• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM - kolej miejska czy wiejska?

Wojciech
16 kwietnia 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Czy pociągi SKM częściej obsługiwałyby Trójmiasto, gdyby nie obsługiwały dalszych tras? Nasz czytelnik uważa, że tak. Czy pociągi SKM częściej obsługiwałyby Trójmiasto, gdyby nie obsługiwały dalszych tras? Nasz czytelnik uważa, że tak.

Szybka Kolej Miejska staje się bardziej koleją "regionalną" niż miejską. Czy nie powinna skupić się na obsłudze Trójmiasta, zamiast dalszych tras? - zastanawia się nasz czytelnik, pan Wojciech.



Mieszkam w okolicach stacji SKM - Gdynia Leszczynki. Posiadam bilet metropolitarny SKM+ZKM Gdynia i często korzystam z przesiadek. Niestety, mogą to robić jedynie w szczycie porannym lub popołudniowym, gdyż pociągi SKM, poza godzinami szczytów, kończą swój bieg na stacji Gdynia Główna. W godzinach 9-14 pozostaje jedynie trolejbus i autobus, bo nie ma sensu czekać 15 minut na SKM.

Kiedy w gęsto zabudowanym Trójmieście pociągi kursują rzadko, część z nich wyjeżdża do Słupska czy Lęborka. Gdyby ten sam pociąg skierować na krótszą trasę Wejherowo-Gdańsk (lub Pruszcz Gdański), można by zapewnić normalną częstotliwość SKM w terenie zabudowanym - czyli tylko do Wejherowa (maksymalnie Luzino jako stacja końcowa). Słupsk, Lębork - one powinny być obsługiwane przez PKP lub prywatnego przewoźnika. Niech SKM zapewni odpowiednią częstotliwość na linii 250 (Gdańsk - Rumia), a nie bawi się w przetargi na obsługę miast, odległych o ponad 100 km. SKM to Szybka Kolej Miejska - no właśnie - miejska - a nie regionalna.

Druga sprawa, którą chciałbym poruszyć - integracja SKM z ZTM i ZKM. A może raczej ich brak. Wspólny bilet SKM+ZKM/ZTM w sensownej cenie oraz akceptowanie przez kolej miejską zniżek i przejazdów bezpłatnych jak w komunikacji miejskiej, pozwoli zaoszczędzić wiele kilometrów pokonywanych przez pojazdy.

Jest wiele linii autobusowych, trolejbusowych i tramwajowych dublujących się z SKM. Konieczna jest odpowiednia częstotliwość kursowania SKM oraz budowa węzłów integracyjnych, ale zyski były by o wiele większe. "Wolne" autobusy, trolejbusy i tramwaje mogłyby obsługiwać inne, bardziej zapełnione lub oddalone od komunikacji miejskiej trasy. Ważne role mogłyby spełniać stacje Chylonia (ruch z Pustek i Demptowa oraz część ruchu z północy miasta i gminy Kosakowo), Grabówek (część ruchu z północy miasta i gminy Kosakowo), Oliwa (przejęcie pasażerów z linii 169,171,179), Wrzeszcz (niestety tu jest problem z doprowadzeniem tramwajów, ale Gdańsk jest dużym miastem i stać go na jakieś trudniejsze rozwiązania). Podoba mi się wizja węzła "Czerwony Most", który obsługiwałby cały ruch z południa Gdańska.

Także kolej metropolitarna przez górny taras powinna być zrealizowana wraz z węzłami przesiadkowymi. Jest ona budowana "od nowa" więc nie ma większych przeszkód w integracji systemów komunikacyjnych na Wielkim Kacku, Osowej itd.

Mam nadzieję, że Trójmiasto rozwinie transport kolejowy w mieście. Może metra się nie doczekamy, ale na pewno można lepiej wykorzystać SKM. Trolejbusy i tramwaje są idealną komunikacją dla centrów miast (widziałbym tramwaj na Podwalu Staromiejskim i Łąkowej) oraz osiedli tuż przy nich. Pomagać mogą też w dojazdach do stacji kolejek (trolejbus z Pustek Cisowskich na Chylonię).

Życzę lepszej komunikacji w trójmieście!
Wojciech

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (249) 9 zablokowanych

  • Kontrolerzy

    Kontrolerzy to tu akurat najgorsze dno,niepouczaja i nie pomagają przy pomyłkach tylko od razu karzą ,wiele osób nie stąd. Dno dna,karma do nich oby wróciła.

    • 1 0

  • Jedzie jak żółw

    O godzinie 6:32 według rozkładu miała odjechać skm ze stacji Gdynia Grabówek do stacji Gdańsk Śródmieście. Odjechała z 9 minutowym opóźnieniem. Jak wsiadłem to jechałem ta skm to zrozumiałem skąd te opóźnienie. Maszynista w ten dzień jechał jak żółw, z każdej stacji ruszał w tak powolnym tempie, że gdy dojeżdżał do kolejnej stacji to może osiągał predkosc 45 km/h. Jechałem w ten dzień do Gdańsk Politechnika. Z każdą kolejną stacją opóźnienie się zwiększało. Na codzień jeżdżę skm, ale ten dzisiejszy kurs to było naprawdę żółwie tempo.

    • 0 0

  • SKM oszukuje

    SKM oszukuje turystów, sprzedaje raz bilety bez kasowania, innym razem do kasowania bez informowania gdzie mozna to uczynić, a po zgłoszeniu się do kierownika pociągu nakazują zakup nowych i droższych. Naciąganie klientów jest tu nagminne. Ceny różne za tą samą ilość osób i tą samą trasę. Absolutna porażka.

    • 1 0

  • Żart

    Rozumiem przyjad skm przed czasem ale odjazd 2 minuty przed czasemem, dodatkowo skm, która jedzie do Wejherowa??!! Jesteście śmieszni. Zaistniała sytuacja miała miejsce dzisiaj tzn 4.01.22 na stacji Gdańsk Śródmieście o godz. 7.13

    • 2 0

  • Za szybkie oddechanie

    Kolejarz nie poczekał na mnie 2 minuty ocena 1/10

    • 0 0

  • pozew zbiorowy

    Jaj sobie robicie ? Pociąg co 20 minut w środku tygodnia ? J..... k.... Ostatni raz z wami jeżdżę i mam nadzieje, ze inni tez żebyście w końcu zbankrutowali i ktos uczciwy was przejal.

    • 5 0

  • Pani Konduktor mr 56 223

    Mialam do czynienia z Pania ktora wyskoczyla na mnie ze sprzedac bilet ale z dodatkowa oplata, z jakas Kara. Dlatego ze weszlam do eaganu number 2 Pani przechodzila I mowila sprzedaz biletow tylko w wagonie 1. A ze jestem w 2 to juz z Kara. Co za traktowanie klienta. Nie polecam I Pani odrazu do zwolnienia z pracy sie nadaje.

    • 0 0

  • Zmiana rozkładu

    Dlaczego zmieniają rozklad jazdy pociągów nocnych które są skolerowane z komunikacją miejską ZKM Gdynia. Przystanek Gdynia Gł. Odjazd do Gdańska z 4:42 zmieniono na 4:37 a następny z 4:57 na 5:59. Do tego wywalono co najmniej z dziesięć pociągow dziennych. Za to zwiększono, zapewne na prośbę podróżnych, częstotliwość odjazdów w godzinach od 0:08 do 5:10 z 5 do 8. Kupa dobrej, nikomu niepotrzebnej roboty.

    • 0 0

  • Haos na linii Gdynia Kościerzyna

    Na tej linii w godz odhazduvpociągu o 16.40 przewoźnik od dluższego czasu nie ogarnia tematu, notorycznie zamiana peronow, tak jak ich byloby za malo ludzie szlag jasny juz trafia wszystkich wiejska linia podmiejska do reszty, jeszcze brakuje przewożenia gęsi.

    • 0 0

  • Kierownik pociągu

    Pociąg na trasie Kościerzyna - Gdynia główna 12.06 o godzinie 15:40. Kierownik pociągu zaczął krzyczeć na mężczyznę z małym synkiem , ponieważ pomylił godziny kupując bilet. Mężczyzna próbował się dogadać , prosić i wtedy kierownik zamiast wytłumaczyć sytuację zaczął wzywać policję. Chłopiec zaczął płakać ale kierownik bezwzględnie kazał wyjść z pociągu. Sytuacja była naprawdę przykra. Wszyscy byli zniesmaczeni zachowaniem kierownika. Żałosne zachowanie ze strony kierownika liczę że karma do niego wróci.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane