• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM akceptuje wizję Fortu. Jest szansa na futurystyczny dworzec we Wrzeszczu?

mak
14 marca 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Koniec pętli pod oknami mieszkańców
SKM dostosuje się do rozwiązań zaproponowanych przez Fort w projekcie budowy nowego dworca we Wrzeszczu. To pierwszy - na razie niewielki - krok do jego realizacji. SKM dostosuje się do rozwiązań zaproponowanych przez Fort w projekcie budowy nowego dworca we Wrzeszczu. To pierwszy - na razie niewielki - krok do jego realizacji.

Jeszcze w październiku ub.r. pisaliśmy, że realizacja futurystycznej koncepcji dworca we Wrzeszczu stanęła pod znakiem zapytania. Wygląda jednak na to, że przynajmniej perony SKM powstaną w zgodzie z tym projektem.



Czy podoba ci się futurystyczny dworzec we Wrzeszczu?

Realizacja projektu peronu we Wrzeszczu autorstwa gdańskiej pracowni architektonicznej Fort, który uzyskał akceptację władz Gdańska, stanęła w zeszłym roku pod znakiem zapytania. Powód pierwszy - pieniądze. Pierwszy etap prac, czyli lifting istniejącego dworca, miał pochłonąć ok. 1 mln zł. Drugi etap, czyli budowa zupełnie nowego dworca - wiele, wiele więcej. Drugi powód - kolidujący z przebudową dworca projekt budowy peronu Kolei Metropolitalnej, który ma powstać w późniejszym terminem. Niezależnie od tego pomysł na swój peron dalekobieżny mają też Polskie Linie Kolejowe.

Jednak wygląda na to, że SKM do serca wzięła sobie futurystyczną wizję architektów, bowiem w kończącym się właśnie przetargu zaznaczyła, że projekt jej peronu ma uwzględniać koncepcję Fortu.

- Pamiętamy o założeniach Fortu, dotyczących estetycznych aspektów peronów we Wrzeszczu - Maciej Lignowski, prezes Szybkiej Kolei Miejskiej, w rozmowie z Gazetą Wyborczą Trójmiasto. - Elegancka nawierzchnia oraz lekka, być może przeszklona wiata. Takie są nasze wstępne plany, które, zgodnie z porozumieniem, będą dotyczyły wszystkich trzech [dwóch istniejących i jednego planowanego - red.] peronów.

- Rozwiązania przyjęte w dokumentacji projektowej SKM mogą być zastosowane w projekcie zamiennym stacji Wrzeszcz, który dla PLK przygotuje Pomorska Kolej Metropolitalna - powiedział Robert Kuczyński, rzecznik Centrum Realizacji Inwestycji w PLK, w rozmowie z dziennikarzami "Gazety".

Przypomnijmy: projekt pracowni Fort zakłada dwa etapy. Pierwszy zakłada m.in.: modernizację nawierzchni kolejowych, przebudowę peronów SKM, peronu PKP, budowę peronów PKM, budowę wiat wraz z oświetleniem, remont tuneli, budowę przystanków autobusowych, postojów taksówek, parkingów po obu stronach torów (ok. 700 miejsc), 15 stanowisk dla autobusów. Miałby zakończy się w połowie 2012 r.

Drugi to kosztowna budowa zintegrowanego węzła komunikacyjnego z komercyjnym centrum usługowo-handlowym i parkiem zimowym, w tym m.in. budowa czterech poziomów dworca, 1200 miejsc parkingowych, 120 miejsc dla rowerów, 20 dla taksówek, 21 stanowisk dla autobusów. Koszt ani termin realizacji nie jest jeszcze określony.
mak

Miejsca

Opinie (76) 4 zablokowane

  • Zabawnie wygląda

    Tylko dwie sprawy:
    - zrobić porządek z wandalami z farbą w sprayu
    - dbać o czystość, bo pyły i gołębie zrobią swoje :)

    • 7 0

  • W Polsce

    Buduje się zawsze jak najtaniej. Nie liczy się estetyka czy trwałość. Ma być jak najtaniej.

    Tutaj mi kaktus wyrośnie niż to powstanie.

    • 12 1

  • Dworzec futurystyczny

    a Wrzeszcz obleczony w styropian:(((( niech się wreszcie ktoś tym zajmie!

    • 7 0

  • powiedzmy sobie szczerze

    za jeden ECS wszystkie gdanskie perony by tak wyglądały
    a jeszcze byłaby reszta
    na śmietniki na chodnikach i remoty nawierzchni tychże oraz dróg
    i nie trzeba by było do tego dopłacać milionów
    tylko o to zwyczajnie dbać
    no ale wówczas o zgrozo nie powstałyby biurka i posady dla niemców i innych kolegów
    a co gorsza w Polsce zaczęłoby jakoś wyglądać...
    co już wogóle byłoby skandalem
    no ale gdańszczanie wybraliście świadomie
    to nie narzekajcie
    wszak kampania jest tylko jeden kandydat i jedna partia a wszystko co złe to wina jakiegoś pisu odniosła skutek...

    • 8 3

  • Pierwszy krok to była wizualizacja - akceptacja wizji FORT-u to jest już drugi krok.

    • 3 0

  • tupot białych mew...

    U mnie na ulicy stoi kilka futurystycznych aut. Im bardziej futurystyczne, tym częsciej ptaki nad nim przelatują.... Zwierzęta, jak widać, tez maja wyrobiony gust i nie wszędzie równo spada... to co ptaszek wcześniej jada ;-)

    BIPP!!!

    Co do dworca, to wyglada jak wielki tunel foliowy. Ogólnie podoba mi się, tylko obawiam się jak to będzie wyglądało zabarwione rudym kolejowym pyłem i efektami ptasich nalotów. Można by jakąś wizualkę zamiescić?
    Poza tym w lato, w takiej szklarni bedzie ukrop, a w zimę potworne koszty ogrzewania i odladzania. Estetyczne wizje są niestety drogie w utrzymaniu.

    • 5 0

  • a co to za trójkątny biały budynek ? co tam powstanie ?

    • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    To nie jest futurologia tylko standard w cywilizowanej Europie... w Polsce zaborcy zbudowali kolej... (1)

    ... my ją "zagospodarowaliśmy" dorzucając zapóźnienie technologiczne i egzotyczną poPRLowską estetykę ;)
    Niejeden Polak projektuje dziś takie dworce... na Zachodzie.

    • 7 1

    • Berlin

      Nie daleki przykład stoi dworzec główny w Berlinie : tylko 3 poziomowe przystanki naziemne i podziemne :)
      Tylko ponad miliard euro pay.

      • 0 0

  • Nie rozumiesz nie pisz

    Pętla będzie tam gdzie jest tylko ja wkomponują w nowa infrastrukturę :D

    • 0 0

  • No to stary Wrzeszcz umarł ostatecznie (3)

    Koniec z klimatem i strukturą starego Wrzeszcza. Pora na przeskalowane kloce wszędzie. Jeszcze wam bokiem wyjdą.

    • 7 6

    • niech budują (2)

      Całe szczęście, że PRLowskie relikty Wrzeszcza odchodzą w niepamięć. A nowoczesne węzły integrujące środki transportu nigdzie w europejskich miastach nie kłócą się ze starą zabudową. Tym bardziej, że Gdańsk, w 90% zburzony, nie ma powodów aby zamieniać się w skansen - Gdańsk Główny - zabytkowy dworzec, Oliwa - zabytkowa stacja, to gdzie do cholery tworzyć węzły integracyjne?? Czas skończyć z zaściankowym myśleniem i nauczyć się łączyć zabytkowe z nowoczesnym

      • 2 5

      • No właśnie - nauczyć się.

        Gdzie widzisz, żebym pisał, że nie mają nic budować?
        Umieć łączyć to sztuka. Tu tej sztuki nie ma. Tu jest gwałt, wepchnięcie czegoś zupełnie od czapy już w samej skali, ale czego się spodziewać po miłośnikach centrów tyou Galeria Bałtycka?

        • 1 1

      • Łączenie zabytkowego z nowoczesnym daje taki sam efekt jak łączenie tortu czekoladowego

        ogórkami. Dlaczego niby owoczesny budynek nie może naśladować kształtem gustownych epok? Neorenesans, neogotyk, secesja?

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane