• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM chce kupić 10 nowych pociągów. Czy zdąży?

Maciej Korolczuk
2 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Szybka Kolej Miejska chce kupić 10 nowych pociągów. Pytanie, czy zdąży, bo termin dostawy upłynie z końcem przyszłego roku. Szybka Kolej Miejska chce kupić 10 nowych pociągów. Pytanie, czy zdąży, bo termin dostawy upłynie z końcem przyszłego roku.

Szybka Kolej Miejska ogłosiła przetarg na zakup 10 nowych pociągów. Czteroczłonowe elektryczne zespoły trakcyjne mają być przeznaczone do ruchu aglomeracyjnego między stacjami Gdańsk Śródmieście a Rumią i Lęborkiem. Szanse na to, że pociągi pojawią się na trójmiejskich torach, są jednak małe, bo musiałyby być gotowe przed końcem przyszłego roku. W przeciwnym razie unijne dofinansowanie przepadnie.



Obecny tabor SKM w szkolnej skali oceniam na:

O perypetiach z zamówieniem nowych pociągów pisaliśmy w lutym 2022 r. Po niepowodzeniu w rozstrzygnięciu pierwszego przetargu na zakup 10 ośmioczłonowych składów władze SKM zmieniły strategię i zamierzały ubiegać się o zakup 20 pociągów, ale o połowę krótszych. Od tamtej pory sytuacja jednak znów uległa zmianie i w piątek, 2 września, spółka ogłosiła przetarg, ale na zakup nie 20, lecz 10 czteroczłonowych pociągów.

- Taką zgodę otrzymaliśmy od Urzędu Marszałkowskiego - tłumaczy kolejną zmianę Tomasz Złotoś, rzecznik prasowy spółki SKM.
Przedmiotem zamówienia jest dostawa 10 fabrycznie nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) wraz z dostawą sprzętu niezbędnego do utrzymania nowo zakupionego taboru.

Nowe pociągi mają być przeznaczone do obsługi kolejowych przewozów pasażerskich o charakterze aglomeracyjnym na trasie pomiędzy Gdańskiem Śródmieście a Rumią (na linii kolejowej nr 250) oraz na trasie pomiędzy Rumią a Lęborkiem (linia kolejowa 202). Ponadto, w przyszłości - już po elektryfikacji - pociągi miałyby też kursować na liniach kolejowych nr 248, 253, 214, 229 i 201.

Jak wynika z dokumentacji, EZT przeznaczone są do obsługi pociągów o średnio-dobowym przebiegu min. 320 km.

Poprzez kupienie 10 nowych składów spółka chciałaby odmłodzić wysłużony tabor z lat 70. Poprzez kupienie 10 nowych składów spółka chciałaby odmłodzić wysłużony tabor z lat 70.

Dofinansowanie może przepaść



Szanse na to, że tabor SKM zostanie odmłodzony, są jednak niewielkie. Wiary w terminowe rozstrzygnięcie przetargu nie ma nawet w samej spółce, bo kolejarze zdają sobie sprawę, że może zabraknąć czasu na wyprodukowanie i dostawę pociągów oraz terminowe rozliczenie projektu w Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Zakup pociągów jest bowiem obarczony sztywnym zapisem, mówiącym o bezwzględnej dostawie nowego taboru maksymalnie do końca 2023 r. W przeciwnym razie dofinansowanie przez CUPT, wynoszące 64 proc. całej kwoty, przepadnie.

Tarcia między Urzędem Marszałkowskim, będącym organizatorem przewozów kolejowych w województwie, a spółką SKM, które je realizuje, trwają od dawna. Kulminacją było niedawne podpisanie nowej umowy na przewozy, w której SKM domagała się 10-letniego okresu dopuszczającego opcję zakupu nowego taboru, a Urząd obstawał przy objęciu udziałów w spółce, by mieć większy wpływ na jej działania.

Wyścig z czasem



Ostatecznie podpisano nową umowę, ale na okres o połowę krótszy (do 2026 r.), wyłączając z niej opcję zakupu nowych pociągów. Przedstawiciele SKM nie kryli wówczas rozczarowania i tłumaczyli, że dłuższa umowa pozwoliłaby zabezpieczyć pożyczkę na planowany zakup nowych pociągów, co pozwoliłoby na wycofanie z torów 20 najbardziej wyeksploatowanych EZT-ów.

Na oferty w przetargu spółka czeka do końca września. Cenę zakupu poznamy po otwarciu ewentualnych ofert. Przed dwoma laty zakup 10 składów został oszacowany na kwotę 394 mln zł. Biorąc pod uwagę obecną inflację i wzrost kosztów, łączna cena może okazać się znacznie wyższa.

Opinie (213) 1 zablokowana

  • Takie wałki przechodzą w rządzie, a oni prostej rzeczy nie załatwią

    Kupuje się 4 wydmuszki, podpisuje odbiór, otrzymuje dofinansowanie z Unii a następnie pociągi wracają do firmy na serwis (uzupełnienie braków). :)

    • 17 7

  • (9)

    Ludzie bądźcie poważni,ankieta ankietą ale większość ocenia tabor na 1, bez jaj.To jak w takim razie ocenić pociągi np.w Indiach gdzie nawet szyb brakuję.Mysle,że 3,4 to sprawiedliwa ocena.

    • 27 33

    • (2)

      Pociąg podmiejski a indyjski międzystanowy to chyba różnica cepie

      • 12 9

      • Poczułeś się lepiej nazywając mnie cepem?Więcej życzliwości życzę.

        • 10 6

      • To sprawdź na Youtube jak wygląda podmiejski pociąg w Mumbaju.

        • 8 4

    • Dokładnie, możemy mieć jeden najnowocześniejszy pociąg świata jeżdżący na SKM, albo kilkanaście gorszych ale co chociaż 10 minut. Z drugiej strony troche rozumiem ludzi dających w ocenie 1, bo od wielu wielu lat na SKM nic sie za bardzo nie zmienia, stąd ta frustracja.

      • 13 0

    • Argument z d.. (3)

      A my mieszkamy w Bombaju czy w Trójmieście, ja się pytam?

      • 11 1

      • Indie należą do największych gospodarek świata (2)

        Więc raczej jesteśmy daleko za Bombajem...

        • 8 4

        • tak Związek Radziecki także... litości (1)

          co z tego, że Indie będą NAJludniejszym krajem świata już w tym roku?

          To jest na wpół dziki kraj, co z tego że ma najdłuższą sieć kolejową na świecie, jak się rozpada

          Nawet w Rosji, która też jest 3 cim światem, są jakieś pojedyncze elementy godne światowych metropolii, ale liczy się całość czyli tak zwany całokształt, jak się kiedyś mówiło

          • 4 4

          • Indie są członkiem BRICS

            Czy nam przypisuje się taką pozycję?

            To jak dzielone są dochody i jak jest prowadzona polityka wewnętrzna, to sprawa polityki i modelu gospodarczego.
            To co widzimy na indyjskich ulicach czy torach kolejowych, to nie brak środków a świadomy wybór. Po prostu, nie przejmują się "plebsem" i biorą jak swoje. Znajome?

            Chiny wyglądają kompletnie inaczej, również pod względem rynku kolejowego. A rządzi tam partia komunistyczna.

            W obu krajach byłem i to nie jako przelotny turysta.
            Z Hindusami pracuję. Zauważyłeś jak wielu ich w okolicach Przymorza?

            • 5 0

    • No coz ja porownywalem z taborem z Europy zachodniej wiec wyszla 1..

      • 0 1

  • Chłopcy w krótkich

    spodenkach bawią się w piaskownicy w przepychanki,wożąc swoje (....) w wypasionych limuzynach,natomiast naród który ich utrzymuje jezdz jak 50 lat temu.Myslę,ze całe zło tkwi w polityce wiecznego prezesa SKM....a poza tym co go to obchodzi,on niebawem idzie na emeryturę,zasłużoną i jedynie słuszną,pod względem wysokości

    • 32 3

  • Skm nie odmlodzą, ale i konkurencji nie dopuszcza. Ktoś jeszcze nie wie co to za miasto gdzie układy ważniejsze od logiki?

    • 28 2

  • Miłośnik Klasycznej Kolei. (2)

    Obecny tabor SKM w szkolnej skali oceniam na:

    Zdecydowanie na 5!
    Za kultowe, klasyki EN57, EN71 na torach. Miłośnicy kolei z innych województw przyjeżdzają do nas przejechać się tymi EZT.

    Dałbym 6 gdyby jeździł ten pomarańczowo-żółty EW58, który jest na zdjęciu po lewej.
    Z siedzeniami z oryginalną tapicerką z czerwonej dermy.

    • 19 16

    • (1)

      Lubisz jak rzuca na boki, gdy tylko pociąg się rozpędzi? Lubisz rąb*ięcie, gdy ten złom rusza? Lubisz to, że podłoga jest pół metra powyżej peronu?

      • 0 1

      • Taki jest urok rozruchu oporowego.

        Na rozjazdach buja na boki.

        • 3 0

  • (1)

    Osoby odpowiedzialne za to powinny pójść do widzenia za zmarnowanie szansy na uzyskanie pieniędzy dla obywateli!!

    • 25 0

    • wybory

      wkrótce.

      • 3 0

  • (3)

    Jak to możliwe, że tak strategiczna rzecz jak wymiana taboru wyprodukowanego "zaledwie" 40 lat temu prawdopodobnie nie dojdzie do skutku - jawne działanie na niekorzyść pasażera. Czy ktoś w końcu beknie za nieporadność i niegosporadność? Nie wiem choć się domyślam...

    • 85 0

    • Czy ktoś w końcu beknie za nieporadność i niegosporadność?

      za " jawne działanie na niekorzyść pasażera" ? Nikt, bo mała szkodliwość społeczna.

      • 6 0

    • Mają to gdzieś...

      Kasa na koncie co miesiąc mają...

      • 5 0

    • Nie

      Prawda jest taka, że SKM wszystko blokuje szanowny pan marszałek, który nie lubi się z dyrektorem SKM. Za to uwielbia się z tureckim kurierem z PR Gdynia. I dąży do zlikwidowania SKM w Trójmieście.

      • 6 1

  • Elektryfikują PKM, co tam będzie jeździć?

    Te stare próchna przecież sie rozpadną pod te górki...

    • 18 3

  • Kuzwa... (11)

    Popatrzcie jak wygląda kolej na Śląsku: Koleje Dolnośląskie, Koleje Śląskie, Warszawska SKM, Koleje Mazowieckie. Jakoś tam polityki potrafią kupić i dbać. Pomorze niestety jest skansenem kolejowym... WSTYD!!!

    • 62 0

    • (5)

      Wiem jak wygląda.
      Brzydki, plastikowy, bezduszny, nowoczesny tabor.
      Nawet człowiek uwagi nie zwraca jak to się wtacza na peron.

      • 7 18

      • Może Ty nie zwracasz uwagi (4)

        Ale ja i 99% ludzi zwraca. Wiem, że kibla można naprawić młotkiem, przecinakiem, kluczem 13, 17, 21 oraz śrubokrętem. Ale nie na tym polega rozwój.

        Komfort podróży. Kible niech sobie będą jako składy awaryjne, albo do wzmacniania linii.

        Po prostu sytuacja pokazuje, że na Pomorzu mamy patałachów, którzy nie potrafią uzyskać dofinansowania. Pieniądze praktycznie leżą,a im nie chce schylić żeby je podnieść... I tutaj jest dno i dwa metry mułu.

        • 10 1

        • (2)

          Niestety - Marszałek w trybie pilnym do wymiany.

          • 7 8

          • (1)

            Nie marszałek, tylko PKP woli odcinać kupony bez inwestowania w SKM

            • 4 8

            • PKP i samorząd działają w oparciu o umowy

              Samorząd nie potrafi tak ich formułować, aby osiągnąć pożądane cele.

              • 4 0

        • .

          13 i 17 tak. Ale 21?. Chyba żeby opory odkręcić to może tak. Ale jeszcze 19 żeby odkręcić klapy silników by szczotki sprawdzić i 10 by odkręcić podłączenia silników.

          • 6 0

    • Dej tyle kasy ci oni

      • 1 3

    • No ale tam ta kolej należy do samorządu, a SKM niestety nie

      • 4 2

    • Właśnie Koleje Dolnośląskie mają najwięcej Impulsów (1)

      oj chyba stary malkontent się odezwał i twierdzi, że Impulsy są brzydkie, są ciche z klimą,że stopniem zabezpieczającym przed wpadnięciem między wagon a peron.Mają dobre przyspieszenie i dobre hamowanie.I tyle w temacie

      • 1 1

      • Z zewnątrz brzydki.
        Niech zrobią Impulsa wyglądającego z zewnątrz jak EN57.

        • 2 0

    • u sąsiada trawa

      zawsze jest bardziej zielona.

      • 4 0

  • (3)

    Moze i można to wyjaśnić jakimiś bardziej lub mniej obiektywnymi argumentami wyłaniającymi się w ciągu komunikacji SKM - Urząd Marszałkowski - UE, ale jaki jest sens w tłumaczeniu przyczyn nie zakupienia pociągów przeciętnemu pasażerowi? On jest klientem, który oczekuje konkretnych rezultatów i go guzik obchodzi "dlaczego się nie udało?" tylko chce widzieć efekt końcowy. Z tego też powinni być rozliczani ludzie z zarządów obu instytucji

    • 114 5

    • Takim myśleniem tylko gruntujemy polityczne układziki. (1)

      Skoro jest demokracja to musimy rozumieć kto i w jakim stopniu odpowiada za poszczególne problemy. Taka wiedza odpowiednio rozpowszechniona może wyraźnie wpływać na wyniki wyborów. Podejście typu ja klient płacę i wymagam tu nie zadziała, to nie sklep wolnorynkowy, właśnie aby skutecznie rozliczyć kogokolwiek najpierw musimy rozumieć co się dzieje a rozliczeń dokonać przy urnach. Nikt za nas tego nie zrobi.

      • 17 0

      • i jaka wage ma Twoj glos, ktorym oddajesz wspolny majatek w chciwe rece

        politycznego celebryty.

        Ty za to rownie odpowiadasz, wybierajac kunktatorskie uklady albo "mniejsze zlo"...

        • 2 1

    • Bo to polityka jest, dobro społeczne to Oni głęboko mają.

      • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane