• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rząd na razie nie da pieniędzy na tunel pod Pachołkiem

Krzysztof Koprowski
1 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Mapa przebiegu Drogi Zielonej z tunelem pod Pachołkiem oraz ul. Nowej Kielnieńskiej. Mapa przebiegu Drogi Zielonej z tunelem pod Pachołkiem oraz ul. Nowej Kielnieńskiej.

Nie udało się, w ramach poprawek do budżetu przyjętego przez Sejm, pozyskać pieniędzy na dokumentację tunelu pod Pachołkiem, Drogi Zielonej i ul. Nowej Kielnieńskiej w Gdańsku. Posłowie odrzucili także wnioski o dofinansowanie budowy obwodnicy metropolitalnej, mostu na Wyspę Sobieszewską i dodatkowych środków na realizację ekspresówki z Gdańska do Elbląga.



Która inwestycja ściśle związana z Trójmiastem powinna zyskać poparcie Sejmu?

Poprawkę do budżetu na 2016 r. w zakresie sfinansowania dokumentacji dla budowy Drogi Zielonej wraz z tunelem pod Pachołkiem i ul. Nowej Kielnieńskiej zgłosiła Małgorzata Chmiel, zasiadająca w latach 1994-2015 w gdańskiej Radzie Miasta, a po ostatnich wyborach parlamentarnych w Sejmie z listy Platformy Obywatelskiej.

150 mln zł na ten cel planowano pozyskać z przeniesienia środków zarezerwowanych na "obsługę zadłużenia, należności i innych operacji finansowych Skarbu Państwach na rynkach zagranicznych".

- Jak nie teraz, to nigdy, ponieważ mamy ostatnią transzę tak dużych środków unijnych i to się nie powtórzy. Chodzi o drogę, którą pan poseł Jaworski świetnie zna [Andrzej Jaworski jest przewodniczącym sejmowej Komisji Finansów Publicznych - dop. red.], o Drogę Zieloną z tunelem pod Pachołkiem. Droga, która jest potrzeba dla całej aglomeracji gdańskiej - nie tylko dla Gdańska, ale i Sopotu, jako dojazd do obwodnicy - przekonywała Chmiel tuż przed głosowaniem poprawki i apelowała z mównicy bezpośrednio do posłów ze swojego okręgu: Andrzeja Jaworskiego oraz Tadeusza Cymańskiego o zmianę swojego dotychczasowego negatywnego stanowiska wobec tej inwestycji.
  • Małgorzata Chmiel z Platformy Obywatelskiej.
  • Ewa Lieder z Nowoczesnej.
  • Andrzej Jaworski z Prawa i Sprawiedliwości.
Zaraz po wypowiedzi Małgorzaty Chmiel, na mównicę Sejmu weszła posłanka Ewa Lieder z Nowoczesnej, a wcześniej związana z ruchem Gdańsk Obywatelski i kandydatka na prezydenta Gdańska w ostatnich wyborach.

- Ja się z panią poseł [Chmiel - dop. red.] nie zgadzam. Jestem posłanką również z Pomorza i mogłoby się wydawać, że powinnam się cieszyć ze 150 mln zł na dokumentację Drogi Zielonej. Ale to by były nierozsądnie wydane pieniądze i nierozsądna inwestycja. Trzeba by do niej dołożyć jeszcze 2 mld zł. Budowa tej drogi budzi wielkie kontrowersje wśród mieszkańców Gdańska, dlatego że pas nadmorski byłby wraz z plażą odcięty od reszty miasta, na co nie zwraca wcale uwagi PO. Ta wielopasmowa droga nie powinna przebiegać przez środek miasta. Tak się dzisiaj miast nie buduje - argumentowała Lieder.
Ewa Lieder zaproponowała, by pieniądze z tego projektu przeznaczyć na inny cel, np. na program Rodzina 500 Plus z nadzieją, że posłowie PiS-u "odwdzięczą się" i poprą sfinansowanie budowy mostu na Wyspę Sobieszewską.

- Jako poseł z Gdańska, ja także nie zgadzam się na budowę tej drogi. Wielokrotnie to mówiłem. Nie możemy wchodzić w bizantyjskie inwestycje, które niszczą Gdańsk, które niszczą przyrodę, które nic nie powodują. A jeżeli chodzi o most na Wyspę Sobieszewską, to przecież marszałek Województwa Pomorskiego z PO i prezydent Adamowicz z PO, wielokrotnie zapewniali, że ten most powstanie ze środków unijnych marszałka Województwa Pomorskiego - odpowiedział chwilę po wystąpieniu Lieder, Andrzej Jaworski z PiS, startujący także bezskutecznie trzykrotnie na urząd prezydenta Gdańska.
Czytaj więcej: Rząd PO obiecuje 17 mln zł na most w Sobieszewie

Głosowanie w Sejmie RP nad dokumentacją dla Drogi Zielonej z tunelem pod Pachołkiem i Nową Kielnieńską
Create bar charts


W głosowaniu sejmowym poprawka, zakładająca przeznaczenie 150 mln zł na dokumentację całej trasy, przepadła z kretesem. Na 447 głosujących, przeciw było 283 posłów, w tym zdecydowana większość członków PiS-u oraz Nowoczesnej.

"Za" głosowali głównie członkowie PO oraz PSL-u, przy czym w tej drugiej formacji politycznej przy ośmiu głosach "za" i dwóch "przeciw", było osiem "wstrzymujących". 14 głosów "za", 18 "przeciw" i trzy "wstrzymujące" oddali posłowie ugrupowania Kukiz 15.

Z okręgu gdańskiego "za" głosowali: Adam Korol (PO), Sławomir Neumann (PO), Jerzy Borowczak (PO), Małgorzata Chmiel (PO) oraz Magdalena Błeńska (Kukiz 15).

"Przeciw" głosowali: Jarosław Sellin (PiS), Andrzej Jaworski (PiS), Tadeusz Cymański (PiS), Kazmierz Smoliński (PiS), Jan Kilian (PiS) oraz Ewa Lieder (Nowoczesna).

W głosowaniu udziału nie wzięła posłanka Agnieszka Pomaska z PO, choć aktywnie brała udział w głosowaniach wcześniejszych oraz następnych po Drodze Zielonej. Poprosiliśmy ją o komentarz, ale do momentu publikacji artykułu, nie otrzymaliśmy odpowiedzi z jej biura poselskiego.

Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej. Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej.
W toku pozostałych głosowań w Sejmie nie udało się także zdobyć pieniędzy (każda poprawka głosowana osobno) na: Obwodnicę Metropolitalną (wniosek o 100 mln zł złożony przez Małgorzatę Chmiel), Obwodnicę Metropolitalną z Trasą Kaszubską - projekt łączony (3 mld zł, Ewa Lieder), rozbudowę drogi S7 Koszwały - Elbląg (1 mld zł, Lieder), wspomniany już most na Wyspę Sobieszewską (złożono dwa wnioski: Lieder zaproponowała 85 mln zł z podatków i innych wpłat, Chmiel - 84 mln zł z rezerwy celowej na współfinansowane inwestycji z UE), a także dalszy remont mostu w Tczewie (110 mln zł, Chmiel).

Wizualizacja mostu na Wyspę Sobieszewską.



Poprawki do budżetu z Pomorza nie są jedynymi regionalnymi projektami, które zostały odrzucone w głosowaniu: m.in. Kraków nie uzyskał pieniędzy na budowę północnej obwodnicy (250 mln zł), przebudowę ul. Igołomskiej (200 mln zł), Łódź nie może liczyć na dodatkowe środki na rewitalizację (350 mln zł), Ruda Sląska na trasę N-S (56 mln zł). Rząd nie dołożył też pieniędzy na fragment trasy S19 Białystok - Lublin (10 mln zł) oraz przygotowanie dokumentacji dla zachodniej obwodnicy Szczecina (8 mln zł).

Opinie (362)

  • za pisiora już inwestycji nie będzie. Będzie spokój.

    • 3 4

  • Lud wodza Swetru glosował przeciw?????

    • 4 4

  • za to

    ojciec pseudo dyrektor dostanie a co tam ....

    • 7 1

  • Droga Zielona z Nowa Kielnienska (2)

    i jeszcze: Szanowni Panstwo, Droga Zielona jest planowana jak waska trasa obecnej szerokości wzdłuż Pasa Nadmorskiego. Nie jest wiec to prawda, co mowila np. pani z Nowoczesnej, ze będzie autostrada odcinajaca miasto od terenow nadmorskich. Ale trzeba przeciez wyremontować ten odcinek, gdyż tam bark kanalizacji, wiec wszystkie scieki z aut przejezdzajacych i parkingow zatruwają piękny teren nadmorski. Natomiast od Ergo Areny do Obwodnicy planuje się szerokości obecnego odcinka Drogi Zielonej od Ergo Areny do Grunwaldzkiej. I ten odcinek planuje się przedluzyc do Obwodnicy i dalej do przyszłej Obwodnicy Metropolitalnej(ma się zacząć jej realizacja, w zaleznosci od srodkow, w 2020 roku).Podkreslam, ze tylko na takie rozwiązanie z tunelem zgodzila się ochrona środowiska. i nie jest to prawda, ze trasa ma biec przez srodek miasta, bo przecież lasem, a wzdłuż Osowej tez lasem, 100 m od granicy w glab. Nie będę już powtarzala oczywistych argumentow, ze odciazylaoby to piekna, stara Oliwe z wiecznego korka samochodow i dojazd do Osowy. No, i mielibysmy dojazd do Obwodnicy Metroplitalnej. I proszę nie wierzyc w nieprawdziwe argumenty, ze będą ta trasa jezdzic Tiry Pasem Nadmorskim......to bzdura, bo przceiz każdy z portu woli wyjechać na Obwodnice Poludniowa i dalej nasza Obwodowa,niz tłuc się przez miasto.z poważaniem. Malgorzata Chmiel--posel

    • 7 8

    • Naucz sie języka polskiego analfabetko.

      A dopiero później pisz te swoje wypociny. Posłanka. Jacy wyborcy, taka reprezentantka.

      • 3 4

    • Tania prowokacja

      • 2 0

  • (4)

    Oddać Gdansk z powrotem Niemcom oni będą wiedzieć co wybudować i nie będą się słuchać malkontentów starych babć ekologów i wrednych kaszubóff a jak taki ktoś jak Jaworski podskoczy to dostanie w RYJ.

    • 9 5

    • Jestem za! Nikt za wami nie będzie płakał volksdeutsche!!! (3)

      • 0 3

      • (1)

        Masz dowody na to że Jaworski jest volksdeutsch jak nie to nie pisz bzdur

        • 2 1

        • Nie mówię o Jaworskim tylko o ludziach takich jak ty!

          • 0 2

      • Pewnie będziesz chciałprzyjechać do Raichu pracować za dobre pieniądze i jeżdzić dobrym samochodem .

        • 1 0

  • Teraz na wiele inwestycji tego typu zabraknie kasy - pójdą na inne "wyższe" cele jak prywatna uczelnia Rydzyka.Trzeba tez zadbać o następne ronda ,pomniki , imienia L.K.,stawiane gdzie popadnie. Tak trzymać ???

    • 6 3

  • precz z pisem!!!

    jak wyżej

    • 9 3

  • Stra-Szydło to marionetka jarka....

    i bez pomysłu na Polskę...

    • 9 4

  • Szanowna Pani Poseł Agnieszko Pomaska! (3)

    Głosowałem na Panią w szkole nr.35, Stara Oliwa (a do senatu na p. Borusewicza).

    Nie zawiodła mnie Pani. Mieszkam koło Domu Bramnego/Zarazy i potencjalnie też mógłbym być zacietrzewionym zwolennikiem Tunelu Pacholek, jak wielu w Oliwie, jak moderatorzy http://www.StaraOliwa.pl jak wielu mieszkańców. Ten tunel faktycznie mógł by odciążyć ruch miejski na Starym Rynku Oliwskim, ale...

    Ale ten tunel to chory pomysł. Nie tylko Droga Zielona odcieła by plażę, także niezbednymi ekranami dźwiękochlonnymi. By zbudować ten tunel trzeba by wydać nie tylko równowartość grubo ponad połowy budżetu Gdańska.

    W czasie budowy tunelu trzeba by zamknąć ruch na Spacerowej. Ćwiczyliśmy to parę lat temu. Po jego wybudowaniu korek tworzył by się WEWNĄTRZ TUNELU, a niezbędna, bardzo sprawna wentylacja może zapobiegała by zaczadzeniu, ale sprzyjała by pożarom, a czym pachnie pożar w tunelu miałem okazję zobaczyć osobiście.

    Tymczasem nawet gdyby zdecydować, że za wszelką cenę trzeba zwiekszać ruch samochodów do Osowej i Obwodnicy, a przy tym jednoczesnie odkorkować Spacerową, istnieją realne alternatywy. Zamiast ryć tunel, taniej i bezpieczniej było by otworzyć szlaki równoległe do Spacerowej, np. ulicę Reja (zamykaną przez Lasy Państwowe i lobby dzialkowiczów ze Świemirowa) i ulicę Kościerską (wiodącą przez rezerwat Doliny Ewy).

    Wiem, to politycznie znacznie trudniejsze niż lekką ręką wysupłać kilka miliardów "NIE SWOICH" pieniędzy, ale to tańsze, bezpieczniejsze i nie wyamaga długotrwałego zamykania Spacerowej. Ambitny polityk powinien dążyć do rozwiazań najlepszych, choćby trudniejszych, a nie najdroższych, za to bardziej korupcjogennych i łatwiejszych.

    Jestem Pani wyborcą, więc działa Pani także w moim imieniu. Niniejszym upoważniam Panią do torpedowania Tunelu pod Pacholkiem, a dążenia do utworzenia wyżej opisanego połączenia Oliwy z Osową, nawet jeśli miała by Pani działać w koncercie z posłami i politykami lokalnymi PIS, a wbrew swojej macierzystej Platformie Obywatelskiej

    • 2 7

    • "W czasie budowy tunelu trzeba by zamknąć ruch na Spacerowej"No cóż.Częściowe utrudnienia w ruchu nastąpiły by tylko w momencie "wpięcia drogi pod pachołkiem ze Spacerową.
      "Zamiast ryć tunel, taniej i bezpieczniej było by otworzyć szlaki równoległe do Spacerowej, np. ulicę Reja (zamykaną przez Lasy Państwowe i lobby dzialkowiczów ze Świemirowa) i ulicę Kościerską (wiodącą przez rezerwat Doliny Ewy)." Chcesz chronić plaże kosztem rezerwatu????

      • 0 0

    • Z kościerską i świemirowską to Pani pojechała. :-)))

      • 0 0

    • Przeczytała pańskie wypociny i mam je daleko w tyle. Dla mnie najważniejsze jest teraz zrobić karierę w Brukseli, przy moim kochanym Donaldzie. Tam jest prawdziwa kasa. Co mnie obchodzą jakieś korki gdy wkrótce będę jeździć wypasionym rowerem PI ulicach Beneluksu.

      • 0 0

  • I bardzo dobrze! W końcu skończy się faworyzowanie bastionu POpaprańców!!!

    Szkoda jedynie ekspresówki do Elbląga i mostu na wyspę Sobieszewską!
    Zamiast obwodnicy metropolitarnej lepiej poszerzyć obwodnicę trójmiejską do trzech pasów na całej długości + OPAT!!!

    • 3 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane