- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (502 opinie)
- 2 Pył węglowy nad Gdańskiem. Wyniki kontroli (88 opinii)
- 3 Mogli wlepić mandat, a zmienili mu koło (44 opinie)
- 4 Koniec sporu o korty i "Górkę". Jest decyzja (76 opinii)
- 5 Czy opłata za wejście do kościoła ma sens? (360 opinii)
- 6 Gdynia najszczęśliwsza. "Nie płaciliśmy" (242 opinie)
SKM-ka ucierpi na darmowej komunikacji miejskiej w Trójmieście
Nie można zjeść ciastka i mieć ciastko. Dotarliśmy do opracowania, które wylicza, o ile spadną wpływy z biletów SKM po wprowadzeniu darmowej komunikacji dla uczniów w Gdańsku, Gdyni i Sopocie.
Miasta będą musiały znaleźć w swoich budżetach pieniądze, które nie wpłyną do nich z powodu niesprzedanych biletów uczniom. W Gdańsku może to być ok. 9 mln zł rocznie, w Gdyni ok. 3-4 mln zł, w Sopocie ok. 300 tys. zł.
O tym wiadomo od zawsze. Ale w analizach konsekwencji ekonomicznych, jakie będzie miało wprowadzenie darmowej komunikacji dla uczniów, nie badano dotąd, jak to wpłynie na funkcjonowanie SKM i PKM. A okazuje się, że wpłynie. I to negatywnie.
Samorząd województwa jest organizatorem połączeń kolejowych, zarówno na Pomorzu, jak i w samym Trójmieście. Finansowane są one ze sprzedaży biletów oraz z dotacji. W tym roku z budżetu województwa na konta SKM-ki popłynie dotacja w wysokości 51 mln zł za przewóz.
To system naczyń połączonych: gdy jedne z wpływów spadną, te drugie muszą wzrosnąć, by układ zachował równowagę.
Wpływy z biletów na pewno spadną. Młodzi pasażerowie SKM-ki, skuszeni darmowymi przejazdami komunikacją autobusową, tramwajową, czy trolejbusową z pewnością ograniczą korzystanie z płatnych wciąż pociągów. Oczywiście, nie porzucą ich całkowicie, ale będą korzystać rzadziej - to pewne.
Chodzi tu przede wszystkim o tych młodych mieszkańców, którzy poruszają się w obrębie jednego miasta kolejką SKM. Na przykład wsiadają do kolejki na Żabiance lub w Osowej i jadą nią do centrum Gdańska. W nowych warunkach - darmowej komunikacji miejskiej - młodzi mogą zrezygnować z płatnej SKM-ki na rzecz darmowego tramwaju lub autobusu nawet jeśli będą podróżować nim 20 minut dłużej.
Wstępna analiza: będzie trzeba dołożyć
O jakie kwoty może chodzić?
Udało nam się dotrzeć do wewnętrznej analizy sporządzonej przez Urząd Marszałkowski, w której próbuje się określić, o ile spadną przychody PKP SKM w Trójmieście, po wprowadzeniu od 1 lipca 2018 r. przez miasto Gdańsk bezpłatnych przejazdów dla dzieci i młodzieży.
Zaznaczmy, że powstała ona zanim decyzję o wprowadzeniu bezpłatnych przejazdów dla uczniów podjęły Gdynia, Sopot i Rumia.
Z analizy wynika, iż przychody z przewozów SKM ulegną obniżeniu co najmniej o:
- 2018 rok - ok 0,7 mln zł,
- 2019 rok - ok. 1,5 mln zł.
W analizie czytamy, że wraz z uczniami z pociągów znikną także ich opiekunowie. Urzędnicy przyjmują, że skoro 50 proc. przejazdów jednorazowych odbywa się z jednym opiekunem, to z tego powodu przychody spadną o kolejne 0,8 mln zł rocznie.
W znacznie mniejszej skali spadną przychody w PolRegio (dawne Przewozy Regionalne), które także dotowane są przez samorząd naszego województwa.
Na dokładne wyliczenia trzeba czekać
Władze województwa nie ukrywają, że ich zdaniem pomysł darmowej komunikacji miejskiej dla uczniów w Trójmieście nie został przemyślany, a już tym bardziej przedyskutowany.
- Do tej pory zachęcaliśmy miasta, by dokładały się do połączeń kolejowych w regionie i aglomeracji. Zależało nam m.in. na ograniczeniu transportu samochodowego w mieście. Tymczasem wychodzi na to, że samorządowi województwa przyjdzie dokładać jeszcze więcej do kolei. Jaka to będzie kwota? Tego dokładnie dowiemy się we wrześniu, gdy ruszy nowy rok szkolny i będziemy mieli dane dotyczące ruchu pasażerów - mówi Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego.
Kolejarze z SKM także spodziewają się mniejszych wpływów, choć ich zdaniem spadek nie będzie duży.
- Zmiana nie powinna być duża. Podróże SKM-ką odbywają się w obrębie dwóch gmin, co komplikuje korzystanie z miejskich przywilejów dla młodzieży. Wstępnie spodziewamy się kilkuprocentowej zmiany w ruchu pasażerów. Na ocenę sytuacji jest jeszcze za wcześnie - zastrzega jednak Maciej Lignowski, prezes spółki PKP SKM w Trójmieście.
Kto zapłaci za deficytowe przejazdy koleją w Trójmieście?
Na tym etapie jest jeszcze jest za wcześnie, by powiedzieć, skąd wziąć dodatkowe pieniądze na załatanie dziury w budżecie SKM.
Istnieją cztery scenariusze dla tej sytuacji:
- podwyżka biletów na SKM;
- likwidacja pewnych ulg - na przykład handlowej;
- likwidacja najmniej rentownych połączeń;
- dodatkowe środki z budżetu województwa na kolej.
Miejsca
Opinie (415) ponad 10 zablokowanych
-
2018-02-23 08:31
(1)
A co dla mieszkańców powiatu, którzy codziennie z mozołem, z licznymi przesiadkami, często w nocy korzystają lub właściwie chcieliby skorzystać ze skutecznej komunikacji do Trójmiasta? Wyboru nie ma żadnego - SKM-ka czy jakakolwiek inna podmiejska kolejka nie istnieje mimo, że infrastruktura ( jeszcze tak - patrz Straszyn) owszem.
- 7 3
-
2018-02-23 09:01
Podstawimy helikopter, podaj adres.
- 0 0
-
2018-02-23 08:33
To jest skandal! Granda!
Rodzicie nie będą wozić dzieci do szkół i z tego powodu spadną obroty na stacjach paliw! Trzeba będzie podnieść ceny paliw!
- 6 5
-
2018-02-23 08:34
Zlikwidowac puste pociagi Skm (1)
Witam
Chodzi mi o to by nie puszczac pociagow do Rumii Redy tylko odrazu do Wejherowa.
Tymi skm jezdzi malo bardzo malo ludzi a Ci co jada dalej czekaja na peronach.
Moze je zamienic na te rentowniejsze przejazdowo. Tylko w Skm soory ze to napisze sa ludzie co nie mysla. A niebawem zmiana rozkladu tylko czy juz nie za późno jest,- 9 2
-
2018-02-23 17:06
Zgadza się
SKM z Głównego konczacy w Chyloni czy Rumi wyludnia się w Gdyni Głównej i dalej jedzie pustawy.
- 0 0
-
2018-02-23 08:37
(1)
Gdyby była dobra oferta PKM i SKM to straciliby młodzież z ulgowymi biletami a zyskali pracujących dorosłych płacących 100% za bilety. A jak się robi robi rozkłady jazdy z kosmosu, nie zważając na faktyczne potrzeby to nie ma co się dziwić. Zamiast biadolić niech siadają i szykują ofertę dla pracujących. Więcej z tego będzie porzystko
- 10 1
-
2018-02-23 08:43
idz im to powiedz zamiast wylewac zale w necie
- 0 1
-
2018-02-23 08:39
Chwilę po rozbudowie PKM
zabiera się pasażerów i zyski.
Może zawyżona rekompensata od miasta bardziej się oplaci ?
Czy o to chodziło od początku ?- 2 8
-
2018-02-23 08:40
darmowe przejazdy to gwozdz do trumny kupowania biletow
to jest pierwszy krok, za jakis czas cala komunikacja miejska bedzie darmowa a wjazd do centrum bedzie platny chyba, ze bedzie sie mialo auto elektryczne
ale to dobry kierunek- 4 6
-
2018-02-23 08:45
Brawo
Brak sukcesu od poczatku drogie bilety durne polaczenia z osowy do wrzeszcza nie do gdanska lepiej chodzic na bale budyn
- 5 0
-
2018-02-23 08:46
SKM tez powinna byc darmowa.
Dajmy polskim ubogim rodzinom odetchnac. Niech placa najbogatsi. Maja kasy jak lodu.
- 7 11
-
2018-02-23 08:49
Jeśli SKM też będzie za darmo, to pasażerowie nie odpłyną. (1)
Prosta sprawa
- 11 2
-
2018-02-23 09:08
przy tak słabej ofercie, jeszcze darmowa?
co to k..wa w ogóle znaczy darmowa?!??! Ma być LEPSZA nie darmowa ani dla wybranych, ani dla nikogo
- 1 0
-
2018-02-23 08:52
A kiedyś jakos nie można było wprowadzić darmowych przejazdow dla młodzieży i dzieci???!!! A teraz zapewne skoro dochody przewoznikow spadna, to podniosą nam ceny biletow , które i tak sa jedymi z najwyższych w Polsce!!! To nie jest rozwiązanie. I tak te wszystkie Dzessiki i Janusze będą dalej wozic dzieciaki do szkoły samochodami. To nie jest dobre rozwiązanie, chyba ze kazde miasto skoro wyszlo z taka inicjatywa, to teraz uzupelni deficyt finansowy u przewoznikow z kasy miasta.
- 9 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.