• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM-ka ucierpi na darmowej komunikacji miejskiej w Trójmieście

Maciej Naskręt
23 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Tylko wprowadzenie w Gdańsku darmowej komunikacji może uszczuplić budżet na przewozy aglomeracyjne o 1,5 mln zł. Tylko wprowadzenie w Gdańsku darmowej komunikacji może uszczuplić budżet na przewozy aglomeracyjne o 1,5 mln zł.

Nie można zjeść ciastka i mieć ciastko. Dotarliśmy do opracowania, które wylicza, o ile spadną wpływy z biletów SKM po wprowadzeniu darmowej komunikacji dla uczniów w Gdańsku, Gdyni i Sopocie.



Czy powinny powstać analizy wprowadzenia darmowej komunikacji?

Od 1 lipca 2018 roku w Gdańsku uczniowie posiadający Kartę Mieszkańca będą mogli za darmo podróżować komunikacją miejską . Podobny ukłon w stronę mieszkańców zaplanowali prezydenci Gdyni i Sopotu oraz burmistrz Rumi. W tych miastach bezpłatne przejazdy mają obowiązywać od 1 czerwca.

Miasta będą musiały znaleźć w swoich budżetach pieniądze, które nie wpłyną do nich z powodu niesprzedanych biletów uczniom. W Gdańsku może to być ok. 9 mln zł rocznie, w Gdyni ok. 3-4 mln zł, w Sopocie ok. 300 tys. zł.

O tym wiadomo od zawsze. Ale w analizach konsekwencji ekonomicznych, jakie będzie miało wprowadzenie darmowej komunikacji dla uczniów, nie badano dotąd, jak to wpłynie na funkcjonowanie SKM i PKM. A okazuje się, że wpłynie. I to negatywnie.

Samorząd województwa jest organizatorem połączeń kolejowych, zarówno na Pomorzu, jak i w samym Trójmieście. Finansowane są one ze sprzedaży biletów oraz z dotacji. W tym roku z budżetu województwa na konta SKM-ki popłynie dotacja w wysokości 51 mln zł za przewóz.

To system naczyń połączonych: gdy jedne z wpływów spadną, te drugie muszą wzrosnąć, by układ zachował równowagę.

Wpływy z biletów na pewno spadną. Młodzi pasażerowie SKM-ki, skuszeni darmowymi przejazdami komunikacją autobusową, tramwajową, czy trolejbusową z pewnością ograniczą korzystanie z płatnych wciąż pociągów. Oczywiście, nie porzucą ich całkowicie, ale będą korzystać rzadziej - to pewne.

Chodzi tu przede wszystkim o tych młodych mieszkańców, którzy poruszają się w obrębie jednego miasta kolejką SKM. Na przykład wsiadają do kolejki na Żabiance lub w Osowej i jadą nią do centrum Gdańska. W nowych warunkach - darmowej komunikacji miejskiej - młodzi mogą zrezygnować z płatnej SKM-ki na rzecz darmowego tramwaju lub autobusu nawet jeśli będą podróżować nim 20 minut dłużej.

Uczniowie w obrębie poszczególnych miast mogą teraz zrezygnować z kolei. Uczniowie w obrębie poszczególnych miast mogą teraz zrezygnować z kolei.

Wstępna analiza: będzie trzeba dołożyć



O jakie kwoty może chodzić?

Udało nam się dotrzeć do wewnętrznej analizy sporządzonej przez Urząd Marszałkowski, w której próbuje się określić, o ile spadną przychody PKP SKM w Trójmieście, po wprowadzeniu od 1 lipca 2018 r. przez miasto Gdańsk bezpłatnych przejazdów dla dzieci i młodzieży.

Zaznaczmy, że powstała ona zanim decyzję o wprowadzeniu bezpłatnych przejazdów dla uczniów podjęły Gdynia, Sopot i Rumia.

Z analizy wynika, iż przychody z przewozów SKM ulegną obniżeniu co najmniej o:
  1. 2018 rok - ok 0,7 mln zł,
  2. 2019 rok - ok. 1,5 mln zł.


W analizie czytamy, że wraz z uczniami z pociągów znikną także ich opiekunowie. Urzędnicy przyjmują, że skoro 50 proc. przejazdów jednorazowych odbywa się z jednym opiekunem, to z tego powodu przychody spadną o kolejne 0,8 mln zł rocznie.

W znacznie mniejszej skali spadną przychody w PolRegio (dawne Przewozy Regionalne), które także dotowane są przez samorząd naszego województwa.

Darmowa komunikacja miejska dla uczniów zmieni zainteresowanie młodzieży przewozami kolejowymi. Darmowa komunikacja miejska dla uczniów zmieni zainteresowanie młodzieży przewozami kolejowymi.

Na dokładne wyliczenia trzeba czekać



Władze województwa nie ukrywają, że ich zdaniem pomysł darmowej komunikacji miejskiej dla uczniów w Trójmieście nie został przemyślany, a już tym bardziej przedyskutowany.

- Do tej pory zachęcaliśmy miasta, by dokładały się do połączeń kolejowych w regionie i aglomeracji. Zależało nam m.in. na ograniczeniu transportu samochodowego w mieście. Tymczasem wychodzi na to, że samorządowi województwa przyjdzie dokładać jeszcze więcej do kolei. Jaka to będzie kwota? Tego dokładnie dowiemy się we wrześniu, gdy ruszy nowy rok szkolny i będziemy mieli dane dotyczące ruchu pasażerów - mówi Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego.
Kolejarze z SKM także spodziewają się mniejszych wpływów, choć ich zdaniem spadek nie będzie duży.

- Zmiana nie powinna być duża. Podróże SKM-ką odbywają się w obrębie dwóch gmin, co komplikuje korzystanie z miejskich przywilejów dla młodzieży. Wstępnie spodziewamy się kilkuprocentowej zmiany w ruchu pasażerów. Na ocenę sytuacji jest jeszcze za wcześnie - zastrzega jednak Maciej Lignowski, prezes spółki PKP SKM w Trójmieście.

Kto zapłaci za deficytowe przejazdy koleją w Trójmieście?



Na tym etapie jest jeszcze jest za wcześnie, by powiedzieć, skąd wziąć dodatkowe pieniądze na załatanie dziury w budżecie SKM.

Istnieją cztery scenariusze dla tej sytuacji:
  1. podwyżka biletów na SKM;
  2. likwidacja pewnych ulg - na przykład handlowej;
  3. likwidacja najmniej rentownych połączeń;
  4. dodatkowe środki z budżetu województwa na kolej.

Miejsca

Opinie (415) ponad 10 zablokowanych

  • Co tam SKM , ważne , że Budyń propagandą sypnął.

    Będą mu przysyłać za darmo paczki do .... .

    • 10 5

  • i dlatego powinin być jeden bilet na całą komunikację (3)

    a cała komunikacja powinna być w jednej firmie (lub strukturze, która zarządza wszystkim)

    albo jesteśmy jednym organizmem - albo przestańmy udawać, że potrzeba jakiejś aglomeracji

    taki jeden zarząd przyniósłby tylko i wyłącznie korzyści, bo:
    - nikt by nie ciągnął w swoją stronę, ale opierano by się na przepływach podróżnych
    - nowe inwestycje, naprawy czy przede wszystkim zamówienia robione wspólnie (duże ilości) obniżyłyby ceny pojazdów/usług
    - w końcu ktoś może by wpadł na pomysł, by linie autobusowe i trolejbusowe/tramwajowe w większości jedynie DOWOZIŁY podróżnych do SKM/PKM, a nie powielały trasy (czyste marnotrawstwo)
    - PKM może stałaby się na równi z SKM linią przede wszystkim MIEJSKĄ i miastotwórczą, a nie regionalną (duża częstotliwość wzbudzi zainteresowanie dojeżdząjących, powstaną nowe osiedla, itd... dodatkowo także na Kaszuby można dzięki przesiadce w Osowej jeździć częsciej)

    • 19 1

    • (2)

      nie wiem czemu nie biorą przykładu z innych funkcjonujących dobrze systemów zagranicznych a nawet paru polskich..

      • 2 0

      • bo to nie o to chodzi, by było tanio i funkcjonalnie, ale...?

        • 1 0

      • bo wolą żeby było kilku prezesów, zastępców, sekretarek

        i kierowców....to są etaty a ludzie niech się męczą!

        • 1 0

  • SKM - uczniowie zniżka 37%!

    Posłowie, senatorzy jeżdza za darmo, studenci zniżki po 50% a dzieci zniżka 37% - to jest śmieszne!
    Co komu przeszkadzały bilety z 50% zniżką dla uczniów?
    Może jak część ludzi zrezygnuje z pociągów to może ktoś tam pójdzie po rozum do glowy!!!!

    • 18 1

  • no ale przeciez dostana nasze dane (1)

    osobowe bo przeciez trzeba bedzie zalozyc karte gdanszczanina, to tez ma swoja wartosc

    • 4 5

    • muszę Cię zmartwić

      miasto ma Twoje dane od dawna. Chyba, żeś niezameldowany słój.

      • 3 1

  • Warszaffka ucierpi, to ona doi kasę z trójmiejskiej SKMki jako grYpa PKP

    Może zmięknie i odda część udziałów dojnej krowy.

    • 10 1

  • Dlaczego Urzedasy nierobiły analizy ile trzeba bedzie trzeba rocznie doplacac do pustego stadionu ,obecnie to 30mln rocznie! (2)

    I tym to juz sie nikt nie przejmował !!Ale gdy najwięcej korzyści odczują wyraźnie mieszkańcy miasta to juz sie robi analizy ze to jest niespłacalne i lament ile to kosztuje!
    A ze pusty dziurawy energia stadion stoi pusty i generuje 30mln straty rocznie którą co roku płacą mieszkańcy miasta to nikt analizy nie robił i nie plącze z tego powodu! Dla przykładu stadion narodowy w Warszawie przez ponad 300 dni w roku jest zapchany wszelkimi możliwymi imprezami W Gdańsku stoi pusty!

    Wiec nawet jak by trzeba było dopłacać do komunikacji rocznie 30 milionów to skorzystają z tego kilkadziesiąt tysięcy mieszkańców Gdańska!!!!!!

    • 11 2

    • przecież skandal to też stadion

      za to infrastruktura dla ludu - basen 50, małe hale sportowe, otwarte boiska, jeszcze i dużo więcej ścieżek rowerowych, trasa narciarska po wysoczyźnie, stok narciarski, korty tenisowe

      • 3 1

    • Jak jest obowiązek organizacji imprez narodowych na stadionie w Warszawie to sie nie dziw,że nie stoi pusty.

      • 2 0

  • SKM to cierpi przez swoich szefow. Ciagle spoznienia i awarie. Niedlugo nikt nie bedzie z tego korzystal.

    • 8 2

  • SKM ucierpi

    I bardzo mnie to cieszy ze skm ucierpi ich kontrolerzy wystawiają mandaty nawet gdy pasażer ma bilet!!! To jest wyłudzenie pieniądzy!!!

    • 9 2

  • Zawsze każdy coś s - traci dzięki postępowi czy rozwojowi. To nie nowość.

    Zdun i kominiarz są dzisiaj rzadkością bo zakładano kaloryfery, Sklepikarze tracą przez markety, włókiennicy przez import z Chin a mieszkańcy miasta przez złe zarządzanie .

    SKM to nie Żubry by były pod specjalną ochroną.

    Człowiek się liczy, jego Dobro, per saldo, jeśli mielibyśmy być szczęśliwi, ale warunkiem byłoby rozebranie torów kolejowych na całej ziemi to ktoś, by protestował ?

    • 3 5

  • Komunikacja nie jest darmowa tylko bezpłatna dla pasażerów. Rzetelności! (1)

    Tabor na powietrze nie jeździ, autonomicznymi pojazdami nie dysponujemy, konserwacja kosztuje i jest to wszystko pokrywane z podatków a nie z kosmosu, więc bezpłatne nie jest.

    • 10 3

    • I co z tego ? są setki przykładów niegospodarnoisci gdzie trzeba miliony placic na kaprysy polityków!

      I to z kasy mieszkanców wiec jak zkasy mieszkanców beda mieli bezplatną komunikacje to tak własnie powinno byc!

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane