• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM chce kupić nowe pociągi za 320 mln zł

Szymon Zięba
25 czerwca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Jesienią tego roku SKM zamierza ogłosić przetarg na dziesięć nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych.   Jesienią tego roku SKM zamierza ogłosić przetarg na dziesięć nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych.

Jesienią tego roku SKM zamierza ogłosić przetarg na dziesięć nowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych. Wartość tego zamówienia to ok. 320 mln zł netto. - Szacujemy, że pierwszy pociąg przyjedzie do Trójmiasta na przełomie lat 2022/23 - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik SKM.



Często podróżujesz SKM?

Jak się dowiedzieliśmy, mają być to pojazdy wyposażone m.in. w klimatyzację, miejsca na rowery, przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.

- Te dziesięć nowych, elektrycznych zespołów trakcyjnych pozwoli nam wycofać z eksploatacji dwadzieścia najstarszych, najbardziej wyeksploatowanych pojazdów. W ubiegłym roku podpisaliśmy umowę z Centrum Unijnych Projektów Transportowych na dofinansowanie tego zakupu. Mamy zagwarantowane 160 mln złotych (50 procent wartości zamówienia) - mówi przedstawiciel przewoźnika.
Tyle że powodzenie tego zakupu zależy od podpisania z Urzędem Marszałkowskim Województwa Pomorskiego wieloletniej (minimum dziesięcioletniej) umowy przewozowej.

Dokumentacja dla kolei na północ Gdyni



- Taka umowa pozwoli nam ubiegać się o środki na wkład własny - wskazuje Tomasz Złotoś.
Obecnie PKP SKM posiada 59 elektrycznych zespołów trakcyjnych.

- Użytkujemy też na liniach PKM dziesięć spalinowych zespołów trakcyjnych. Szynobusy dzierżawimy od Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. To pojazdy kilkuletnie - słyszymy.
Przewoźnik posiada także dwa czteroletnie pociągi Impuls produkcji nowosądeckiego Newagu. Reszta to starsze pojazdy, zmodernizowane w różnym stopniu.

Średnia wieku pojazdów typu EN 57 i EN 71 to ponad 30 lat. Połowa z nich kilka lat temu została zmodernizowana. Posiadają między innymi nowy napęd, ogrzewanie nawiewowe oraz elektroniczny system informacji pasażerskiej.

Będzie ładniej na dworcach: w Gdyni...



Tymczasem, niezależnie od planów SKM, "nowe życie" dostać ma również infrastruktura, którą tysiące pasażerów mijają codziennie, podróżując pociągami. O zmianach mówią kolejarze.

Jak się dowiedzieliśmy, w wyniku ostatniej aktualizacji Programu Inwestycji Dworcowych na listę dworców do modernizacji na terenie Trójmiasta został wpisany dworzec Gdynia Chylonia. zobacz na mapie Gdańska

- Zakres realizacji projektu zostanie wkrótce określony w programie inwestycyjnym. Szacowany koszt inwestycji to ok. 5 mln zł netto - mówi Aleksandra Rudzińska-Rdzanek z Biura Komunikacji i Promocji Polskich Kolei Państwowych.
Orientacyjny termin rozpoczęcia robót budowlanych to II połowa 2021 roku, a zakończenie inwestycji: połowa 2023 roku.

... i Gdańsku



Wiadomo już także, że prawie 8 mln zł pochłonie przebudowa dworca kolejowego we Wrzeszczu. Prawdopodobnie podobny będzie koszt remontu zabytkowego dworca w Oliwie. To drobne sumy w porównaniu z remontem dworca Gdańsk Główny - jego przebudowa warta jest 100 mln zł.

SKM - aktualny rozkład jazdy pociągów


SKM na wakacje

Cztery pociągi nocne, które wcześniej kursowały tylko w soboty, niedziele i święta, od 1 czerwca do 31 sierpnia kursują także w dni robocze.

Oprócz tego w letniej korekcie są kilkuminutowe zmiany godzin odjazdów, wynikające z konieczności zrobienia miejsca dla pociągów sezonowych innych przewoźników.

Opinie (326) ponad 10 zablokowanych

  • Wszystko bedzie drozsze, bo zbyt duzo ludzi zbyt wiele pokonuje km na terenie 3m

    Prosze sie nie dziwic bo taki "rozwoj" prowadzi tylko do tego. A tego nawet dotowana komunikacja nie udzwignie. UM gdanska musi w trybie natychmiastowym wprowadzic wysoki podatek katyastralny jaki ma w planach PO. Po to chca samorzadowego organu zamiast senatu.

    Jeszcze wiec mozecie sie zdzwicic.

    • 1 4

  • Tempo budowy składu

    kolejowego oraz lata dojrzewania biurokratycznych procedur i papierów widać jak na dłoni. by żyło sie lepiej, nie? Hihi

    • 1 2

  • podwyzka biletów SKM będzie lada moment (1)

    taktyka SKM na podwyżki biletów. co roku ogłaszają plany zakupu taboru nowego żeby uzasadnić podwyżke biletów itd. Podwyżki były na niby wkład własny a teraz ponownie potrzebują kasę na wkład własny.

    śmieszni sa ze pierwszy skład kupią za 3 lata a praktycznie 5 lat. a teoretycznie może w ogóle Najpierw niech zakupią pociągi i się wykażą jakością usług a potem kontrakt na 10 lat.

    • 6 1

    • Ceny biletów ustala Urząd Marszałkowski, nie SKM

      • 0 0

  • Prima Aprilis?

    Dzkoda, ze nie zamowicie z dostawa w 2345 r. Beka z was.

    • 2 3

  • Olo

    I tak się ładnie skm 3miasto prześlizgnęło przez te wszystkie lata nie wymieniając ezt-szacun panowie przy tym korycie

    • 3 1

  • Skm po 50 latach działalności kupuje nowy tabor!czyli następne nowe pociągi będą w latach 70?

    • 2 2

  • A mielismy tak dobrych planistow Bielawskiego, Adamowicza i mistrza komunikacji Lisieckiego.

    obecnego podwladnego Krowki. podlizuje sie muuu..

    Calkiem juz serio.
    Takie rzeczy planuje sie na lata do przodu i wspolnie. Potem nie zmieniajac planu zagdoposodarowania bo akurat miastu brakuje pieniedzy i sprzeda grunty wczesniej zostawione na infratsrukture transportowa..

    • 5 0

  • (1)

    Nie lepiej kupić rydwany?

    • 4 1

    • co koniu?

      • 1 0

  • EN 57 (3)

    są najlepsze - przestrzenne, z prostą, logiczną konstrukcją. Wystarczy porządna przebudowa (znacznie tańsza niż nowe pesy czy newagi), silnik z dużą prędkością startową, odświeżenie wnętrza i jazda. Mili Państwo. Większość przejazdów SKM Trójmiasto trwa od 15 do 30 minut. Przejazd z Wejherowa do Sopotu czy do Gdańska, to nie wyprawa do Rzeszowa, gdzie potrzebne jest pendolino. Koszty! Znacznie ważniejsze jest to, żeby te kolejki jeździły regularnie i punktualnie.

    • 6 2

    • i są niezatapialne

      niezmywalne niezbywalne intermodalne

      • 0 0

    • Tylko Newag, skończcie z wątpliwą modernizacją starych szrotów

      Później takie kwiatki jak: mało miejsca między siedzeniami, brak klimatyzacji i najlepsze - pas z grzejnikami przy oknie, zabierający przestrzeń dla siedzącego pasażera - mistrzowie modernizacji

      • 2 1

    • Regularność i punktualność - tu się zgodzę, SKM ma nad czym pracować w tym obszarze. Przebudowa EN-57 musiałaby być jednak gruntowna. Wystarczy podróż w godzinach szczytu, by zauważyć, że brakuje na przykład poręczy czy uchwytów dla stojących. Przydałyby się również automatyczne drzwi pomiędzy przedziałami w każdym składzie - te zwykłe najczęściej albo się zacinają, albo nie da się ich domknąć (problem ten dotyczy swoją drogą również okien). Działające drzwi wejściowe. Wyświetlacze, które nie informują o tym, kto ma dziś imieniny. Oraz ułatwienia dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się - nie mówię już nawet o pasażerach na wózkach, nawet dla sprawnej, starszej osoby wejście po tych schodkach może być problemem. Klimatyzacja?
      Tak sobie myślę, że może lepiej kupić jednak nowe składy, a nie wciąż pudrować te trupy.

      • 2 0

  • Fajnie, ale najwięcej pomogą dodatkowe tory, by móc puszczać SKM za Chylonię częściej

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane