• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszyły prace przy A1

M.W.
6 maja 2002 (artykuł sprzed 22 lat) 
W ciągu najbliższego półtora roku zostaną wykonane prace wstępne przy budowie autostrady A1. Roboty ziemne i odwodnieniowe pochłoną 300 mln zł. W województwie pomorskim na trasie planowanej arterii zostanie wykarczowane 80 ha lasów (ok. 110 tys. drzew). Ma tu powstać 152-kilometrowy odcinek autostrady. W pierwszym etapie wybudowana zostanie trasa z Gdańska do Swarożyna.

W czwartek 2 maja wojewoda pomorski Jan Ryszard Kurylczyk zainaugurował prace, osobiście wykopując pierwszą łyżkę ziemi z przewidzianego do zniwelowania wzgórza w Goszynie, mniej więcej w połowie przyszłej trasy. Symboliczne rozpoczęcie robót zgromadziło wielu dostojników od księdza infułata Stanisława Grunta, który błogosławił tej inwestycji, aż po wiceministra infrastruktury Wojciecha Jonczyka.

- W zasadzie budowa dróg nie jest zadaniem wojewody, tylko marszałka. Jednak ja jestem odpowiedzialny za bezpieczeństwo województwa.
Tymczasem brak autostrady jest realnym zagrożeniem. I to w kilku aspektach. Zagrożone jest życie ludzi, którzy jeżdżą po lokalnych drogach nie przystosowanych do tak wielkiego ruchu. Dzięki autostradzie wreszcie będzie można bezpiecznie dojechać na Wybrzeże. Zagrożone są też podstawy ekonomiczne bytu państwa. Porty w Gdańsku i Gdyni nie mogą zarabiać, bo nie mają połączenia z głębią lądu. Budowa autostrady to także szansa. Szansa dla Gdańska i Gdyni, które dzięki tej inwestycji będą mogły łatwiej ukończyć swoje inwestycje: trasy Kwiatkowskiego i Sucharskiego. Szansa dla ludzi, którzy dzięki tym pracom znajdą zatrudnienie. Szansa dla państwa na rozwój gospodarczy. - powiedział wojewoda.

- Negocjacje z przyszłym koncesjonariuszem dobiegają już końca. Mam nadzieję, że już niedługo porozumienie zostanie podpisane. Jeśliby jednak do tego nie doszło, mogę zapewnić, że budowa autostrady będzie prowadzona siłami państwa. - dodał minister Jonczyk. Jego słowa potwierdził ewentualny "awaryjny" inwestor, dyrektor generalny krajowych dróg i autostrad Tadeusz Suwara.
- Mija właśnie 10 rocznica zapoczątkowania dyskusji nad autostradą A1 - przypomniał ksiądz infułat - Mam nadzieję, że te długie dyskusje przed rozpoczęciem prac to oznaka amerykańskiej metody realizacji inwestycji: najpierw długotrwałe przygotowania, a później błyskawiczna budowa.
W ciągu najbliższych 4 lat, według zamierzeń rządu, ma powstać ponad 500 km autostrad.
Chociaż budowa dróg jest w zasadzie zadaniem samorządu, na uroczystości nie pojawił się marszałek Jan Zarębski. Bardzo dyskretnie zastępował go Bogdan Borusewicz.


Głos WybrzeżaM.W.

Opinie (34)

  • A1

    "W województwie pomorskim na trasie planowanej arterii zostanie wykarczowane 80 ha lasów (ok. 110 tys. drzew)".
    To niezbyt budująca wiadomość. A może gdzie indziej posadzić las i zrekompensować straty w drzewostanach. Czy to zły pomysł?

    • 0 0

  • Już ci mówię Gallux jak się rozliczą. Pracowałem przy projekcie A1 i jest coś takiego jak Umowa koncesyjna. Określone są tam obowiązki jednej i drugiej strony. W razie wykonania przez Skarb Państwa prac należących do Koncesjonariusza, z Umowy Koncesyjnej zostaną wykreślone te obowiązki, a kosztem tych prac zostanie obciążony Koncesjonariusz albo zostaną one potrącone w ogólnym rozrachunku.

    • 0 0

  • B-K moze nieuwierzysz ...ale polska jako jeden z nielicznych krajow w europie notuje wzrost ilosci lasow w stosunku do wycinki ....
    a hym 100tys drzew troche przykre ale to chyba i tak nie wysoka cena jaka zaplacilismy narazie za autostrade...tak nie jest najgorzej
    a autostrada jest nie zbedna i jaki kolwiek sprzeciw ekologow jest nie na miejscu .....ilez mozna jedzic po dziurach ..i drogach tak niebezpieznych waskich jakie mammy obecnie ,....
    wreszcie bedziemy miec autostrade.....

    chym widze ze dzis na formum jak nigdy panuje wyjatkowa zgodnosc co do potrzeby tej inwestycji fajnie :))))
    pozdrawiam ....

    • 0 0

  • B-K do Trumny

    Faktycznie, w Polsce notujemy wzrost powierzchni zalesionych. Ale tu chodzi także o jakość. Nie można porównywać dojrzałych, starych drzewostanów do kilkuletnich upraw, sadzonych jako np. jeden gatunek, i to pod rząd. Tego nie mogą zrozumieć nawet sami leśnicy - stąd nie dziwię się, że ludzie spoza tej branży też nie widzą różnic jakościowych. Te drzewa, o których wspomniałem, są potrzebne m.in. aby częściowo zrekompensować niedobór tlenu w wyniku rozwoju lokalnej motoryzacji (kilka tysięcy drzew, to spora "fabryka" tlenu).

    • 0 0

  • wicie rozumicie trza budować

    a frajerzy czyli my za to zapłacą

    • 0 0

  • Odpowiedzią na to czy autostrada jest potrzebna jest dzisiejszy śmiertelny wypadek na Morenie

    • 0 0

  • widzę wielką determinację

    obecnego rządu... i chyba dobrze ! To jedyna szansa na zapaść budownictwa w naszym kraju. Pomijając już inne korzyści wymienione zreszta przez moich przedmówców. Nie ma koncesjonariusza, nie wiadomo jakie będą umowy, ale co z tego... Najważniejsze żeby była droga ! Z taką determinacją jak zaczęli to może się i uda.. hehehehe

    • 0 0

  • Odpowiedzią na to czy autostrada jest potrzebna jest dzisiejszy śmiertelny wypadek na Morenie

    • 0 0

  • tomala,

    co ma autostrada A1 do Moreny? Ja bym się tak daleko rozważaniach przyczynowo-skutkowych nie posuwał...

    A wiesz coś więcej o tym wypadku - słyszałem, że kolejna kobieta i ta sama okolica, gdzie kilka miesięcy temu miało miejsce podobne zdarzenie?

    • 0 0

  • Do Darecka

    To ma do tego, ze jak debil musi sie wyszalec to niech to zrobi na autostradzie a nie drodze osiedlowej.

    Jeśli chodzi o miejsce wypadku, to zdarzył się w tym samym miejscu co poprzednio. Jakaś siuśmajtka z********ała matizem

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane