• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM co 3 minuty i tramwaj wodny na Oksywie

Michał Sielski
21 lutego 2024, godz. 13:00 
Opinie (369)
Najnowszy artykuł na ten temat Brak koalicji w Radzie Miasta w Gdyni

SKM jeżdżąca w szczycie co 3 minuty niczym metro, dodatkowe autobusy dowożące mieszkańców do węzłów i nowe przystanki PKM w Gdyni oraz tramwaj wodny między Oksywiem a Śródmieściem. Na to wszystko jeden bilet miesięczny - to pomysł Tadeusza Szemiota, kandydata PO i koalicji na prezydenta Gdyni na poprawę komunikacji w mieście. Skąd pieniądze na zmiany? - Z ustawy metropolitalnej, którą moje środowisko polityczne wprowadzi w życie - podkreśla Tadeusz Szemiot.



Czy SKM powinna jeździć co 3 minuty w szczycie?

Nikt nie ma wątpliwości, że problemem mieszkańców Gdyni jest brak szybkiej, punktualnej i niezawodnej komunikacji publicznej. To przekłada się na większy ruch samochodów, bo autem w wiele miejsc można dotrzeć prędzej, wygodniej, a czasem nawet taniej.

Samochodów przybywa, więc tworzą się korki, trzeba więcej wydawać na naprawę dróg, a czas podróży wszystkich - także wybierających komunikację publiczną - się wydłuża. I koło się zamyka.

Rozkład jazdy SKM



SKM co 3 minuty i więcej autobusów



Próby rozwiązania problemu są różne: jedni domagają się szerszych dróg, inni węższych. Jedni chcą buspasów, inni może nie są przeciwni, ale tylko wtedy, gdy nie są wydzielane na istniejących pasach, dostępnych dotąd dla wszystkich. Polityk PO ma swój pomysł.

- Rozwiązaniem może być wydajna, szybka i pewna komunikacja publiczna. Dlatego mamy pomysł na to, by SKM jeździła w szczycie co 3 minuty. Do stacji i węzłów przesiadkowych dojeżdżać będzie więcej autobusów - podkreśla Tadeusz Szemiot, kandydat KO i ruchów miejskich na prezydenta Gdyni.


Bilet miesięczny także na tramwaj wodny



Chce też, by jeden bilet miesięczny obejmował wszystkie publiczne środki transportu: ZKM, SKM, PKM, a nawet nowy pomysł, czyli tramwaj wodny, który miałby kursować pomiędzy Oksywiem a Śródmieściem. W przyszłości bilet miesięczny miałby też obejmować system roweru miejskiego Mevo.

Aby to wszystko się udało, konieczne będzie większe zaangażowanie kapitałowe choćby w spółkę SKM, która od lat ma być skomunalizowana, ale niewiele z tego wychodzi.

- To ważne, żeby samorządy stały się gospodarzem, właścicielem decydującym choćby o standardach usług, jakie są świadczone przez SKM. Gdynia nie może stać - jak dotąd - tyłem do kolei, bo nikt na tym nie korzysta. A już na pewno nie mieszkańcy miasta - dodaje Tadeusz Szemiot.
Skąd na to wszystko pieniądze? Samorządowiec ma odpowiedź: z ustawy metropolitalnej. Wedle jego wiedzy Platforma Obywatelska, z której się wywodzi, z pewnością przegłosuje ten czekający już od lat projekt. Da to Gdyni zastrzyk ok. 65 mln zł rocznie.

Więcej przystanków PKM. Miały już być



Dopełnieniem osi transportowej ma być budowa kolejnych przystanków PKM. I infrastruktury, która pozwoli na korzystanie z nich.

- Na pewno nie będziemy zajmować się takimi inwestycjami, jak "węzeł Karwiny", który z węzłem nie ma nic wspólnego oprócz nazwy. Będziemy musieli je jednak naprawić, by spełniały swoją rolę, a nie pozwalały jeździć sobie tylko w kółko bez większego celu - podkreśla Tadeusz Szemiot.

Opinie (369) ponad 10 zablokowanych

  • Ale dzban

    SKM co 3 minuty to pomysł nie do zrobienia ... Kandydatowi Polecam się trochę rozeznać w temacie, zanim zacznie coś gadać

    • 1 0

  • Nie tędy droga. Powinno się budować więcej dróg a nie (1)

    A nie transport publiczny. Bo większość i tak nie może się przesiąść lub nie chce zrezygnować z samochodu. Budować tunele i wiadukty i poszerzać drogi a nie dodawać skmki

    • 4 1

    • Gościu! Nie ośmieszaj się ze swoim hasłem "więcej betonu". Co ty sobie wyobrażasz, że zabetonujesz miasta wiaduktami?

      Poszerzanie dróg. Przez liczne wyburzenia? Szukasz frajerów wśród mieszkańców budynków które byś wyburzył pod szersze drogi? Aby nowe domy mieli 30 km od centrum, gdzie blisko niego były te ich dotychczasowe budynki?

      W takim Nowym Jorku twoje propozycje zostały totalnie wyśmiane.

      • 0 0

  • Tramwaj Wodny

    Ja mam kilka pytań:
    1) jakie są realne możliwości takiego połączenia?
    2) Ile będzie możliwych dziennych kursów i w jakich godzinach, tak żeby tramwaj nie kolidował z obecnym ruchem w porcie i zaplanowanymi inwestycjami dotyczącymi portu zewnętrznego?
    3) jaki jest szacowany procentowy udział (przejęcie konsumentów) tramwaju wodnego w komunikacji na tej trasie?
    4) czy były robione badania nad tym projektem - ilość chętnych, grupa docelowa, funkcjonowanie w sezonie i poza sezonem, zaoszczędzony czas dla podróżnych, wpływ na środowisko, emisja CO2?
    5) gdzie można przeczytać studium nad tym pomysłem i kiedy są przewidziane konsultacje społeczne żeby chociaż wybadać nastroje społeczne?

    • 1 0

  • właśnie...tramwaj wodny

    w Holandii się da, w Niemczech się da, w Anglii się da, ale w Polsce liczy się pieniądze czy to się opłaca...

    • 2 0

  • Skąd wziąć 2x tyle składów? (1)

    Skoro teraz skm jeżdżą co 7 minut to jak mają jeździć co 3 to trzeba bedzie dwukrotnie większego zasobu składów kolejowych

    • 1 0

    • bylo nie inwestowac w fale to by hajs byl

      • 0 0

  • 5-7 minut (1)

    Generalnie w godzinach szczytu czas pomiędzy połączeniami powinien być nie większy niż 3-5 minut dla SKM i 5-7 dla jakiejkolwiek linii autobusowej. Tylko wtedy ludzie zaczną się przesiadać z samochodów do komunikacji zbiorowej

    • 14 0

    • Nie, nie zaczną się przesiadać. U nas samochód jest symbolem zaradności, wstyd korzystać ze zbiorkomu.

      • 1 0

  • Wyborca

    Zaczęli obietnice przed wyborami np: kolej do północnych dzielnic

    • 1 0

  • SKM na Pogórze

    Kiedy w koncu SKM na Pogórze? To znaczaco odkorkuje z aut polnocne dzielnice Gdyni.
    Czy wlodarze tego nie widzą???

    • 2 0

  • (1)

    Czy pan Piesiewicz mógłby jakoś sensowniej się ubierać? Z całym szacunkiem ale wygląda jak menel w tych dresach i adidasach...

    • 1 1

    • Mało masz mafiosów w garniturach?

      • 0 0

  • Panie Szemiota - w sprawie SKM nie obiecuj pan gruszek z wierzb. Powodem niemożności zwiększenia częstotliwości SKM

    jest ulica Pucka, a dokładniej brak tunelu lub wiaduktu w przecięciu torów SKM na wysokości tej ulicy.

    Tu powinien Pan wiedzieć co mówią regulaminy pkp plk na temat przejazdów kolejowych na liniach o więcej niż 2 torach. Regulamin mówi, że szlabany muszą zostać opuszczone minimum na 5 minut przed przejazdem pierwszego pociągu po dłuższej przerwie w ich kursowaniu. Zatem okres częstotliwości SKM co 3 minuty to zamknięty na ten czas przejazd na tej ulicy przez cały czas obowiązywania tego co 3 minutowego taktu. To samo na ulicy Północnej do czasu budowy OPAT i Drogi Czerwonej.

    Tu trzeba pamiętać że baza SKM w stosunku do centrów Trójmiasta jest po drugiej stronie ulic Puckiej i Północnej. Chyba, że zbuduje Pan nową bazę SKM po właściwej stronie Puckiej, blisko stacji Gdynia Główna. Wtedy przejazd na Puckiej może zostać. Ale w okolicach Gdyni Głównej nie ma miejsca na tak dużą stację postojową jaką jest baza w Cisowej.

    Zatem kluczem do częstotliwości SKM co 3 minuty jest jedynie budowa w/w skrzyżowania dwupoziomowego (tunel lub wiadukt) na ulicach Puckiej i Północnej (tu z projektowanymi drogami jak podałem wyżej) z torami kolejowymi w tym z torami SKM. Bo tylko tu są na całej trasie SKM do Gdańska Śródmieście najsłabsze punkty dla decydowanie wyższego taktu niż obecnie.

    SKM na północ Gdyni - jeśli linia ma biec przez stację Gdynia Chylonia, to potrzebny będzie też tunel pod torem (torami - jeśli miałby być ewentualnie drugi tor) w ciągu ulicy Hutniczej przy skrzyżowaniu z ulicą Piaskową.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane