- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (503 opinie)
- 2 Pył węglowy nad Gdańskiem. Wyniki kontroli (89 opinii)
- 3 Mogli wlepić mandat, a zmienili mu koło (44 opinie)
- 4 Koniec sporu o korty i "Górkę". Jest decyzja (78 opinii)
- 5 Czy opłata za wejście do kościoła ma sens? (360 opinii)
- 6 Gdynia najszczęśliwsza. "Nie płaciliśmy" (243 opinie)
SKM-ka ucierpi na darmowej komunikacji miejskiej w Trójmieście
Nie można zjeść ciastka i mieć ciastko. Dotarliśmy do opracowania, które wylicza, o ile spadną wpływy z biletów SKM po wprowadzeniu darmowej komunikacji dla uczniów w Gdańsku, Gdyni i Sopocie.
Miasta będą musiały znaleźć w swoich budżetach pieniądze, które nie wpłyną do nich z powodu niesprzedanych biletów uczniom. W Gdańsku może to być ok. 9 mln zł rocznie, w Gdyni ok. 3-4 mln zł, w Sopocie ok. 300 tys. zł.
O tym wiadomo od zawsze. Ale w analizach konsekwencji ekonomicznych, jakie będzie miało wprowadzenie darmowej komunikacji dla uczniów, nie badano dotąd, jak to wpłynie na funkcjonowanie SKM i PKM. A okazuje się, że wpłynie. I to negatywnie.
Samorząd województwa jest organizatorem połączeń kolejowych, zarówno na Pomorzu, jak i w samym Trójmieście. Finansowane są one ze sprzedaży biletów oraz z dotacji. W tym roku z budżetu województwa na konta SKM-ki popłynie dotacja w wysokości 51 mln zł za przewóz.
To system naczyń połączonych: gdy jedne z wpływów spadną, te drugie muszą wzrosnąć, by układ zachował równowagę.
Wpływy z biletów na pewno spadną. Młodzi pasażerowie SKM-ki, skuszeni darmowymi przejazdami komunikacją autobusową, tramwajową, czy trolejbusową z pewnością ograniczą korzystanie z płatnych wciąż pociągów. Oczywiście, nie porzucą ich całkowicie, ale będą korzystać rzadziej - to pewne.
Chodzi tu przede wszystkim o tych młodych mieszkańców, którzy poruszają się w obrębie jednego miasta kolejką SKM. Na przykład wsiadają do kolejki na Żabiance lub w Osowej i jadą nią do centrum Gdańska. W nowych warunkach - darmowej komunikacji miejskiej - młodzi mogą zrezygnować z płatnej SKM-ki na rzecz darmowego tramwaju lub autobusu nawet jeśli będą podróżować nim 20 minut dłużej.
Wstępna analiza: będzie trzeba dołożyć
O jakie kwoty może chodzić?
Udało nam się dotrzeć do wewnętrznej analizy sporządzonej przez Urząd Marszałkowski, w której próbuje się określić, o ile spadną przychody PKP SKM w Trójmieście, po wprowadzeniu od 1 lipca 2018 r. przez miasto Gdańsk bezpłatnych przejazdów dla dzieci i młodzieży.
Zaznaczmy, że powstała ona zanim decyzję o wprowadzeniu bezpłatnych przejazdów dla uczniów podjęły Gdynia, Sopot i Rumia.
Z analizy wynika, iż przychody z przewozów SKM ulegną obniżeniu co najmniej o:
- 2018 rok - ok 0,7 mln zł,
- 2019 rok - ok. 1,5 mln zł.
W analizie czytamy, że wraz z uczniami z pociągów znikną także ich opiekunowie. Urzędnicy przyjmują, że skoro 50 proc. przejazdów jednorazowych odbywa się z jednym opiekunem, to z tego powodu przychody spadną o kolejne 0,8 mln zł rocznie.
W znacznie mniejszej skali spadną przychody w PolRegio (dawne Przewozy Regionalne), które także dotowane są przez samorząd naszego województwa.
Na dokładne wyliczenia trzeba czekać
Władze województwa nie ukrywają, że ich zdaniem pomysł darmowej komunikacji miejskiej dla uczniów w Trójmieście nie został przemyślany, a już tym bardziej przedyskutowany.
- Do tej pory zachęcaliśmy miasta, by dokładały się do połączeń kolejowych w regionie i aglomeracji. Zależało nam m.in. na ograniczeniu transportu samochodowego w mieście. Tymczasem wychodzi na to, że samorządowi województwa przyjdzie dokładać jeszcze więcej do kolei. Jaka to będzie kwota? Tego dokładnie dowiemy się we wrześniu, gdy ruszy nowy rok szkolny i będziemy mieli dane dotyczące ruchu pasażerów - mówi Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego.
Kolejarze z SKM także spodziewają się mniejszych wpływów, choć ich zdaniem spadek nie będzie duży.
- Zmiana nie powinna być duża. Podróże SKM-ką odbywają się w obrębie dwóch gmin, co komplikuje korzystanie z miejskich przywilejów dla młodzieży. Wstępnie spodziewamy się kilkuprocentowej zmiany w ruchu pasażerów. Na ocenę sytuacji jest jeszcze za wcześnie - zastrzega jednak Maciej Lignowski, prezes spółki PKP SKM w Trójmieście.
Kto zapłaci za deficytowe przejazdy koleją w Trójmieście?
Na tym etapie jest jeszcze jest za wcześnie, by powiedzieć, skąd wziąć dodatkowe pieniądze na załatanie dziury w budżecie SKM.
Istnieją cztery scenariusze dla tej sytuacji:
- podwyżka biletów na SKM;
- likwidacja pewnych ulg - na przykład handlowej;
- likwidacja najmniej rentownych połączeń;
- dodatkowe środki z budżetu województwa na kolej.
Miejsca
Opinie (415) ponad 10 zablokowanych
-
2018-02-24 08:04
Poczekamy, zobaczymy.
Jestem Gdynianką, mam 1 dziecko, nie mam 500+, wożę autem swoje 9letnie dziecko do szkoły oddalonej od domu 3.5km (3przystanki). Cieszę się że będzie mógł jeździć do szkoly bezpłatna komunikacja miejską. Mi zaoszczędzi czas i paliwo. Mój syn będzie musiał się nauczyć korzystać z rozkładu jazdy, trochę więcej się poruszać. A od czasu do czasu na spacer do centrum Gdyni pojedziemy razem ZKM bo i tak Szczurek likwiduje parkingi albo karze słono płacić za parkowanie. Z SKM nie korzystam.
- 3 2
-
2018-02-24 08:15
Ja z skm przesiadłem się na samochód. Mam 16 km do pracy Gdynia - Gdańsk bilet miesięczny Gdynia 80 zł SKM-120zł Gdańsk 80 zł = 280zł auto 200 zł miesięcznie.:-):-):-).
- 5 1
-
2018-02-24 08:16
Darmowe przejazdy
Za darmowe przejazdy uczącej się młodzieży powinni zaplacic DARCZYŃCY tj.Urzędy Miejskie Gdańska, Sopotu i Gdyni.
Wyliczenie kwoty dopłat jest banalnie prosta;,z chwila wejścia w życie darmowych przejazdów spadnie ilość wykupionych biletow miesięcznych i okresowych o tyle Urzędy muszą dopłacić.- 6 1
-
2018-02-24 08:17
CZY przesiadł/a byś się z samochodu do autobusu lub tramwaju gdyby ZTM wprowadził bezpłatne przejazdy dla wszystkich mieszkańców (1)
Odpowiedź jest oczywista!
Program ochrony środowiska i walka ze smogiem to PRIORYTET dla Gdańska.- 6 1
-
2018-02-24 12:44
NIE
Oczywiście, ze nie. Cenię sobie komfort jazdy :)
- 1 0
-
2018-02-24 08:55
markety
Jak autobusy wożą za darmo klientów do marketów to też nie zarabia: skm, komunikacja miejska i nikt nic nie mówi.
- 6 0
-
2018-02-24 09:59
Aspekt prawny : (1)
Dziecko może samo podróżować od 13-ego roku życia.
Czyli ewentualne wypadki komunikacyjne poniżej tego wieku bez opiekuna rozpatrywać będzie sąd rodzinny.- 3 1
-
2018-02-24 12:17
To bzdura. Nie rozsiewaj fake newsów.
- 0 1
-
2018-02-24 12:17
Akurat. Linie SKM i ZTM nie pokrywają się. Zbliżone do siebie są na pewnym fragmencie wzdłuż Grunwaldzkiej. Zamiana pociągu na autobus/tramwaj spowodowałby dużo dłuższą, uciążliwą podróż oraz niedogodności związane z dojściem do środka komunikacji. Jeśli komuś było wygodniej jeździć autobusem, to i tak tak robił (obecnie ZTM jest tańsze od SKM). Komu pasuje SKM to nie przesiądzie się na ZTM.
- 2 2
-
2018-02-24 14:29
Super, obciaza pozostalych pasazerow podwyzkami :)
- 3 1
-
2018-02-24 14:56
Niech się SKM rozwija, proste, na północ Gdyni są nieużywane tory
- 3 1
-
2018-02-24 15:00
Red Naskret nie zadal sobie nawet trudu by przytoczyc uzasadnienie z uchwaly. Gdansk powinien na tym zyskac bo zwiekszy sie liczba zameldowanych mieszkancow i wplywy z podatkow.
Skm jak nie chce zostac calkiem na lodzie niech przestanie blokowac projekt wspolnego biletu i przyjmie dofinansowanie marszalka na nowe sklady. W przeciwnym. Razie Gdansk dogada sie z Gdynia i wprowadzi bezplatne przejazdy dla wszystkuch a to wykonczy Skm w gora 3 miesiace. Wtedy samorzady przejma tory za pil darmo i w koncu bedzie normalnosc- 5 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.