• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rząd na razie nie da pieniędzy na tunel pod Pachołkiem

Krzysztof Koprowski
1 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Mapa przebiegu Drogi Zielonej z tunelem pod Pachołkiem oraz ul. Nowej Kielnieńskiej. Mapa przebiegu Drogi Zielonej z tunelem pod Pachołkiem oraz ul. Nowej Kielnieńskiej.

Nie udało się, w ramach poprawek do budżetu przyjętego przez Sejm, pozyskać pieniędzy na dokumentację tunelu pod Pachołkiem, Drogi Zielonej i ul. Nowej Kielnieńskiej w Gdańsku. Posłowie odrzucili także wnioski o dofinansowanie budowy obwodnicy metropolitalnej, mostu na Wyspę Sobieszewską i dodatkowych środków na realizację ekspresówki z Gdańska do Elbląga.



Która inwestycja ściśle związana z Trójmiastem powinna zyskać poparcie Sejmu?

Poprawkę do budżetu na 2016 r. w zakresie sfinansowania dokumentacji dla budowy Drogi Zielonej wraz z tunelem pod Pachołkiem i ul. Nowej Kielnieńskiej zgłosiła Małgorzata Chmiel, zasiadająca w latach 1994-2015 w gdańskiej Radzie Miasta, a po ostatnich wyborach parlamentarnych w Sejmie z listy Platformy Obywatelskiej.

150 mln zł na ten cel planowano pozyskać z przeniesienia środków zarezerwowanych na "obsługę zadłużenia, należności i innych operacji finansowych Skarbu Państwach na rynkach zagranicznych".

- Jak nie teraz, to nigdy, ponieważ mamy ostatnią transzę tak dużych środków unijnych i to się nie powtórzy. Chodzi o drogę, którą pan poseł Jaworski świetnie zna [Andrzej Jaworski jest przewodniczącym sejmowej Komisji Finansów Publicznych - dop. red.], o Drogę Zieloną z tunelem pod Pachołkiem. Droga, która jest potrzeba dla całej aglomeracji gdańskiej - nie tylko dla Gdańska, ale i Sopotu, jako dojazd do obwodnicy - przekonywała Chmiel tuż przed głosowaniem poprawki i apelowała z mównicy bezpośrednio do posłów ze swojego okręgu: Andrzeja Jaworskiego oraz Tadeusza Cymańskiego o zmianę swojego dotychczasowego negatywnego stanowiska wobec tej inwestycji.
  • Małgorzata Chmiel z Platformy Obywatelskiej.
  • Ewa Lieder z Nowoczesnej.
  • Andrzej Jaworski z Prawa i Sprawiedliwości.
Zaraz po wypowiedzi Małgorzaty Chmiel, na mównicę Sejmu weszła posłanka Ewa Lieder z Nowoczesnej, a wcześniej związana z ruchem Gdańsk Obywatelski i kandydatka na prezydenta Gdańska w ostatnich wyborach.

- Ja się z panią poseł [Chmiel - dop. red.] nie zgadzam. Jestem posłanką również z Pomorza i mogłoby się wydawać, że powinnam się cieszyć ze 150 mln zł na dokumentację Drogi Zielonej. Ale to by były nierozsądnie wydane pieniądze i nierozsądna inwestycja. Trzeba by do niej dołożyć jeszcze 2 mld zł. Budowa tej drogi budzi wielkie kontrowersje wśród mieszkańców Gdańska, dlatego że pas nadmorski byłby wraz z plażą odcięty od reszty miasta, na co nie zwraca wcale uwagi PO. Ta wielopasmowa droga nie powinna przebiegać przez środek miasta. Tak się dzisiaj miast nie buduje - argumentowała Lieder.
Ewa Lieder zaproponowała, by pieniądze z tego projektu przeznaczyć na inny cel, np. na program Rodzina 500 Plus z nadzieją, że posłowie PiS-u "odwdzięczą się" i poprą sfinansowanie budowy mostu na Wyspę Sobieszewską.

- Jako poseł z Gdańska, ja także nie zgadzam się na budowę tej drogi. Wielokrotnie to mówiłem. Nie możemy wchodzić w bizantyjskie inwestycje, które niszczą Gdańsk, które niszczą przyrodę, które nic nie powodują. A jeżeli chodzi o most na Wyspę Sobieszewską, to przecież marszałek Województwa Pomorskiego z PO i prezydent Adamowicz z PO, wielokrotnie zapewniali, że ten most powstanie ze środków unijnych marszałka Województwa Pomorskiego - odpowiedział chwilę po wystąpieniu Lieder, Andrzej Jaworski z PiS, startujący także bezskutecznie trzykrotnie na urząd prezydenta Gdańska.
Czytaj więcej: Rząd PO obiecuje 17 mln zł na most w Sobieszewie

Głosowanie w Sejmie RP nad dokumentacją dla Drogi Zielonej z tunelem pod Pachołkiem i Nową Kielnieńską
Create bar charts


W głosowaniu sejmowym poprawka, zakładająca przeznaczenie 150 mln zł na dokumentację całej trasy, przepadła z kretesem. Na 447 głosujących, przeciw było 283 posłów, w tym zdecydowana większość członków PiS-u oraz Nowoczesnej.

"Za" głosowali głównie członkowie PO oraz PSL-u, przy czym w tej drugiej formacji politycznej przy ośmiu głosach "za" i dwóch "przeciw", było osiem "wstrzymujących". 14 głosów "za", 18 "przeciw" i trzy "wstrzymujące" oddali posłowie ugrupowania Kukiz 15.

Z okręgu gdańskiego "za" głosowali: Adam Korol (PO), Sławomir Neumann (PO), Jerzy Borowczak (PO), Małgorzata Chmiel (PO) oraz Magdalena Błeńska (Kukiz 15).

"Przeciw" głosowali: Jarosław Sellin (PiS), Andrzej Jaworski (PiS), Tadeusz Cymański (PiS), Kazmierz Smoliński (PiS), Jan Kilian (PiS) oraz Ewa Lieder (Nowoczesna).

W głosowaniu udziału nie wzięła posłanka Agnieszka Pomaska z PO, choć aktywnie brała udział w głosowaniach wcześniejszych oraz następnych po Drodze Zielonej. Poprosiliśmy ją o komentarz, ale do momentu publikacji artykułu, nie otrzymaliśmy odpowiedzi z jej biura poselskiego.

Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej. Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej.
W toku pozostałych głosowań w Sejmie nie udało się także zdobyć pieniędzy (każda poprawka głosowana osobno) na: Obwodnicę Metropolitalną (wniosek o 100 mln zł złożony przez Małgorzatę Chmiel), Obwodnicę Metropolitalną z Trasą Kaszubską - projekt łączony (3 mld zł, Ewa Lieder), rozbudowę drogi S7 Koszwały - Elbląg (1 mld zł, Lieder), wspomniany już most na Wyspę Sobieszewską (złożono dwa wnioski: Lieder zaproponowała 85 mln zł z podatków i innych wpłat, Chmiel - 84 mln zł z rezerwy celowej na współfinansowane inwestycji z UE), a także dalszy remont mostu w Tczewie (110 mln zł, Chmiel).

Wizualizacja mostu na Wyspę Sobieszewską.



Poprawki do budżetu z Pomorza nie są jedynymi regionalnymi projektami, które zostały odrzucone w głosowaniu: m.in. Kraków nie uzyskał pieniędzy na budowę północnej obwodnicy (250 mln zł), przebudowę ul. Igołomskiej (200 mln zł), Łódź nie może liczyć na dodatkowe środki na rewitalizację (350 mln zł), Ruda Sląska na trasę N-S (56 mln zł). Rząd nie dołożył też pieniędzy na fragment trasy S19 Białystok - Lublin (10 mln zł) oraz przygotowanie dokumentacji dla zachodniej obwodnicy Szczecina (8 mln zł).

Opinie (362)

  • Pisuary co zamierzają zrobić dla Gdańska? Tak jak Jaworski "rozwalić" stocznię? Gdańszczanie i całe Pomorze zapamiętują dobrze dywersję "piesków" prezesa

    • 15 5

  • Tylko kładki i mosty . (1)

    Tunele trzeba drążyć w ziemi. Kładki i mosty mogą stanowić piękno architektoniczne. Kładki dla pieszych będą wspaniałym terenem do rekreacji. Szczególnie dla zmurszałych i chorowitych staruszków. Gdzież to możliwe robić tunel w górze. Na to mogą sobie pozwolić bogate kraje jak: Grecja, Włochy, Hiszpania Szwajcaria i Austria. Myśmy zmarnowali już pieniądze z UE na budowę nikomu niepotrzebnych autostrad - teraz Ruskie ,czy Niemcy będą nas mogły szybko zaatakować transporterami opancerzonymi i czołgami.

    • 8 9

    • Krysia! Czym ty się trujesz nie ćpaj tego świństwa.

      • 3 0

  • A może trojmiasto.pl zajmie się tą sprawą (w załączeniu)?

    http://www.fronda.pl/a/w-gdansku-za-nasze-pieniadze-beda-promowac-lige-muzulmanska,65185.html

    • 7 6

  • PIS u władzy wszystko stop

    Poprzednio jak doszli do władzy to zablokowali budowę autostrady bo za drogo było podobno.Po przepychankach wybudowano za dwukrotnie większa cenę

    • 10 8

  • Ręce precz od lasów Oliwskich (1)

    nauczyli się rozdawać piniondze na jakieś sobie tylko wygodne cele. nic nie myslą o ludziach a ostatnią taką transzę środków unijnych trwonią na swoje polityczne cele

    • 8 6

    • pislamiści do getta

      • 2 0

  • Za te 2 000 000 000 wydane na bardzo potrzebną deweloperom Pomorską Kolej Metropolitalną... (2)

    ...można było pchnąć kilka bardzo potrzebnych, a zaniedbanych inwestycji.

    • 7 13

    • PKM jest potrzebna mieszkańcom (1)

      tak jak wielu przedpiśców pojęcie strategii win-win jest ci przypuszczalnie obce.

      Jak jeden zyskuje, drugi nie musi tracić: na wielu projektach korzyści odnosi wiele stron. Interes budowniczego może być zgodny z interesem mieszkańca domu, który ten budowniczy zbudował.

      • 3 1

      • jesteś przekonany o swojej racji? a kto będzie dopłacał do PKMki przez wieeeele lat?

        Tych kilkudziesięciu pasażerów czy my wszyscy którym pogorszyły się warunki dojazdów z powodu tego knota?

        • 0 1

  • POMORZANKA (1)

    Most w Sobieszewie to powinien byc zrobiony na pierwszym planie tyle z nim ostatnio kłopotów Kto tam nie jeżdzi to nie zna sprawy .No cóż mam takie odczucie że na sprawy Gdańska od rządu nie dostaniemy nic będą przesówac wszystkie inwestycje

    • 5 1

    • wyspiarze powinni zrobić referendum i trwale odpępnić się od Gdańska,
      a za wjazd na Wyspę brać od wszystkich myto

      jak zbóje z Sopotu za molo

      • 1 1

  • pani poseł Chmiel oszukuje mieszkańców (1)

    Pani poseł opowiada bzdury w telewizji, że Droga Zielona to będzie wąziutka, lokalna droga, bez tirów z portu. To jest nieprawda, nie ma możliwości dofinansowania Drogi Zielonej z pieniędzy unijnych. Wiceprezydent Bojanowski potwierdzał to na sesji Rady Miasta Gdańska w sierpniu 2015 r., że jeżeli chcemy, by pieniądze na Drogę Zieloną pochodziły z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko to inwestycja musi być częścią korytarza TEN-T w celu zapewnienia dostępu tranzytu do portu. Takie są cele programu. Na sam tunel pod Pachołkiem - jako trasę wewnątrz-miejską - wyodrębnioną od połączenia tranzytowego - nie da się uzyskać kwalifikowalności z POIŚ.

    • 9 8

    • Do tego, że politycy kłamią jesteśmy przyzwyczajeni. Robią to bez względu na to

      w którym sektorze sejmu wygodnie im zad*k usadzić!

      • 4 0

  • to wiemy dlaczego jaworski nie chciał drogi zielonej

    a dlaczego nie chciał innych inwestycji ?

    • 10 0

  • Droga Zielona z Nowa Kielnienska

    Tak, walczyłam tez wcześniej, tylko o inne inwestycje, gdyż bylam radna Gdanska. A radna nie ma skutecznej możliwości zabiegania o inwestycje regionalne w budzecie centralnym.

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane