• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM chciała kupić jeden pociąg, ale nie było ofert

Michał Brancewicz
15 lipca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Obecnie SKM ma tylko dwa nowoczesne pociągi. Są to Impulsy, które połączone w jeden skład mogą przewieźć ok. 1 tys. pasażerów. 
Obecnie SKM ma tylko dwa nowoczesne pociągi. Są to Impulsy, które połączone w jeden skład mogą przewieźć ok. 1 tys. pasażerów.

Żadna firma nie zgłosiła się do przetargu na dostawę co najmniej jednego nowego pojazdu dla SKM z opcją rozszerzenia zamówienia do 10 składów. Spółka miała przeznaczone na ten cel 49,5 mln zł netto.



Czy SKM uda się kupić wszystkie 10 pociągów?

O potrzebie wymiany wysłużonego taboru SKM, którego średnia wieku przekracza 30 lat, mówi się od wielu lat.

Przewoźnik też dostrzega ten problem i od dawna zapowiada zakup nowych składów, ale ich liczbę uzależnia od długości kontraktu przewozowego z Urzędem Marszałkowskim. Obecnie jest on zawarty na pięć lat, a SKM chce, by trwał on co najmniej dziewięć.

Pytania o pociąg z Europy i Azji



Dlatego w tym momencie spółkę stać na zakup jednego pociągu. I właśnie taki przetarg, z opcją rozszerzenia zamówienia do 10 sztuk, został rozpisany w maju.

Był on poprzedzony konsultacjami rynkowymi z producentami taboru kolejowego. Jak informowali kolejarze, zainteresowanie było spore, a pytania i uwagi zgłaszały firmy z Polski, Europy, a nawet Azji.

Jednak gdy przyszło do konkretów, czyli rozstrzygnięcia przetargu, okazało się, że nie wpłynęła ani jedna oferta.

Przy okazji dowiedzieliśmy się jednak, że SKM Trójmiasto było gotowe przeznaczyć na zakup pierwszego elektrycznego zespołu trakcyjnego oraz pierwszej partii sprzętu do utrzymania nowego taboru kwotę 49,5 mln zł netto.

Parametry pociągu, jaki chce kupić SKM Trójmiasto:


  • pojazd sześcio- lub ośmioczłonowy,
  • w każdym członie co najmniej dwoje drzwi na każdą stronę,
  • długość pociągu do ok. 150 metrów,
  • liczba miejsc siedzących - minimum 340,
  • liczba miejsc stojących (założenie 4 os./m kw.) - minimum 560,
  • dwie toalety z obiegiem zamkniętym,
  • klimatyzacja i monitoring wnętrza pasażerskiego,
  • wysokość podłogi 960 mm ponad poziom główki szyny, czyli dostosowana do standardowych peronów SKM (perony dalekobieżne i PKM w Trójmieście są na poziomie 760 mm),
  • minimalna prędkość eksploatacyjna do 140 km/h,
  • nie dopuszcza się rozwiązań z wagonami piętrowymi,
  • przystosowanie do realizacji kursów zarówno na głównym szlaku SKM, jak i po elektryfikacji na Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

20 miesięcy na dostawę pierwszego pociągu



Nowy pociąg miał pojawić się w Trójmieście w ciągu 20 miesięcy od dnia podpisania umowy. Gdyby SKM zdecydowała się zamówić więcej sztuk, to miałyby one trafiać na tory co dwa miesiące, a ostatni, 10. EZT, miał być dostarczony 31 października 2023 r.

Dla porównania, zakupione pięć lat temu przez SKM "Impulsy" nowosądeckiego Newagu to pojazdy czteroczłonowe o pojemności do 529 pasażerów (w tym 170 na miejscach siedzących) z dwojgiem drzwi na każdą stronę w jednym członie. Oba pojazdy kursują jako jeden skład.

44 pociągi dla Pomorza



W ciągu najbliższych 3-4 lat na Pomorze mają trafić 44 nowe elektryczne pociągi.
W ciągu najbliższych 3-4 lat na Pomorze mają trafić 44 nowe elektryczne pociągi.
Jeszcze w lipcu Samorząd Województwa Pomorskiego zamierza ogłosić przetargi na zakup po jednym nowym pociągu na linię SKM i na trasę PKM po elektryfikacji z opcją rozszerzenia odpowiednio do 30 i 14 sztuk pojazdów. To oznacza, że w ciągu 3-4 lat Urząd Marszałkowski zamierza kupić 44 pojazdy.

Opinie (180) 1 zablokowana

  • te nowe składy to i tak lipa (7)

    nie taka, jak PKM, gdzie wejść jest jeszcze mniej, ale i tak. Mniej wygodne wysiadanie jest chyba tylko w pociągach dalekobieżnych.

    Jak pamiętam jazdę SKM, to był zawsze tłum ludzi przy wejściu, a w środku nawet puste miejsca siedzące.

    • 60 18

    • (3)

      dokładnie,powinny być drzwi przy drzwiach jak w metrze

      • 22 4

      • i 10 st mrozu (1)

        to nie jest metro.

        Nawet obecnie robia sie sople na oknach.

        • 3 14

        • i w nosie też są

          • 5 1

      • bez sensu to wtedu nie było by miejsc na siedzenia

        w nowych składach przy drzwiach jest o jedno siedzenie mniej i dzięki temu jest szersze wejście i to wystarcza

        • 2 6

    • bo w Trojmiescie jak w Wachocku

      tam sa najszersze autobusy na swiecie, bo wszyscy chca jechac przy kierowcy...

      • 12 3

    • No właśnie. Sami tworzymy zatory przy drzwiach...

      Gdyby każdy kto jedzie dalej niż jeden przystanek wszedł w głąb wagonu problem by się rozwiązał. Nie mówię oczywiście o przypadku, gdy skład jest za krótki i cały pociąg jest nabity.

      • 1 0

    • Zrobic sklady bez bocznych scianek, dach na slupkach i firanki dookola, bedzie latwo wysiasc.

      • 0 0

  • A po co nam kolejny pociąg SKM? Nie lepiej zamówić tysiąc elektrycznych aut które buduje Rząd Morawieckiego :) (2)

    • 17 11

    • Jak już atakujesz... (1)

      ...to rób to mądrze. Problem polega na tym że większościowy właściciel nie chce dokapitalizować spółki. Stąd brak kasy na inwestycje. Chyba wiesz kto ma większość udziałów?

      • 4 3

      • Wiem kto jest właścicielem - prawie 66% udziałów ma państwowa spółka PKP SA :) Stąd moja ironiczna opinia :)

        • 4 2

  • Dwie pary drzwi na wagon?! (1)

    To tyle, ile mają te dziadowskie EN57 i EN71. To zdecydowanie za mało. Powinno być jak było w EW58 - po trzy pary drzwi na wagon.

    • 38 3

    • Dokładnie, zostawili dziadowskie EN, pozbyli się EW58 a EW60 mające po 4 pary drzwi zamiast wyremontować SKM sprzedało i teraz jeżdżą dla Kolei Mazowieckich.
      Jeżdżę codziennie i widać że wymiana pasażerów to teraz tragedia zwłaszcza jak zablokują drzwi bo jak to SKM lubi określać "skład się zdefektuje z przyczyn technicznych"

      • 8 1

  • Polecam odkupić kontenery od PKP i wstawić kilka dech i będzie gitara. a jeszcze kasy zostanie na premie dla zarządu.

    • 67 8

  • czyli

    ponad 51 mln

    • 5 0

  • Lepiej kupić używane. (1)

    Większym problemem od wieku składów jest ich niedostateczna liczba i przez to jest w nich straszny tłok.

    • 12 8

    • Skąd kupić używane?

      Na prawdę myślisz, że używany pociąg można sobie kupić ot tak, od ręki?! Krajów o tym samym systemie zasilania jest bardzo mało (Włochy, Belgia, Czechy, Słowacja, Słowenia). Ale oni w tej chwili nic sensownego na sprzedaż nie mają.

      • 4 2

  • Ceterum censeo SKM musi być samorządowa! (3)

    Marszałek pięknie ograł cwaniaczącą SKM, która nie chce być komunalna, ale chce na regionie dobrze zarabiać. No to za 5 lat powozi ludzi ale w Pcimiu

    • 15 11

    • I dzieki temu nie mamy n-i-c

      • 7 4

    • samorządowa?

      mamy przykład GAiT...
      pkm, gpeiC i Saur.

      Nie, dziękuję.

      • 7 6

    • Marszałek jest współwłaścicielem SKM

      Czyli ograł sam siebie.

      • 4 1

  • Kolejowe dziadostwo PKP i marszałka... (4)

    • 16 7

    • Jedyna wina Marszałka, to... (3)

      ...że nie załatwił usamorządowienia SKM jak poprzednia ekipa była u władzy centralnej.

      • 12 2

      • No właśnie tu marszałek dał ciała.

        Platformersi mieli władze, mieli kasę... a teraz jak inna opcja rządzi nagle koniecznie chcą usamorządowić albo wykończyć SKM. Tylko gdzie tu myślenie o pasażerach?

        • 3 1

      • a co samorządowi do samodzielnego podmiotu?! (1)

        Niech zbuduje własną firmę.
        Jakoś PKM nie ma ochoty rozszerzać działalności i konkurować z SKM.
        Woli, aby SKM pracowało zamiast nich a swoje i tak wezmą.

        Samorządność wujów wąsatych jak w soczewce.

        • 3 1

        • Bo tory sa skm i w tym jest cały problem

          • 0 1

  • Buahahahaha 1.

    • 10 1

  • kupcie, po prostu kupcie cokolwiek, ale teraz (4)

    • 11 8

    • Koleje Mazowieckie (1)

      Sprzedają 50-letnie szroty (EN57). Chcesz?

      • 5 3

      • Brać je od KM i na P5

        *P5
        Poziom utrzymania pojazdu kolejowego, P5 - odnowienie pojazdu, obejmujące demontaż podzespołów oraz ich wymianę na nowe lub zregenerowane.

        • 4 3

    • to jak co kolwiek to może drezyny ???

      • 0 0

    • Dofinansowanie jest na nowe pociągi

      A ich wyprodukowanie trwa.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane