• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM-ka dostanie z UE 160 mln zł na 10 nowych składów

Maciej Naskręt
7 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat SKM: Marszałek daje 160 mln, PKP nie chce
Pierwszy skład z przyznanej puli środków miałby się pojawić w 2021 r. Pierwszy skład z przyznanej puli środków miałby się pojawić w 2021 r.

SKM-ka otrzyma 160 mln zł unijnego dofinansowania na zakup nowych składów. Kwota pokryje połowę kosztów ich zakupu, na drugą część firma będzie musiała zaciągnąć kredyt bądź wyemitować obligacje.



Co jest największą bolączką w SKM?

Centrum Unijnych Projektów Transportowych zakończyło konkurs, w którym oceniało wnioski o dofinansowanie inwestycji w poprawę transportu w Polsce.

Projekt przygotowany przez PKP SKM Trójmieście, przy współpracy DS Consulting, dotyczący zakupu przez spółkę 10 elektrycznych zespołów trakcyjnych, został wysoko oceniony przez CUPT - 96,61 punktów na 100 możliwych do uzyskania - i zajął drugie miejsce w tym konkursie.

Oznacza to, że trójmiejski przewoźnik może otrzymać 160 milionów złotych unijnego dofinansowania na zakup tych pociągów. To 50 proc. wartości planowanego zamówienia.

- Przed nami konieczność pozyskania pozostałej kwoty niezbędnej do zakupu tych pojazdów. Najbardziej prawdopodobne opcje to emisja obligacji lub kredyt. Analizujemy rynek, by wybrać najkorzystniejszy wariant - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik prasowy SKM w Trójmieście.
Warto podkreślić, że do skutecznego sfinalizowania takiej transakcji i przychylnej oceny instytucji finansowych, które mogłyby pomóc sfinansować ten zakup, niezbędna jest długoletnia umowa przewozowa. Władze SKM liczą w tym zakresie na przychylność organizatora przewozów, czyli Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.

Obecnie jest tak, że Urząd Marszałkowski ogłasza co roku przetarg na świadczenie usług przewozowych na liniach SKM i PKM. Zamówienie zgarnia Szybka Kolej Miejska, bo nikt inny nie staje w szranki. Umowa podpisywana jest na 12 miesięcy i potem procedura się powtarza. Istnieje też możliwość przedłużenia jej w tzw. trybie powierzeniowym np. o rok, dwa lub więcej, bez konieczności rozpisywania kolejnego przetargu. To jednak wciąż za mało.

- Harmonogram przygotowany przez naszą spółkę zakłada pozyskanie pierwszego pociągu pod koniec 2021 r. Ostatni mamy nadzieję otrzymać w drugiej połowie 2023 roku. Pojazdy te będą eksploatowane na trasie Gdańsk Śródmieście - Lębork - mówi Złotoś.
Nowe składy mają mieć 150 metrów długości. Jeżeli będą to obecnie produkowane Impulsy czy Elfy 2, muszą mieć co najmniej siedem członów. Wśród wymogów jest prędkość maksymalna 140 km/h, klimatyzacja oraz liczne udogodnienia dla niepełnosprawnych.

Miejsca

Opinie (218) ponad 10 zablokowanych

  • Kp (2)

    Pisowców nie wpuszczać bo oni UE ani WOŚP nie potrzebują

    • 9 13

    • I takich lisów jak ty ubeckich

      • 3 1

    • Ty szowinisto i faszysto.

      • 0 1

  • A tak niby UE jest be i fe ??!!! (1)

    Ale kase to chetnie bierzecie ???
    WSTYD WAM !!

    • 8 8

    • Szkoda mi czasu na ciebie leming bo ty i tak głupi bedziesz , steki razy ci juz nie jeden odpowiedział

      ale ty mózgu nie masz to jak mozesz co kolwiek zrozumiec?

      • 1 0

  • Ale jak to. Były dwa razy podwyżki cen biletów żeby uzbierać na nowy tabor. Pół daje unia a na resztę muszą wziąć kredyt? To gdzie ta kasa z podwyżek.

    • 9 2

  • 140 km/h.. (4)

    Kiedy skm będzie jezdzic z taką prędkością? Obecnie tory nie pozwalają na więcej niż 70 km/h...

    • 7 4

    • Dobrze . Zamowimy pociagi

      Zvpredkoscia max 70 km/h

      • 1 3

    • :} (1)

      na którym odcinku ? i ile czasu ma utrzymać taką prędkość ?

      • 2 1

      • Na każdy gdzie nie da się szybciej

        • 1 0

    • Będą jeździć do Lęborka.

      Tam na niektórych odcinkach już jest dopuszczalne 140 km/h.

      • 2 0

  • W krótkim czasie ceny przerażająco windują do góry. A przecież to komunikacja miejska!!!

    • 11 2

  • Rozwój skm

    A to ledwo modernizacja, remonty które powinny się odbyć kilkanaście lat temu. Rozwój faktycznie brzmi lepiej.

    • 5 0

  • Weźcie ED-74 od Intercity

    mają co najmniej 7 składów w cenie złomu

    • 1 3

  • Nie brać dotacji z Unii (2)

    Wstajemy z kolan i będziemy jeździć furmankami, ale własnymi... patriotycznymi

    • 14 6

    • Na węgiel.

      • 1 1

    • wazeliniarzu łaski nam nie robią !! Gdybys miał przynajmniej poziom meduzy to bys wiedział

      ,że na żadnym kraju w UE zachodnie firmy tyle nie zyskały i nie zyskują nigdzie jak w Polsce!!Kosztem Polaków I Polski!!

      • 0 1

  • Bilety

    Z biletami nie rozumiem jednego.. dlaczego w autobusach i tramwajach mamy dwie taryfy: bilet normany i ulgowy; zas w skm i pkp mamy kilkanascie roznych ulg... pytanie tylko po co? Po co tak komplikowac system? Zeby przypodobac sie roznym grupom spolecznym? Jak wytlumaczyc znajomym spoza trojmiasta, Polski jaki powinni bilet kupic...

    • 9 0

  • Ponad 5 lat na 10 składów to strasznie długo

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane