• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM-ka ucierpi na darmowej komunikacji miejskiej w Trójmieście

Maciej Naskręt
23 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Tylko wprowadzenie w Gdańsku darmowej komunikacji może uszczuplić budżet na przewozy aglomeracyjne o 1,5 mln zł. Tylko wprowadzenie w Gdańsku darmowej komunikacji może uszczuplić budżet na przewozy aglomeracyjne o 1,5 mln zł.

Nie można zjeść ciastka i mieć ciastko. Dotarliśmy do opracowania, które wylicza, o ile spadną wpływy z biletów SKM po wprowadzeniu darmowej komunikacji dla uczniów w Gdańsku, Gdyni i Sopocie.



Czy powinny powstać analizy wprowadzenia darmowej komunikacji?

Od 1 lipca 2018 roku w Gdańsku uczniowie posiadający Kartę Mieszkańca będą mogli za darmo podróżować komunikacją miejską . Podobny ukłon w stronę mieszkańców zaplanowali prezydenci Gdyni i Sopotu oraz burmistrz Rumi. W tych miastach bezpłatne przejazdy mają obowiązywać od 1 czerwca.

Miasta będą musiały znaleźć w swoich budżetach pieniądze, które nie wpłyną do nich z powodu niesprzedanych biletów uczniom. W Gdańsku może to być ok. 9 mln zł rocznie, w Gdyni ok. 3-4 mln zł, w Sopocie ok. 300 tys. zł.

O tym wiadomo od zawsze. Ale w analizach konsekwencji ekonomicznych, jakie będzie miało wprowadzenie darmowej komunikacji dla uczniów, nie badano dotąd, jak to wpłynie na funkcjonowanie SKM i PKM. A okazuje się, że wpłynie. I to negatywnie.

Samorząd województwa jest organizatorem połączeń kolejowych, zarówno na Pomorzu, jak i w samym Trójmieście. Finansowane są one ze sprzedaży biletów oraz z dotacji. W tym roku z budżetu województwa na konta SKM-ki popłynie dotacja w wysokości 51 mln zł za przewóz.

To system naczyń połączonych: gdy jedne z wpływów spadną, te drugie muszą wzrosnąć, by układ zachował równowagę.

Wpływy z biletów na pewno spadną. Młodzi pasażerowie SKM-ki, skuszeni darmowymi przejazdami komunikacją autobusową, tramwajową, czy trolejbusową z pewnością ograniczą korzystanie z płatnych wciąż pociągów. Oczywiście, nie porzucą ich całkowicie, ale będą korzystać rzadziej - to pewne.

Chodzi tu przede wszystkim o tych młodych mieszkańców, którzy poruszają się w obrębie jednego miasta kolejką SKM. Na przykład wsiadają do kolejki na Żabiance lub w Osowej i jadą nią do centrum Gdańska. W nowych warunkach - darmowej komunikacji miejskiej - młodzi mogą zrezygnować z płatnej SKM-ki na rzecz darmowego tramwaju lub autobusu nawet jeśli będą podróżować nim 20 minut dłużej.

Uczniowie w obrębie poszczególnych miast mogą teraz zrezygnować z kolei. Uczniowie w obrębie poszczególnych miast mogą teraz zrezygnować z kolei.

Wstępna analiza: będzie trzeba dołożyć



O jakie kwoty może chodzić?

Udało nam się dotrzeć do wewnętrznej analizy sporządzonej przez Urząd Marszałkowski, w której próbuje się określić, o ile spadną przychody PKP SKM w Trójmieście, po wprowadzeniu od 1 lipca 2018 r. przez miasto Gdańsk bezpłatnych przejazdów dla dzieci i młodzieży.

Zaznaczmy, że powstała ona zanim decyzję o wprowadzeniu bezpłatnych przejazdów dla uczniów podjęły Gdynia, Sopot i Rumia.

Z analizy wynika, iż przychody z przewozów SKM ulegną obniżeniu co najmniej o:
  1. 2018 rok - ok 0,7 mln zł,
  2. 2019 rok - ok. 1,5 mln zł.


W analizie czytamy, że wraz z uczniami z pociągów znikną także ich opiekunowie. Urzędnicy przyjmują, że skoro 50 proc. przejazdów jednorazowych odbywa się z jednym opiekunem, to z tego powodu przychody spadną o kolejne 0,8 mln zł rocznie.

W znacznie mniejszej skali spadną przychody w PolRegio (dawne Przewozy Regionalne), które także dotowane są przez samorząd naszego województwa.

Darmowa komunikacja miejska dla uczniów zmieni zainteresowanie młodzieży przewozami kolejowymi. Darmowa komunikacja miejska dla uczniów zmieni zainteresowanie młodzieży przewozami kolejowymi.

Na dokładne wyliczenia trzeba czekać



Władze województwa nie ukrywają, że ich zdaniem pomysł darmowej komunikacji miejskiej dla uczniów w Trójmieście nie został przemyślany, a już tym bardziej przedyskutowany.

- Do tej pory zachęcaliśmy miasta, by dokładały się do połączeń kolejowych w regionie i aglomeracji. Zależało nam m.in. na ograniczeniu transportu samochodowego w mieście. Tymczasem wychodzi na to, że samorządowi województwa przyjdzie dokładać jeszcze więcej do kolei. Jaka to będzie kwota? Tego dokładnie dowiemy się we wrześniu, gdy ruszy nowy rok szkolny i będziemy mieli dane dotyczące ruchu pasażerów - mówi Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego.
Kolejarze z SKM także spodziewają się mniejszych wpływów, choć ich zdaniem spadek nie będzie duży.

- Zmiana nie powinna być duża. Podróże SKM-ką odbywają się w obrębie dwóch gmin, co komplikuje korzystanie z miejskich przywilejów dla młodzieży. Wstępnie spodziewamy się kilkuprocentowej zmiany w ruchu pasażerów. Na ocenę sytuacji jest jeszcze za wcześnie - zastrzega jednak Maciej Lignowski, prezes spółki PKP SKM w Trójmieście.

Kto zapłaci za deficytowe przejazdy koleją w Trójmieście?



Na tym etapie jest jeszcze jest za wcześnie, by powiedzieć, skąd wziąć dodatkowe pieniądze na załatanie dziury w budżecie SKM.

Istnieją cztery scenariusze dla tej sytuacji:
  1. podwyżka biletów na SKM;
  2. likwidacja pewnych ulg - na przykład handlowej;
  3. likwidacja najmniej rentownych połączeń;
  4. dodatkowe środki z budżetu województwa na kolej.

Miejsca

Opinie (415) ponad 10 zablokowanych

  • Ile milionów dostało SKM od marszałka ? 40..50..60 milionów ?

    Proszę przypomnijcie ile milionów wynosi dofinansowanie dla SKM z strony województwa / marszałka ?

    • 5 2

  • To niech skm też zrobi za darmo dla dzieci Ale nie za chytre

    • 6 5

  • Podział na lepszych i gorszych (3)

    Dali tym co biorą 500+ darmowe przejazdy a teraz będzie podwyżka cen biletów . Reszta korzystających z zkm będzie musiała wyrównać stratę !
    tak to działa .....myli państwo powiedział by Lechu

    • 9 3

    • nie koniecznie

      Podwyżki nie będzie, bo to miasto dołoży do opłat za bilety ZKM.

      Ogólnie, jeżeli rodzice przestaną odwozić dzieci do szkoły i robić korki to jest to na +.

      • 3 3

    • Jakis problem to przestańcie doplacac do stadionów 5 razy wiecej to bedzie nawet na bezpłatną komunikacje dla wszystkich !

      • 3 1

    • cóż prezes wyznaczył kierunek i takie standardy

      • 0 2

  • (3)

    dzieci to dzieci, powinni miec za darmo również w PKM i SKM!

    • 9 10

    • (2)

      czy ciebie pogięło> Moze psy też moga za darmo jeździć koleją?

      • 3 2

      • Za psa placę złotówkę!

        • 1 2

      • no dzieci porównywać do psów to tylko pisior może

        • 3 1

  • (1)

    No i miasta zrobiły socjalizm. Za darmo , tylko dlaczego za to mam i płacić ja. Niech płaca za te faneberie samorządowcy. Może jakiś podatek urzędniczy np 20 % od pensji a od członka rady nadzorczej 40% - tak żeby pokryć bzdurne wydatki utrzymania stadionu, Ecs, muzeum Gdańska a teraz jeszce bezpłatnych przewozów dzieci. Ludzie w jaka strone idzie Miastao Gdańk. Do bankructwa?

    • 7 5

    • prezes mówi że socjalizm jest dobry pokazuje jak rozdawać

      • 1 1

  • Nie trzeba być Balcerowiczem, żeby się domyślić, że darmowa komunikacja przyniesie straty! (3)

    Dla opornych: jak sprzedasz koledze cukierka za 2,- - to masz 2,-. Jak nim poczęstujesz to nie masz ani cukierka ani 2,-. Proste!

    • 8 9

    • trzeba miec sieczke w głowie by za wzór podawac złodzieja Balcerowicza!

      • 2 1

    • trzeba mieć pusto w głowie, żeby nie umieć czytać ze zrozumieniem :-)))))

      • 1 1

    • ja tam kolegów częstuję i nie wyrywam od nich kasy

      • 3 2

  • Wszędzie, że to kosztuje (1)

    Ale nikt z was nie ocenia, że miastu spadną koszty alternatywne.
    Chodzi tu głównie, że jeżeli zachęci to rodziców, aby zaprzestać podwożenia dzieci do szkół choćby w 50% to jest to dużo większy zysk dla pozostałych użytkowników dróg.

    A czy SKM straci to nie jest tak wprost, bo z SKM dużo częściej korzystają już starszi uczniowie czyli Licealiści lub Studenci. SKM na pewno nie jest to na rękę, ale nie sądzę, aby było to dla nich aż tak bardzo odczuwalne, bo pewnie doliczyli oni bilety między gminne. Bo łączenie SKM i ZKM wewnątrz gminny za szybkie nie jest, bo jest to zysk max 10min, po doliczeniu przesiadek.

    • 7 3

    • Tylko, że rodzic musi i tak kupić bilet za 90 zł!

      • 1 1

  • Ale o co chodzi?

    jest kiełbasa wyborcza Pawełka - to ktoś za nią musi zapłacić. 500+ też z nieba nie leci, poprzedni fatalny rząd zostawił niezłą kaskę skoro jest z czego czerpać.

    • 5 3

  • SKM i PKM powinny być objęte programem darmowej komunikacji

    Wtedy dostaną pieniądze z kasy miejskiej.

    • 0 10

  • Przejęcie SKM

    Władze lokalne i wojewódzkie, chcą przejąć kontrolę nad SKM od PKP. Dzięki temu będzie można wprowadzić realne zmiany w SKM, a nawet zunifikować bilety. Jestem na tak!

    • 7 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane