• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Remont obydwu przystanków SKM Stocznia. Efekty za dwa lata

Patryk Szczerba
13 kwietnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (108)
Najnowszy artykuł na ten temat Za dwa lata oba perony SKM stocznia będą jak nowe
Znakiem rozpoznawczym na obydwu stacjach mają być podświetlane neony na szybach windowych. Znakiem rozpoznawczym na obydwu stacjach mają być podświetlane neony na szybach windowych.

SKM rozpisała przetarg na modernizację przystanków Gdańsk StoczniaMapkaGdynia Stocznia - Uniwersytet MorskiMapka. Zamówienie jest realizowane w formule zaprojektuj i wybuduj. Na oferty przewoźnik czeka do 8 maja.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Czy korzystasz ze "stoczniowych" przystanków SKM?

Dokumentacja projektowa dla obydwu przystanków powinna być już dawno gotowa. Miało ją przygotować wyłonione w przetargu Biuro Projektów Budownictwa Komunikacyjnego. Projekty jednak trafiły do SKM tylko częściowo i z opóźnieniami. Pojawiły się kary, a sam projektant jest od zeszłego roku w upadłości.

Nowy przetarg na remont SKM Gdynia Stocznia i Gdańsk Stocznia



Przewoźnik zdecydował się na rozpisanie nowego przetargu, tym razem w formule zaprojektuj - wybuduj.

Decyzja nie powinna dziwić. Obydwie stacje to według wielu najgorzej prezentujące się przystanki na całej linii, których remont był pilna potrzebą.

W Gdyni przystanek SKM Stocznia Uniwersytet Morski ma być po remoncie nie tylko ładniejszy, ale też wygodniejszy dla pasażerów. Wymieniona zostanie cała nawierzchnia, a na niemal całej długości peronu staną wiaty chroniące pasażerów przed deszczem i wiatrem.

Na kładkę będzie natomiast można wjechać windą dostosowaną do osób niepełnosprawnych. Powstaną też nowe ławki, wiatrołapy, kosze, głośniki, zegary, wyświetlacze, a bilety będzie można kupić w automatach.



Blisko trzy lata temu przystanek w Gdyni dostał dodatkowy człon w nazwie "Uniwersytet Morski". Blisko trzy lata temu przystanek w Gdyni dostał dodatkowy człon w nazwie "Uniwersytet Morski".
Zakres prac projektowych i budowlanych SKM Stocznia Gdynia obejmuje m.in.:

  • rozbiórkę peronu i budowę nowego o wysokości blisko 100 cm
  • przebudowę schodów
  • montaż nowych wiat niemal na całej długości peronu o długości 21,0 m i 117,0 m oraz wysokości 3,5 m - zlokalizowanych po dwóch stronach kładki.
  • wymianę szyn wzdłuż peronu, który będzie dodatkowo doświetlony
  • montaż windy przy kładce po północnej stronie
  • montaż przysiadaków, wiatrołapów i ławek
  • konserwacja sieci trakcyjnej


Rozkład SKM



W Gdańsku na stacji SKM Stocznia zakres prac będzie podobny, bo i konstrukcja przystanku przypomina tę z Gdyni. By dostać się na perony, trzeba zejść po schodach z kładki.

Na obydwie stacje można dostać się kładką. Na zdjęciu przejście w Gdańsku. Na obydwie stacje można dostać się kładką. Na zdjęciu przejście w Gdańsku.
Zakres prac projektowych i budowlanych SKM Stocznia Gdańsk obejmuje m.in.:

  • wymiana konstrukcji krawędzi peronowych i nawierzchni,
  • budowa pełnowymiarowego zadaszenia wiat po obydwu stronach kładki
  • montaż windy na peron
  • wymianę szyn wzdłuż peronu
  • konserwację sieci trakcyjnej
  • montaż wiatrołapów, przysiadaków i ławek

O wyborze wykonawcy w 94 proc. zdecyduje cena, 6 proc. to czas wykonania. Oferty można składać do 8 maja. Wykonawca wybrany w formule zaprojektuj - wybuduj na realizację zadania będzie miał dwa lata od dnia podpisania umowy. W ciągu 10 miesięcy ma być gotowa dokumentacja projektowa.

Przewoźnik chce szukać zewnętrznego finansowania na przebudowę obydwu przystanków. Trwają zaawansowane rozmowy. Jak mówią przedstawiciele SKM, remont obydwu stacji nie jest zagrożony, a środki na pewno się znajdą.

Quiz Komunikacja w Trójmieście Średni wynik 51%

Komunikacja w Trójmieście

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (108) 6 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • trzeba było od razu remontować (2)

    z leszczynkami, grabówkiem i orłowem!

    • 15 9

    • No chyba nie bardzo. (1)

      Przypomnij sobie, że te modernizacje wiązały się z zamknięciami przystanków. Grabówek był nieczynny chyba z pół roku. Jakby jeszcze w tym czasie wyłączyli Stocznie ...

      • 6 1

      • nie do końca prawda - Orłowo było wykonne "na ruchu"

        skm orłowo było wykonane "na ruchu". Codzienne wiedziałem co tam montażyści montowali ...szacun dla nich. Jest teraz tu naprawdę ładnie :-) Warto było poczekać chwilę.

        • 4 2

  • Architektura poraża! Dlaczego SKM mając jedną linię nie dba o jakiś element wizualny przystanków? (3)

    W dodatku niewykorzystana szansa przeniesienia przystanku Gdańsk Stocznia w kierunku politechniki z dobudową drugiej kładki otwierającej przystanek na nowe biurowce

    • 16 10

    • Był już taki jeden.

      Tu przeniesiemy jezioro...

      • 6 2

    • Jaka architektura?

      Przecież to tylko wstępne wizualki upadłego projektanta. Nowy projekt dopiero ma powstać. Warto najpierw przeczytać artykuł (ze zrozumieniem) , s potem komentować.

      • 5 1

    • to raczej biurowce dotrą do przystanku

      taki "trynd"...

      Biurowym brojlerom przyda się trochę spaceru...

      • 3 2

  • historyczne kładki (2)

    jak rozumiem one zostaną takie jakie są obecnie

    • 19 5

    • Kładki są miejskie. (1)

      i to władze miast oraz konserwator zabytków zdecydują co z nimi.

      • 3 3

      • Ten dziurawy syf w Gdyni zostanie? Dalej bez zadaszenia... co za partacze

        • 0 0

  • Design oczywiscie z lat 80-tych (1)

    I po pół roku wszystko będzie brudne, zasyfione i wyglądało jak przed remontem. Zresztą widać to na tych wyremontowanych. Wszystko już pokryte rdza, rozpadające się... Tragedia.

    • 21 7

    • Miasto kocha brud.

      • 1 1

  • Jak oni chcą windę zamontować do tej kładki na stoczni jak się ledwo trzyma (1)

    • 9 4

    • Windy się mocuje do kładki.
      Bedzie konstrukcji samonośnej z której się wyjdzie na kładkę...
      Dziwi mnie tylko ze ma być 1 szt. A co z wyjściem z kładki na morska lub Wiśniewskiego?

      • 1 0

  • 2 lata na remont, powinno być 10 lat

    • 5 3

  • Opinia wyróżniona

    (10)

    Powiem krótko. Gdańsk Stocznia SKM z tą zdezelowana kładka to najbardziej klimatyczny przystanek kolejowy na świecie. Szczególnie wieczorem, jest piękny widok na panoramę stoczni, spowitą dymem z kominów elektrociepłowni, mury spowite postaciami namalowani przez Krik Konga, a wszystko okraszone w nieco postapokaliptycznym i zabiedbanym klimacie.

    Zdumiewa też metamorfoza funkcji tego przystanku na przestrzeni lat. Kiedyś(przed rozkradzeniem i upadkiem stoczni) kładka widziała stoczniowców wracajacych z pracy, którym towarzyszył dźwięk otwieranych puszek piwa, a każdy przechodzień zastanawiał się jakim taboretem przywali żonie gdy wróci do domu, no i czy że sprzedanej miedzi starczy mu na 5 piw w Barze pod rurami.. Potem przystanek opustoszał, żeby finalnie gościć Julki Oskarków oraz panny ostatniej szansy zmierzającelych tłumnie lansować się na pobliskiej 100czni. I te rozmowy na temat tego jakie kraftowe piwo będą sączyć przez godzine, z jakiego foodtracka zjedzą, jakim modnym drinkiem da się spić Julkę z rują, no i czy Gruzin z Dupera który po nich przyjedzie będzie chociaz trzeźwy, mniejsza o to, czy chociaż zna topografię i nazwę miasta po którym jeździ.

    • 124 20

    • Wreszcie konkretny wpis. (1)

      A nie mędzenie, że estetyka niespójna.

      • 16 4

      • Zapomniałem się podpisać:)

        • 2 1

    • Z seri "przemyślenia redaktorka" odc.765789

      • 7 7

    • potencjał na paste jest

      XD

      • 7 2

    • pojawia się w związku z tym pytanie (1)

      czy Julka i Oskar to dzieci stoczniowców?

      • 15 0

      • oczywiście

        to oni dostali w łeb tym taboretem i dlatego są jacy są

        • 5 1

    • Z rozkradzioną stocznią to pomyliłeś kierunki.

      Polecam uderzyć w Toruń z Rydzykiem czy w pis, który stocznię sprzedał jakiejś spółce z Donbasu, czyli nie wiadomo komu. Dziwne, że główny decydent czyli niejaki Jaworski Andrzej z pisu jakoś później zniknął ze sceny politycznej i stał się zawodowym prezesem obojętnie jakich branż bo jest politologiem /czyli kimś bez zawodu/ po kursach.

      • 10 3

    • Coś jesteś na bakier z epokami i pleciesz bzdety.

      W czasach, kiedy to tłum stoczniowców zasuwał tą kładką, to puszki z piwem bywały tylko w sferze marzeń. Na kładce w godzinach szczytu owszem, śmierdziało potem i tanimi papierosami.

      • 8 1

    • Bar pod kasztanami

      • 2 0

    • Sikalafą

      Lepiej tego nie szło ująć! Szacun

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    PKM (9)

    W PKM wszystkie z przystanków są spójne i mają elementy wspólne, które pojawiają się na każdym z przystanków, na stacjach SKM też by się to przydało, a tak obecnie każdy z przystanków wygląda zupełnie inaczej przez co mamy takie małe koszmarki

    • 67 24

    • Dokładnie. Jednolita estetyka.

      • 7 5

    • Marzycielu. (4)

      Linia PKM powstawała niemal od zera, więc można było ją dowolnie zaprojektować. Przystanki SKM mają ponad 50 lat (większość), a na niektorych (Sopot, Gdańsk Główny) łapę trzyma konserwator zabytków. Każdy, kto ma z tą instytucją do czynienia,wie jak trudno wywalczyć zgodę na każdy drobiazg.

      • 12 2

      • (1)

        No to dlaczego przykładowo Redłowo musi się tak bardzo różnić od Orłowa mimo podobnego układu? Remonty robione niemal w tym samym czasie, ale trzeba było zapłacić za osobny projekt który wprowadza nowy rodzaj pstrokacizny?

        • 5 4

        • Bo tu jest zero planowania długoterminowego, tylko "zaprojektuj i buduj" i do przodu

          To tak samo jak kupienie 4 na krzyż składów regionalnych na potrzeby miejskie (tak łatwiej, nie trzeba włączać myślenia) i chwalenie się nimi w prawo i lewo.

          • 2 2

      • Co to ma do rzeczy?

        Remonty przechodzą obecnie a wiaty od Sasa do Lasa.
        Ale o czym my tu mówimy jak SKM nie potrafiło zaprpjektować swojego własnego loga, które byłoby rozpoznawalne z daleka. te kropeczki z napisem to nieporozumienie. To powinien być widoczny z daleka symbol jak metra w Londynie, s-bahn w Niemczech, S-tog w CPH, S-bahn w Wiedniu, U-bahn, Metro w Warszawie czy Rosji. Metro w Madrycie czy Barcelonie. Nawet słabe RER, M w Paryżu są lepsze do rozpoznania z daleka.

        • 3 4

      • To nie jest konserwator zabytkow to

        Chyba zbieracz starych pocztowek i komiksow. Niektore detale sa tak obrzydliwe ze to tak jakby ktos nie rozumial architektury. To ze co jest w stylu epoki nie musi byc oznaczac sie dobra architektura.

        • 0 0

    • (1)

      PKM powstawała od zera i to w większości w szczerym polu. Można było zaprojektować całość w jednym stylu. W mieście jest inaczej. Wygląd trzeba dostosować do np. wyglądu dworca w Gdyni który jest objęty nadzorem konserwatora albo nowym dworcem w Sopocie by jakoś pasował. Koszmarek to by był np. taki czerwony przystanek w zestawieniu z dworcem w Gdyni albo Sopocie. Przymorze stylizowane na zabytkowy wygląd w otoczeniu biurowców by wyglądał też jako jakiś koszmarek. Już masz, że Sopot/Gdynia/Gdańsk w zabytkowym wyglądzie wyklucza się z np. Wrzeszczem/Przymorzem/Redłowem w nowoczesnym albo industrialnym wyglądzie. Raczej odwrotnie te przystanki są zbyt podobne do siebie. Fajnie wyglądało by Przymorze/Redłowo w nowoczesnym naukowo-biznesowym wyglądzie, Gdynia w modernistycznym, Sopot zabytkowym/ceglanym a Stocznia industrialnym wyglądzie.

      • 5 1

      • Orłowo, Redłowo, Leszczynki, Grabówek, wcześniej kamienny Potok

        Do czego to niby trzeba dostosowywać te wiaty, że muszą się różnić? OK, Grabówek i Leszczynki chyba będą jednakowe.

        • 1 4

    • na szczęście nie zrobili tego błędu co na PKM

      estetyka nie powinna być wprowadzana kosztem praktyczności a ta niestety na PKM jest dramatyczna, wiaty za wysokie, nie chronią od wiatru czy deszczu, do tego ściany dziurawe przez te głupie wzory a każda taka sama więc ciężko przez okno poznać gdzie się jest gdy się nie widzi nazwy przystanku

      • 3 1

  • Opinia wyróżniona

    Co za malkontenci. (7)

    Mają budować. Jak budują, to narzekanie, że budują. Jak zbudują -łeee brzydkie i nie w tym miejscu. Co za ludzie...Korzystam z nowego przystanku w Redłowie i jestem zadowolony pamiętając, jak wyglądał przed rozpoczęciem prac. Wystarczy też spojrzeçlć na peron dalejobieżny w Orłowie, by docenić to co dzieje się z przystankami SKM.

    • 75 11

    • Obowiązkowo przez środek peronu (4)

      Ścieżka rowerowa pamiętaj

      • 4 11

      • Tego typu fobie można leczyć (2)

        W snach też atakują ciebie latające rowery?

        • 8 2

        • Tak (1)

          Oraz powracający rowerzysta w rajtuzach i pompką w ręku

          • 2 3

          • Trzeba było od razu, że rajcuje cię ta *pompka* w ręku.

            • 2 0

      • w Gdyni jeszcze Buspas...

        • 2 1

    • Kto normalny ma być zadowolony z Redłowa? - przecież to jest w złym miejscu! (1)

      Zamiast przesunąć między Redłowską i Stryjską żeby było dojście z dwóch stron to powielono stary błąd lokalizacji marnując okazję poprawy na wiele lat. Blisko Redłowskiej jest dużo bloków i z drugiej strony biurowce. Orłowa to nawet nie wspomnę - stacja na końcu świata, powinna być przy Wielkopolskiej bo tam jest największa gęstość zabudowy dzielnicy oraz możliwość przesiadki do połowy Gdyni. Obecna lokalizacja to jedno centrum handlowe i trochę domków, nic dziwnego że prawie nie ma tam pasażerów. Teraz jeszcze Gdańsk Stocznia - remont zamiast likwidacji, przecież przeciętny przystanek tramwajowy w Gdańsku ma więcej pasażerów więc pociągi nie powinny tam w ogóle stawać.

      • 2 2

      • prawie bym sie zgodzil...

        Ale dotarlem do ostatniego zdania i wynika z niego, ze autor wypowiedzi nie widzial, jakim placem budowy jest okolica Gdansk Stocznia.

        Tak, Redlowo powinno byc przesuniete w kierunku Gdyni. Nowy przystanek w okolicy Wielkopolskiej jest rozwazany przez SKM...

        A Orlowo? Chyba powinno znalezc sie w Kolibkach?

        Jednak na takie radykalne ruch nikt sie nie zdecyduje. Dobrze jest, jak jest i po co komu klopot.
        A ze miasto sie zmienia?
        Ludzie sie dostosuja...
        Tym bardziej, ze zmieniajace sie miasta nie maja zamiaru partycypowac w kosztach zmian, ktore prowokuja.

        • 1 0

  • Kładka onegdaj (1)

    była drogą praojcow prowadziła pod kultowe Kasztany, dziś jej stan techniczny budzi poważne zastrzeżenia, jak widać miasto swoją część zakonserwował, a co z częścią PKP???
    Swoją drogą owa kładka stała się nispodziewana atrakcją turystyczną, być może powtórnie z tego miejsca będzie można oglądać wodowanie statków - oby....

    • 9 4

    • używam kładki codziennie

      i faktycznie, widać zmiany...

      Najczęściej w postaci mniej lub bardziej intensywnych sesji zdjęciowych.

      • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane