• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszyły prace nad projektem przejścia przy Bramie Wyżynnej

Maciej Korolczuk
10 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Projekt nowego naziemnego przejścia między Bramą Wyżynną a Forum Gdańsk ma być gotowy w połowie roku. Projekt nowego naziemnego przejścia między Bramą Wyżynną a Forum Gdańsk ma być gotowy w połowie roku.

250 tys. zł będzie kosztował projekt przejścia dla pieszych między LOT-em a Forum Gdańsk. Na początku stycznia miasto podpisało umowę z wykonawcą, który na ukończenie prac będzie miał 150 dni. Budowa ruszy więc najwcześniej w drugiej połowie 2019 roku.



Czy w Trójmieście brakuje naziemnych przejść dla pieszych?

Na ogłoszony jesienią przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska przetarg odpowiedziały dwie firmy. Urzędnicy na sporządzenie dokumentacji projektowej chcieli przeznaczyć ok. 175 tys. zł, ale obie oferty, jakie wpłynęły w odpowiedzi na postępowanie, były wyższe. Pierwsza przekroczyła założony budżet o 300 tys. zł i wynosiła 478 tys. zł. Druga była już zdecydowanie niższa i wyniosła 250 tys. zł.

Wykonawcą projektu przejścia została spółka Europrojekt z Gdańska, która zainkasuje za niego ćwierć miliona zł. Na wykonanie zadania ma 150 dni od dnia podpisania umowy, więc tego, jak będzie wyglądać naziemne przejście przez Wały Jagiellońskie dowiemy się w połowie roku.

Wcześniej spółka uczestniczyła w realizacji takich inwestycji jak budowa Trasy Słowackiego i Sucharskiego w Gdańsku, mostu w Sobieszewie czy przebudowa skrzyżowania al. Zwycięstwa i 3 Maja, a także Podwala Grodzkiego.

Szersze przystanki, węższa jezdnia



Projekt nowego przejścia z oświetleniem i sygnalizacją świetlną musi uwzględnić przejazd rowerowy, poszerzenie dotychczasowych przystanków tramwajowych kosztem zawężenia pasów ruchu, a także doprowadzenie ciągów pieszych od przystanku tramwajowego do nowego przejścia. Przebudowie będzie musiała ulec także zatoka autobusowa od strony Forum Gdańsk, która obecnie koliduje z projektowanym przejściem. Projektanci muszą też uwzględnić projekt sygnalizacji świetlnej z włączeniem go do systemu Tristar.

Przejście będzie dwuetapowe i w znacznym stopniu ułatwi poruszanie się pieszym i osobom niepełnosprawnym, które nie będą już skazane na korzystanie z niewygodnego przejścia pod ziemią.

- Według naszych obliczeń nowe przejście dla pieszych nie wpłynie bardzo na kierowców i ich samochody, ale za to znacznie ułatwi przedostanie się na drugą stronę jezdni pieszym, zwłaszcza tym z ograniczeniami ruchowymi - mówił tuż po zakończeniu analiz ruchu Tomasz Wawrzonek, miejski inżynier ruchu w Gdańsku.
W sumie miasto zamierzało przeznaczyć na budowę "zebry" i przebudowę przystanków 800 tys. zł. Biorąc jednak pod uwagę wyższe koszty dokumentacji, końcowa kwota najprawdopodobniej wzrośnie.

Przypomnijmy, że naziemne przejście dla pieszych przez Wały Jagiellońskie między Bramą Wyżynną a Targiem Siennym funkcjonowało do lat 70. XX wieku.

Opinie (628) ponad 10 zablokowanych

  • Zebra kolejna tak adamowicz walczy z czystym powietrzem

    • 5 2

  • Szaleństwo.

    Gdańsk się stacza.

    • 5 1

  • Do Forum

    to chodzę tylko się wysikać i wypróżnić.

    • 6 1

  • A jeszcze może się znajdzie tam miejsce na lotnisko?

    • 4 1

  • Skandal !!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 7 3

  • korki na skalę mega /kładka naziemna to dobry pomysł ale nie kosztem jezdni (1)

    to najdurniejszy z możliwych pomysłów aby w takim miejscu zwęzić pasy ruchu na głównej arterii miasta gdzie już teraz jest problem aby pojechać na Trakt św Wojciecha i wjechać do miasta.
    gratulacje Panie Inżynierze Miasta Gdańska kiedy Pan tam mierzył natężenie ruchu o 24 w niedzielę?
    kładka to bardzo dobry pomysł ale nie kosztem pasów ruchu!!!!!!!!!!!
    pasażerowie autobusem pojadą np na orunię o 30-40 min dłużej

    • 11 2

    • .

      Wyjdź z samochodu

      • 1 1

  • Pamiętajcie że to autobusy też zablokuje

    Dojazd na Orunię będzie jeszcze gorszy.

    • 9 1

  • Ja nie wiem kto wpadł na ten "genialny" pomysł. Porażka na całej linii.

    • 8 1

  • do pana inż tomasza wawrzonka, przejścię bardzo wpłynie na ograniczenia w ruchu drogowym

    Proszę opublikować Pana analizę i się pod nią podpisać. Natężenie ruchu drogowego jest w tym miejscu jednym z największych w Gdańsku. Każdego dnia słuchając radia w godz 7 do 9 wszyscy użytkownicy ulicy Grunwaldzkiej i Traktu św Wojciecha a są to pasażerowie autobusów, dostawcy którzy rozwożą towar do sklepów, auta prywatne,taxi.....mam wymieniać dalej to delikatnie mówiąc bardzo nierozważne wciskać taki kit kiedy codziennie stoi się tam w korku po 30 min od strony Traktu i od Forum może o 5 min krócej, Po południu także w godzinach szczytu.
    Którędy Pan dojeżdża do pracy?????

    • 9 0

  • No tak...w normalnych Państwach przejścia są POD ulicami, np w Norwegii nie jest problemem wykucie ich w skale, zrobienie płaskiego zjazdu i dla rowerów i dla osób które poruszają się na wózku, dla mam z wózkiem i dzieckiem...tylko my jak zwykle tworzymy problemy...i komu ma to ułatwić???kierowcom, którzy będą stali w korku, pieszym którzy zamiast przejść przejściem podziemnym będą czekali na zielone światło?... mało to mądre...ale kasę trzeba na głupoty wydać...

    • 10 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane