• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM-ka ucierpi na darmowej komunikacji miejskiej w Trójmieście

Maciej Naskręt
23 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Tylko wprowadzenie w Gdańsku darmowej komunikacji może uszczuplić budżet na przewozy aglomeracyjne o 1,5 mln zł. Tylko wprowadzenie w Gdańsku darmowej komunikacji może uszczuplić budżet na przewozy aglomeracyjne o 1,5 mln zł.

Nie można zjeść ciastka i mieć ciastko. Dotarliśmy do opracowania, które wylicza, o ile spadną wpływy z biletów SKM po wprowadzeniu darmowej komunikacji dla uczniów w Gdańsku, Gdyni i Sopocie.



Czy powinny powstać analizy wprowadzenia darmowej komunikacji?

Od 1 lipca 2018 roku w Gdańsku uczniowie posiadający Kartę Mieszkańca będą mogli za darmo podróżować komunikacją miejską . Podobny ukłon w stronę mieszkańców zaplanowali prezydenci Gdyni i Sopotu oraz burmistrz Rumi. W tych miastach bezpłatne przejazdy mają obowiązywać od 1 czerwca.

Miasta będą musiały znaleźć w swoich budżetach pieniądze, które nie wpłyną do nich z powodu niesprzedanych biletów uczniom. W Gdańsku może to być ok. 9 mln zł rocznie, w Gdyni ok. 3-4 mln zł, w Sopocie ok. 300 tys. zł.

O tym wiadomo od zawsze. Ale w analizach konsekwencji ekonomicznych, jakie będzie miało wprowadzenie darmowej komunikacji dla uczniów, nie badano dotąd, jak to wpłynie na funkcjonowanie SKM i PKM. A okazuje się, że wpłynie. I to negatywnie.

Samorząd województwa jest organizatorem połączeń kolejowych, zarówno na Pomorzu, jak i w samym Trójmieście. Finansowane są one ze sprzedaży biletów oraz z dotacji. W tym roku z budżetu województwa na konta SKM-ki popłynie dotacja w wysokości 51 mln zł za przewóz.

To system naczyń połączonych: gdy jedne z wpływów spadną, te drugie muszą wzrosnąć, by układ zachował równowagę.

Wpływy z biletów na pewno spadną. Młodzi pasażerowie SKM-ki, skuszeni darmowymi przejazdami komunikacją autobusową, tramwajową, czy trolejbusową z pewnością ograniczą korzystanie z płatnych wciąż pociągów. Oczywiście, nie porzucą ich całkowicie, ale będą korzystać rzadziej - to pewne.

Chodzi tu przede wszystkim o tych młodych mieszkańców, którzy poruszają się w obrębie jednego miasta kolejką SKM. Na przykład wsiadają do kolejki na Żabiance lub w Osowej i jadą nią do centrum Gdańska. W nowych warunkach - darmowej komunikacji miejskiej - młodzi mogą zrezygnować z płatnej SKM-ki na rzecz darmowego tramwaju lub autobusu nawet jeśli będą podróżować nim 20 minut dłużej.

Uczniowie w obrębie poszczególnych miast mogą teraz zrezygnować z kolei. Uczniowie w obrębie poszczególnych miast mogą teraz zrezygnować z kolei.

Wstępna analiza: będzie trzeba dołożyć



O jakie kwoty może chodzić?

Udało nam się dotrzeć do wewnętrznej analizy sporządzonej przez Urząd Marszałkowski, w której próbuje się określić, o ile spadną przychody PKP SKM w Trójmieście, po wprowadzeniu od 1 lipca 2018 r. przez miasto Gdańsk bezpłatnych przejazdów dla dzieci i młodzieży.

Zaznaczmy, że powstała ona zanim decyzję o wprowadzeniu bezpłatnych przejazdów dla uczniów podjęły Gdynia, Sopot i Rumia.

Z analizy wynika, iż przychody z przewozów SKM ulegną obniżeniu co najmniej o:
  1. 2018 rok - ok 0,7 mln zł,
  2. 2019 rok - ok. 1,5 mln zł.


W analizie czytamy, że wraz z uczniami z pociągów znikną także ich opiekunowie. Urzędnicy przyjmują, że skoro 50 proc. przejazdów jednorazowych odbywa się z jednym opiekunem, to z tego powodu przychody spadną o kolejne 0,8 mln zł rocznie.

W znacznie mniejszej skali spadną przychody w PolRegio (dawne Przewozy Regionalne), które także dotowane są przez samorząd naszego województwa.

Darmowa komunikacja miejska dla uczniów zmieni zainteresowanie młodzieży przewozami kolejowymi. Darmowa komunikacja miejska dla uczniów zmieni zainteresowanie młodzieży przewozami kolejowymi.

Na dokładne wyliczenia trzeba czekać



Władze województwa nie ukrywają, że ich zdaniem pomysł darmowej komunikacji miejskiej dla uczniów w Trójmieście nie został przemyślany, a już tym bardziej przedyskutowany.

- Do tej pory zachęcaliśmy miasta, by dokładały się do połączeń kolejowych w regionie i aglomeracji. Zależało nam m.in. na ograniczeniu transportu samochodowego w mieście. Tymczasem wychodzi na to, że samorządowi województwa przyjdzie dokładać jeszcze więcej do kolei. Jaka to będzie kwota? Tego dokładnie dowiemy się we wrześniu, gdy ruszy nowy rok szkolny i będziemy mieli dane dotyczące ruchu pasażerów - mówi Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego.
Kolejarze z SKM także spodziewają się mniejszych wpływów, choć ich zdaniem spadek nie będzie duży.

- Zmiana nie powinna być duża. Podróże SKM-ką odbywają się w obrębie dwóch gmin, co komplikuje korzystanie z miejskich przywilejów dla młodzieży. Wstępnie spodziewamy się kilkuprocentowej zmiany w ruchu pasażerów. Na ocenę sytuacji jest jeszcze za wcześnie - zastrzega jednak Maciej Lignowski, prezes spółki PKP SKM w Trójmieście.

Kto zapłaci za deficytowe przejazdy koleją w Trójmieście?



Na tym etapie jest jeszcze jest za wcześnie, by powiedzieć, skąd wziąć dodatkowe pieniądze na załatanie dziury w budżecie SKM.

Istnieją cztery scenariusze dla tej sytuacji:
  1. podwyżka biletów na SKM;
  2. likwidacja pewnych ulg - na przykład handlowej;
  3. likwidacja najmniej rentownych połączeń;
  4. dodatkowe środki z budżetu województwa na kolej.

Miejsca

Opinie (415) ponad 10 zablokowanych

  • (1)

    A co dla mieszkańców powiatu, którzy codziennie z mozołem, z licznymi przesiadkami, często w nocy korzystają lub właściwie chcieliby skorzystać ze skutecznej komunikacji do Trójmiasta? Wyboru nie ma żadnego - SKM-ka czy jakakolwiek inna podmiejska kolejka nie istnieje mimo, że infrastruktura ( jeszcze tak - patrz Straszyn) owszem.

    • 7 3

    • Podstawimy helikopter, podaj adres.

      • 0 0

  • To jest skandal! Granda!

    Rodzicie nie będą wozić dzieci do szkół i z tego powodu spadną obroty na stacjach paliw! Trzeba będzie podnieść ceny paliw!

    • 6 5

  • Zlikwidowac puste pociagi Skm (1)

    Witam
    Chodzi mi o to by nie puszczac pociagow do Rumii Redy tylko odrazu do Wejherowa.
    Tymi skm jezdzi malo bardzo malo ludzi a Ci co jada dalej czekaja na peronach.
    Moze je zamienic na te rentowniejsze przejazdowo. Tylko w Skm soory ze to napisze sa ludzie co nie mysla. A niebawem zmiana rozkladu tylko czy juz nie za późno jest,

    • 9 2

    • Zgadza się

      SKM z Głównego konczacy w Chyloni czy Rumi wyludnia się w Gdyni Głównej i dalej jedzie pustawy.

      • 0 0

  • (1)

    Gdyby była dobra oferta PKM i SKM to straciliby młodzież z ulgowymi biletami a zyskali pracujących dorosłych płacących 100% za bilety. A jak się robi robi rozkłady jazdy z kosmosu, nie zważając na faktyczne potrzeby to nie ma co się dziwić. Zamiast biadolić niech siadają i szykują ofertę dla pracujących. Więcej z tego będzie porzystko

    • 10 1

    • idz im to powiedz zamiast wylewac zale w necie

      • 0 1

  • Chwilę po rozbudowie PKM

    zabiera się pasażerów i zyski.
    Może zawyżona rekompensata od miasta bardziej się oplaci ?
    Czy o to chodziło od początku ?

    • 2 8

  • darmowe przejazdy to gwozdz do trumny kupowania biletow

    to jest pierwszy krok, za jakis czas cala komunikacja miejska bedzie darmowa a wjazd do centrum bedzie platny chyba, ze bedzie sie mialo auto elektryczne

    ale to dobry kierunek

    • 4 6

  • Brawo

    Brak sukcesu od poczatku drogie bilety durne polaczenia z osowy do wrzeszcza nie do gdanska lepiej chodzic na bale budyn

    • 5 0

  • SKM tez powinna byc darmowa.

    Dajmy polskim ubogim rodzinom odetchnac. Niech placa najbogatsi. Maja kasy jak lodu.

    • 7 11

  • Jeśli SKM też będzie za darmo, to pasażerowie nie odpłyną. (1)

    Prosta sprawa

    • 11 2

    • przy tak słabej ofercie, jeszcze darmowa?

      co to k..wa w ogóle znaczy darmowa?!??! Ma być LEPSZA nie darmowa ani dla wybranych, ani dla nikogo

      • 1 0

  • A kiedyś jakos nie można było wprowadzić darmowych przejazdow dla młodzieży i dzieci???!!! A teraz zapewne skoro dochody przewoznikow spadna, to podniosą nam ceny biletow , które i tak sa jedymi z najwyższych w Polsce!!! To nie jest rozwiązanie. I tak te wszystkie Dzessiki i Janusze będą dalej wozic dzieciaki do szkoły samochodami. To nie jest dobre rozwiązanie, chyba ze kazde miasto skoro wyszlo z taka inicjatywa, to teraz uzupelni deficyt finansowy u przewoznikow z kasy miasta.

    • 9 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane