• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM-ka ucierpi na darmowej komunikacji miejskiej w Trójmieście

Maciej Naskręt
23 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Tylko wprowadzenie w Gdańsku darmowej komunikacji może uszczuplić budżet na przewozy aglomeracyjne o 1,5 mln zł. Tylko wprowadzenie w Gdańsku darmowej komunikacji może uszczuplić budżet na przewozy aglomeracyjne o 1,5 mln zł.

Nie można zjeść ciastka i mieć ciastko. Dotarliśmy do opracowania, które wylicza, o ile spadną wpływy z biletów SKM po wprowadzeniu darmowej komunikacji dla uczniów w Gdańsku, Gdyni i Sopocie.



Czy powinny powstać analizy wprowadzenia darmowej komunikacji?

Od 1 lipca 2018 roku w Gdańsku uczniowie posiadający Kartę Mieszkańca będą mogli za darmo podróżować komunikacją miejską . Podobny ukłon w stronę mieszkańców zaplanowali prezydenci Gdyni i Sopotu oraz burmistrz Rumi. W tych miastach bezpłatne przejazdy mają obowiązywać od 1 czerwca.

Miasta będą musiały znaleźć w swoich budżetach pieniądze, które nie wpłyną do nich z powodu niesprzedanych biletów uczniom. W Gdańsku może to być ok. 9 mln zł rocznie, w Gdyni ok. 3-4 mln zł, w Sopocie ok. 300 tys. zł.

O tym wiadomo od zawsze. Ale w analizach konsekwencji ekonomicznych, jakie będzie miało wprowadzenie darmowej komunikacji dla uczniów, nie badano dotąd, jak to wpłynie na funkcjonowanie SKM i PKM. A okazuje się, że wpłynie. I to negatywnie.

Samorząd województwa jest organizatorem połączeń kolejowych, zarówno na Pomorzu, jak i w samym Trójmieście. Finansowane są one ze sprzedaży biletów oraz z dotacji. W tym roku z budżetu województwa na konta SKM-ki popłynie dotacja w wysokości 51 mln zł za przewóz.

To system naczyń połączonych: gdy jedne z wpływów spadną, te drugie muszą wzrosnąć, by układ zachował równowagę.

Wpływy z biletów na pewno spadną. Młodzi pasażerowie SKM-ki, skuszeni darmowymi przejazdami komunikacją autobusową, tramwajową, czy trolejbusową z pewnością ograniczą korzystanie z płatnych wciąż pociągów. Oczywiście, nie porzucą ich całkowicie, ale będą korzystać rzadziej - to pewne.

Chodzi tu przede wszystkim o tych młodych mieszkańców, którzy poruszają się w obrębie jednego miasta kolejką SKM. Na przykład wsiadają do kolejki na Żabiance lub w Osowej i jadą nią do centrum Gdańska. W nowych warunkach - darmowej komunikacji miejskiej - młodzi mogą zrezygnować z płatnej SKM-ki na rzecz darmowego tramwaju lub autobusu nawet jeśli będą podróżować nim 20 minut dłużej.

Uczniowie w obrębie poszczególnych miast mogą teraz zrezygnować z kolei. Uczniowie w obrębie poszczególnych miast mogą teraz zrezygnować z kolei.

Wstępna analiza: będzie trzeba dołożyć



O jakie kwoty może chodzić?

Udało nam się dotrzeć do wewnętrznej analizy sporządzonej przez Urząd Marszałkowski, w której próbuje się określić, o ile spadną przychody PKP SKM w Trójmieście, po wprowadzeniu od 1 lipca 2018 r. przez miasto Gdańsk bezpłatnych przejazdów dla dzieci i młodzieży.

Zaznaczmy, że powstała ona zanim decyzję o wprowadzeniu bezpłatnych przejazdów dla uczniów podjęły Gdynia, Sopot i Rumia.

Z analizy wynika, iż przychody z przewozów SKM ulegną obniżeniu co najmniej o:
  1. 2018 rok - ok 0,7 mln zł,
  2. 2019 rok - ok. 1,5 mln zł.


W analizie czytamy, że wraz z uczniami z pociągów znikną także ich opiekunowie. Urzędnicy przyjmują, że skoro 50 proc. przejazdów jednorazowych odbywa się z jednym opiekunem, to z tego powodu przychody spadną o kolejne 0,8 mln zł rocznie.

W znacznie mniejszej skali spadną przychody w PolRegio (dawne Przewozy Regionalne), które także dotowane są przez samorząd naszego województwa.

Darmowa komunikacja miejska dla uczniów zmieni zainteresowanie młodzieży przewozami kolejowymi. Darmowa komunikacja miejska dla uczniów zmieni zainteresowanie młodzieży przewozami kolejowymi.

Na dokładne wyliczenia trzeba czekać



Władze województwa nie ukrywają, że ich zdaniem pomysł darmowej komunikacji miejskiej dla uczniów w Trójmieście nie został przemyślany, a już tym bardziej przedyskutowany.

- Do tej pory zachęcaliśmy miasta, by dokładały się do połączeń kolejowych w regionie i aglomeracji. Zależało nam m.in. na ograniczeniu transportu samochodowego w mieście. Tymczasem wychodzi na to, że samorządowi województwa przyjdzie dokładać jeszcze więcej do kolei. Jaka to będzie kwota? Tego dokładnie dowiemy się we wrześniu, gdy ruszy nowy rok szkolny i będziemy mieli dane dotyczące ruchu pasażerów - mówi Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego.
Kolejarze z SKM także spodziewają się mniejszych wpływów, choć ich zdaniem spadek nie będzie duży.

- Zmiana nie powinna być duża. Podróże SKM-ką odbywają się w obrębie dwóch gmin, co komplikuje korzystanie z miejskich przywilejów dla młodzieży. Wstępnie spodziewamy się kilkuprocentowej zmiany w ruchu pasażerów. Na ocenę sytuacji jest jeszcze za wcześnie - zastrzega jednak Maciej Lignowski, prezes spółki PKP SKM w Trójmieście.

Kto zapłaci za deficytowe przejazdy koleją w Trójmieście?



Na tym etapie jest jeszcze jest za wcześnie, by powiedzieć, skąd wziąć dodatkowe pieniądze na załatanie dziury w budżecie SKM.

Istnieją cztery scenariusze dla tej sytuacji:
  1. podwyżka biletów na SKM;
  2. likwidacja pewnych ulg - na przykład handlowej;
  3. likwidacja najmniej rentownych połączeń;
  4. dodatkowe środki z budżetu województwa na kolej.

Miejsca

Opinie (415) ponad 10 zablokowanych

  • najbardziej skm straci w dzielnicach gdzie nie kursuje bo nie ma torów (1)

    • 13 2

    • stracą też okropnie na bezpłatnych autobusach w Tallinie
      dobrze że nie wypowiedzą Estonii wojny prewencyjnej

      (choć ja bym był za pod warunkiem że zaraz po tem się im poddamy i nas inkorporują)

      • 4 0

  • gwarantuje WAM że po wyborach będzie podwyżka cen biletów

    koszty SKM ma stałe , ludzie obudżcie się ta DARMOWA KOMUNIKACJA to wyborczy pasztet .... zapłacimy za nią my inni podróżujący

    • 9 3

  • Dlatego Szczurek już podnosi czynsze i wszystkie podatki Tak będziemy musieli swoimi pieniędzmi dofinansować darmowe przejazdy

    • 2 2

  • Jak najszybciej pożegnać Adamowicza.

    To w ogóle nie jest istotny temat.
    Meritum sprawy to złodziejski układ ,który trzeba rozwiązać i porozliczać. A dla ludzi stworzyć godne miejsca pracy ,tak żeby sami mogli kupić bilet dla dziecka ,nie odczówając takiego wydatku..
    Miasto jest w opłakanym stanie ,a ludzie stracili już nawet nadzieję na normalność.

    • 6 8

  • Logika

    Codziennie jeżdżę do pracy do Gdyni jak i spora grupa ludzi, życzę powodzenie dojazdu darmowa komunikacja miejska, ile przesiadek?? Czas dojazdu o ile dłuższy?? Chyba ktoś kto napalil się konopi dodaje takie artykuły ze SKM ucierpi.

    • 5 3

  • w tej sytuacji gminy powinny dopłacić dzieciakom do biletów okresowych SKMki, by były na tyle tanie, by nie opłacało się jechać

    jeżeli dzieciaki przesiądą się na KM, tłok w autobusach i tramwajach będzie jeszcze większy

    • 3 2

  • A nikt do tego nie uwzględnia kosztów na tabor komunikacji miejskiej, bo przecież tak nagłe wprowadzenie darmowych przejazdów (2)

    Spowoduje zatkanie się komunikacji miejskiej w Gdańsku na głównych liniach, jeśli szybko nie dokupi się dodatkowego taboru w znacznie większej ilości. Już teraz w trakcie roku szkolnego rano i popołudniu czyli tak 7-9 i 16-17 do tramwajów większości linii z szczególnym uwzględnieniem linii 6 i 12 ciężko się wogóle wcisnąć na przystanku pod Dworcem Głównym, bo są tak zatłoczone nie mówiąc o tym, że ciężko się przemieszczać po powierzchni zatłoczonego przystanku.

    Ale tak to jest, jak o takiej rzeczy decydują politycy, którzy komunikacją miejską na co dzień nie jeżdżą, przejadą się ewentualnie raz na 4 lata w trakcie kampanii wyborczej.

    • 8 1

    • Kiełbasa wyborcza

      Sezon wyborczy rządzi się zupełnie innymi zasadami.

      • 1 0

    • zawsze tak bylo, ze autobusy jezdzily przepelnione

      ale wtedy byly duzo tansze bilety wzgledem tego co dzialo sie ostatnio.

      • 0 0

  • ale przeciez w SKM od lat to jest beton !!!

    brud, smrod i ubostwo pytanie kto chce z tymi kretynami z odlamu PKP jeszcze rozmawiac ?!
    i byc dojony na miliony ? dojna zmiana ?! dla mnie to banda kretynow ktorzy za jezdzenie "dylizansami" w XXI wieku kaza sobie placic taka kase !!!
    PKP do jedynego do czego sie nadaje, to zeby "wy...ac" w powietrze i zbudowac od nowa

    • 6 1

  • ekonomia socjalistyczna

    podpowiadam SKM pomysły:

    ♥ ograniczcie kursy do jednego na dwie godziny, najlepiej w nieregulanych odstępach, znienacka
    ♣ dajcie darmowe przejazdy posłom, radnym, funkcjonariuszom partyjnym i rudym
    ♦ wprowadzcie jeszcze opłatę dycha dla wózków dziecięcych - będzie sprawiedliwie jak cholera
    ♠ wprowadżcie dychę za najtańszy bilet - wszyscy się przesiądą do samochodów

    czy im płaci Voklswagen, czy raczej Orlen, czy to raczej bezinteresowna durnota?

    • 10 0

  • drzwi x 4

    Są i inne scenariusze. Jak nie potrafisz, nie pchaj się na afisz! Zamknijcie ten zardzewiały, zatłoczony biznes i zacznijcie hodować bratki. Za tydzień przyjedzie operator z Hongkongu i będzie znowu tak dobrze i wygodnie jak w latach 60-tych, A tak właśnie było.

    • 6 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane