• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM chce kupić 10 nowych pociągów. Czy zdąży?

Maciej Korolczuk
2 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Szybka Kolej Miejska chce kupić 10 nowych pociągów. Pytanie, czy zdąży, bo termin dostawy upłynie z końcem przyszłego roku. Szybka Kolej Miejska chce kupić 10 nowych pociągów. Pytanie, czy zdąży, bo termin dostawy upłynie z końcem przyszłego roku.

Szybka Kolej Miejska ogłosiła przetarg na zakup 10 nowych pociągów. Czteroczłonowe elektryczne zespoły trakcyjne mają być przeznaczone do ruchu aglomeracyjnego między stacjami Gdańsk Śródmieście a Rumią i Lęborkiem. Szanse na to, że pociągi pojawią się na trójmiejskich torach, są jednak małe, bo musiałyby być gotowe przed końcem przyszłego roku. W przeciwnym razie unijne dofinansowanie przepadnie.



Obecny tabor SKM w szkolnej skali oceniam na:

O perypetiach z zamówieniem nowych pociągów pisaliśmy w lutym 2022 r. Po niepowodzeniu w rozstrzygnięciu pierwszego przetargu na zakup 10 ośmioczłonowych składów władze SKM zmieniły strategię i zamierzały ubiegać się o zakup 20 pociągów, ale o połowę krótszych. Od tamtej pory sytuacja jednak znów uległa zmianie i w piątek, 2 września, spółka ogłosiła przetarg, ale na zakup nie 20, lecz 10 czteroczłonowych pociągów.

- Taką zgodę otrzymaliśmy od Urzędu Marszałkowskiego - tłumaczy kolejną zmianę Tomasz Złotoś, rzecznik prasowy spółki SKM.
Przedmiotem zamówienia jest dostawa 10 fabrycznie nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EZT) wraz z dostawą sprzętu niezbędnego do utrzymania nowo zakupionego taboru.

Nowe pociągi mają być przeznaczone do obsługi kolejowych przewozów pasażerskich o charakterze aglomeracyjnym na trasie pomiędzy Gdańskiem Śródmieście a Rumią (na linii kolejowej nr 250) oraz na trasie pomiędzy Rumią a Lęborkiem (linia kolejowa 202). Ponadto, w przyszłości - już po elektryfikacji - pociągi miałyby też kursować na liniach kolejowych nr 248, 253, 214, 229 i 201.

Jak wynika z dokumentacji, EZT przeznaczone są do obsługi pociągów o średnio-dobowym przebiegu min. 320 km.

Poprzez kupienie 10 nowych składów spółka chciałaby odmłodzić wysłużony tabor z lat 70. Poprzez kupienie 10 nowych składów spółka chciałaby odmłodzić wysłużony tabor z lat 70.

Dofinansowanie może przepaść



Szanse na to, że tabor SKM zostanie odmłodzony, są jednak niewielkie. Wiary w terminowe rozstrzygnięcie przetargu nie ma nawet w samej spółce, bo kolejarze zdają sobie sprawę, że może zabraknąć czasu na wyprodukowanie i dostawę pociągów oraz terminowe rozliczenie projektu w Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Zakup pociągów jest bowiem obarczony sztywnym zapisem, mówiącym o bezwzględnej dostawie nowego taboru maksymalnie do końca 2023 r. W przeciwnym razie dofinansowanie przez CUPT, wynoszące 64 proc. całej kwoty, przepadnie.

Tarcia między Urzędem Marszałkowskim, będącym organizatorem przewozów kolejowych w województwie, a spółką SKM, które je realizuje, trwają od dawna. Kulminacją było niedawne podpisanie nowej umowy na przewozy, w której SKM domagała się 10-letniego okresu dopuszczającego opcję zakupu nowego taboru, a Urząd obstawał przy objęciu udziałów w spółce, by mieć większy wpływ na jej działania.

Wyścig z czasem



Ostatecznie podpisano nową umowę, ale na okres o połowę krótszy (do 2026 r.), wyłączając z niej opcję zakupu nowych pociągów. Przedstawiciele SKM nie kryli wówczas rozczarowania i tłumaczyli, że dłuższa umowa pozwoliłaby zabezpieczyć pożyczkę na planowany zakup nowych pociągów, co pozwoliłoby na wycofanie z torów 20 najbardziej wyeksploatowanych EZT-ów.

Na oferty w przetargu spółka czeka do końca września. Cenę zakupu poznamy po otwarciu ewentualnych ofert. Przed dwoma laty zakup 10 składów został oszacowany na kwotę 394 mln zł. Biorąc pod uwagę obecną inflację i wzrost kosztów, łączna cena może okazać się znacznie wyższa.

Opinie (213) 1 zablokowana

  • do Wejcherowa najdłuższa trasa bez WC !! 3 Świat... (3)

    SKM powinna darmowe pampersy rozdawać na peronie

    • 21 6

    • Wejcherowa?

      • 4 0

    • Wbił w Wejcherowo!

      Najbardziej liczy się trasa Gdańsk - Gdynia.

      • 1 3

    • Skisłem buahahaha

      • 0 0

  • SKM należy do PKP (14)

    czemu państwowa spółka PKP, która ma większość udziałów w SKM, nie może dofinansować zakupu, albo być gwarantem kredytu na zakup nowych pociągów? Czemu SKM oczekuje, że ten ciężar weźmie na siebie samorząd?

    • 23 20

    • a dlaczego ma robić prezent Pomorzu? (8)

      Inne województwa zorganizowały swoje przewozy, wynajmują linie i ludzi, realizują wspólne z PKP przedsięwzięcia.
      Chociażby taka Rumia dogadała się z PKP i realizuje bezkolizyjny przejazd.
      Czego ani Gdańsk (Orunia x2, Wojciech, Lipce), ani Gdynia (Hutnicza, Pucka, Wiśniewskiego) zrobić nie mogą...

      Może czas na korepetycje?
      Gdańskie ZNTK zaorane, tabor utrzymywany w Chojnicach, marszałek bajdurzy o rozwoju PKM...
      Cudem uratowana linia Słupsk-Szczecinek nie ma taboru. W środku województwa totalna pustynia komunikacyjna. Nadwiśle rozgrzebane a odpowiedzialny poszedł w senatory. Z tegoż Kociewia...

      • 10 3

      • Marszałek wziął na siebie PKM i chyba wystarczy (2)

        Te dolnośląskie, śląskie i mazowieckie są samorządowe i dlatego lepiej wyglądają.
        Czy Wy sponsorujecie zakup nowego sąsiadowi?? Marszałek z samorządowych pieniędzy ma dokładać do spółki PKP która marnuje publiczne pieniądze. Może jeszcze do Orlenu mamy dokładać.

        • 6 6

        • Do Orlenu wszyscy dokładamy. (1)

          A raczej dajemy mu zarobić.
          SKM ma jedynego klienta, którym jest marszałek. A marszałek płaci w rocznych umowach jedynie za realizację usługi. Marszałek może poszukać innego kontrahenta, bo on płaci i on organizuje. Znajdzie? Próbował?

          Nie ma żadnych prób realizacji wspólnych przedsięwzięć, oprócz obsługi PKM, którą dociśnięty do muru marszałek musiał zlecić Regio i właśnie SKM

          Koleje samorządowe wcale nie są oazą sielskiej doskonałości a ich siatka połączeń i takty są niczym w stosunku do potrzeb i stanu sprzed kolapsu PKP.

          • 5 2

          • 100/100 prawda

            • 6 0

      • SKM to jest PIS, dlatego taki syf jak wszystko czym się zajmują (2)

        PKM to samorząd i dlatego jest czyste i sprawne

        • 4 8

        • Czy ty sądzisz, że na takie kalki z Orwell'a ktoś da się nabrać?! (1)

          beczenie owiec to nad Motławą...
          I też nie wyszło...

          PKM nie jest ani czyste, ani sprawne.
          Ma najnowszy sprzęt w Pomorskiem.
          Który jest utrzymywany przez... SKM i Regio.

          • 5 2

          • na wasze PISowskie kalki chyba na szczęście już nikt

            • 0 6

      • czyli to Pomorze ma zrobić prezent pkp skm i sfinansować przewoźnikowi jego pociągi? (1)

        • 5 6

        • Pomorze ma dbać o swoje interesy

          i zamiast drzeć koty, układać się jak gospodarczym podmiotom przystało.

          Co po latach swarów stało się faktem, bo PKM, zamiast budować swój potencjał, zleca obsługę Regio i SKM.
          Czyli jest zwykłym pośrednikiem, czapką podnoszącą koszty.

          • 5 1

    • Odwieczne na złość

      PO-PIS

      • 8 0

    • Nie. (2)

      SKM jest samodzielną spółką od ponad dwóch dekad.

      • 11 0

      • Marszałek, mały marszałek, złośliwy marszałek

        • 6 0

      • Osobna spółka należąca głównie do PKP

        • 1 1

    • bo jej jedyny klient, marszałek samorządu województwa

      nie potrafi tak sformułować umowy na świadczenie usług, aby takie działania egzekwować...

      Jaki przedsiębiorca działa dla idei, aby zadowoleni pasażerowie tanio jeździli w wygodnych, klimatyzowanych i przyjemnych pojazdach?!
      Jeśli nie będzie musiał, będzie brał maksymalną kasę, minimalizując koszty jak się da.

      I SKM to robi.
      Dlaczego?
      Bo jego jedyny klient na to mu pozwala.

      • 4 2

  • Kilka lat temu SKM podnosząc bilety zapowiedziała, że zbiera na wkład własny na zakup pociągów (9)

    Najwyraźniej gdzieś pieniądze się rozeszły, skoro zamiast kupić pociągi SKM płacze, że ma je zasponsorować mniejszościowy właściciel. Jednoczęsnie właściciel większościowy nie jak widać nie czuje się odpowiedzialny za nic.

    • 75 8

    • Komu potrzebne nowe składy skoro mamy piękne pociągi w Berlinie :) (4)

      • 11 12

      • Jednak jesteś głupszy od ustawy reparacyjnej

        • 13 4

      • Słaby witz. (2)

        Mocno wyeksploatowany, na dodatek niezgodny z rzeczywistością.

        • 4 6

        • a co? (1)

          nie ma pięknych pociągów w Berlinie?!
          Na dodatek pięknie jeżdżą.

          • 6 1

          • W dodatku czyste w środku

            • 5 0

    • bo to jak ze zbieraniem na wkład własny na mieszkanie :XD

      • 1 1

    • wina putina i tuska

      • 0 4

    • no rozkradli...

      • 2 0

    • Dodatkowy czlonek zarzadu w skm

      PKP zdecydowały że lepiej te kasę wydać na dodatkowego czlonka Zarządu w SKM niż przezczyc je na wklad własny. Taki jeden menadżer to pewnie wydatek na poziomie 0,7 mln złotych.

      • 1 1

  • Do konca 2023 (4)

    Rok czasu z kawalkiem nie wystarczy do realizacji zamowienia??? To kto tam siedzi?? Znowu jakis nieudacznik ktory nie wie jak przeprowadzic i rozliczyc projekt unijny. Ktos kto zlosliwie wstrzymuje takie inwestycje powinien byc z miejsca zwolniony. Po co grzac stolek starymi jajami?

    • 25 9

    • realizacja zamówienia oznacza wyprodukowanie i dostawę pociągów :P

      • 6 0

    • przeczytaj jeszcze raz (i wszyscy którzy dali kciuk w górę również)

      do końca 2023 muszą zostać wyprodukowane i rozliczone wszystkie pociągi na które opiewa przetarg. 10 pociągów do zbudowania w ciągu roku - to jest nierealne w tym kraju (PESA i Newag już nie nadążają ze swoimi zamówieniami o ile dobrze kojarzę ostatnie wiadomości).

      • 7 1

    • ...nie znam się, ale wypowiem...

      ...pociąg to nie jest zestaw kredek, a fabryki, które produkują te skomplikowane maszyny nie stoja w każdej gminie... 2 - 3 lata to absolutne minimum potrzebne do realizacji zamówienia, a obawiam się, że przy obecnym zamieszaniu może być i więcej.

      • 3 0

    • poza tym

      to ogarniajacy ten przetarg ma jajniki nie jaja. Wystarczy wczytać się w SWZ

      • 3 0

  • Skandal

    Gdansk miastem wstydu. Za dzialanie na szkode miasta jeden z drugim powininen byc usuniety ze stolka. Poza trybem.

    • 27 4

  • Czy faktycznie nowe są potrzebne

    Wg mnie sam tabór to jedna kwestia. i wcale nie najważniejsza, w wielu miastach kursują w ramach przewozów aglomeracyjnych (typu metro, jakieś kolejki podmiejskie) nawet starsze skłądy. Kluczowe jest aby cały system był aglomeracyjny, czyli tabór dostosowany do obsługi ruchu aglomeracyjnego (czyli dużo, szerokich drzwi, przejścia też szersze), do tego same perony i dostęp do nich - dziś nikt nie myśli o tym, że przejście na peron powinno być szybkie a nie jakoś dłuższą drogą - pewnie rpzydałoby się zronbić bramki typu jak w metrze aby pozbyć się meneli i innych osób korzystających z przejazdów bez biletów). a nad to wszystko trzeba poprawić punktualność i kompletność oferty... bo dziś SKM na lini Rumia - Wejherowo to farsa... wystarczy, że jakieś Regio czy IC się spóźni... rozkłąd leży... do tego postopje w Redzie czy Rumii aby taki (Regio, czy IC)) pociąg przepuścić... wg mnie sprowadzanie problemów SKM do taboru to daleko idące nieporozumienie... caly model SKM jako pomieszania kolejki aglomeracyjnej z podmiejską wydaje się zły...

    • 20 5

  • En57 są dobre (2)

    Nie ma potrzeby zmiany

    • 14 12

    • (1)

      Dokładnie. EN57/EN71 jest OK.

      Jedzie? Jedzie!
      Siedzę na wygodnym miejscu? Siedzę!

      Ważne żeby o czasie przyjeżdżał.

      Nowy pięknie wyglądający skład nie sprawi, że będzie przyjeżdżał z zegarkiem w ręku.

      Nie interesuje mnie jak to wygląda z zewnątrz, albo jak wygląda kabina w której siedzi maszynista.

      • 2 1

      • A mnie obchodzi

        Na jakim siedzeniu siedzę. Często brzydzę się oprzeć o oparcie.

        • 1 1

  • Przecież o to chodzi, zeby nie wyszło. (3)

    Mój teść mawiał, ze zgoda buduje a niezgoda rujnuje. Potem bedzie kwik i narzekanie. Chociaż śledzę temat i ewidentnie widać co chce uzyskać marszałek. A tymczasem w Krakowie jeździ się koleją aglomeracyjną o 30% taniej, bilet dla HDK jest za złotówkę i w każdym pociągu biletomaty. Większość taboru na trasie Kraków - Oświęcim to nowe Newagi.

    • 25 0

    • Były Krakus (2)

      W Krakowie mało kto tym jeździ, nie ma co porównywać SKA do SKM w Trójmieście. Dlatego tym bardziej potrzebne są tutaj inwestycje w tabor i infrastrukturę

      • 5 3

      • Skoro mało kto jeździ to tym bardziej dziwne, że stać ich na nowe składy (1)

        • 1 0

        • podobnie jak Gdańsk "jest stać"

          na nowe autobusy elektryczne.

          Tak samorząd topi budżety i podnosi koszty życia.

          • 4 0

  • Od euro 2012 nie mogą patalachy tego zalatwi

    • 14 1

  • SKM to stan umysłu. Wśród kadry obowiązuje

    hasło "jakoś to będzie i płyniemy dalej". Techniczne utrzymanie spoczywa na elektryku, ślusarzu, rewidencie i maszyniście. Możemy tym pracownikom dziękować, że tabor jest sprawny i bezpieczny.

    • 26 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane