• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM-ka ucierpi na darmowej komunikacji miejskiej w Trójmieście

Maciej Naskręt
23 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Tylko wprowadzenie w Gdańsku darmowej komunikacji może uszczuplić budżet na przewozy aglomeracyjne o 1,5 mln zł. Tylko wprowadzenie w Gdańsku darmowej komunikacji może uszczuplić budżet na przewozy aglomeracyjne o 1,5 mln zł.

Nie można zjeść ciastka i mieć ciastko. Dotarliśmy do opracowania, które wylicza, o ile spadną wpływy z biletów SKM po wprowadzeniu darmowej komunikacji dla uczniów w Gdańsku, Gdyni i Sopocie.



Czy powinny powstać analizy wprowadzenia darmowej komunikacji?

Od 1 lipca 2018 roku w Gdańsku uczniowie posiadający Kartę Mieszkańca będą mogli za darmo podróżować komunikacją miejską . Podobny ukłon w stronę mieszkańców zaplanowali prezydenci Gdyni i Sopotu oraz burmistrz Rumi. W tych miastach bezpłatne przejazdy mają obowiązywać od 1 czerwca.

Miasta będą musiały znaleźć w swoich budżetach pieniądze, które nie wpłyną do nich z powodu niesprzedanych biletów uczniom. W Gdańsku może to być ok. 9 mln zł rocznie, w Gdyni ok. 3-4 mln zł, w Sopocie ok. 300 tys. zł.

O tym wiadomo od zawsze. Ale w analizach konsekwencji ekonomicznych, jakie będzie miało wprowadzenie darmowej komunikacji dla uczniów, nie badano dotąd, jak to wpłynie na funkcjonowanie SKM i PKM. A okazuje się, że wpłynie. I to negatywnie.

Samorząd województwa jest organizatorem połączeń kolejowych, zarówno na Pomorzu, jak i w samym Trójmieście. Finansowane są one ze sprzedaży biletów oraz z dotacji. W tym roku z budżetu województwa na konta SKM-ki popłynie dotacja w wysokości 51 mln zł za przewóz.

To system naczyń połączonych: gdy jedne z wpływów spadną, te drugie muszą wzrosnąć, by układ zachował równowagę.

Wpływy z biletów na pewno spadną. Młodzi pasażerowie SKM-ki, skuszeni darmowymi przejazdami komunikacją autobusową, tramwajową, czy trolejbusową z pewnością ograniczą korzystanie z płatnych wciąż pociągów. Oczywiście, nie porzucą ich całkowicie, ale będą korzystać rzadziej - to pewne.

Chodzi tu przede wszystkim o tych młodych mieszkańców, którzy poruszają się w obrębie jednego miasta kolejką SKM. Na przykład wsiadają do kolejki na Żabiance lub w Osowej i jadą nią do centrum Gdańska. W nowych warunkach - darmowej komunikacji miejskiej - młodzi mogą zrezygnować z płatnej SKM-ki na rzecz darmowego tramwaju lub autobusu nawet jeśli będą podróżować nim 20 minut dłużej.

Uczniowie w obrębie poszczególnych miast mogą teraz zrezygnować z kolei. Uczniowie w obrębie poszczególnych miast mogą teraz zrezygnować z kolei.

Wstępna analiza: będzie trzeba dołożyć



O jakie kwoty może chodzić?

Udało nam się dotrzeć do wewnętrznej analizy sporządzonej przez Urząd Marszałkowski, w której próbuje się określić, o ile spadną przychody PKP SKM w Trójmieście, po wprowadzeniu od 1 lipca 2018 r. przez miasto Gdańsk bezpłatnych przejazdów dla dzieci i młodzieży.

Zaznaczmy, że powstała ona zanim decyzję o wprowadzeniu bezpłatnych przejazdów dla uczniów podjęły Gdynia, Sopot i Rumia.

Z analizy wynika, iż przychody z przewozów SKM ulegną obniżeniu co najmniej o:
  1. 2018 rok - ok 0,7 mln zł,
  2. 2019 rok - ok. 1,5 mln zł.


W analizie czytamy, że wraz z uczniami z pociągów znikną także ich opiekunowie. Urzędnicy przyjmują, że skoro 50 proc. przejazdów jednorazowych odbywa się z jednym opiekunem, to z tego powodu przychody spadną o kolejne 0,8 mln zł rocznie.

W znacznie mniejszej skali spadną przychody w PolRegio (dawne Przewozy Regionalne), które także dotowane są przez samorząd naszego województwa.

Darmowa komunikacja miejska dla uczniów zmieni zainteresowanie młodzieży przewozami kolejowymi. Darmowa komunikacja miejska dla uczniów zmieni zainteresowanie młodzieży przewozami kolejowymi.

Na dokładne wyliczenia trzeba czekać



Władze województwa nie ukrywają, że ich zdaniem pomysł darmowej komunikacji miejskiej dla uczniów w Trójmieście nie został przemyślany, a już tym bardziej przedyskutowany.

- Do tej pory zachęcaliśmy miasta, by dokładały się do połączeń kolejowych w regionie i aglomeracji. Zależało nam m.in. na ograniczeniu transportu samochodowego w mieście. Tymczasem wychodzi na to, że samorządowi województwa przyjdzie dokładać jeszcze więcej do kolei. Jaka to będzie kwota? Tego dokładnie dowiemy się we wrześniu, gdy ruszy nowy rok szkolny i będziemy mieli dane dotyczące ruchu pasażerów - mówi Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego.
Kolejarze z SKM także spodziewają się mniejszych wpływów, choć ich zdaniem spadek nie będzie duży.

- Zmiana nie powinna być duża. Podróże SKM-ką odbywają się w obrębie dwóch gmin, co komplikuje korzystanie z miejskich przywilejów dla młodzieży. Wstępnie spodziewamy się kilkuprocentowej zmiany w ruchu pasażerów. Na ocenę sytuacji jest jeszcze za wcześnie - zastrzega jednak Maciej Lignowski, prezes spółki PKP SKM w Trójmieście.

Kto zapłaci za deficytowe przejazdy koleją w Trójmieście?



Na tym etapie jest jeszcze jest za wcześnie, by powiedzieć, skąd wziąć dodatkowe pieniądze na załatanie dziury w budżecie SKM.

Istnieją cztery scenariusze dla tej sytuacji:
  1. podwyżka biletów na SKM;
  2. likwidacja pewnych ulg - na przykład handlowej;
  3. likwidacja najmniej rentownych połączeń;
  4. dodatkowe środki z budżetu województwa na kolej.

Miejsca

Opinie (415) ponad 10 zablokowanych

  • mieszkaniec (1)

    To prezesi niech mniej zarobią! Maja pensje niezasłużenie wielkie. Mieszkaniec Gdańska zarabia 2 tyś albo mniej i musi żyć. Prezydent ma rację! Ma mój głos!

    • 6 5

    • Panie Piotrze G., spokojnie. Może jeszcze poprą pańskiego szefa. Niech pan póki co tak nerwowo nie komentuje.

      • 2 0

  • Klasyka "dziennikarstwa" (1)

    "Wpływy z biletów na pewno spadną. Młodzi pasażerowie SKM-ki, skuszeni darmowymi przejazdami komunikacją autobusową, tramwajową, czy trolejbusową z pewnością ograniczą korzystanie z płatnych wciąż pociągów. Oczywiście, nie porzucą ich całkowicie, ale będą korzystać rzadziej - to pewne."

    "na pewno", "to pewne". Może w dziennikarstwie można pisać co się chce, ale w prawdziwym świecie trzeba czymkolwiek uzasadnić kategoryczne twierdzenia. Panie Redaktorze, pan się może podeprze czymkolwiek dla swojej wiarygodności? Bo na razie poziom tabloidu. Nie pierwszy, niestety, raz.

    • 11 0

    • z pewnością i na pewno, zamiast dekadenckich wahań

      Hej Młody gwardzisto
      Smutek zwalcz i strach
      Przecież na tym piachu już za kilka lat
      Przebiegnie z pewnością
      Szeroka jak ... hgw

      • 5 1

  • Będzie mniej dla leśnych dziadków.

    • 5 0

  • WSTYD!

    Czepiają się dzieci,które i tak posiadają bilety bo im rodzice kupują.A stali gapowicze,bezdomni czy inne wyrzutki społeczeństwa jezdza bez biletu i ich nie karzą ponieważ się boją albo nie mają ściągalności!

    • 7 5

  • Moze wreszcie ci samorzadowi kretyni zrozumieja ze potrzebny jest wspolny zitegrowany bilet

    Tylko wtedy nie będzie przez ucznia piłeczki.i najlepiej jakby cała komunikację w aglomeracji obslugiwala jedna firma. Tak jest generalnie na całym świecie.

    • 10 3

  • Nie "DARMOWA" tylko BEZPŁATNA, jełopy !

    • 6 5

  • Ton ja

    Korzystam z skm -ki codziennie, bo dojeżdżam do pracy z Gdańska do Gdyni. Płacę za bilet już ponad 200 zł i boję się, że teraz dzieci i młodzież skorzystają a ja ZNOWU będę musiała zapłacić więcej za bilet.

    • 13 1

  • Może wreszcie poprawią jakość usług, punktualność, tabor i bezpieczeństwo. A tak wsiadając do skmki mam wrażenie podróży w czasie do lat 80. Choć 30 lat temu skmka była punktualniejsza.

    • 6 2

  • Park (1)

    Za czyje pieniądze mają jeździć dzieciaki mają przecież 500 plus to na bilet miesięczny chyba stać my pracujemy i nikt się nie martwi o nas szkoły są na każdym osiedlu w

    • 6 1

    • Masz rację koniec z rozdawania bo zaraz bogaci będą ci co wyrobienie dzieci są najlepsi i za każde 500 wpadnie i wszędzie przywilej

      • 2 1

  • Park

    Syf fajnie się wydaje czyjeś pieniądze ja i wiele innych ludzi ciężko pracujemy na darmo zjada mają 500 i co za darmo mają jeździć a co z szara sfera robotnicza może tak zniżki dla tych co podatki płacą

    • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane