• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszyła budowa naziemnego przejścia na al. Zwycięstwa. Finansują je... kierowcy

Maciej Korolczuk
5 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Tak może wyglądać naziemne przejście dla pieszych przez al. Zwycięstwa. Tak może wyglądać naziemne przejście dla pieszych przez al. Zwycięstwa.

We wtorek przed południem ruszyła budowa naziemnego przejścia dla pieszych przez al. ZwycięstwaMapka w Gdańsku na wysokości Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego. W pierwszym etapie prac wyłączone zostały miejsca postojowe przy Trakcie Konnym. Co ciekawe, budowę finansują... sami kierowcy z opłat wnoszonych w Śródmiejskiej Strefie Płatnego Parkowania.



Budowa przejścia w tym miejscu jest:

Po raz pierwszy o pomyśle budowy naziemnego przejścia dla pieszych przy Gdańskim Uniwersytecie Medycznym informowaliśmy przed czterema laty, gdy radni Platformy Obywatelskiej zwrócili się z takim wnioskiem do prezydenta Pawła Adamowicza.

Ostatecznie prezydent przystał na propozycję radnych, ale na budowę przejścia trzeba było poczekać kilka lat ze względu na brak wolnych środków w budżecie. Te pojawiły się w ubiegłym roku, gdy w połowie 2020 r. w Śródmieściu uruchomiono Śródmiejską Strefę Płatnego Parkowania.

Wojewoda sprzeciwił się budowie przejścia naziemnego przy dworcu



Zgodnie z nowymi regulacjami środki uzyskane z opłat za postój pojazdów w ŚSPP (w wysokości nie mniejszej niż 65 proc. tych opłat), a także środki z opłat dodatkowych muszą być przeznaczone wyłącznie na sfinansowanie poprawy publicznego transportu zbiorowego, budowę lub przebudowę infrastruktury pieszej lub rowerowej lub zieleń i zadrzewienia w gminie. W Gdańsku ten odsetek został określony na poziomie 80 proc.

Z pozyskanych środków w pierwszym roku funkcjonowania ŚSPP kierowcy sfinansowali w sumie trzy większe inwestycje i trzy mniejsze.

  • Budowa przejścia naziemnego na al. Zwycięstwa rozpoczęła się we wtorek przed południem i potrwa do sierpnia.
  • Budowa przejścia naziemnego na al. Zwycięstwa rozpoczęła się we wtorek przed południem i potrwa do sierpnia.
  • Budowa przejścia naziemnego na al. Zwycięstwa rozpoczęła się we wtorek przed południem i potrwa do sierpnia.
  • Budowa przejścia naziemnego na al. Zwycięstwa rozpoczęła się we wtorek przed południem i potrwa do sierpnia.
  • Budowa przejścia naziemnego na al. Zwycięstwa rozpoczęła się we wtorek przed południem i potrwa do sierpnia.
  • Budowa przejścia naziemnego na al. Zwycięstwa rozpoczęła się we wtorek przed południem i potrwa do sierpnia.
  • Budowa przejścia naziemnego na al. Zwycięstwa rozpoczęła się we wtorek przed południem i potrwa do sierpnia.
  • Budowa przejścia naziemnego na al. Zwycięstwa rozpoczęła się we wtorek przed południem i potrwa do sierpnia.

Wśród tych pierwszych znalazła się budowa naziemnych przejść przy: Bramie Wyżynnej (ma zostać oddana do końca kwietnia), w obrębie skrzyżowania Rzeczpospolitej, Hynka i Legionów oraz właśnie przy Gdańskim Uniwersytecie Medycznym.

Pozostałe środki zostały przeznaczone na zakup tablic Systemu Informacji Pasażerskiej na pętli Łostowice Świętokrzyska, na pętli Niedźwiednik oraz na przystanku autobusowym Zacna.

Prace zakończą się w sierpniu



W ramach budowy przejścia przez al. Zwycięstwa i Trakt Konny, co będzie kosztować 3,2 mln zł, powstanie też przejazd rowerowy, sygnalizacja świetlna oraz wyniesione przejście przez Trakt Konny (dodatkowo zostanie on w miejscu przejścia zwężony do jednego pasa). Przebudowane zostaną także perony tramwajowe, które zostaną wydłużone w kierunku pl. Zebrań Ludowych o ok. 20 m. W nieco innym miejscu staną też wiaty przystankowe i tablice SIP.

Prace ruszyły we wtorek, 5 kwietnia. W pierwszym etapie robót zajęte zostały miejsca postojowe przy Trakcie Konnym. Ruch pojazdów kontynuowany będzie bez zmian. Ponadto zamknięty dla ruchu pieszego zostanie odcinek chodnika w pasie dzielącym Trakt Konny od al. Zwycięstwa na odcinku od przejścia podziemnego do przejścia dla pieszych na wysokości skrzyżowania z ul. Tuwima. Taka organizacja ruchu utrzyma się co najmniej dwa tygodnie.

Wykonawcą prac jest spółka WPRD Gravel. Prace zakończą się w sierpniu 2022 r.

Miejsca

Opinie (429) ponad 10 zablokowanych

  • Tablice SIP (1)

    Czy może ktoś powiedzieć inwestorowi że tablice SIP należy ustawiać frontem do klienta :)
    Kierunek jazdy do Centrum tablica ustawiona tyłem do wejścia na peron żeby przekonać się czy twój tramwaj przyjedzie za chwilę musisz wdrapać się po schodach przejść część peronu. Niby nie długi odcinek ale zawsze jednak .

    • 4 0

    • Tak naprawdę powinna być dwustronna. Front klienta bywa w głębi przystanku jeśli ktoś wysiadł by się przesiąść na inną linię.

      • 0 0

  • Paranoja

    Nierozumie po co takie bezsensowne decyzję. Szkoda że cofa się to miasto w rozwoju

    • 1 6

  • Pełno ulic dziurawych, i to tych po których jeżdża autobusy

    A oni wiecznie przebudowują te same ulice jak Zwycięstwa, Trakt Konny czy Podwale Przedmiejskie.

    • 1 2

  • Obecnie to przejście jest już dla nikogo

    Szpital się przeniósł w górę Smoluchowskiego i bliżej do niego z następnego przystanku

    • 5 3

  • Chory pomysł. (2)

    Jeśli podziemne przejścia są takie złe to może należałoby je zmodernizować tak, aby były bezpieczne i przyjazne dla wszystkich, a nie robić przejście naziemne? Przecież przysłowiowe "pasy" bezdyskusyjnie pogorszą bezpieczeństwo (ile pokazują wypadków na pasach?). Że nie wspomnę o ekologii - emisja spalin przez stojące w korkach auta. Tak, tak... Wiem... Powinno się jeździć komunikacją miejską. Tyle tylko, że przesiadka wszystkich na transport publiczny to mrzonka. Są tacy, których nic nie przekona do przesiadki, są tacy którzy zwyczajnie muszą jechać autem bo brak innej możliwości i są tacy którzy okazjonalnie muszą jechać autem. Osobiście korzystam z komunikacji, ale zdarza mi się raz w tygodniu dołączyć do zmotoryzowanych bo zwyczajnie muszę. Ale nawet jako pasażerowi autobusu nie uśmiecha mi się stanie w korkach z uwagi na kolejne przejście dla pieszych :-/

    • 5 6

    • Chodzisz o kulach czy jeździsz na wózku? (1)

      • 2 2

      • Wspinaczka 400 metrów na wzgórze do UCK jest lepsza na o kulach czy na wózku?

        Jeśli da radę się wspinać to da radę też skorzystać z tunelu.

        • 1 2

  • Jakoś trzeba uzasadnić...

    ... te 50 km/h ustanowione ku ochronie pieszych na odcinku kilometra bez choćby jednego przejścia ;]

    • 2 1

  • Kierowcy

    Super, że z pieniędzy za parkowanie można coś zrobić. Zapytam tylko dlaczego dla pieszych a nie dla kierowców ? Kolejne światła, kolejne spowolnienie zakorkowanego w tym miejscu miasta. Kolejna kasa na odśnieżanie, malowanie pasów, sygnalizację świetlną a na łatanie dziur czy sprzątanie ulic na których lezą tony piasku po zimie to już pieniędzy brak. Gospodarność w tym kraju zabija wszystko....

    • 2 4

  • Haha

    Powinni wyeliminować tunel toaletowy, a zaoszczędzą pieniądze. Kogo obchodzą osoby z mentalnością zacofanej PRL-u.

    • 1 1

  • Bez sensu. (2)

    Skoro jest już tunel, to, po co przejście naziemne?? Może taniej zrobić tam monitoring, Przechodziłam tam wielokrotnie i nigdy nie poczułam żadnego zagrożenia. Takie to wszystko nielogiczne, a do tego bardzo kosztowne.
    Przejście jest konieczne przy Teatrze Miniatura, tam gdzie kiedyś było. Proponuje, żeby któryś radny przeszedł się np. z byłego Pałacu Ślubów do Żabki vis a vis.

    • 3 6

    • Przechodziłaś po 22.00?

      • 2 1

    • Jakby ludzkość miała mentalność jak ty i tobie podobnym

      to zamiast pisać swój komentarz z komputera/telefonu to żułabyś surowa rybę w jaskini. Masz jedzenie, masz schronienie po co szukać czegoś lepszego skoro to jest i wystarcza, co nie?

      • 2 1

  • Co za chore miasto... (2)

    Po co robic (juz w drugim miejscu) przejscie naziemne skoro jest podziemne. Pani Prezydent i urbanisci tego nie widza na mapach czy jak...miastem rzadza wiadomo jacy ludzie.

    • 7 4

    • Rządzą ludzie myślący też o osobach poszkodowanych przez los. (1)

      • 2 4

      • Każąc im się pieszo wspinać na wzgórze?

        • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane