- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (455 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (47 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (193 opinie)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (280 opinii)
- 5 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (168 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (67 opinii)
SKM-ka jak metro jeżdzi już po Trójmieście
W poniedziałek na trójmiejskie tory wyruszył kolejny zmodernizowany pociąg SKM. Zastosowano w nim nowatorski układ wnętrz, a także nowy system napędowy, pozwalający na szybsze rozpędzanie pociągu.
Wewnątrz pociągu EN71-045 usunięto ściany działowe oraz przedsionki. Jasne kolory, a także lampy umieszczone wzdłuż linii dachu, sprawiają że wnętrze jest świetnie oświetlone. Największe zmiany jednak przeszły dwa skrajne przedziały. Zamiast typowego układu siedzeń 2+2, krzesełka są ustawione wzdłuż okien - niczym w wagonach metra. Siedzenia te nie są jednak składane. Po środku znajdują się specjalne poręcze, które pozwalają pasażerom stojącym na wygodną podróż. Zastosowano także liczne uchwyty pod dachem.
Pozostała część pojazdu posiada doskonale znany układ siedzeń. Zainstalowano oczywiście zupełnie nowe siedziska. Niestety zamocowano je bardzo blisko okien i bezpośrednio nad specjalną listwą, przez co pasażerowie będą mieli mało miejsca na nogi.
Zastosowano także nowe drzwi pomiędzy wagonami. Można je otworzyć przyciskiem oraz zwykłym uchwytem. Zamykają się automatycznie, chociaż nieco długo. Zainstalowane w nich specjalne czujniki, które uniemożliwiają "przytrzaśnięcie" pasażera.
W pociągu pojawiła się nowa toaleta, działająca - tak jak w samolotach - w obiegu zamkniętym. Szerokie wejście pozwala na skorzystanie z niej także niepełnosprawnym.
Problemem nadal pozostaje wejście do pociągu. Zmianie nie uległa odległość między peronem a pociągiem. Nie zainstalowano żadnych wysuwanych płyt dla niepełnosprawnych. Przy wsiadaniu i wysiadaniu musi on cały czas liczyć na pomoc dwóch silnych pasażerów. Pomyślano jednak o dodatkowych poręczach. Drzwi są otwierane za pomocą przycisku - rozwiązania znanego z tramwajów i autobusów. Podobnie, jak w drzwiach między wagonami, tutaj również zainstalowano specjalne czujniki.
Także maszynista doczekał się całkowitej przebudowy kabiny. Zwiększono jej rozmiar oraz zainstalowano całkowicie nową aparaturę sterującą. Kierujący pojazd ma bezpośredni pogląd na obraz z kamer w środku pociągu, a także zainstalowanych na bokach pojazdu i na czole.
Z zewnątrz pociąg zyskał nowe czoła - znane już z pozostałych modernizacji. Zainstalowano połówkowe pantografy (odbiorniki prądu). Zmodernizowane sprzęgi pozwalają na sterowanie łączenie pociągów bezpośrednio z kabiny maszynisty.
Jednak największe zmiany doczekał się system napędzenia. Zastosowano silniki asynchroniczne, które pozwalają na bardzo szybkie rozpędzenie jednostki. Najczęściej spotykany na torach SKM - pociąg typu EN57 - może rozpędzić się do 100 km/h w 120 sekund. Zmodernizowany EN71 taką samą prędkość osiąga już w 30 sekund! Ponadto nowy system napędu całkowicie wyeliminował uciążliwie szarpnięcia podczas rozpędzania jednostki.
Zastosowano także dodatkowe systemy hamowania, które zmniejszą zużycie obręczy i klocków hamulcowych. Przy hamowaniu zwracana jest także energia do sieci.
Za całość przebudowy odpowiedzialny był nowosądecki NEWAG. Ponadto do montażu poszczególnych części zaangażowano kilka krajowych firm. Koszt modernizacji jednego pociągu to ok. 7 mln zł, zaś zakup zupełnie nowej jednostki to wydatek trzykrotnie większy. SKM planuje zmodernizować do 2012 roku 20 pociągów z posiadanych 65. Kolejny zmodernizowany pociąg ma być gotowy za ok. 8 miesięcy. Niewykluczone, że oprócz usprawnień technicznych z tej jednostki, gruntownej przebudowie lub całkowitej wymianie zostanie poddane nadwozie pociągu, dzięki czemu zminimalizowane zostaną drgania w części pasażerskiej podczas podróży.
Opinie (401) 10 zablokowanych
-
2009-11-16 23:12
pomalowane sa ładne
A mi się tam kolorowe kolejki podobają! Wszystkie bym dała pod spreje grafficiarzy!
- 0 1
-
2009-11-16 23:12
Przepraszam, czy moja PRYWATNA firma też ma szansę
na darmową reklamę na łamach portalu?
Czy napiszemy coś o modernizacji nygusów z Renomy?- 1 1
-
2009-11-16 23:43
żółto niebieskie .. pozdro
- 0 1
-
2009-11-17 05:16
ha ha dobre w usa to jest normalne kazdy szanuje ale w PL w kaju przejsciowym??? polacy musza czuc BAT!
zero szacunku dla siebie a co dopiero dla innych!
- 0 1
-
2009-11-17 08:44
WC (1)
po co piszą o tym WC teraz motorniczy będzie miał przerąbane ciągle będzie mu ktoś truł że WC i tak zamknięte jest
- 1 1
-
2009-11-17 08:47
Nie motorniczy,szoku,tylko maszynista
MASZYNISTA
- 0 0
-
2009-11-17 09:10
urządzenie wnętrza wymyślone przez kogoś kto niegdy nie jechał w takim pociągu
Jak wyżej , jesli zrobi się tłoczno to stojący będą siedzieć na kolanach siedzącym.
Układ wypraktykowany przez lata nie był idealny ale dawał oparcie w ścisku. Teraz można wszystkich upchnąć jak sardynki. Zero komfotu, liczy się brutalna siła i ilość przewiezionych pasażerów. Młodzi dadzą radę, starzy niech nie jadą jeśli nie chcą być pozbawieni człowieczeństwa.
Może w ogóle usunąć siedzenia? W historii takie wagony się sprawdziły jako maksymalnie tani i pakowny środek transportu.- 3 0
-
2009-11-17 11:49
odnowiony tabor
moze i spelnia lepiej zalozenia kolei miejskiej mozliwosc szybszego oproznienia wagonu, ale do kiedy nie bedzie wiekszej ilosci drzwi do tych kiblowatych wagonow zadne remonty nie beda dawaly dosc dobrego efektu:/
- 0 0
-
2009-11-17 13:40
...
Jak zwykle brakuje mi slow na niektorych z was . Potraficie jedynie marudzic . Nic wam nie odpowiada wszystko jest zle . Siedzenia powinny byc obrócone w strone scian bo jedetn pan/pani uwaza ze patrzenie na innych ludzi nie jest przyjemne . Polecam wyciac oczy albo zamieszkac na pustyni .
- 0 1
-
2009-11-17 14:09
Do prowadzenia takiego składu potrzebnych jest ponoć 4 maszynistów.
- 0 0
-
2009-11-17 14:10
"kolejny"?
A ilez to juz takich skladow jest, skoro kolejny?
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.