• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pociągi SKM mogą wrócić do Letnicy, a nawet do Nowego Portu

Michał Brancewicz
6 października 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Letnica i Brzeźno płotem podzielone
Stacja Zaspa Towarowa zlokalizowana jest blisko planowanego osiedla. Po wschodniej stronie znajduje się nawet peron, do którego prowadzą widoczne na zdjęciu schody. Mógłby tam powstać przystanek pasażerski. Stacja Zaspa Towarowa zlokalizowana jest blisko planowanego osiedla. Po wschodniej stronie znajduje się nawet peron, do którego prowadzą widoczne na zdjęciu schody. Mógłby tam powstać przystanek pasażerski.

Pojawia się szansa przywrócenia regularnego kursowania pociągów na trasie z Gdańska Głównego do Letnicy, a nawet do Nowego Portu. Wszystko dzięki planom budowy dużego osiedla w pobliżu linii SKM w Letnicy zobacz na mapie Gdańska, gdzie może zamieszkać docelowo nawet 10 tys. osób. Miasto deklaruje, że przeanalizuje zasadność wskrzeszenia tego połączenia, gdy tylko deweloper przedstawi konkretny plan zabudowy swoich terenów.



Czy SKM-ki powinny wrócić na trasę do Nowego Portu?

Od 2000 roku sukcesywnie malała liczba pasażerów, korzystających z pociągów kursujących z Gdańska do Nowego Portu. Najpierw, pod koniec 2002 r., skrócono linię do przystanku Gdańsk Brzeźno zobacz na mapie Gdańska, a dwa i pół roku później, 18 kwietnia 2005, w trasę na tym odcinku wyruszył ostatni pociąg SKM.

W 2012 roku, by kibice podczas Euro mogli łatwiej dotrzeć na mecze, wybudowano peron przy stadionie zobacz na mapie Gdańska, zmodernizowano i przywrócono ruch na fragmencie jednotorowej linii 249 (drugi tor, biegnący równolegle od węzła Kliniczna w stronę Letnicy, to towarowa linia 227, z której SKM-ki też czasami korzystają).

Nowy przystanek, ale kursy nieregularne

Od tego czasu pociągi osobowe jeżdżą tą trasą sporadycznie, podczas meczów Lechii Gdańsk oraz innych większych imprez, odbywających się na stadionie lub w sąsiadującym z nim obiekcie Amber Expo przy ul. Żaglowej zobacz na mapie Gdańska.

W ostatnim czasie widać jednak spore ożywienie deweloperów, którzy kierują swój wzrok na Letnicę i sięgają do portfeli, kupując tamtejsze tereny. Niedawno pisaliśmy o planach stworzenia dużego osiedla na liczącym 6,3 ha terenie pomiędzy ulicami Starowiejską a Suchą zobacz na mapie Gdańska. Za ponad 60 mln złotych kupił deweloper Robyg. Inwestor zamierza ruszyć z budową jeszcze w tym roku. W ciągu kilku lat chce tu wybudować ok. 2,5 tys. mieszkań, w których zamieszka nawet 10 tys. osób.

Najbliżej będzie do pociągu

Niektóre budynki będą oddalone od stacji Gdańsk Zaspa Towarowa zaledwie o 50 metrów. Takie położenie aż prosi się o zaadaptowanie tego przystanku na potrzeby ruchu pasażerskiego i wskrzeszenie połączenia kolejowego z centrum miasta.

- Gdy inwestor przedstawi ostateczną koncepcję dotyczącą powstania osiedla, rozpoczniemy prace nad analizą przywrócenia tego połączenia - deklaruje Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska. - Oczywiście w początkowym okresie te potoki pasażerów nie pokryją kosztów funkcjonowania linii, ale wraz z rozbudową osiedla i kolejnymi inwestycjami wokół, z pewnością zacznie z niej korzystać coraz więcej osób.
Jakie inwestycje są potrzebne, by pociągi znów mogły zacząć regularnie wozić pasażerów do Letnicy i dalej - do Nowego Portu?

- Linia 249 jest zelektryfikowana, a przed Euro zmodernizowany został odcinek od Gdańska Głównego do przystanku Kolonia. Wystarczy zatem wyremontować perony i pozostałą część trasy - mówi Julian Skrochocki, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych PLK w Gdyni.
Będą nowe przystanki

W tym momencie nie wiadomo jeszcze, czy pociągi miałyby zatrzymywać się na wcześniej funkcjonujących przystankach, jak Nowe Szkoty zobacz na mapie GdańskaKolonia zobacz na mapie Gdańska i zupełnie nowym na stacji Zaspa Towarowa oraz docierać aż do przystanku Gdańsk Brzeźno (dalej nie ma już torów linii pasażerskiej) czy kończyć bieg wcześniej.

- W grę wchodzi też zlokalizowanie peronów w nowych miejscach, by perony były bardziej użyteczne, ale to znacznie podniosłoby koszty i wydłużyło czas realizacji. Bez względu na to inwestycja musi zostać poprzedzona przygotowaniem studium wykonalności - dodaje Skrochocki.
Centrum rozrywki przy stadionie

Nie należy zapominać również, że miasto wciąż planuje stworzenie wielkiego centrum rozrywki przy Stadionie Energa Gdańsk od strony Drogi Zielonej zobacz na mapie Gdańska. Niedawno pojawiły się informacje, że realizacją takiej inwestycji jest zainteresowany właściciel sieci Cinema City. Poza kompleksem kin powstałoby tu w przyszłości centrum rozrywki o powierzchni 28 tys. m kw. Wiele osób z pewnością skorzystałoby z pociągu, by tam dojechać.

Na jakim etapie jest ten projekt?

- Prowadzimy rozmowy z trzema potencjalnymi partnerami, jednym z zagranicy oraz dwoma krajowymi i przygotowujemy się do ogłoszenia konkursu. Chcemy, by stało się to jeszcze w tym roku - zapowiada Bojanowski. - Liczymy, że uda nam się znaleźć jednego inwestora na całość.
Warto również dodać, że miejska spółka Międzynarodowe Targi Gdańskie przygotowuje się do budowy hotelu z halą wystawienniczo-kongresową na parkingu zobacz na mapie Gdańska przy biurowcu AmberExpo. Jednak w tym momencie nie podaje jeszcze żadnych szczegółów.

Inwestycje

Nowa Letnica

Nowa Letnica

ROBYG

Gdańsk Letnica, ul. Starowiejska Mapa

27 do 117 m2
Powierzchnia
zakończona
Realizacja

Miejsca

Opinie (211) 7 zablokowanych

  • 60mln podzielic na 2.5tys mieszkan to wychodzi 24tys na gospodarstwo (10)

    heh

    • 1 0

    • (8)

      Ale co ty teraz liczysz?

      • 1 1

      • no wychodzi ze koszt gruntu na jedno mieszkanie to tylko 24tys. (7)

        a koszt mieszkania to 200tys ( za klitkę) do pewnie gdzieś 700tys.
        Koszty budowy rzeczywiście są aż takie wysokie?

        • 1 1

        • (6)

          Ale co w tym dziwnego, że koszt gruntu stanowi tylko niewielką część całości kosztów nieruchomości? Jak kupujesz działkę i budujesz dom jednorodzinny, to proporcje są podobne.

          • 1 0

          • no dziwne (5)

            bo koszty mieszkania już się znacznie różnią centrum, a przedmieścia.
            Za 40m2 na Przymorzu (wieżowiec) masz domek szeregowy 100 metrowy za obwodnicą.

            Skoro grunt to tak mały ułamek ceny to skąd takie kosmiczne ceny za mieszkania na tzw. dolnym tarasie.

            • 1 0

            • (4)

              Gdzie sprzedają domki szeregowe 100 m2 z działką za 200 tys. zł za obwodnicą?
              Amerykę odkryłeś, że ceny nieruchomości w "centrum" są wyższe niż poza Gdańskiem?

              • 2 0

              • no ale myslalem ze to głownie chodzi o koszt gruntu (3)

                a wychodzi na to ze to tylko marza developera.

                np. banino

                • 1 0

              • (2)

                Cena końcowa jest składową wielu czynników, koszt gruntu, koszty budowy, dodatkowa infrastruktura na osiedlu konieczna do wykonania, ewentualna konieczność przebudowy istniejącej infrastruktury (często developer zobligowany jest do przebudowy np. istniejących skrzyzowań z dróg publicznych, zjazdów itd.) aż wreszcie po spodziewany popyt. Dziwisz się, że w Baninie m2 jest tańszy niż w centrum? Zapłaciłbyś tyle samo za opcję mieszkania pod drogą startową samolotów albo przy wysypisku śmieci co za dobrze skomunikowaną lokalizację w centrum?

                • 2 0

              • (1)

                taaa taaa, na zaspie za drogo było nawet chodnik odtworzyć wzdłuż inwestycji.

                Ja się nie dziwie że jest tańsze Banino. Dziwie się że miasto się tak frajerzy tak tanio grunt oddając.

                • 0 1

              • 1000 zł za m2 gruntu w takiej lokalizacji to jest tak mało?
                W tym twoim Baninie m2 kosztuje ok. 100-150 zł.

                • 1 0

    • oczywiście i na dodatek mają plan pocałujcie mnie w rękę

      albo niższa, stosnowana zabudowana albo droższe działki

      • 1 0

  • Ale ludzie się podjarali (2)

    Tego jeszcze nie grali. Ta linia ma taki przebieg że nie obsłuży całej Letnicy, i nawet połowy Brzeźna i połowy Nowego Portu. Czasowo podróż do NP wyjdzie niewiele lepiej niż jazda z tramwajem. A jak wiadomo, ztm pewnie sobie coś wytnie z rozkładu z tego powodu. No i jak ktoś ma karte miejską regularnie, to wychodzi dodatkowy koszt dla budżetu takiego obywatela.

    • 2 6

    • A co to kogo obchodzi. Ma być ciuchcia! I już!

      • 4 1

    • Jeśli chodzi o mieszkańców NP, to do przystanku Brzeźno w miarę blisko mieli i mają tylko uczniowie Zespołu Szkół Morskich oraz osoby zamieszkałe w okolicznych blokach na Wyzwolenia, a reszcie bardziej opłacałoby się korzystać z tramwaju. Niemniej i stamtąd SKM-ka mogłaby dowozić kibiców na stadion w dniach meczów Lechii, bo z tramwaju jednak dojście trwa nieco dłużej.

      • 3 0

  • Odbudować póki jeszcze można...

    Tam są możloiwości rozwojowe, wolne, duże tereny, port itp.

    • 16 0

  • (2)

    A pomyślał ktoś by pociągnąć PKM przez Jana Pawła do stadionu cała Zaspa jeździłaby

    • 2 6

    • od Brętowa miał być wspólny tor PKM i tramwaju do grunwaldzkiej (na wysokości zaspy) (1)

      dalej tramwaj miał śmigać do pętli na zaspie po terenach dzisiejszych ogródków.
      Czy to zrealizują ? może. Jak zelektryfikują PKM

      • 3 0

      • a zdajesz sobie sprawę

        że PKM i tramwaje potrzebują "różnego prądu"

        • 0 3

  • Reja (2)

    Niech jeździ, ale najpierw zróbcie tunel dla pieszych na ulicy Reja.

    • 10 1

    • Albo...

      Najlepiej by było całą linię kolejową umieścić w wykopie przykryć ulicą na wzór południowej części Jana Pawła w Warszawie i normalna pierzejowa zabudowa wzdłuż niej. Mniejsza uciążliwość dla okolicznych mieszkańców, bardziej atrakcyjna lokalizacja dla inwestorów

      • 2 1

    • dobrze gadasz

      ale bez nacisku mieszkańców to nikt się tym przejściem nie zainteresuje, na tą chwilę kolej jeździ tam sporadczynie, więc na razie niewiele osób to obchodzi dopóki ktoś nie zginie jak zwykle w takich przypadkach

      • 2 0

  • Strasznie słabo te osiedle wygląda na 6 ha. (1)

    Letnica to duże tereny a tam w prostokąciku 300mx200m chcą wybudować 2500mieszkań, hahahaha.

    • 4 1

    • osuedle jest słabe w guj, fawele za wielką kasę

      • 2 1

  • nareszcie (1)

    z brzeżna czy nowego p. powinno być połaczenie w kierunku wrzeszcza,ktoś wyzej zadał pytanie czy były takie plany.Jest jeszcze kilka zmian do zrobienia,np pkm-ka za wrzeszcem powinna wjeżdżać na tory skm plus przystanek między poltechnika ,a gd.stocznia

    • 2 2

    • Widać, że ty też masz blade pojęcie o temacie.
      Po pierwsze nie ma miejsca na takie połączenie.
      Po drugie po co przystanek SKM między Politechniką a Stocznią? Serio chcesz co 400 m robić przystanki SKM?

      • 3 1

  • SKM - TAK, Centrum Bojanowskiego - NIE

    • 4 1

  • Gdańsk Kolonia

    Fajnie byłoby ożywić tę okolicę, odrestaurować przedwojenną stację i zaniedbany tunel dla pieszych.
    Jestem ZA !!

    • 10 1

  • Bajki o parku wodnym nad morzem też budyń przez 10 lat opowiadał i gwarantował ze powstanie!!

    Dlaczego nie przytaczacie słów Polityków które publikowaliście sami w tamtym czasie!! Stadion czyli worek bez dna przynoszacy kilkadziesiat milionów straty rocznie trzeba przykryć jakaś inwestycja czy li zrobic je w miejscu najmniej uczęszczanym by potem mozna było te straty ze stadionu łatwiej ukrywać.!!Prawda jest taka ze niema narazie zadnych szans na co kolwiek na stadionie i nikt tam prywatnej kasy niezainwestuje ,chyba ze kase dołozy miasto jak zrobiło z innymi rozrywkami przy stadionie!! I dlaczego miasto ma wykładac kilkadziesiat milionów pod dyktando dewelopera !!Jesli deweloper che drogo mieszkania sprzedawac to niech sam wyłozy kase na przywrócenie skm w te miejsca!!Ale jak wiadomo Budyń władca 7-10mieszkań bo sam niewie ile ma :) jest na sznurku deweloperów !!

    • 1 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane