• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM chce kupić nowe pociągi za 320 mln zł

Szymon Zięba
25 czerwca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Jesienią tego roku SKM zamierza ogłosić przetarg na dziesięć nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych.   Jesienią tego roku SKM zamierza ogłosić przetarg na dziesięć nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych.

Jesienią tego roku SKM zamierza ogłosić przetarg na dziesięć nowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych. Wartość tego zamówienia to ok. 320 mln zł netto. - Szacujemy, że pierwszy pociąg przyjedzie do Trójmiasta na przełomie lat 2022/23 - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik SKM.



Często podróżujesz SKM?

Jak się dowiedzieliśmy, mają być to pojazdy wyposażone m.in. w klimatyzację, miejsca na rowery, przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.

- Te dziesięć nowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych pozwoli nam wycofać z eksploatacji dwadzieścia najstarszych, najbardziej wyeksploatowanych pojazdów. W ubiegłym roku podpisaliśmy umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych na dofinansowanie tego zakupu. Mamy zagwarantowane 160 mln złotych (50 procent wartości zamówienia) - mówi przedstawiciel przewoźnika.
Tyle że powodzenie tego zakupu zależy od podpisania z Urzędem Marszałkowskim Województwa Pomorskiego wieloletniej (minimum dziesięcioletniej) umowy przewozowej.

Dokumentacja dla kolei na północ Gdyni



- Taka umowa pozwoli nam ubiegać się o środki na wkład własny - wskazuje Tomasz Złotoś.
Obecnie PKP SKM posiada 59 elektrycznych zespołów trakcyjnych.

- Użytkujemy też na liniach PKM dziesięć spalinowych zespołów trakcyjnych. Szynobusy dzierżawimy od Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. To pojazdy kilkuletnie - słyszymy.
Przewoźnik posiada także dwa czteroletnie pociągi Impuls produkcji nowosądeckiego Newagu. Reszta to starsze pojazdy, zmodernizowane w różnym stopniu.

Średnia wieku pojazdów typu EN 57 i EN 71 to ponad 30 lat. Połowa z nich kilka lat temu została zmodernizowana. Posiadają między innymi nowy napęd, ogrzewanie nawiewowe oraz elektroniczny system informacji pasażerskiej.

Będzie ładniej na dworcach: w Gdyni...



Tymczasem, niezależnie od planów SKM, "nowe życie" dostać ma również infrastruktura, którą tysiące pasażerów mijają codziennie, podróżując pociągami. O zmianach mówią kolejarze.

Jak się dowiedzieliśmy, w wyniku ostatniej aktualizacji Programu Inwestycji Dworcowych na listę dworców do modernizacji na terenie Trójmiasta został wpisany dworzec Gdynia Chylonia. zobacz na mapie Gdańska

- Zakres realizacji projektu zostanie wkrótce określony w programie inwestycyjnym. Szacowany koszt inwestycji to ok. 5 mln zł netto - mówi Aleksandra Rudzińska-Rdzanek z Biura Komunikacji i Promocji Polskich Kolei Państwowych.
Orientacyjny termin rozpoczęcia robót budowlanych to II połowa 2021 roku, a zakończenie inwestycji: połowa 2023 roku.

... i Gdańsku



Wiadomo już także, że prawie 8 mln zł pochłonie przebudowa dworca kolejowego we Wrzeszczu. Prawdopodobnie podobny będzie koszt remontu zabytkowego dworca w Oliwie. To drobne sumy w porównaniu z remontem dworca Gdańsk Główny - jego przebudowa warta jest 100 mln zł.

SKM - aktualny rozkład jazdy pociągów


SKM na wakacje

Cztery pociągi nocne, które wcześniej kursowały tylko w soboty, niedziele i święta, od 1 czerwca do 31 sierpnia kursują także w dni robocze.

Oprócz tego w letniej korekcie są kilkuminutowe zmiany godzin odjazdów, wynikające z konieczności zrobienia miejsca dla pociągów sezonowych innych przewoźników.

Opinie (326) ponad 10 zablokowanych

  • Istnieje miejsce gdzie jest lepiej. :) (4)

    Warszawa - metro co 2,5 min, klimatyzacja w każdym rodzaju komunikacji miejskiej, jeden bilet na wszystko. Można? Wystarczy się przeprowadzić, a nie narzekać. Pozdrawiam :)

    • 13 6

    • Warszawa nie jest miastem portowym. To calkiem inna organizacja komunikacji. (3)

      Własnie przez to, że włądze chca wbrew polozeniu i uksztaltowaniu zrobic z Gdanska druga Warszawe sa ogromne problemy z komunikacja w Gdańsku.

      • 1 6

      • Minusuj głupku. Ale wpierw dowiedz sie jak funkconuja konkretne modele miast. (2)

        Jak sie je projektuje i co jest wazne. Ignoranci patrza tylko przez szybke klimatyzowanego metra i zakladaja, ze kazde miasto jest takie samo.

        • 2 0

        • Metro (1)

          Miasta portowe Oslo, Barcelona, Marsylia mają metro (wymieniam tylko te, gdzie byłem). Brać się za łopaty gdańszczanie i budować metro!

          • 1 2

          • a przyjrzyj sie mapie Gdansk Sopot Gdynia.

            Predzej tu poplyna promy lub kanalami barki.
            Metro musi miec siatke w praktyce oparta na mozliwosci jezdzenia dookola miasta. Lacznie z przedmiesciami. Gdzie to widzisz w 3m?

            • 2 1

  • Opinia wyróżniona

    Pierwsza sprawa to dobrze zorganizowane dworce jesli chodzi o poruszanie sie w nich. (5)

    Duża ilość drzwi zapewnia szybką wymianę pasażerów - w efekcie można by przyspieszyć przejazd tej z nazwy szybkiej kolei miejskiej.

    Jeszcze zeby dworce byly do tego przystosowane.
    A to sie robi z dworcami obecnie to dramat.

    • 16 9

    • tjaaa a można by pasażerów i w biegu wyrzucać (3)

      i to by przyspieszyło załadunek na dworcach

      • 5 1

      • kiedys tak robili kontrolerzy w kolejkach (2)

        • 0 3

        • chyba odwrotnie ... to zbyt nachalnych konduktorów - tacy huligan-gapowicze uczyli latać (1)

          • 1 1

          • co ty powiesz? jakos studenci, ktorych zwloki znaleziono mowia co innego.

            • 1 0

    • Tylko że...

      ...na trasie SKM z Wejherowa do Gdańska Śródmieście tych dworców masz dziewięć!!! Reszta to przystanki osobowe. A tytuł artykułu już nieaktualny, bo: jesień minęła, 2019 minął... a przetargu nie ma!

      • 0 0

  • A co z gdanskim rydwanem za 150 tys? (1)

    Tansze to, i takie bardziej ekologiczne :)

    • 7 4

    • a ty za konia robisz?

      • 0 0

  • ale po co ,te są przecież dobre. (1)

    • 6 0

    • Są okey. A wlasciwe byly oK.

      Do czasu jak nie wpadli wlodarze na glupie pomysly bez wyobrazni o rozwoju infrastruktury. Sprzedane tereny z rezerwy na wydluzenie SKM. Czyja to poliryka?

      • 3 0

  • wskakując lub wyskakując (2)

    Czy dalej będzie taki wielki odstęp pomiędzy wagonem a peronem?W innych miastach ,np na liniach metro,trudno w ten odstęp wcisnąć buta,a u nas biedni starcy i niepełnosprawni!!

    • 4 3

    • wstyd dla skm

      • 1 1

    • to nie wskakuj.

      • 1 1

  • Nowe pociągi

    Mieszkańcom Pomorza nie potrzebują nowych pociągów. Im te stare wystarczą. Komu się nie podoba to może kupić sobie brykę albo wynocha na Podkarpacie. Powiem szczerze. Nie mogę już patrzeć na polityków zarówno tych z PO i z PIS. Chore ambicje i te przepychanki oraz te ciągłe przekrzykiwanie się w mediach. Niektórzy to dostają napadów takiej furii, że pianą plują. Oni są wszyscy siebie warci.

    • 4 2

  • (2)

    Dlaczego grupa PKP nie dofinansowuje SKM?

    • 3 2

    • bo to inne spolki. w ramach dostosowywania do UE zmielily rzady strukture wlasnosciowa PKP

      • 1 0

    • bo to SKM dofinansowuje PKP

      Złoty interes z nieudolnym i nieskutecznym samorządem.

      • 0 2

  • Z Gdanskiem jest jeden problem. Wyobrazcie sobie, ze zyliscie w jedym mieszkaniu w cztery osoby.

    I teraz probujecie w tym samym mieszkaniu przemeblowac, wprowadzic nowosci bo jednoczesnie
    zamiast tych czterech osob bedzie mieszkac 12 i te 12 poruszac sie ma miedzy pokojami, postawi sobie 16 samochodow pod domem / blokiem. Czy bedzie lepiej? Czy bedzie to rodzilo coraz wiecej frustracji?

    Czy prawdopodobienstwo zalania, pozaru czy w koncu patologicznych zachowac wzrosnie?

    • 2 0

  • Dlatego gdańsk jest zasciankiem ruropy bo jest zacofany i jest skansenem historycznym zacofaniem!Prehistoryczna SKM (3)

    Urzedasy miasta prowadza tylko walkę polityczna o stołki,bo nic innego nie potrafia! Wybieracie do rządzenia miastem tylko Polityków zamiast apolitycznych. To sami karierowicze obecnie zaczynają już w radach dzielnic, potem do rady miasta i na i\urząd prezydenta itp. A z stamtąd już do sejmu niedaleko.!! Takich ludzi interesuje tylko ich własna kariera polityczna i stawiają ją ponad wszystko kosztem mieszkańców.

    • 2 1

    • Gdyby tylko to. Wladze maja w dodatku kompleks i zapatrzeni w duze miasta tego nie widza.

      i robia ludziom, wieloletnim mieszkancom worms armagedon z zycia tutaj.

      • 1 0

    • (1)

      Kiedy wreszcie do Was, drodzy krytykujący miasto Gdańsk, że SKM to PKP - a nie spółka samorządowa.
      Tabor SKM jest "prehistoryczny", a i sama spółka to skansen, ale pretensje lepiej kierować do Warszawy.

      • 0 4

      • to ty sie doucz.

        znizki i ulgi sa uzaleznione od urzedu marszalkowskiego.

        • 2 0

  • Gdansk jest przegeszczony od kazdej strony patrzac.

    Nie da sie w tak zarzadzanym miescie utrzymac zadnego porzadku, bez planowania wczesniejszego jak ma ono sie "poruszac".

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane