• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM nie pojedzie... do Brzeźna

Maciej Goniszewski
25 maja 2005 (artykuł sprzed 19 lat) 
Już za miesiąc nie będzie można dojechać do Brzeźna kolejką SKM. Linia Gdańsk Główny - Gdańsk Brzeźno od kilku lat przynosiła straty dlatego władze spółki SKM postanowiły od 25 czerwca zawiesić jej kursowanie.

Na niedochodowość linii władze spółki narzekały już od kilku lat. Podjęto wówczas decyzję o ograniczeniu częstotliwości kursowania SKM na tej trasie pozostawiając przede wszystkim pociągi w godzinach dojazdu do pracy i powrotu z pracy.

Codziennie kolejkami SKM do Brzeźna dojeżdża około tysiąca pasażerów. Na dotowanie przynoszącej spółce straty linii nie zdecydowały się ani władze samorządowe, ani władze miejskie. Rzecznik spółki SKM Paweł Wróblewski poinformował, że kolejka przestanie jeździć z dniem 25 czerwca. Linia nie zostanie jednak zlikwidowana ostatecznie, a jedynie zawieszona.

- Jeżdżę czasem tramwajem z Gdańska do Brzeźna - jedzie się bardzo długo, ale faktycznie kolejką, chociaż była szybsza, jeździło mało ludzi. Przez to nie czułam się tam bezpiecznie - powiedziała Ania Lemańska z Gdańska Brzeźna.

Zdaniem władz spółki jeśli w Gdańsku Letnicy powstanie stadion kolejka SKM być może wróci na trasę Gdańsk Główny - Gdańsk Brzeźno. Decyzja o budowie stadionu zapadła na początku maja.

Jak informuje Maciej Turnowiecki, rzecznik prezydenta Gdańska, o wyborze lokalizacji stadionu w Gdańsku Letnicy między ulicami Marynarki Polskiej i Uczniowskiej zdecydowały przede wszystkim dobre połączenia komunikacyjne - autobusy, tramwaje, kolej. Stadion ma być gotowy w 2010 roku. Mieszkańcom pozostaje mieć nadzieję, że do tego czasu na swoim miejscu pozostaną tory, kable itp.
Maciej Goniszewski

Opinie (91)

  • .trasa do Nowego Portu.

    ..w tym paranoidalnym panstwie wszytsko dzieje sie odwrotnie niz w Krajach cywilizowanych .. w calej Europie komunikacja szynowa rozwija sie i funkcjonuje coraz lepiej.. tego rodzaju polaczenie to nie tylko sprawa spolki SKM- ale tez samorzadu Miejskiego, Wojewodzkiego, terminalu.promowego, firm turystycznych... ta linia zostala celowo skazana na smierc.. wszytsko jakby celowo pozbawione sensu: skrocenie trasy zamiast Nowego.Portu to tylko do Brzezna, bardzo malo kursow i to w dodatku w dziwnych godzinach- zamiast przynajmniej regularny 30-minutowy takt, brak czytelnej informacji na stacjach i w informatorach turystycznych, brak koordynacji z innymi srodkami komunikacji, wielkie stare sklady kolejowe- zamiast lekkich ekonomicznych szynobusow elektrycznych.. powinny tez istniec dogodne dojscia do stacji tej linii SKM z kazdej strony i f\unkcjonalne powiazanie jej z autobusami w Br5zeznie i Nowym.Porcie.. przydaloby sie wzorem cywilizowanych miast Europy powiazac funkcjonalnie ta linie SKM z Terminalem.Promowym- wtedy pasazerowie, ktorzy np.startuja na wycieczke lub przyjechali pociagiem do Gdanska.Gl., mogli stamtad za pomoca SKM dostac sie do terminalu i kontynuowac podroz... ale w tym kraju lobby samochodowo-autobusowo-tirowo-paliwowe jest tak silne,ze nie ma szans na rozwijanie nowoczesnego, funkcjonalnego, ekologicznego transportu szynowego.. tylko AUTONOMIA Wolnego.Miasta.Gdansk moze zapobiec zamiany Naszego.Regionu w autostradowo-tirowy 'raj' - przed 2.Wojna na terenie Freie.Stadt.Danzig transport kolejowy i tramwajowy byl zdecydowanie dominujacy.. dodatkowo istniala Kolej.Waskotorowa z Gdanska do Krynicy, ktora tez moglaby przezyc swoj renesains jako Szybki.Tramwaj zastepujacy smierdzace autobusy PKS i bardziej atrakcyjny nie tylko dla mieszkancow, ale tez dla turystow ;-)

    • 3 0

  • rowerzysta

    moze zrobic sciezke rowerowa

    • 0 0

  • Aniu co Ty mówisz

    jak mozna jechać z Gdańska do Gdańska, Ty chyba masz na mysli Śródmieście lub jak wymaga UE Centrum do Brzeźna????

    • 0 0

  • Kolego _____666_____, znowu narzekacie

    A przecież nikt nie robi tego na siłę. Zamykają, bo się nie opłaca, a istnieją alternatywne sposoby dotarcia do Brzeźna. Mieszkańcy rzadko korzystają z SKM na tej trasie, a turystów chyba aż tak wielu nie ma. Kolei się nie kalkuluje, a miasto pewnie woli wspierać funkcjonowanie pojazdów, które nie wożą głównie powietrza. I co w tym dziwnego?

    • 0 1

  • jakby tak zamknąć wszystko co sie nie opłaca to nie wiem czy to by sie nam opłaciło...

    • 1 0

  • Do Darcka

    Brawo. Typowe Polskie myślenie. Wymyśl jeszcze jakiś probem i ponarzekaj sobie przy piwie z kumplami.

    • 1 0

  • Ktos tu ostatnio pisal o dziwacznych godzinach kursowania, wiec moze to ma wplyw na liczbe korzystajacych? Ostatnio ta kolejka podrozowalem, nie wiem, z jakies szesc - siedem lat temu i potwierdzam, pusto jak piernik. Traumatyczne przezycie to jednak wizyta na dworcu Zaspa Towarowa. Jezu, jak mozna doprowadzic do takiego stanu? Fatalnie to za malo powiedziec. Juz nawet ten moj gdynski ohydny brudas, wydaje sie byc cudem architektury i pieszczona przez PKP perla. TRAGEDIA.

    • 0 0

  • do gdanszczanina

    ..napisales: ''Aniu co Ty mówisz
    jak mozna jechać z Gdańska do Gdańska, Ty chyba masz na mysli Śródmieście lub jak wymaga UE Centrum do Brzeźna?''..
    ..Gdansk to tak naprawde 'tylko' ta czesc dzisiejszego miasta, ktora dzis nazywa sie 'centrum'- czyli historyczny organizm miejski, zreszta najwiekszy w tej czesci Europy i liczacy juz w XVII wieku okolo 100.tys. mieszkancow... natomiast dzisiejsze dzielnice, to od wiekow byly samodzielnie rozwijajace sie miasteczka, jak np: Oliva, Nowy.Port, Chelm, Orunia.. ze statusem tych miasteczek bylo roznie- chociaz kilka z nich w roznych okresach posiadala prawa miejskie.. wlaczane w obreb granic Gdanska byly one dopiero na przelomie XIX/XX wieku -np.Orunia dopiero w 1933 roku!.. wiec z historycznego i urbanistycznego punktu widzenia, jest zupelnie prawidlowe mowienie, ze jedzie sie np. z Olivy czy z Brzezna do Gdanska ;-)

    • 0 0

  • ____666____

    Jestes juz dla mnie nudny z Twoim slawieniem WMG . Jezeli tak dobrze znasz historie , to powinienes wiedziec , ze sila i bogactwo Gdanska byly oparte na handu a scislej mowiac na monopolu handlu z Polska . Po rozbiorach Gdansk stracil to naturalne zaplecze i skonczyly sie jego czasy swietnosci . Stawal sie powoli jednym z wielu miast pruskich w ktorym glownym faktorem gospodarczym byla administracja prowincji Prus Zachodnich i garnizon wojskowy .Z czasem powstal dosyc silny przemysl stoczniowy . W okresie miedzywojennym z dawnych lat swietnosci niewiele juz pozostalo .

    • 0 0

  • Szkoda...

    Jezdzilem kiedys ta kolejka codziennie ale to dawno bylo jakies 14lat temu do 4, ale wtedy byl full a nie to co teraz . Ostatnio chcialem wrocic z NP do Gdanska SKM a tam na rozkladzie napisane ze bedzie za 3h. No to ja przepraszam gdzie tu sens gdzie logika. Widac ze paliwo ma wladze, bo inaczej nie da sie tego opisac, jak mozna likwidowac ekologiczny transport skoro miasta sie korkuja i szyny to jeda z szybszych drog dojazdowych. Na ten przyklad pociag z Tczewa jedzie 20 minut, nie powiem ze czasami z Chelma jade Armi Krajowej ladne 50minut. Gdzie tu sens gdzie logika.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane