć. A takie przejście to tylko duży stres.

    • 10 1

    • Uważaj człowieku, bo Cię zaraz "eko-dobroczyńcy" zhejtują.

      Dla nich jesteśmy tylko "źródłem dwutlenku węgla".

      • 6 1

    • Między innymi dlatego nie powinno być w mieście takich dróg

      • 0 5

  • Zasypać tunel pod Martwą Wisłą!

    A na powierzchni rzeki zrobić pasy!

    • 7 0

  • a nie lepiej odwrotnie, tzn. blaszaki do tunelu, a ludzie na powietrze?

    Ile jeszcze czasu ta samochodoza i kierowczyki będą rządzić w mieście i robić raban zabijając pieszych i trując tych co przeżyją?

    • 3 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane