• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszyły prace nad projektem przejścia przy Bramie Wyżynnej

Maciej Korolczuk
10 stycznia 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Projekt nowego naziemnego przejścia między Bramą Wyżynną a Forum Gdańsk ma być gotowy w połowie roku. Projekt nowego naziemnego przejścia między Bramą Wyżynną a Forum Gdańsk ma być gotowy w połowie roku.

250 tys. zł będzie kosztował projekt przejścia dla pieszych między LOT-em a Forum Gdańsk. Na początku stycznia miasto podpisało umowę z wykonawcą, który na ukończenie prac będzie miał 150 dni. Budowa ruszy więc najwcześniej w drugiej połowie 2019 roku.



Czy w Trójmieście brakuje naziemnych przejść dla pieszych?

Na ogłoszony jesienią przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska przetarg odpowiedziały dwie firmy. Urzędnicy na sporządzenie dokumentacji projektowej chcieli przeznaczyć ok. 175 tys. zł, ale obie oferty, jakie wpłynęły w odpowiedzi na postępowanie, były wyższe. Pierwsza przekroczyła założony budżet o 300 tys. zł i wynosiła 478 tys. zł. Druga była już zdecydowanie niższa i wyniosła 250 tys. zł.

Wykonawcą projektu przejścia została spółka Europrojekt z Gdańska, która zainkasuje za niego ćwierć miliona zł. Na wykonanie zadania ma 150 dni od dnia podpisania umowy, więc tego, jak będzie wyglądać naziemne przejście przez Wały Jagiellońskie dowiemy się w połowie roku.

Wcześniej spółka uczestniczyła w realizacji takich inwestycji jak budowa Trasy Słowackiego i Sucharskiego w Gdańsku, mostu w Sobieszewie czy przebudowa skrzyżowania al. Zwycięstwa i 3 Maja, a także Podwala Grodzkiego.

Szersze przystanki, węższa jezdnia



Projekt nowego przejścia z oświetleniem i sygnalizacją świetlną musi uwzględnić przejazd rowerowy, poszerzenie dotychczasowych przystanków tramwajowych kosztem zawężenia pasów ruchu, a także doprowadzenie ciągów pieszych od przystanku tramwajowego do nowego przejścia. Przebudowie będzie musiała ulec także zatoka autobusowa od strony Forum Gdańsk, która obecnie koliduje z projektowanym przejściem. Projektanci muszą też uwzględnić projekt sygnalizacji świetlnej z włączeniem go do systemu Tristar.

Przejście będzie dwuetapowe i w znacznym stopniu ułatwi poruszanie się pieszym i osobom niepełnosprawnym, które nie będą już skazane na korzystanie z niewygodnego przejścia pod ziemią.

- Według naszych obliczeń nowe przejście dla pieszych nie wpłynie bardzo na kierowców i ich samochody, ale za to znacznie ułatwi przedostanie się na drugą stronę jezdni pieszym, zwłaszcza tym z ograniczeniami ruchowymi - mówił tuż po zakończeniu analiz ruchu Tomasz Wawrzonek, miejski inżynier ruchu w Gdańsku.
W sumie miasto zamierzało przeznaczyć na budowę "zebry" i przebudowę przystanków 800 tys. zł. Biorąc jednak pod uwagę wyższe koszty dokumentacji, końcowa kwota najprawdopodobniej wzrośnie.

Przypomnijmy, że naziemne przejście dla pieszych przez Wały Jagiellońskie między Bramą Wyżynną a Targiem Siennym funkcjonowało do lat 70. XX wieku.

Opinie (628) ponad 10 zablokowanych

  • Brawo (4)

    Miasta dla ludzi!

    • 6 9

    • (1)

      A samochodami kosmici jeżdżą?

      • 3 0

      • Kierowcy to zwierzęta a nie ludzie

        • 0 2

    • % (1)

      człowiek w aucie to 10 % ludzia,
      człowek na rowerze to 70 % ludzia,
      pieszy to 100%

      Czyli priorytet ludzi w mieście.

      • 1 1

      • Masz samochodową fobię czy jesteś za tępy żeby zdać na prawo jazdy?

        • 0 1

  • przejście naziemne przy bramie wyżynnej

    zdecydowanie jestem za przejściem naziemnym przy Bramie Wyżynnej, a samochody dobrze było by usunąć ze strefy naziemnej np. do tuneli podziemnych i na miejscu zlikwidowanych ulic stworzyć nowe tereny przyjazne pieszym i turystom, podobnie jak na przełomie XIX i XX wieku, gdy na miejsce wałów i bastionów w Gdańsku przy Bramie Wyżynnej utworzono atrakcyjne tereny, w tym nawet ogród botaniczny

    • 5 5

  • chętnie namaluję taką zebrę za połowę tej kwoty :)

    • 7 0

  • Ludzie jak zwykle zaczynacie od d*py strony

    Gdzie byliscie jak byly wybory ? Teraz mozecie sobie tylko poskamlac na forum. Budyn podpowiadam, czas na podwyzke biletow i zakaz wjazdu aut do centrum. Oczywiscie jak ch esz byc taki nowoczesny i europejski.

    • 5 4

  • wszystko pod deweloperkę i dla kasy..

    tak jak urzędasy zwięzili do 2ch pasów podwale przedmiejskie, żeby chodniki miały po 10 m szerokości, dla może jednej, dwóch osób na pół dnia, żeby sobie przeszła, a autem nie dość, że sie płynnie nie pojedzie to rzeba mocno uważać, o ile się nie stoi w korku, bo jest taki ścisk.
    Wydanie kupę kasy na przebudowy, żeby co.... ?? jeden pieszy przeszedł po szerokim chodniku na wys. Żabiego kruka? Idiotyzm, ale przecież deweloperka obok sie buduje. To samo przy Bramie wyżynnej będzie. Skoro są bezpieczniejsze tunele to po co wciskać te pasy, światła itp. Chory kraj się robi.

    • 6 4

  • kasa dla Forum

    Czy to nie jest nabijanie kasy dla Forum i to ono powinno ponieść koszty przejścia naziemnego.

    • 6 1

  • Lobbing

    Jakaś grupa chyba dostaje ogromne pieniądze za takie inwestycje.

    • 7 0

  • Plac zamiast arterii (2)

    Wyobrażam sobie, jak ciekawie wyglądała by przestrzeń wolna od tramwajów i samochodów na odcinku od Okopowej do Zieleniaka. Gdyby udało się przenieść po ziemię jezdnie i tory. Powstało by piękne miejsce - przestrzeń do ciekawego zagospodarowania. Łącząca w harmonijny sposób nowoczesny styl Forum z zabudową Starego Miasta. Przy okazji zlikwidował bym beznamiętną powojenną zabudowę naprzeciwko Starego Żaka, i odtworzył tam istniejące do 1945 roku budynki. Do wyburzenia lub przerobienia podlegał by także gmach dawnego KC. Działo by się, oj działo.....

    • 7 0

    • Pomarzyć można.

      Tylko że tam była fosa. Teren podmokły, wszystko się trzęsie.

      • 0 0

    • No i przejście

      będzie malutkim kroczkiem w tą stronę

      • 0 0

  • Przejścia naziemne co 10 metrów

    Gratulacje, wspaniały pomysł, przejścia naziemne kilkuetapowe powinny być co 10 metrów na każdej ulicy!!! Koniecznie z sygnalizacją. Ludzie muszą mieć dojście do centrów handlowych wybudowanych przez krewnych i znajomych królika dbających o infrastrukturę Głównego Miasta. Przypominam, że cały Długi Targ stoi pusty i się marnuje, koniecznie trzeba tam postawić centrum handlowe. Komunikacja miejska powinna za darmo dowozić mieszkańców na zakupy!!! Gdańskie Stare Miasto centrum handlowym Europy!!!!

    • 3 3

  • 250 tys za projekt budyń już lody kręci i znowu problem z pita i bedzie

    • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane