• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM-ka dostanie z UE 160 mln zł na 10 nowych składów

Maciej Naskręt
7 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat SKM: Marszałek daje 160 mln, PKP nie chce
Pierwszy skład z przyznanej puli środków miałby się pojawić w 2021 r. Pierwszy skład z przyznanej puli środków miałby się pojawić w 2021 r.

SKM-ka otrzyma 160 mln zł unijnego dofinansowania na zakup nowych składów. Kwota pokryje połowę kosztów ich zakupu, na drugą część firma będzie musiała zaciągnąć kredyt bądź wyemitować obligacje.



Co jest największą bolączką w SKM?

Centrum Unijnych Projektów Transportowych zakończyło konkurs, w którym oceniało wnioski o dofinansowanie inwestycji w poprawę transportu w Polsce.

Projekt przygotowany przez PKP SKM Trójmieście, przy współpracy DS Consulting, dotyczący zakupu przez spółkę 10 elektrycznych zespołów trakcyjnych, został wysoko oceniony przez CUPT - 96,61 punktów na 100 możliwych do uzyskania - i zajął drugie miejsce w tym konkursie.

Oznacza to, że trójmiejski przewoźnik może otrzymać 160 milionów złotych unijnego dofinansowania na zakup tych pociągów. To 50 proc. wartości planowanego zamówienia.

- Przed nami konieczność pozyskania pozostałej kwoty niezbędnej do zakupu tych pojazdów. Najbardziej prawdopodobne opcje to emisja obligacji lub kredyt. Analizujemy rynek, by wybrać najkorzystniejszy wariant - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik prasowy SKM w Trójmieście.
Warto podkreślić, że do skutecznego sfinalizowania takiej transakcji i przychylnej oceny instytucji finansowych, które mogłyby pomóc sfinansować ten zakup, niezbędna jest długoletnia umowa przewozowa. Władze SKM liczą w tym zakresie na przychylność organizatora przewozów, czyli Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.

Obecnie jest tak, że Urząd Marszałkowski ogłasza co roku przetarg na świadczenie usług przewozowych na liniach SKM i PKM. Zamówienie zgarnia Szybka Kolej Miejska, bo nikt inny nie staje w szranki. Umowa podpisywana jest na 12 miesięcy i potem procedura się powtarza. Istnieje też możliwość przedłużenia jej w tzw. trybie powierzeniowym np. o rok, dwa lub więcej, bez konieczności rozpisywania kolejnego przetargu. To jednak wciąż za mało.

- Harmonogram przygotowany przez naszą spółkę zakłada pozyskanie pierwszego pociągu pod koniec 2021 r. Ostatni mamy nadzieję otrzymać w drugiej połowie 2023 roku. Pojazdy te będą eksploatowane na trasie Gdańsk Śródmieście - Lębork - mówi Złotoś.
Nowe składy mają mieć 150 metrów długości. Jeżeli będą to obecnie produkowane Impulsy czy Elfy 2, muszą mieć co najmniej siedem członów. Wśród wymogów jest prędkość maksymalna 140 km/h, klimatyzacja oraz liczne udogodnienia dla niepełnosprawnych.

Miejsca

Opinie (218) ponad 10 zablokowanych

  • Gdańska->Wejherowo (1)

    mam nadzieję, że bedzie częstsze połączenie Gda z Wejherowem

    • 4 1

    • Nie będzie bo to kolej miejska a nie podmiejska

      • 0 2

  • (2)

    po rzadzila 8 lat pytam czemu w tedy nie dali skm ki swoim kolegom z pomorza

    • 6 2

    • SKM to spółka z udziałami (1)

      Mogli oddać ale według unijnych przepisów byłaby to niedozwolona pomoc publiczna jak z lotniskiem w Gdyni!!! Te udziały niestety trzeba wykupić a na to nie ma pieniędzy żaden samorząd.

      • 0 0

      • Co za głupoty!!!

        Trochę mylisz pojęcia. No i PKP jako spółka prawa handlowego nie może nić oddawać lecz sprzedać.

        • 0 0

  • haha Pisałem o tym na tym portalu od srednio 5 lat ,ale jak zawsze inteligenci twierdzili ze sie nieda!!

    I teraz nagle okazuje się ze to proste było i można to było już wiele lat wcześniej wykonać!!
    Dlatego jesteśmy tak ze wszystkim zacofani bo ludzie podejmujący decyzje je celowo odkładają na później.Przypomnijmy sobie ze mamy rok wyborczy samorządów bezpośrednio, to niby niema znaczenia ale pośrednio już tak bo taki jest układ.

    • 3 1

  • UE chętnie daje dotacje ... (2)

    ... bo te w większości wracają do firm ze starej UE, a kredyty są brane również w ichnich bankach.

    Im się to po prostu opłaca!!! Kumacie? Nie przestaną nas "dotować" ...

    • 3 3

    • (1)

      A nam się nie opłaca baranie???A auto masz polskiej produkcji???telewizor???telefon???komputer??? Oddaj do unii albo Chin i Korei tylko nie północnej.

      • 1 0

      • baran sie odezwał :)

        • 0 0

  • Super ale czy nie za późno?

    Kupno nawet jednego jest pojsciem SKM do przodu. Tylko ta data 2021-2023. Tak jakby produkowali ich dziesiatki... to rozumiem ale i pierwszy dopiero w 2021 to masakra jest.

    • 5 1

  • Za czym kolejka ta stoi?

    • 1 0

  • super

    Tylko dlaczego Żmija nie jezdzi juz do Tczewowa?

    • 2 0

  • Dolozyc....

    A jakie sa wyniki finansowe spolki za ub. rok? Firma nie zarabia na siebie??? Tabor ma 40-50 lat i chyba troche czasu minelo na myslenie jak zmodernizowac transport...

    • 1 3

  • Niech kupią 5 składów

    Nie będą musieli angażować własnych środków. A co do reszty to niech mówią, że potem. Potem to już będzie wojna.

    • 1 0

  • chcemy nocne

    połączenia z lotniskiem

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane