• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM nie pojedzie... do Brzeźna

Maciej Goniszewski
25 maja 2005 (artykuł sprzed 19 lat) 
Już za miesiąc nie będzie można dojechać do Brzeźna kolejką SKM. Linia Gdańsk Główny - Gdańsk Brzeźno od kilku lat przynosiła straty dlatego władze spółki SKM postanowiły od 25 czerwca zawiesić jej kursowanie.

Na niedochodowość linii władze spółki narzekały już od kilku lat. Podjęto wówczas decyzję o ograniczeniu częstotliwości kursowania SKM na tej trasie pozostawiając przede wszystkim pociągi w godzinach dojazdu do pracy i powrotu z pracy.

Codziennie kolejkami SKM do Brzeźna dojeżdża około tysiąca pasażerów. Na dotowanie przynoszącej spółce straty linii nie zdecydowały się ani władze samorządowe, ani władze miejskie. Rzecznik spółki SKM Paweł Wróblewski poinformował, że kolejka przestanie jeździć z dniem 25 czerwca. Linia nie zostanie jednak zlikwidowana ostatecznie, a jedynie zawieszona.

- Jeżdżę czasem tramwajem z Gdańska do Brzeźna - jedzie się bardzo długo, ale faktycznie kolejką, chociaż była szybsza, jeździło mało ludzi. Przez to nie czułam się tam bezpiecznie - powiedziała Ania Lemańska z Gdańska Brzeźna.

Zdaniem władz spółki jeśli w Gdańsku Letnicy powstanie stadion kolejka SKM być może wróci na trasę Gdańsk Główny - Gdańsk Brzeźno. Decyzja o budowie stadionu zapadła na początku maja.

Jak informuje Maciej Turnowiecki, rzecznik prezydenta Gdańska, o wyborze lokalizacji stadionu w Gdańsku Letnicy między ulicami Marynarki Polskiej i Uczniowskiej zdecydowały przede wszystkim dobre połączenia komunikacyjne - autobusy, tramwaje, kolej. Stadion ma być gotowy w 2010 roku. Mieszkańcom pozostaje mieć nadzieję, że do tego czasu na swoim miejscu pozostaną tory, kable itp.
Maciej Goniszewski

Opinie (91)

  • .kolejka.waskotorowa.

    ..a tak wogole to jeszcze do lat 1950-60 ta kolejka jezdzila az Gdanska do Krynicy, mijajac po drodze wiele ciekawych miejscowosci i bedac napewno lepszym srodkiem transportu niz smierdzace, niewygodne autobusy PKS.. dzis niestety pozostal tylko maly fragment linni .. w okolichach wielu Europejskich miast takie waskotorowe.koleje przezywaja swoj renesains jako ekologiczne linie turystyczne, a dodatkowo sprawdzaja sie jako wygodna i ekonomiczna komunikacja lokalna...

    • 0 0

  • takie czasy

    oczywiście należy ubolewać, że kolejka do Brzeźna czy raczej do Nowego Portu przestanie kursować. Faktem niezaprzeczalnym jest to, że nie ma pasażerów czyli nie ma zapotrzebowania. To tylko dobitnie dowodzi w jakiej sytuacji ekonomicznej znajduje się dzielnica Nowy Port oraz sam port gdański. Miałem okazję niedawno to osobiście sprawdzić o czym pisałem tutaj na forum - patrz temat Stary-nowy dworzec, gdzie zostałem wyzwany od matołków przez niejakiego ss.
    Absolutną rację ma __666__ gdy pisze o transporcie zbiorowym w dużych miastach na Zachodzie. U nas na razie z jednej strony panuje ogólnonarodowy pęd do przemieszczania się własnym samochodem - wyznacznikiem sukcesu zawodowego czy nawet życiowego a z drugiej strony dzika i chaotyczna transformacja ekonomiczna wyrzuca na margines całe skupiska ludzi a nawet całe miasta czy ich dzielnice. To nie SKM do Nowego Portu jest niedofinansowany to dzielnica Nowy Port zamiera a wraz z nią port gdański. Przynajmiej tak jest w tej chwili. Podobno są jakieś plany rewitalizacji tych w końcu atrakcyjnych obszarów ale czy i kiedy będą zrealizowane trudno przewiedzieć - tyle już się człowiek naczytał w gazetach o różnych planach i projektach, że jakby to wszystko zebrać do kupy to aż dech zapiera. A co z tego do tej pory zrealizowano? Podstawowo nasz problem to brak rozeznania istotnych potrzeb, brak koherentnej i całościowej wizji na rozwój Gdańska z ustaleniem priorytetów przede wszystkim na ożywienie rozwoju gospodarczego, bo dopiero w ślad za nim można na przykład utrzymać funkcjonowanie takiego SKM do Nowego Portu. Zamiast tego wyskakują jak króliki z cylindra różne projekty, mniej czy bardziej sensowne, a najczęściej ze sobą nie powiązane - a to most, a to tunel, a to teatr, a to jedne centrum handlowe a za chwilę kolejne, biurowiec, hotel, hala sportowa, rozbudowa stadionu, ba, nowy stadion, obwodnice, estakady - Gdańsk swoje, Gdynia swoje i Sopot też. Licytacja dobrych chęci i nie zawsze dobrych pomysłów. Kompletny brak koordynacji w skali Trójmiasta. A póki co mamy co mamy. Na forumach dyskutanci rozgrzani do czerwoności a ja mam rower i najbardziej jestem kontent z budowy dróg rowerowych.

    • 0 0

  • kolejka wąskotorowa

    taak , a zapomniałeś ze jeszcze dwa lata temu kolejka nie jeździła,. PKP tez ją zlikwidowało bo uważało że jest nierentowna (analogicznie jak teraz robi SKM z Brzeźnem. Gdyby nie mordercza praca miłośników kolei zrzeszonych w Pomorskim Towarzystwie Miłosników Kolei Żelaznych to po tej kolejce wąskotorowej śladu by nie było. A tak co jeździ, a nawet się rozwija... Może lepiej było by i dla Brzeźna, aby zamiast durnego SKM pojawił się jakiś prywatny operator...

    • 0 0

  • zlikwidować trasę podobnie zresztą jak i całe brzeźno...

    • 0 0

  • Goryń - prywatny operator...

    Prywatny operator tym bardziej będzie nastawiony na zysk inaczej w to nie wejdzie i trudno się takiemu dziwić. Rentowne jest podobno SKM jako całość i stąd miejscowym włodarzom chodzi po głowie pomysł prywatyzacji. Akurat jeżeli chodzi o transport publiczny jest to pomysł chybiony czego uczy doświadczenie np. z Wysp Brytyjskich. Publiczny transport zbiorowy należy do tzw. serwisu publicznego czyli spełnia funkcje i zadania elementarne dla funkcjonowania miasta czy regionu. Musi być i funkcjonować sprawnie, jest wskazane oczywiście aby nie był deficytowy a jak przy tym od czasu do czasu przyniesie zyski to tym lepiej.
    Poza tym może z wyjątkiem Polski we wszystkich krajach rozwiniętych czy dynamicznie rozwijających się już dawno dostrzeżono sens rozwoju transportu zbiorowego. Istnieją światowe instytucje i ogromne wspólnotowe fundusze (nawet bezzwrotne) na wspieranie rozwoju komunikacji zbiorowej. Po te fundusze trójmiejska SKM może sięgnąć w ramach planów rozwoju regionalnego. Natomiast w sytuacji gdy SKM przejmie prywatny właściciel szans na to nie będzie, a porządany zysk uzyskany z przewozów osiągany będzie dzięki redukcji zatrudnienia, podwyżce opłat za bilety i oszczędnościach na taborze kolejowym co w Anglii było m.in. przyczyną serii wypadków kolejowych.
    Tego chyba nam nie trzeba, więc uczmy się na błędach innych i nie wpuszczajmy się w prywatyzację tam gdzie jest ona conajmniej dyskusyjana.

    • 0 0

  • brzezno

    wlasnie najbardziej podoba mi sie fakt, ze stacja brzezno jest w nowym porcie, ale pamietam doskonale jak jeszcze 5-7 lat temu, kiedy bylam w liceum - wiekszosc ludzi jadacych z chelmu, czy gd glownego, stogow itd dojezdzala do 4 lo wlasnie skmka regularnie co godzine wychodzilo ze szkoly kilkadziesiat osob, ktore skracaly sobie czas dojazdu do domu, (do tramwaju jadacego w strone gdanska szlo sie ok 7-10 minut, do kolejki dwie minuty) duzo osob ze szkoly morskiej rowniez korzystalo z kolejki, gdyby tak klejki jezdzily zgodnie z rozkladem dzwonkow w obu tych szkolach napewno wiecej osob by korzystalo z uslug ...
    to taka moja uwaga

    • 0 0

  • Dziękuję Ci 666.Popieram w całej rozciągłości Twoje powyższe wypowiedzi.

    Oligarchia neoliberalnych mentów imperializmu amerykańskiego niszczy ten zakątek w imię własnych egoistycznych i centralistycznych dewiacji.
    Kolejka to Brzeźna została zniszczona poprzez celowe działania. Dzieje się tak już od wielu lat, nie tylko w PKP.
    Beton,asfalt,pylony im.JPII i ropa z Iraku okupiona krwią niewinnych dzieci. Polityka polskiego okupanta jest zwykłą zbrodnią na ludzkości.
    Tylko Wolne Miasto Gdańsk może odzielić ten rejon od mafii i złodzieji z Warszawy.
    Pierd...ni prominenci wypierd....ć!!!

    • 0 0

  • państwo polskie dowodzone przez matołów

    niszczy się konsekwentnie transport zbiorowy a w szczególności szynowy!
    polityki transportowej w odniesieniu do kolei NIE MA już od upadku komuny!
    stado debili w resorcie transportu z kurylczykiem na czele promuje budowę wirtualnch autostrad, ustawa o sprowadzaniu złomu w postaci używanych samochodów funkcjonuje świetnie, finalnie zaś gangi paliwowe /oreln, lotos/ robią miliardowe intersy na handlu.
    korki w miastach, dziurawe szosy - do przodu
    PKP zarządza w dalszym ciągu matolstwo czego wynikiem jest zamukanie linii kolejowych, likwidacje pociągów, itd....
    Poczekajcie zacni mieszkańcy 3-miasta jak niedługo jedyna linia kolejowa prowadząca na Szwajacarię Kaszubską /Wieżyca, Krzeszna, Gołubie/ przestanie funkcjonować!
    Pociąg z Gdyni do Kościerzyny /jeden jedyny/ odjeżdża przed 8.00, potem do 14.00 - ZIMA!
    ostatni pociąg z Kościerzyny do Gdyni odjeżdża ok. 17.00 potem - ZIMA!
    ale likwidujmy kolej!
    Kiedyś pewnien gość rzekł /tłumaczenie/ "wszystkie koła toczą się do zwycięstwa" - ale nie w auto-katolandzie.
    aleluja i do przodu!

    • 0 0

  • udział w procesji bożo-cielnej jest obowiązkowy

    łącznie z datkiem na tacę!

    • 0 0

  • bolo
    a masz jakies interesy w brzeźnie, że sie tak purtasz??
    dla mnie było to egzotyczne zadupie od zawsze, a kiedy tam bawiłem ostatni raz nie pamietam
    bardziej mnie bolą cFane praktyki skm na linii gdynia-gdańsk
    wieczorem załóżcie że ostatni wagon nie zatrzyma sie w sopocie vis a vis kiosku ruchu tylko skrócony do jednego składu wyciśnie z was dobieg ca 20-30 metrów w stadzie podobnie do was w balona zrobionych baranów
    oszczędność niby jest, miejsca stojące też jakby obłożone w 100 %, plan zatem wykonany:)))

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane