• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM: będą ogrzewane rozjazdy i odśnieżane tory

Michał Sielski
1 grudnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Trakcja - pięta Achillesowa trójmiejskiej SKM. Trakcja - pięta Achillesowa trójmiejskiej SKM.

Gdy nadejdą mrozy, specjalny pociąg SKM będzie rozbijał lód na trakcji pomiędzy Słupskiem a Gdańskiem, a rozjazdy torów będą podgrzewane. Wszystko po to, by zimą było jak najmniej awarii.



Czy dzięki inwestycjom SKM zimą ominą nas awarie? Czy dzięki inwestycjom SKM zimą ominą nas awarie?
Według danych SKM ubiegłoroczna zima, która była dość sroga i niestety obfitowała w awarie wynikające m.in. z zamarznięcia trakcji elektrycznej nie była dla przewoźnika taka zła. Nie oznacza to jednak, że nieśmiało nadchodząca tegoroczna zima nie martwi władz SKM.

- Osoby odpowiedzialne za sprawność taboru i trakcji elektrycznej pełnią całodobowe dyżury. Czujemy przed mrozem respekt, ale przypomnę, że podczas poprzedniej zimy, w warunkach ekstremalnie trudnych, zanotowaliśmy 98 proc. punktualność. To głównie dzięki doświadczonemu i zaangażowanemu personelowi SKM - mówi Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży.

Zazwyczaj podczas dużych mrozów zawodzą jednak maszyny. Dlatego przewoźnik sukcesywnie wymienia grzałki, które ogrzewają wszystkie rozjazdy pomiędzy Gdańskiem a Gdynią Chylonią. Na odcinku do Gdyni Głównej są już elektroniczne, które włączają się przy mrozie, padającym śniegu, a nawet silnie wiejącym zimnym wietrze. Pozostałe włączane są ręcznie.

Nie zmieni się za to sposób odśnieżania torów i odladzania trakcji. Zwłaszcza w mroźne noce, a przy bardzo niskich temperaturach także w ciągu dnia kursować będzie dodatkowy pociąg z pługiem, który ma za zadanie również usuwanie lodu z trakcji po prostu dotykając ich pantografami. Eksperci twierdzą, że to jedyna droga.

- Nie ma innej metody. Największym "wrogiem" trakcji jest wilgoć. Im większa, tym większy lód się na niej pojawia. I wtedy zaczyna się problem, bo odbierak powinien mieć jak najlepszy kontakt z trakcją - mówi Piotr Rydzyński, ekspert z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

Lód jest doskonałym przewodnikiem energii elektrycznej, stąd czasem jesteśmy świadkami gdy pociąg "ciągnie" za sobą łuk elektryczny. Niestety: piękne widoki bywają niebezpieczne. Łuk elektryczny ma temperaturę kilku tysięcy stopni Celsjusza. To w zupełności wystarcza, by zerwać trakcję. Oczywiście na jej wytrzymałość ma również wpływ to, jak długo jest eksploatowana, a spora jej część pochodzi sprzed 60 lat.

SKM będzie też ogrzewać - ale nie przegrzewać - pociągi. - Z technicznego punktu widzenia w zimie szczególnie dbamy o układ powietrzny pociągu. Musi być on dobrze odwodniony. Ponadto stosujemy tradycyjny denaturat, który we wspomnianym układzie tworzy emulsję, która nie zamarza. Układ powietrzny w pociągu to podobnie jak układ nerwowy u człowieka, steruje on wszystkimi "czynnościami życiowymi" taboru - mówi Marcin Głuszek.

Miejsca

Opinie (105) 2 zablokowane

  • Proponuję zrobić pożądek z najprostrzymi sprawami jak np.brak oświetlenia w wielu składach, (1)

    brak ogrzewania lub ogrzewanie na maksa,nie domykające się lub nie otwierające okna i drzwi,czystość itp....A nstępnie trąbić co my tu nie zrobimy.

    • 3 0

    • i jeszcze

      z Twoja ortografią zróbmy poRZądek.

      • 1 0

  • Co ile kiedys jezdzila skm-ka w szczycie...? (4)

    ...cos kojarze, ze co 5 min...
    ...kumpel cos wspominal, ze co 3 min...

    • 0 1

    • ani 5 ani 3 (1)

      Jeździła co 6 minut w szczycie i co 12 minut poza szczytem.

      • 2 0

      • co 4 min

        w okresie tak od 6godz do ok 8, tak było jeszcze w połowie lat 90

        • 0 1

    • (1)

      kiedyś faktycznie był taki okres co 3 min
      i mogliby puszczać w szczycie skm co 3 - 5 min mniejsze składy ale jeżdżące często
      np. metro w Hamburgu jeździ co chyba 2 min i dają radę - to jest super wpadasz na stację ucieknie ci pociąg trudno czekasz chwile zaraz następne
      ale o czym ja piszę.

      • 1 0

      • Bzdury.

        Nigdy kolejki nie kursowały ani co 3 minuty, ani co 5 minut, ani co 4 minuty. Owszem, były takie zapowiedzi, ale nigdy nie były zrealizowane. Odstępy czasowe w najlepszym przypadku wynosiły 6 minut w szczycie.

        • 0 0

  • szok! to się nazywa rozwój!! tak trzymać!!!

    • 0 0

  • 98% punktualność?

    To chyba cały czas trafiałam na te 2%... Chciałabym mieć takie szczęście w totku ;)

    • 5 0

  • Rozjazdy są podgrzewane...

    Tylko ręczne zwrotnice zazwyczaj nie są, ewentualnie na starych liniach, gdzie zwrotnice nie są elektryczne tylko cięgłowe.

    • 0 0

  • Srali muchy

    Bedzie wiosna będzie trawka lepiej rosła ;D

    • 0 0

  • Odnotowali zimą 98% punktualności - kpina

    "Czujemy przed mrozem respekt, ale przypomnę, że podczas poprzedniej zimy, w warunkach ekstremalnie trudnych, zanotowaliśmy 98 proc. punktualność." - jeżeli to prawda to czemu prawie każdego dnia SKM przyjeżdża na stację opóźniona, bądź za wcześnie (a może to jeszcze poprzednia ale aż tak spóźniona?) ?! Dlaczego podnoszą ceny biletów, pociągi jeżdżą coraz rzadziej a pociągów nowych nie widać. Powinien być nakaz dla kierownictwa SKM aby osobiście do pracy podróżowali kolejką i znaliby realia a nie zakłamane wyniki. Pozdrawiam serdecznie.

    • 2 0

  • mm

    SKM za mało jeżdzi albo przyjeżdza opóznione

    • 0 0

  • Jak zmienia się SKM ?

    Odpowiedź: co roku coraz gorzej. Godziny poranne, ludzie jadą do pracy, godzina 7:56 pociąg SKM z Wejherowa - jak co dzień rusza JEDEN wagon. W Nanicach idzie jeszcze wejść, w Redzie już z trudem, w Rumi część pasażerów nie jest w stanie dostać się do pociągu, w Chyloni wynoszą kobietę bo zemdlała. W środku ludzie depczą sobie po piętach stłoczeni jak śledzie w puszcze a na dodatek "Pan" kierownik przy 5 st.C na zewnątrz grzeje na maksa, tak, że mamy saunę w SKM. Takie same sceny rodem z zacofanej Afryki mają miejsce w godzinach powrotów z pracy ! JEDNYM słowem: BARBARZYŃSTWO w niby-cywilizowanym kraju pod koniec 2011 roku ! Odpowie ktoś: redukcja kosztów. Napiszę: BZDURA ! Od godziny około 20 w obie strony jeżdżą niemal puste DWA wagony a w godzinach późno porannych 8-10 na terenie zajezdni SKM na Cisowej świecą lampy !

    Ale kogo to obchodzi ? Jedno jest pewne: władze SKM mają w poważaniu w jak skandalicznych warunkach podróżują ludzie.

    Czy aby tym stanem nie powinien się zainteresować ktoś z władz lokalnych ?

    • 0 0

  • pracownik

    pasazerowie skm sami sa odpowiedzialni za bród w kolejkach -gumy do zucia przyklejane sa gdzie popadnie ,papiery na podłogę rzucane ,podrapane sciany lub pomalowane a nawet potrzeby fizjologiczne które sa załatwiane na siedzenia lub podłogę-pytam kto to robi? obsługa pociągu? nie sądzę

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane