- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (509 opinii)
- 2 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (130 opinii)
- 3 Pył węglowy nad Gdańskiem. Wyniki kontroli (109 opinii)
- 4 Koniec sporu o korty i "Górkę". Jest decyzja (88 opinii)
- 5 Mogli wlepić mandat, a zmienili mu koło (56 opinii)
- 6 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (195 opinii)
SKM-ka ucierpi na darmowej komunikacji miejskiej w Trójmieście
Nie można zjeść ciastka i mieć ciastko. Dotarliśmy do opracowania, które wylicza, o ile spadną wpływy z biletów SKM po wprowadzeniu darmowej komunikacji dla uczniów w Gdańsku, Gdyni i Sopocie.
Miasta będą musiały znaleźć w swoich budżetach pieniądze, które nie wpłyną do nich z powodu niesprzedanych biletów uczniom. W Gdańsku może to być ok. 9 mln zł rocznie, w Gdyni ok. 3-4 mln zł, w Sopocie ok. 300 tys. zł.
O tym wiadomo od zawsze. Ale w analizach konsekwencji ekonomicznych, jakie będzie miało wprowadzenie darmowej komunikacji dla uczniów, nie badano dotąd, jak to wpłynie na funkcjonowanie SKM i PKM. A okazuje się, że wpłynie. I to negatywnie.
Samorząd województwa jest organizatorem połączeń kolejowych, zarówno na Pomorzu, jak i w samym Trójmieście. Finansowane są one ze sprzedaży biletów oraz z dotacji. W tym roku z budżetu województwa na konta SKM-ki popłynie dotacja w wysokości 51 mln zł za przewóz.
To system naczyń połączonych: gdy jedne z wpływów spadną, te drugie muszą wzrosnąć, by układ zachował równowagę.
Wpływy z biletów na pewno spadną. Młodzi pasażerowie SKM-ki, skuszeni darmowymi przejazdami komunikacją autobusową, tramwajową, czy trolejbusową z pewnością ograniczą korzystanie z płatnych wciąż pociągów. Oczywiście, nie porzucą ich całkowicie, ale będą korzystać rzadziej - to pewne.
Chodzi tu przede wszystkim o tych młodych mieszkańców, którzy poruszają się w obrębie jednego miasta kolejką SKM. Na przykład wsiadają do kolejki na Żabiance lub w Osowej i jadą nią do centrum Gdańska. W nowych warunkach - darmowej komunikacji miejskiej - młodzi mogą zrezygnować z płatnej SKM-ki na rzecz darmowego tramwaju lub autobusu nawet jeśli będą podróżować nim 20 minut dłużej.
Wstępna analiza: będzie trzeba dołożyć
O jakie kwoty może chodzić?
Udało nam się dotrzeć do wewnętrznej analizy sporządzonej przez Urząd Marszałkowski, w której próbuje się określić, o ile spadną przychody PKP SKM w Trójmieście, po wprowadzeniu od 1 lipca 2018 r. przez miasto Gdańsk bezpłatnych przejazdów dla dzieci i młodzieży.
Zaznaczmy, że powstała ona zanim decyzję o wprowadzeniu bezpłatnych przejazdów dla uczniów podjęły Gdynia, Sopot i Rumia.
Z analizy wynika, iż przychody z przewozów SKM ulegną obniżeniu co najmniej o:
- 2018 rok - ok 0,7 mln zł,
- 2019 rok - ok. 1,5 mln zł.
W analizie czytamy, że wraz z uczniami z pociągów znikną także ich opiekunowie. Urzędnicy przyjmują, że skoro 50 proc. przejazdów jednorazowych odbywa się z jednym opiekunem, to z tego powodu przychody spadną o kolejne 0,8 mln zł rocznie.
W znacznie mniejszej skali spadną przychody w PolRegio (dawne Przewozy Regionalne), które także dotowane są przez samorząd naszego województwa.
Na dokładne wyliczenia trzeba czekać
Władze województwa nie ukrywają, że ich zdaniem pomysł darmowej komunikacji miejskiej dla uczniów w Trójmieście nie został przemyślany, a już tym bardziej przedyskutowany.
- Do tej pory zachęcaliśmy miasta, by dokładały się do połączeń kolejowych w regionie i aglomeracji. Zależało nam m.in. na ograniczeniu transportu samochodowego w mieście. Tymczasem wychodzi na to, że samorządowi województwa przyjdzie dokładać jeszcze więcej do kolei. Jaka to będzie kwota? Tego dokładnie dowiemy się we wrześniu, gdy ruszy nowy rok szkolny i będziemy mieli dane dotyczące ruchu pasażerów - mówi Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego.
Kolejarze z SKM także spodziewają się mniejszych wpływów, choć ich zdaniem spadek nie będzie duży.
- Zmiana nie powinna być duża. Podróże SKM-ką odbywają się w obrębie dwóch gmin, co komplikuje korzystanie z miejskich przywilejów dla młodzieży. Wstępnie spodziewamy się kilkuprocentowej zmiany w ruchu pasażerów. Na ocenę sytuacji jest jeszcze za wcześnie - zastrzega jednak Maciej Lignowski, prezes spółki PKP SKM w Trójmieście.
Kto zapłaci za deficytowe przejazdy koleją w Trójmieście?
Na tym etapie jest jeszcze jest za wcześnie, by powiedzieć, skąd wziąć dodatkowe pieniądze na załatanie dziury w budżecie SKM.
Istnieją cztery scenariusze dla tej sytuacji:
- podwyżka biletów na SKM;
- likwidacja pewnych ulg - na przykład handlowej;
- likwidacja najmniej rentownych połączeń;
- dodatkowe środki z budżetu województwa na kolej.
Miejsca
Opinie (415) ponad 10 zablokowanych
-
2018-02-23 13:40
mieszkaniec (1)
To prezesi niech mniej zarobią! Maja pensje niezasłużenie wielkie. Mieszkaniec Gdańska zarabia 2 tyś albo mniej i musi żyć. Prezydent ma rację! Ma mój głos!
- 6 5
-
2018-02-23 13:46
Panie Piotrze G., spokojnie. Może jeszcze poprą pańskiego szefa. Niech pan póki co tak nerwowo nie komentuje.
- 2 0
-
2018-02-23 13:45
Klasyka "dziennikarstwa" (1)
"Wpływy z biletów na pewno spadną. Młodzi pasażerowie SKM-ki, skuszeni darmowymi przejazdami komunikacją autobusową, tramwajową, czy trolejbusową z pewnością ograniczą korzystanie z płatnych wciąż pociągów. Oczywiście, nie porzucą ich całkowicie, ale będą korzystać rzadziej - to pewne."
"na pewno", "to pewne". Może w dziennikarstwie można pisać co się chce, ale w prawdziwym świecie trzeba czymkolwiek uzasadnić kategoryczne twierdzenia. Panie Redaktorze, pan się może podeprze czymkolwiek dla swojej wiarygodności? Bo na razie poziom tabloidu. Nie pierwszy, niestety, raz.- 11 0
-
2018-02-23 19:42
z pewnością i na pewno, zamiast dekadenckich wahań
Hej Młody gwardzisto
Smutek zwalcz i strach
Przecież na tym piachu już za kilka lat
Przebiegnie z pewnością
Szeroka jak ... hgw- 5 1
-
2018-02-23 13:53
Będzie mniej dla leśnych dziadków.
- 5 0
-
2018-02-23 14:05
WSTYD!
Czepiają się dzieci,które i tak posiadają bilety bo im rodzice kupują.A stali gapowicze,bezdomni czy inne wyrzutki społeczeństwa jezdza bez biletu i ich nie karzą ponieważ się boją albo nie mają ściągalności!
- 7 5
-
2018-02-23 14:09
Moze wreszcie ci samorzadowi kretyni zrozumieja ze potrzebny jest wspolny zitegrowany bilet
Tylko wtedy nie będzie przez ucznia piłeczki.i najlepiej jakby cała komunikację w aglomeracji obslugiwala jedna firma. Tak jest generalnie na całym świecie.
- 10 3
-
2018-02-23 14:13
Nie "DARMOWA" tylko BEZPŁATNA, jełopy !
- 6 5
-
2018-02-23 14:37
Ton ja
Korzystam z skm -ki codziennie, bo dojeżdżam do pracy z Gdańska do Gdyni. Płacę za bilet już ponad 200 zł i boję się, że teraz dzieci i młodzież skorzystają a ja ZNOWU będę musiała zapłacić więcej za bilet.
- 13 1
-
2018-02-23 14:46
Może wreszcie poprawią jakość usług, punktualność, tabor i bezpieczeństwo. A tak wsiadając do skmki mam wrażenie podróży w czasie do lat 80. Choć 30 lat temu skmka była punktualniejsza.
- 6 2
-
2018-02-23 15:36
Park (1)
Za czyje pieniądze mają jeździć dzieciaki mają przecież 500 plus to na bilet miesięczny chyba stać my pracujemy i nikt się nie martwi o nas szkoły są na każdym osiedlu w
- 6 1
-
2018-02-23 15:49
Masz rację koniec z rozdawania bo zaraz bogaci będą ci co wyrobienie dzieci są najlepsi i za każde 500 wpadnie i wszędzie przywilej
- 2 1
-
2018-02-23 15:43
Park
Syf fajnie się wydaje czyjeś pieniądze ja i wiele innych ludzi ciężko pracujemy na darmo zjada mają 500 i co za darmo mają jeździć a co z szara sfera robotnicza może tak zniżki dla tych co podatki płacą
- 3 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.