• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM: będą ogrzewane rozjazdy i odśnieżane tory

Michał Sielski
1 grudnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Trakcja - pięta Achillesowa trójmiejskiej SKM. Trakcja - pięta Achillesowa trójmiejskiej SKM.

Gdy nadejdą mrozy, specjalny pociąg SKM będzie rozbijał lód na trakcji pomiędzy Słupskiem a Gdańskiem, a rozjazdy torów będą podgrzewane. Wszystko po to, by zimą było jak najmniej awarii.



Czy dzięki inwestycjom SKM zimą ominą nas awarie? Czy dzięki inwestycjom SKM zimą ominą nas awarie?
Według danych SKM ubiegłoroczna zima, która była dość sroga i niestety obfitowała w awarie wynikające m.in. z zamarznięcia trakcji elektrycznej nie była dla przewoźnika taka zła. Nie oznacza to jednak, że nieśmiało nadchodząca tegoroczna zima nie martwi władz SKM.

- Osoby odpowiedzialne za sprawność taboru i trakcji elektrycznej pełnią całodobowe dyżury. Czujemy przed mrozem respekt, ale przypomnę, że podczas poprzedniej zimy, w warunkach ekstremalnie trudnych, zanotowaliśmy 98 proc. punktualność. To głównie dzięki doświadczonemu i zaangażowanemu personelowi SKM - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży.

Zazwyczaj podczas dużych mrozów zawodzą jednak maszyny. Dlatego przewoźnik sukcesywnie wymienia grzałki, które ogrzewają wszystkie rozjazdy pomiędzy Gdańskiem a Gdynią Chylonią. Na odcinku do Gdyni Głównej są już elektroniczne, które włączają się przy mrozie, padającym śniegu, a nawet silnie wiejącym zimnym wietrze. Pozostałe włączane są ręcznie.

Nie zmieni się za to sposób odśnieżania torów i odladzania trakcji. Zwłaszcza w mroźne noce, a przy bardzo niskich temperaturach także w ciągu dnia kursować będzie dodatkowy pociąg z pługiem, który ma za zadanie również usuwanie lodu z trakcji po prostu dotykając ich pantografami. Eksperci twierdzą, że to jedyna droga.

- Nie ma innej metody. Największym "wrogiem" trakcji jest wilgoć. Im większa, tym większy lód się na niej pojawia. I wtedy zaczyna się problem, bo odbierak powinien mieć jak najlepszy kontakt z trakcją - mówi Piotr Rydzyński, ekspert z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

Lód jest doskonałym przewodnikiem energii elektrycznej, stąd czasem jesteśmy świadkami gdy pociąg "ciągnie" za sobą łuk elektryczny. Niestety: piękne widoki bywają niebezpieczne. Łuk elektryczny ma temperaturę kilku tysięcy stopni Celsjusza. To w zupełności wystarcza, by zerwać trakcję. Oczywiście na jej wytrzymałość ma również wpływ to, jak długo jest eksploatowana, a spora jej część pochodzi sprzed 60 lat.

SKM będzie też ogrzewać - ale nie przegrzewać - pociągi. - Z technicznego punktu widzenia w zimie szczególnie dbamy o układ powietrzny pociągu. Musi być on dobrze odwodniony. Ponadto stosujemy tradycyjny denaturat, który we wspomnianym układzie tworzy emulsję, która nie zamarza. Układ powietrzny w pociągu to podobnie jak układ nerwowy u człowieka, steruje on wszystkimi "czynnościami życiowymi" taboru - mówi Marcin Głuszek.

Miejsca

Opinie (105) 2 zablokowane

  • w tym roku zimą też na rowerze (2)

    zobaczymy, jak będzie:P:)

    rok temu jeździłem skm i nie narzekałem. szczęśliwie omijały mnie wszystkie awarie, więc pewnie dlatego;)

    • 4 1

    • dobrze bedzie, ale (1)

      warto zaopatrzyc sie w oponki z kolcami. wydatek jest spory ale jazda 1 klasa!

      • 1 0

      • mandat tez za to jest 1 klasa

        • 0 0

  • Gdynia - Gdańsk 7:08 dziś (3)

    Gdynia - Gdańsk 7:08 nie odjechał zero komunikatu (nie pierwszy raz)
    Gdynia - Gdańsk 7:15 przyjechał 7:17 odjechał 7:18 zero komunikatu (nie pierwszy raz)
    98% obiegły rok punktualność
    95% punktualność teraz skąd biora te statystyki i ciekawe czy w nie wierzą
    wypowiedź przedstawicieli SKM - nie wymaga komentarza

    • 23 2

    • najważniejsze, że SKM dojeżdża do Gdańska
      ja się dziwnie czuję jak SKM odjeżdża / przyjeżdża punktualnie
      kiedyś będzie lepiej

      • 0 0

    • może pomóc SKM i założyć stronę fanów ?

      co myślicie aby założyć fanpage na facebook gdzie będziemy się wypowiadać o SKM i opisywać sytuację??

      • 0 0

    • Pani z errrr Gdynia Główna

      Pani z errr uwielbiam kiedy zapowiada spóźnienie albo, "wypad z SKM"

      • 0 0

  • Jak to jest, że inne firmy nie robią takich scen przed zimą? (4)

    Ujemne temperatury i opady śniegu to nie żaden ewenement na tej szerokości geograficznej - czas dorosnąć, panowie z SKM!

    • 17 0

    • SKM jest z gdyni więc nabyli metody PR z ichniejszego urzędu miasta... (3)

      giewno robić, ale bardzo krzyczeć jak to się wspaniale dzieje

      • 3 2

      • nie zgodze sie :) (2)

        popatrz jak funkcjonuje sopot gdansk. w samym gdansku wiecej dziur na drogach niz w szwajcarskim serze. wizja gdanska jest taka - miasto nie jest przyjazne dla mieszkancow.

        no a sopot? jak to mowia szlachta ;)

        • 0 2

        • ale ty durny jesteś, albo mało ci do zycia potrzeba... drogi.. (1)

          do Gdańska przyjeżdżają ościenni i korkują miasto, nie płacąc podatków na naprawę dróg. Korzystać tylko by chcieli! wredne kaszubki

          • 2 3

          • wlasnie przyjechali w 45 i juz prawie 70 lat serem sie zajmuja

            • 0 0

  • w ciągu ostatniego roku moja kolejka może 2 razy dojechała do Gdańska Głównego na czas

    a przeciez to jedna kolejka. Gdańsk główny jest tak zbudowany, że spóźnienie jednego pociągu powoduje opóźnienia kolejnych kilku... a więc rano w Gdańsku wszystko leci. Do tego awarie, remonty przy których dzieją się cuda. Nocne kolejki i zamkniecia torowe... jeśli 60 % kolejek SKM dojexdza na czas +-1 minuta to będzie dobrze. 98% to wynik wyssany z palca, no chyba, że przyjeliśmy kryterium +-15 minut.

    • 12 3

  • Czy drzwi miedzy przedzialami beda dalej wypadac? (3)

    A ludzie skakac pol metra przez dziure do pociagu?

    • 20 1

    • dodatkowa atrakcja - oblodzona krawędź peronu

      i skok prosto po nogę w gipsie

      • 9 0

    • Jestesmy w UE, gdzie decyduje sie rzekomo o wypuklosci bananow

      A taki cyrk z niebezpieczenstwem dla pasazerow jest legalny? To jakies kpiny

      • 6 0

    • zasadniczo to zalezy czy jest to dziura a czy dziura b.. jak od dawien dawna wiadomo dziura

      a jest sympatyczna, z kolei gorzej jak sie trafia na dziure B....na anusa nie ma rady

      • 0 1

  • :)

    pozyjemy,zobaczymy pozostaje poczekac na sniegi i mrozy :)

    • 4 0

  • dyrektor głuszek (2)

    się wypowiada... ten sam co mówił, że instalacja klimatyzacji w pociągach się nie opłaca; 98% punktualności to w lato nie ma

    • 12 2

    • przecież to jakiś usłuzny krety...

      po co oni go jeszcze cytują

      • 2 0

    • kolego do dyrektora to jeszcze daleko :)

      mgluszek@skm.pkp.pl - rzecznik prasowy

      • 0 0

  • głuszek jak zawsze sie pomylił

    chodziło mu o 98% NIEpunktualnosc.
    Ale 2% punktualnosc to tez sukces, czyli jednak cos czasami odjedzie punktualnie ;)

    • 14 0

  • A kiedy zaczną ogrzewać wagony? (1)

    • 6 1

    • Latem!

      Przecież zimą, gdy jest zimno, ogrzewanie to działanie wbrew naturze. Poza tym SKM opracowuje unikalną i oszczędną metodę ogrzewania polegającą na raczeniu pasażerów mieszanką na bazie denaturatu. Oprócz działania grzewczego również dezynfekujące (zbytek ostrożności, i tak jest czysto).

      Co do punktualności to tak dobry wynik uzyskano dzięki innowacyjnemu podejściu do rozkładu jazdy. Kiedyś zegarki nastawiano wg przyjeżdzającego pociągu. SKM poszło o krok dalej, zegary peronowe są korygowane z każdym przyjazdem kolejki, więc oczywiste że nie ma opcji aby wystąpiło spóźnienie. Mało tego, doświadczamy nawet niewielkich podróży w czasie o czym Niemcy i ich ICki mogą tylko pomarzyć.

      • 0 0

  • pozwólcie wejść prywatnym spółkom na kolej (5)

    i będzie po problemie.

    • 8 6

    • (3)

      Zachowaj te populistyczne hasła dla siebie.
      Wyobraź sobie ze Urząd Marszałkowski ogłasza przetargi na wykonywanie przewozów w woj. Pomorskim.
      I wiesz co? Praktycznie nikt poza PKP PR nie zgłasza się do tych przetargów. Co Ty na to?

      • 3 2

      • (2)

        Bo są tak rozpisywane. Jakoś w kujawsko-pomorskim niezle radzi sobie Arriva.

        • 3 1

        • dokladnie :)

          dobry tabor i obsluga, nie ma przestojow sprzet zarabia na wszystkich :)

          • 1 0

        • ....

          A to poproszę o konkretne zapisy które uniemożliwiają składanie ofert komuś innemu?
          A Arriva jest jedynym małym wyjątkiem i zwróć uwagę że tylko startuje w przetargach na tabor spalinowy.

          • 0 0

    • hehe dobre sobie... w browary tez dalismy wejsc obcym i tak dalej i tak dalej

      ariva niech wchodzsi w skm... puszcza 5 pociagow na krzyz i tyle ich bedzie widac... z drugiej strony jak ktos ma cos pod kopula to niech sobie przypomni badania pewnej japonskiej firmy, ktora zerkala zalotnie m.in. na skm... wtedy byscie psioczyli ze wyprzedajemy co sie da i do tego rzadko jezdzi

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane