• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM ogranicza ulgi dla firm, bo spłaca kredyt

Krzysztof Koprowski
27 listopada 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
SKM-ka ogranicza ofertę dla firm, bo musi spłacać kredyty zaciągnięte na modernizacje infrastruktury, m.in. peronu Gdańsk Żabianka-AWFiS. SKM-ka ogranicza ofertę dla firm, bo musi spłacać kredyty zaciągnięte na modernizacje infrastruktury, m.in. peronu Gdańsk Żabianka-AWFiS.

Szybka Kolej Miejska kolejny rok z rzędu ogranicza zasady korzystania z "Legitymacji 33 proc.", która od przyszłego roku zmienia nazwę na "Legitymację 30 proc." z jednoczesną dodatkową podwyżką cen i limitów.



Czy ograniczenie promocji SKM na bilety dla firm to dobre rozwiązanie?

Legitymacja 33 proc. (od przyszłego roku 30 proc.) to oferta SKM skierowana do pracowników firm, którzy nie posiadają możliwości korzystania z jakichkolwiek ulg ustawowych. Zasada funkcjonowania jest prosta - firma kupuje odpowiednią liczbę specjalnych poświadczeń, a następnie rozdaje je swoim pracownikom, którzy dzięki temu mogą jeździć taniej z biletami okresowymi.

Oferta ta już w zeszłym roku została mocno okrojona. Wprowadzono wówczas obowiązek nabycia co najmniej pięciu poświadczeń na jedną firmę, podczas gdy we wcześniejszych latach można było skorzystać z oferty, wykupując tylko jeden dokument tego typu.

- Do 10 sierpnia 2012 r. z promocji skorzystało 418 firm, które nabyły 4956 poświadczeń. Oznacza to, że na jedno przedsiębiorstwo przypadło średnio ok. 12 legitymacji - uzasadniał w ub. r. podwyższenie minimalnego limitu legitymacji do pięciu na rok 2013, Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM Trójmiasto.

W tym roku SKM-ka zdecydowała jeszcze bardziej podnieść limity i od 2014 r. minimalna liczbą poświadczeń, którą trzeba nabyć w jednej firmie, to aż 20. Co więcej, obniżono jednocześnie poziom ulgi o 3 proc., do poziomu 30 proc. i podniesiono cenę poświadczenia. Poświadczenie kwartalne uprawniające do ulgi 30 proc. w przyszłym roku kosztować będzie aż 47,5 zł (wcześniej 30 zł).

Tym razem Szybka Kolej Miejska zmieniając ofertę nie podpiera się już statystyką, a bilansem ekonomicznym spółki.

- PKP SKM posiada podpisaną umowę na emisję obligacji - to taki rodzaj kredytu, którego udzielił nam Bank Gospodarstwa Krajowego. Ta pożyczka to 55 milionów złotych i bez niej nie mielibyśmy środków m.in. na modernizacje przystanków i taboru, wdrożenia nowoczesnego bezpiecznego systemu sterowania ruchem kolejowym czy zapewnienia łączności światłowodowej. Aby spłacić wspomniane fundusze konieczne jest zachowanie odpowiedniego poziomu rentowności naszych ofert promocyjnych, inaczej mówiąc nasze przychody muszą pokrywać się z generowanymi przez spółkę kosztami. Stąd konieczność wzrostu ceny tego uprawnienia, właśnie w celu optymalizacji jego rentowności - wyjaśnia dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM Trójmiasto.

SKM-ka zwraca uwagę, że klienci trójmiejskiej kolei są i tak w lepszej sytuacji niż pasażerowie innych spółek kolejowych - np. PKP Intercity podobną ulgę (minimalny limit to 50 poświadczeń na firmę) całkowicie zlikwidowało.

Nie wiadomo także, czy w przyszłym roku SKM-ka nie będzie szukała dodatkowych funduszy i czy nie podwyższy cen biletów jednorazowych - Nie podjęliśmy jeszcze żadnych decyzji na przyszły rok w tym zakresie - kończy Głuszek.

Szczegółowy cennik oraz zasady korzystania z oferty Legitymacja 30 proc. dostępny jest na stronie internetowej Szybkiej Kolei Miejskiej

Miejsca

Opinie (154) 4 zablokowane

  • Dlaczego Gdynianie jeżdżą w większości samochodami? (11)

    ponieważ prawda jest prozaiczna, bo przystanki SKM-ki w Gdyni są z okresu gomułkowskiego, a do tego strasznie zaniedbane i po prostu cuchnące oraz wstrętne. Sama firma SKM nie za bardzo ma chyba pomysł na ich rewitalizacje, bo to co zrobiła w "Głównej" czy "Wzgórzu" to nawet późny Gierek by się ich powstydził a do tego nie wiedzą jak je utrzymywać w odpowiednim stanie. Zwróćcie uwagę, że przystanki po remontach - chociażby Gdynia Główna czy Wzgórze - niby miał być fajny super remont, a teraz już wyglądają jakby stały co najmniej z 10 lat nie ma osłon przeciw wiatrowi, materiały użyte są b.niskiej jakości a do tego brzydkie samo zaprojektowanie ma wiele do życzenia. Dziś aby się zwierzęta lepiej chowały większy komfort dla nich nawet się zapewnia, aż wstyd się przyznać, że to dla ludzi.
    O wszystkich innych przystanki SKM w Gdyni aż nie chce się pisać są okropne a III Świat byłby komplementem. Nawet ten poprawiany i niby remontowany w Redłowie jest nie do przyjęcia .

    Dziwię się tylko Prezydentowi Szczurkowi dlaczego nie wycofał jeszcze swoich udziałów w tej pożal się boże spółce, która zamiast usług dla właściwego transportu i podróżnych stara się podlizywać politycznie dla wiadomej opcji. A pożyczki?? No może SKM chce tworzyć Baltic Arene "Szybkiego"Kolejnictwa Miejskiego na koronie wiadomego stadionu w wersji modelowej??

    • 8 8

    • a może ten wspaniały prezydent dopłaciłby udziałami? (1)

      wtedy zaczęłyby się remonty przystanków w Gdyni. Najpierw trzeba zapłacić, by coś dostać

      • 4 0

      • Jeśli juz to;

        - art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. g ustawy o samorządzie gminnym rozumieć należy jako bezwzględne uprawnienie rad gmin do kształtowania zasad zbywania akcji w spółkach gminnych. Rady gmin posiadają uprawnienie do wydania uchwał, w których uzależniłyby możliwość zbycia akcji w gminnej spółce za określoną kwotę od zgody rady. Możliwość taką potwierdził Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 9 lutego 2005 r., sygn. akt: GSK 1424/04, zgodnie z treścią którego: Ustalenie w uchwale rady gminy wydanej na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. "g" ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym /Dz.U. 2001 nr 142 poz. 1591 ze zm./ wymagania uzyskania zgody rady na wnoszenie, cofanie i zbywanie udziałów i akcji o określonej wartości nie narusza podziału kompetencji między organami stanowiącymi i wykonawczymi gminy..

        Może tak jak z "nielegalnym dofinansowaniu" dot. remontu i modernizacji Portu Lotniczego Gdynia - Kosakowo, polecicie na skargę do Brukseli??

        A komisarz Lewadndowski będzie ubolewał medialnie jak to strasznie nierozważnie Polska się lotniczo rozwija, bo pewnie chciałby, aby dalej jeździli zdezelowaną SKM i wysiadali na syfiastych gdyńskich przystankach, a możne jeszcze furmankami zaprzęgniętymi w woły?

        • 0 4

    • Udziałów nie wycofał, ale ich ilość jest wręcz śmieszna (7)

      Ogólnie mówiąc przystanki wyglądają tak jak udział w spółce SKM miasta Gdynii.

      • 3 0

      • Wybacz, (6)

        ale na razie nie zatwierdzono budowy Gdyni Śródmieście, a przystanki urągają nie tylko pospolitej przyzwoitości nie wspomnę o standardzie nawet temu wschodnio-Europejskiemu.

        Na dzisiaj to SKM powinno opłacać i dopłacać za zniesmaczenia, stress, apatie podróżujących. Bo chamstwo i antyreklama SKM to za mało powiedziane.

        Wiec jak tylko będą możliwe wnioski obywatelskie, jako pierwszy skieruje o wycofanie udziałów i obciążenie SKM stosownymi kosztami - jako precedens :) A uzasadnienie będzie b.szerokie w tym tworzenie dla Gdyni złej renomy, opinii, ....

        • 0 4

        • Gdynia Śródmieście (5)

          A gdzie ty byś jeszcze chciał wstawić tam kolejny przystanek.

          Co do standardów to rzecz dyskusyjna, bo trochę widziałem i nasze przystanki wcale tak nie odbiegają od nich, ale czytając dalszy opis to tak dla Ciebie odstaje wszystko.

          Co do tworzenia złej renomy to musiałbyś się nie źle napocić, bo tereny otaczające SKM dużo gorzej wyglądają niż przystanki. Ogólnie Gdynia wzdłuż trasy SKM wygląda tragicznie, więc nie bądź śmieszny.

          Jak dla mnie SKM mogłoby się nie zatrzymywać w Gdyni w ogóle, ale sądzę że szybko byście się z tej decyzji wycofali.

          • 2 0

          • Przystanki powinny być 2x częściej

            Np. w Gdyni powinna być Gdynia-Grabówek, zaraz za kauflandem (pomiędzy estakadą a stocznią).

            Dalej Gdynia-PPNT, pomiędzy wzgórzem, a redłowem, na wysokości kładki (zresztą - kładka do torów już jest!). Kupa ludzi tu pracuje a nie ma jak dojść

            • 2 3

          • a gdzie Gdańsk sobie wstawił ???? (3)

            - do tego nie trzeba w Gdyni ponosić aż tak ogromnych kosztów.

            • 0 1

            • a tu cie mamy!! gdańsk ma, to gdynia też musi mieć? (2)

              przystanek śródmieście, lotnisko, co jeszcze? Neptuna i żuraw też skopiujecie?

              • 1 1

              • naprawdę nie chcemy Baltic Areny, ECS, Neptuna, Nowego/"starego"Miasta,... (1)

                Lotnisko mieliśmy w tym samym czasie co na Zaspie, tylko w Rumi, a następnie wcześniej, trzy razy większe i z dwoma pasami lepszymi warunkami niż to w Rębiechowie. Żuraw mamy największy w Europie i dobrze na siebie zarabia.
                A zaprojektowane SKM "Śródmieście" a w zasadzie Działki Lesne chyba wcześniej niż Gdańsk.

                Natomiast gdybym był prezyd. Szczurkiem to zaprosiłbym wykonawców,a zwłaszcza Marcina Głuszke oraz media na wycieczkę w teren na gdyński odcinek SKM, na którym pokazałbym zagadnienia ich doniosłe dzieła, teoretyczne i te w rzeczywistości. Kiedyś takie wycieczki sam lubiłem sobie organizować np. po stacjach moskiewskiego, ale i wielu innych na świecie kolei i metra. Jako pierwszy, pokazałbym te już zmodernizowane jakie to HITy, technologie czyszczenia i sprzątania w czasie pracy i dokładną preezentacje np. oczyszczarkę tłucznia która wybiera go oraz śmieci spod torowiska i usuwała z niego nanos ziemny, i roślinny, śmieci po czym wysypywała go na torowisko.
                Sprawne dźwigi(windy) te zmodernizowane perony, który zyskały nowa jakość platformy na odpowiednie standardowe wysokości gdzie nie trzeba "skakać", nawierzchnię przystosowaną do podróży niewidomych i słabowidzących, nowe oświetlenia LED-owe, modernistyczne; gabloty i ławki wykonane z polotem i z własnej inicjatywy i dołożonymi staraniami, aby meble peronowe, przystankowe wykonane były wg gdyńskiego dizajnu wzorowanego na modernizm, lub w nurcie tzw. antybrutalizmu w architekturze.
                Nie wspominając o wybudowanych użytecznych wiatach, odnowionych ciekawych elementach symbolizujących kolejnictwo itd.

                Jak miasto Gdynia, która właśnie otrzymała dzisiaj Samorządowy Laur Lidera Edukacji, a sam Prezydent Wojciech Szczurek został laureatem wyróżnienia "Mecenas Wiedzy" może to tolerować?

                No, ale partacze widać na kolei i SKM przy tej władzy mogą spać spokojne:(((

                • 0 2

              • DArek to Ty ?????????

                nie wierzę , że na jednym forum może istnieć dwóch podobnych trolli ...

                • 0 0

    • ej, ale nie jeździ się przystankiem ale w wagonie

      a te sa stare. bez klimy. śmierdzi itp. i niewygodne we wsiadaniu i wysiadaniu dla mniej sprawnych

      • 1 0

  • kanarinios (3)

    A ja słyszałem ze trzeba było dać nauczyciela przedszkolnym ulgę 33 wiec dla tego handlowa zmieniono na 30

    • 4 3

    • bzdura (2)

      wszyscy nauczyciele mają zniżkę 37%

      • 0 2

      • kanarinios

        Zobaczysz od stycznia jaka zniżkę będą mieli nauczyciele madralo

        • 0 1

      • kanarinios

        Zobaczysz mądralo od stycznia jaka zniżkę będą mieli nauczyciele

        • 0 1

  • gratulacje (1)

    Ceny biletów nie są najniższe a jakoś oferowanych usług pozosatwia wiele do życzenia... Brudne śmierdzące pociągi które wyglądają nadal jak te z 80-tych. To jest chyba jedna z niewielu firm która oferuje tak słabe warunki...wstyd że "coś" takiego jeździ po naszych drogach!

    • 16 0

    • torach - nie drogach.

      • 0 0

  • w mojej firmie, owszem, można było otrzymać taką legitkę

    ALE JAK SIĘ ZA NIĄ SAMEMU ZAPŁACIŁO. firma organizowała tylko listę i przekazywała kasę do skm.

    • 21 0

  • Firma rozdaje legitymacje, ciekawe gdzie??? Ja muszę ją kupić!!! (4)

    U mnie trzeba samodzielnie pokryć koszty legitymacji, więc w kolejnym roku chyba odpuszczę...!!! Masakra.

    • 13 0

    • (1)

      Wszędzie trzeba. Oni piszą tutaj bzdury.

      • 2 0

      • u mnie dawali

        Ale limit zwiekszyl sie z 5 do 20 osob i nie bedzie tylu chetnych

        • 0 0

    • Po prostu mniej za więcej. Chytry dwa razy traci.

      • 0 0

    • Na UG kiedyś jak pracowałem (jakieś 7 la temu)

      nie trzeba było nic kupować. Nie wiem jak teraz

      • 0 1

  • Nie opłaca jeździć się komunikacją miejską (7)

    Załóżmy, że dojeżdżamy z gdyni do gdańska - najpierw autobusem do przystanku skm, a następnie skm do miejsca docelowego. Posiadamy bilet metropolitalny w cenie 186zł. Ta sama trasa samochodem to, powiedzmy, 20km. Posiadając samochód z małym silnikiem na gaz, spalającym ~7l/100km, przy cenie ~2.60zł/l, na drogę w obie strony wydajemy ~7zł (2.8l/40km). W miesiącu pokonujemy trasę 20x, co daje nam całkowity miesięczny koszt dojazdów 140zł. Tak - taniej, szybciej i wygodniej niż komunikacją miejską.

    oczywiście samochód to też opłaty eksploatacyjne - opony, oc, przeglądy itd. - jednak, w perspektywie roku opłaty te, przy odrobinie zdrowego rozsądku, są naprawdę niskie:
    - oc przy zniżkach na samochód z małym silnikiem to ~400zł (33zł/m-c)
    - nowe opony letnie ~500zł (na 4-5 lata, ~1zł/m-c)
    - nowy opony zimowe ~500zł (na 4-5 lata, ~1zł/m-c)
    - zmiana opon 2x w roku ~80zł (~7zł/m-c)
    - przegląd 162zł (przy założeniu, że jeździmy na gaz, ~13zł/m-c)

    podsumowując: miesięczny koszt utrzymania małego samochodu to ~55zł (+ ew. Naprawy, ale to ciężko oszacować, można rok bez żadnej naprawy jeździć). Inaczej mówiąc, całkowity miesięczny koszt dojazdów do pracy oraz utrzymania samochodu to ok. 200zł - o 14zł więcej, niż bilet metropolitalny. To wymiar czysto finansowy. Oszczędzony czas, wyższy komfort dojazdu, niezależność - bezcenne.

    • 16 4

    • a o czymś nie zaponiałeś (1)

      Jak ktoś nie ma auta to musi je jeszcze kupić. To na dzień dobry dorzuć jeszcze koszt samochodu.

      Prawda taka, kto ma auto jeździ autem. Kto nie ma jeździ komunikacją. A jak zarobi to kupi auto.

      • 4 0

      • bzdura - znam wiele osób, które nie jeżdżą samochodami tyko SKM i tramwajami - bo nie chcą stać w korkach.

        • 1 3

    • a samochód dostałeś w prezencie ? 100zl miesięcznie amortyzacja przy założeniu że furą za 12tys pojeździsz 10 lat :D
      ale takim samochodem to raczej 10l gazu na 100km

      • 1 0

    • Oczywiście masz rację ;)

      A teraz podziękuj tym co jednak jeżdżą SKM i autobusami i nie kupują aut, aby mieć taniej. Pytasz się czemu??? Bo wtedy czas dojazdu podniósłby się 4 lub 6x. Komfort byłby Twój znikomy, bo jazdę 10km/h ciężko nazwać komfortową. Koszt przejazdu byłby dużo droższy niż ten co podajesz.

      Dlatego pisanie co się opłaca, a co nie jest śmieszne. Wszystko zależy, gdzie pracujesz, gdzie mieszkasz itd. Czy masz gdzie zaparkować auto pod firmą lub domem. Bo w Twoim wypadku akurat masz gdzie zaparkować, ale spora część ludzi pracuje w miejscu, gdzie są opłaty za parkowanie. Do tego dochodzi, że pod domem też jest mało miejsc.

      A czy jest to niezależność, to też kwestia dyskusyjna, bo stajesz się zależny od auta. Np po pracy nie możesz iść na "piwo", bo przyjechałeś autem do pracy.

      • 3 0

    • Podsumowując

      Jeśli zastanawiam się co wychodzi taniej samochód czy kom miejska to już jest źle...
      Zwłaszcza że komfort bez porównania.

      • 5 0

    • OC - tylko 400 zł? albo masz dużo zniżek albo samochód jest zarejestrowany w jakieś wiosce. Po za tym masz wszelakiego rodzaju inne koszty np. wymiany oleju i innych płynów. Co do napraw. Jeśli samochód jest tani a przez co drogi to koszty mogą być duże. Z kolei jeśli samochód jest nowy to dochodzi jego zakup (czyli np. rata).

      • 0 4

    • przede wszystkim, korzystajac z biletu metropolitalnego, dojazdy do pracy to nie wszystko - sa rowniez weekendy, imprezy, zajecia dodatkowe, odwiedzanie znajomych, inne obowiazki - to wszystko miesci sie w cenie bilety metropolitalnego. Teraz policz, ile wyjdzie to samochodem

      • 1 0

  • (1)

    "nie wiadomo także, czy w przyszłym roku skm-ka nie będzie szukała dodatkowych funduszy i czy nie podwyższy cen biletów jednorazowych - nie podjęliśmy jeszcze żadnych decyzji na przyszły rok w tym zakresie - kończy głuszek".........

    "nie wiadomo także, czy w przyszłym roku pasażer nie będzie szukała innych środków komunikacji - nie podjęliśmy jeszcze żadnych decyzji na przyszły rok w tym zakresie - kończy pasażer"

    • 18 0

    • pomnik mu

      dobrze gada chop

      • 1 0

  • Dobrze, że jest skm

    Dobrze, że w ogóle jest skm, bo gdyby nie kolej, to niestety ale autobusy i trolejbusy w Gdyni i Sopocie stałyby w gigantycznych korkach (jeszcze większych niż dziś). W gdańsku jest całkiem dobrze rozwinięta (i rozwijającą się dalej) sieć linii tramwajowych, to jeszcze pewnie jakoś by to wyglądało. Cieszmy się zatem, że są alternatywne do autobusu środki komunikacji miejskiej. Co do ceny - jeśli jest za wysoka - jest wolny rynek i nie trzeba korzystać z usług tego przewoźnika.

    Pozdrawiam

    • 0 6

  • Nie opłacalne na krótkich trasach. (1)

    • 5 0

    • a na długich trasach najlepszy bilet metropolitalny

      .

      • 0 0

  • hmm, wydawało mi się, że skoro chcą zdobyć srodki na spłatę kredytów (1)

    to powinni zdobyć więcej pasażerów przez zrobienie jeszcze korzystniejszej oferty.
    Ale zapomniałem, że to przecież część "sprywatyzowanego" PKP więc czego się spodziewać. Wożenie pasażerów (klientów) to przykry obowiązek wynikający z ich dizałalności

    • 13 0

    • Masz rację, ale oni NIE myślą głową...

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane