- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (502 opinie)
- 2 Pył węglowy nad Gdańskiem. Wyniki kontroli (89 opinii)
- 3 Mogli wlepić mandat, a zmienili mu koło (44 opinie)
- 4 Koniec sporu o korty i "Górkę". Jest decyzja (77 opinii)
- 5 Czy opłata za wejście do kościoła ma sens? (360 opinii)
- 6 Gdynia najszczęśliwsza. "Nie płaciliśmy" (242 opinie)
SKM-ka ucierpi na darmowej komunikacji miejskiej w Trójmieście
Nie można zjeść ciastka i mieć ciastko. Dotarliśmy do opracowania, które wylicza, o ile spadną wpływy z biletów SKM po wprowadzeniu darmowej komunikacji dla uczniów w Gdańsku, Gdyni i Sopocie.
Miasta będą musiały znaleźć w swoich budżetach pieniądze, które nie wpłyną do nich z powodu niesprzedanych biletów uczniom. W Gdańsku może to być ok. 9 mln zł rocznie, w Gdyni ok. 3-4 mln zł, w Sopocie ok. 300 tys. zł.
O tym wiadomo od zawsze. Ale w analizach konsekwencji ekonomicznych, jakie będzie miało wprowadzenie darmowej komunikacji dla uczniów, nie badano dotąd, jak to wpłynie na funkcjonowanie SKM i PKM. A okazuje się, że wpłynie. I to negatywnie.
Samorząd województwa jest organizatorem połączeń kolejowych, zarówno na Pomorzu, jak i w samym Trójmieście. Finansowane są one ze sprzedaży biletów oraz z dotacji. W tym roku z budżetu województwa na konta SKM-ki popłynie dotacja w wysokości 51 mln zł za przewóz.
To system naczyń połączonych: gdy jedne z wpływów spadną, te drugie muszą wzrosnąć, by układ zachował równowagę.
Wpływy z biletów na pewno spadną. Młodzi pasażerowie SKM-ki, skuszeni darmowymi przejazdami komunikacją autobusową, tramwajową, czy trolejbusową z pewnością ograniczą korzystanie z płatnych wciąż pociągów. Oczywiście, nie porzucą ich całkowicie, ale będą korzystać rzadziej - to pewne.
Chodzi tu przede wszystkim o tych młodych mieszkańców, którzy poruszają się w obrębie jednego miasta kolejką SKM. Na przykład wsiadają do kolejki na Żabiance lub w Osowej i jadą nią do centrum Gdańska. W nowych warunkach - darmowej komunikacji miejskiej - młodzi mogą zrezygnować z płatnej SKM-ki na rzecz darmowego tramwaju lub autobusu nawet jeśli będą podróżować nim 20 minut dłużej.
Wstępna analiza: będzie trzeba dołożyć
O jakie kwoty może chodzić?
Udało nam się dotrzeć do wewnętrznej analizy sporządzonej przez Urząd Marszałkowski, w której próbuje się określić, o ile spadną przychody PKP SKM w Trójmieście, po wprowadzeniu od 1 lipca 2018 r. przez miasto Gdańsk bezpłatnych przejazdów dla dzieci i młodzieży.
Zaznaczmy, że powstała ona zanim decyzję o wprowadzeniu bezpłatnych przejazdów dla uczniów podjęły Gdynia, Sopot i Rumia.
Z analizy wynika, iż przychody z przewozów SKM ulegną obniżeniu co najmniej o:
- 2018 rok - ok 0,7 mln zł,
- 2019 rok - ok. 1,5 mln zł.
W analizie czytamy, że wraz z uczniami z pociągów znikną także ich opiekunowie. Urzędnicy przyjmują, że skoro 50 proc. przejazdów jednorazowych odbywa się z jednym opiekunem, to z tego powodu przychody spadną o kolejne 0,8 mln zł rocznie.
W znacznie mniejszej skali spadną przychody w PolRegio (dawne Przewozy Regionalne), które także dotowane są przez samorząd naszego województwa.
Na dokładne wyliczenia trzeba czekać
Władze województwa nie ukrywają, że ich zdaniem pomysł darmowej komunikacji miejskiej dla uczniów w Trójmieście nie został przemyślany, a już tym bardziej przedyskutowany.
- Do tej pory zachęcaliśmy miasta, by dokładały się do połączeń kolejowych w regionie i aglomeracji. Zależało nam m.in. na ograniczeniu transportu samochodowego w mieście. Tymczasem wychodzi na to, że samorządowi województwa przyjdzie dokładać jeszcze więcej do kolei. Jaka to będzie kwota? Tego dokładnie dowiemy się we wrześniu, gdy ruszy nowy rok szkolny i będziemy mieli dane dotyczące ruchu pasażerów - mówi Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego.
Kolejarze z SKM także spodziewają się mniejszych wpływów, choć ich zdaniem spadek nie będzie duży.
- Zmiana nie powinna być duża. Podróże SKM-ką odbywają się w obrębie dwóch gmin, co komplikuje korzystanie z miejskich przywilejów dla młodzieży. Wstępnie spodziewamy się kilkuprocentowej zmiany w ruchu pasażerów. Na ocenę sytuacji jest jeszcze za wcześnie - zastrzega jednak Maciej Lignowski, prezes spółki PKP SKM w Trójmieście.
Kto zapłaci za deficytowe przejazdy koleją w Trójmieście?
Na tym etapie jest jeszcze jest za wcześnie, by powiedzieć, skąd wziąć dodatkowe pieniądze na załatanie dziury w budżecie SKM.
Istnieją cztery scenariusze dla tej sytuacji:
- podwyżka biletów na SKM;
- likwidacja pewnych ulg - na przykład handlowej;
- likwidacja najmniej rentownych połączeń;
- dodatkowe środki z budżetu województwa na kolej.
Miejsca
Opinie (415) ponad 10 zablokowanych
-
2018-02-23 16:03
najbardziej skm straci w dzielnicach gdzie nie kursuje bo nie ma torów (1)
- 13 2
-
2018-02-23 19:34
stracą też okropnie na bezpłatnych autobusach w Tallinie
dobrze że nie wypowiedzą Estonii wojny prewencyjnej
(choć ja bym był za pod warunkiem że zaraz po tem się im poddamy i nas inkorporują)- 4 0
-
2018-02-23 16:20
gwarantuje WAM że po wyborach będzie podwyżka cen biletów
koszty SKM ma stałe , ludzie obudżcie się ta DARMOWA KOMUNIKACJA to wyborczy pasztet .... zapłacimy za nią my inni podróżujący
- 9 3
-
2018-02-23 16:31
Dlatego Szczurek już podnosi czynsze i wszystkie podatki Tak będziemy musieli swoimi pieniędzmi dofinansować darmowe przejazdy
- 2 2
-
2018-02-23 16:44
Jak najszybciej pożegnać Adamowicza.
To w ogóle nie jest istotny temat.
Meritum sprawy to złodziejski układ ,który trzeba rozwiązać i porozliczać. A dla ludzi stworzyć godne miejsca pracy ,tak żeby sami mogli kupić bilet dla dziecka ,nie odczówając takiego wydatku..
Miasto jest w opłakanym stanie ,a ludzie stracili już nawet nadzieję na normalność.- 6 8
-
2018-02-23 18:41
Logika
Codziennie jeżdżę do pracy do Gdyni jak i spora grupa ludzi, życzę powodzenie dojazdu darmowa komunikacja miejska, ile przesiadek?? Czas dojazdu o ile dłuższy?? Chyba ktoś kto napalil się konopi dodaje takie artykuły ze SKM ucierpi.
- 5 3
-
2018-02-23 18:51
w tej sytuacji gminy powinny dopłacić dzieciakom do biletów okresowych SKMki, by były na tyle tanie, by nie opłacało się jechać
jeżeli dzieciaki przesiądą się na KM, tłok w autobusach i tramwajach będzie jeszcze większy
- 3 2
-
2018-02-23 19:09
A nikt do tego nie uwzględnia kosztów na tabor komunikacji miejskiej, bo przecież tak nagłe wprowadzenie darmowych przejazdów (2)
Spowoduje zatkanie się komunikacji miejskiej w Gdańsku na głównych liniach, jeśli szybko nie dokupi się dodatkowego taboru w znacznie większej ilości. Już teraz w trakcie roku szkolnego rano i popołudniu czyli tak 7-9 i 16-17 do tramwajów większości linii z szczególnym uwzględnieniem linii 6 i 12 ciężko się wogóle wcisnąć na przystanku pod Dworcem Głównym, bo są tak zatłoczone nie mówiąc o tym, że ciężko się przemieszczać po powierzchni zatłoczonego przystanku.
Ale tak to jest, jak o takiej rzeczy decydują politycy, którzy komunikacją miejską na co dzień nie jeżdżą, przejadą się ewentualnie raz na 4 lata w trakcie kampanii wyborczej.- 8 1
-
2018-02-23 19:32
Kiełbasa wyborcza
Sezon wyborczy rządzi się zupełnie innymi zasadami.
- 1 0
-
2018-02-24 05:27
zawsze tak bylo, ze autobusy jezdzily przepelnione
ale wtedy byly duzo tansze bilety wzgledem tego co dzialo sie ostatnio.
- 0 0
-
2018-02-23 19:18
ale przeciez w SKM od lat to jest beton !!!
brud, smrod i ubostwo pytanie kto chce z tymi kretynami z odlamu PKP jeszcze rozmawiac ?!
i byc dojony na miliony ? dojna zmiana ?! dla mnie to banda kretynow ktorzy za jezdzenie "dylizansami" w XXI wieku kaza sobie placic taka kase !!!
PKP do jedynego do czego sie nadaje, to zeby "wy...ac" w powietrze i zbudowac od nowa- 6 1
-
2018-02-23 19:19
ekonomia socjalistyczna
podpowiadam SKM pomysły:
♥ ograniczcie kursy do jednego na dwie godziny, najlepiej w nieregulanych odstępach, znienacka
♣ dajcie darmowe przejazdy posłom, radnym, funkcjonariuszom partyjnym i rudym
♦ wprowadzcie jeszcze opłatę dycha dla wózków dziecięcych - będzie sprawiedliwie jak cholera
♠ wprowadżcie dychę za najtańszy bilet - wszyscy się przesiądą do samochodów
czy im płaci Voklswagen, czy raczej Orlen, czy to raczej bezinteresowna durnota?- 10 0
-
2018-02-23 19:30
drzwi x 4
Są i inne scenariusze. Jak nie potrafisz, nie pchaj się na afisz! Zamknijcie ten zardzewiały, zatłoczony biznes i zacznijcie hodować bratki. Za tydzień przyjedzie operator z Hongkongu i będzie znowu tak dobrze i wygodnie jak w latach 60-tych, A tak właśnie było.
- 6 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.