• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM-ka ucierpi na darmowej komunikacji miejskiej w Trójmieście

Maciej Naskręt
23 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Tylko wprowadzenie w Gdańsku darmowej komunikacji może uszczuplić budżet na przewozy aglomeracyjne o 1,5 mln zł. Tylko wprowadzenie w Gdańsku darmowej komunikacji może uszczuplić budżet na przewozy aglomeracyjne o 1,5 mln zł.

Nie można zjeść ciastka i mieć ciastko. Dotarliśmy do opracowania, które wylicza, o ile spadną wpływy z biletów SKM po wprowadzeniu darmowej komunikacji dla uczniów w Gdańsku, Gdyni i Sopocie.



Czy powinny powstać analizy wprowadzenia darmowej komunikacji?

Od 1 lipca 2018 roku w Gdańsku uczniowie posiadający Kartę Mieszkańca będą mogli za darmo podróżować komunikacją miejską . Podobny ukłon w stronę mieszkańców zaplanowali prezydenci Gdyni i Sopotu oraz burmistrz Rumi. W tych miastach bezpłatne przejazdy mają obowiązywać od 1 czerwca.

Miasta będą musiały znaleźć w swoich budżetach pieniądze, które nie wpłyną do nich z powodu niesprzedanych biletów uczniom. W Gdańsku może to być ok. 9 mln zł rocznie, w Gdyni ok. 3-4 mln zł, w Sopocie ok. 300 tys. zł.

O tym wiadomo od zawsze. Ale w analizach konsekwencji ekonomicznych, jakie będzie miało wprowadzenie darmowej komunikacji dla uczniów, nie badano dotąd, jak to wpłynie na funkcjonowanie SKM i PKM. A okazuje się, że wpłynie. I to negatywnie.

Samorząd województwa jest organizatorem połączeń kolejowych, zarówno na Pomorzu, jak i w samym Trójmieście. Finansowane są one ze sprzedaży biletów oraz z dotacji. W tym roku z budżetu województwa na konta SKM-ki popłynie dotacja w wysokości 51 mln zł za przewóz.

To system naczyń połączonych: gdy jedne z wpływów spadną, te drugie muszą wzrosnąć, by układ zachował równowagę.

Wpływy z biletów na pewno spadną. Młodzi pasażerowie SKM-ki, skuszeni darmowymi przejazdami komunikacją autobusową, tramwajową, czy trolejbusową z pewnością ograniczą korzystanie z płatnych wciąż pociągów. Oczywiście, nie porzucą ich całkowicie, ale będą korzystać rzadziej - to pewne.

Chodzi tu przede wszystkim o tych młodych mieszkańców, którzy poruszają się w obrębie jednego miasta kolejką SKM. Na przykład wsiadają do kolejki na Żabiance lub w Osowej i jadą nią do centrum Gdańska. W nowych warunkach - darmowej komunikacji miejskiej - młodzi mogą zrezygnować z płatnej SKM-ki na rzecz darmowego tramwaju lub autobusu nawet jeśli będą podróżować nim 20 minut dłużej.

Uczniowie w obrębie poszczególnych miast mogą teraz zrezygnować z kolei. Uczniowie w obrębie poszczególnych miast mogą teraz zrezygnować z kolei.

Wstępna analiza: będzie trzeba dołożyć



O jakie kwoty może chodzić?

Udało nam się dotrzeć do wewnętrznej analizy sporządzonej przez Urząd Marszałkowski, w której próbuje się określić, o ile spadną przychody PKP SKM w Trójmieście, po wprowadzeniu od 1 lipca 2018 r. przez miasto Gdańsk bezpłatnych przejazdów dla dzieci i młodzieży.

Zaznaczmy, że powstała ona zanim decyzję o wprowadzeniu bezpłatnych przejazdów dla uczniów podjęły Gdynia, Sopot i Rumia.

Z analizy wynika, iż przychody z przewozów SKM ulegną obniżeniu co najmniej o:
  1. 2018 rok - ok 0,7 mln zł,
  2. 2019 rok - ok. 1,5 mln zł.


W analizie czytamy, że wraz z uczniami z pociągów znikną także ich opiekunowie. Urzędnicy przyjmują, że skoro 50 proc. przejazdów jednorazowych odbywa się z jednym opiekunem, to z tego powodu przychody spadną o kolejne 0,8 mln zł rocznie.

W znacznie mniejszej skali spadną przychody w PolRegio (dawne Przewozy Regionalne), które także dotowane są przez samorząd naszego województwa.

Darmowa komunikacja miejska dla uczniów zmieni zainteresowanie młodzieży przewozami kolejowymi. Darmowa komunikacja miejska dla uczniów zmieni zainteresowanie młodzieży przewozami kolejowymi.

Na dokładne wyliczenia trzeba czekać



Władze województwa nie ukrywają, że ich zdaniem pomysł darmowej komunikacji miejskiej dla uczniów w Trójmieście nie został przemyślany, a już tym bardziej przedyskutowany.

- Do tej pory zachęcaliśmy miasta, by dokładały się do połączeń kolejowych w regionie i aglomeracji. Zależało nam m.in. na ograniczeniu transportu samochodowego w mieście. Tymczasem wychodzi na to, że samorządowi województwa przyjdzie dokładać jeszcze więcej do kolei. Jaka to będzie kwota? Tego dokładnie dowiemy się we wrześniu, gdy ruszy nowy rok szkolny i będziemy mieli dane dotyczące ruchu pasażerów - mówi Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego.
Kolejarze z SKM także spodziewają się mniejszych wpływów, choć ich zdaniem spadek nie będzie duży.

- Zmiana nie powinna być duża. Podróże SKM-ką odbywają się w obrębie dwóch gmin, co komplikuje korzystanie z miejskich przywilejów dla młodzieży. Wstępnie spodziewamy się kilkuprocentowej zmiany w ruchu pasażerów. Na ocenę sytuacji jest jeszcze za wcześnie - zastrzega jednak Maciej Lignowski, prezes spółki PKP SKM w Trójmieście.

Kto zapłaci za deficytowe przejazdy koleją w Trójmieście?



Na tym etapie jest jeszcze jest za wcześnie, by powiedzieć, skąd wziąć dodatkowe pieniądze na załatanie dziury w budżecie SKM.

Istnieją cztery scenariusze dla tej sytuacji:
  1. podwyżka biletów na SKM;
  2. likwidacja pewnych ulg - na przykład handlowej;
  3. likwidacja najmniej rentownych połączeń;
  4. dodatkowe środki z budżetu województwa na kolej.

Miejsca

Opinie (415) ponad 10 zablokowanych

  • Poczekamy, zobaczymy.

    Jestem Gdynianką, mam 1 dziecko, nie mam 500+, wożę autem swoje 9letnie dziecko do szkoły oddalonej od domu 3.5km (3przystanki). Cieszę się że będzie mógł jeździć do szkoly bezpłatna komunikacja miejską. Mi zaoszczędzi czas i paliwo. Mój syn będzie musiał się nauczyć korzystać z rozkładu jazdy, trochę więcej się poruszać. A od czasu do czasu na spacer do centrum Gdyni pojedziemy razem ZKM bo i tak Szczurek likwiduje parkingi albo karze słono płacić za parkowanie. Z SKM nie korzystam.

    • 3 2

  • Ja z skm przesiadłem się na samochód. Mam 16 km do pracy Gdynia - Gdańsk bilet miesięczny Gdynia 80 zł SKM-120zł Gdańsk 80 zł = 280zł auto 200 zł miesięcznie.:-):-):-).

    • 5 1

  • Darmowe przejazdy

    Za darmowe przejazdy uczącej się młodzieży powinni zaplacic DARCZYŃCY tj.Urzędy Miejskie Gdańska, Sopotu i Gdyni.
    Wyliczenie kwoty dopłat jest banalnie prosta;,z chwila wejścia w życie darmowych przejazdów spadnie ilość wykupionych biletow miesięcznych i okresowych o tyle Urzędy muszą dopłacić.

    • 6 1

  • CZY przesiadł/a byś się z samochodu do autobusu lub tramwaju gdyby ZTM wprowadził bezpłatne przejazdy dla wszystkich mieszkańców (1)

    Odpowiedź jest oczywista!
    Program ochrony środowiska i walka ze smogiem to PRIORYTET dla Gdańska.

    • 6 1

    • NIE

      Oczywiście, ze nie. Cenię sobie komfort jazdy :)

      • 1 0

  • markety

    Jak autobusy wożą za darmo klientów do marketów to też nie zarabia: skm, komunikacja miejska i nikt nic nie mówi.

    • 6 0

  • Aspekt prawny : (1)

    Dziecko może samo podróżować od 13-ego roku życia.
    Czyli ewentualne wypadki komunikacyjne poniżej tego wieku bez opiekuna rozpatrywać będzie sąd rodzinny.

    • 3 1

    • To bzdura. Nie rozsiewaj fake newsów.

      • 0 1

  • Akurat. Linie SKM i ZTM nie pokrywają się. Zbliżone do siebie są na pewnym fragmencie wzdłuż Grunwaldzkiej. Zamiana pociągu na autobus/tramwaj spowodowałby dużo dłuższą, uciążliwą podróż oraz niedogodności związane z dojściem do środka komunikacji. Jeśli komuś było wygodniej jeździć autobusem, to i tak tak robił (obecnie ZTM jest tańsze od SKM). Komu pasuje SKM to nie przesiądzie się na ZTM.

    • 2 2

  • Super, obciaza pozostalych pasazerow podwyzkami :)

    • 3 1

  • Niech się SKM rozwija, proste, na północ Gdyni są nieużywane tory

    • 3 1

  • Red Naskret nie zadal sobie nawet trudu by przytoczyc uzasadnienie z uchwaly. Gdansk powinien na tym zyskac bo zwiekszy sie liczba zameldowanych mieszkancow i wplywy z podatkow.

    Skm jak nie chce zostac calkiem na lodzie niech przestanie blokowac projekt wspolnego biletu i przyjmie dofinansowanie marszalka na nowe sklady. W przeciwnym. Razie Gdansk dogada sie z Gdynia i wprowadzi bezplatne przejazdy dla wszystkuch a to wykonczy Skm w gora 3 miesiace. Wtedy samorzady przejma tory za pil darmo i w koncu bedzie normalnosc

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane