• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM przygotowuje się do milionowych inwestycji

Marzena Klimowicz
20 lutego 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Już niebawem  m.in. peron SKM we Wrzeszczu zostanie poddany generalnemu remontowi. Już niebawem  m.in. peron SKM we Wrzeszczu zostanie poddany generalnemu remontowi.

Nowy przystanek SKM Gdańsk Śródmieście, sześć odremontowanych przystanków, ponad dwadzieścia odnowionych pociągów, elektroniczne tablice informacyjne, a to wszystko za ok. 343 mln zł brutto. Szybka Kolej Miejska szykuje się na poważne inwestycje i chce z nimi zdążyć jeszcze przed Euro 2012.



Jak oceniasz inwestycje SKM?

"Rozwój SKM" to pakiet pomysłów na modernizację infrastruktury i taboru Szybkiej Kolei Miejskiej, który powoli nabiera realnego kształtu.

- Projekt jest realizowany od września 2008. Zakończenie całości, łącznie z modernizacja taboru, planujemy do lipca 2012 roku - mówi Leopold Naskręt, naczelnik wydziału marketingu i umów SKM.- Jesteśmy na etapie przygotowania studium wykonalności "Rozwoju szybkiej kolei miejskiej w Trójmieście", a więc budujemy koncepcje dotyczące zmian, modernizacji i rozbudowy infrastruktury i taboru SKM. Następnie, w drodze konkursu zostanie wyłoniona firma, która na bazie studium stworzy projekt. Jeżeli będzie przez nas zaakceptowany, uruchomimy procedury przetargowe na wykonanie konkretnych zadań - dodaje.

Zgodnie z założeniami zawartymi w studium, w ciągu dwóch lat, a więc do 2011 r. ma powstać nowy przystanek Gdańsk-Śródmieście. - Powstanie on pod wiaduktem na al. Armii Krajowej, w pobliżu pawilonów handlowych Gildia - mówi Iwona Bierut, dyrektor wydziału polityki gospodarczej Urzędu Miasta Gdańska. -Ta inwestycja pozwoli na odciążenie ruchu komunikacyjnego w Gdańsku Głównym. Dzięki niej powstanie komunikacyjny węzeł integracyjny, dzięki któremu będzie można łatwiej przesiąść się na autobus, tramwaj czy taksówkę.

Budowa peronu będzie wiązać się z koniecznością położenia dwóch dodatkowych torów dla pociągów SKM, co wydłuży linię SKM o 1,8 km. Jak zapewnia dyrektor Bierut, prace nad inwestycją potrwają nie dłużej niż trzy lata.

Pakiet "Rozwój SKM" zakłada też modernizację peronów: Żabianka, Politechnika, Wrzeszcz, Sopot Główny i Sopot Wyścigi oraz Gdynia Wzgórze św. Maksymiliana. Przystanki te zostaną też wyposażone w monitoring i ciekłokrystaliczne, elektroniczne tablice informacyjne. Oprócz tego gruntowny remont czeka 22 pociągi SKM.

- Do końca 2011 roku zakończymy też prace przy systemie SRK - zapowiada Leopold Naskręt. Co to takiego? SRK to system zdalnego sterowania ruchem kolejowym, który pozwoli na zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów.

Koszt całego przedsięwzięcia to 342,6 mln zł brutto. Pieniądze pochodzić będą z kilku źródeł : ze środków własnych SKM, funduszu kolejowego, rezerwy budżetowej państwa, środków udziałowców (PKP SA i samorząd województwa pomorskiego) i z funduszy unijnych.

Opinie (251) ponad 10 zablokowanych

  • Moga nadal kursowac co 7,5 minuty, ale zeby kursowaly! (1)

    "zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów z 7,5 minuty do 3"

    Moga nadal kursowac co 7,5 minuty, ale zeby kursowaly wg rozkladu! Jezdze skm do pracy codziennie i nie ma tygodnia, zeby sie moja kolejka nie spoznila. Wczoraj np nie przyjechala wcale, co dla mnie oznacza spoznienie do pracy. Automatycznie kolejna SKM-ka wypelniona byla po brzegi i ludzie jechali scisnieci jak w wagonach bydlecych. To jest niepowazne! Gdyby nie brak alternatywy, juz dawno przestalabym korzystac z watpliwej jakosci uslug SKM.

    • 4 0

    • a może przyjechała za wcześnie?

      jak to miało miejsce dzisiaj - planowy odjazd 9:10 ze wzgórza do gdańska, odjechała o 9:08.

      • 0 0

  • (1)

    To my mamy jakąś rezerwe budżetową ??

    • 0 0

    • rezerwa? ;)

      tam jest błąd- pomylili się... jedyne co mamy to DZIURĘ budżetową ;)

      • 0 0

  • Daleka droga (1)

    Daleko do ideału ale i tak uważam, że SKM jest najlepszym przewoźnikiem z trójmiasta. Prośba mała aby rowery można było wozić cały rok, a poza tym jak cykliści jadą w tych przedziałach to "ciężkie elementy" mniej piją i nie palą - tutaj pytanie gdzie są Panowie z SOK. TABOR RENOMY - owszem warto wymienić, albo gruntownie w głowach (oczywiście trafiają się rozsądni kontrolerzy) pozmieniać.

    • 7 0

    • ale rowery mozna wozic caly rok, tyle ze poza sezonem letnim trzeba placic

      • 0 0

  • Remont na przystanku SKM w Oliwie (2)

    Przy okazji remontu dworca SKM w Oliwie nasuwają się dwa problemy:
    1.nadzór nad peronem i terenem kolejowym przed wandalami typu ludzi z mentalnością zwierząt znakujących swój teren sprajami i kwasem fluorowodorowym,
    2.dojście do peronu od strony ul. Doroszyńskiego, gdzie w przypadku gololedzi lub deszczu można doznać uszczerbku na zdrowiu w wyniku poślizgu na kostce zejścia do tunelu.
    3. aż prosi się o wykonanie podobnego zadaszonego zejścia jak na przystanku Sopot -Kamienny Potok,
    4. tunel dworcowy nie jest bazarem handlowym .Od tego jest Zielony Rynek na ul .Krzywoustego.
    5. należy wyznaczyć osobę ,która odpowiada za ład i porządek na peronie SKM i tunelu dworca Oliwa, do której można telefonicznie zgłaszać uwagi w zakresie estetyki i bezpieczeństwa.
    6. Bazgroły pseudograficiarzy powinny być usuwane lub szybko zamalowywane ( ten problem rozwiązano w wielu krajach),
    7. Dworzec Oliwski i perony tworzą całościowo specyficzny nastrój estetyki technicznej kolejnictwa. Brak tylko gospodarza, który doprowadził by ten teren do porządku i pokazał piękno starej budowli,

    A przecież mi żal...

    • 7 0

    • to jest dwa problemy ?:P

      ale masz racje w tych punktach ;-)

      • 0 0

    • dworzecw oliwie

      szkoda tylko ze ten peron o wiele klimatyczniej i estetyczniej i bardziej historycznie wygladal przed remontem - porownajcie spawania na niewyremontowanych jeszcze kolumnach na dalekobieznym i oblesne spawania na nowym - zenada!

      i pewnie wszedzie poustawiaja te kretynskie kioski zamiast wbudowac je w te genialne okafelkowane budynki w oliwie na peronach

      ZENADA!!!!

      • 0 0

  • cd remontu

    hmm a kiedy stacja ORLOWO bedzie wyremontowana??:)

    • 1 0

  • ostatnio jechałem SKM - odnowiony (!!) peron w GDYNI (1)

    kto wie dlaczego pomiędzy pociągiem i peronem jest wielka chyba na pół metra dziura? Nie jeździłem od lat SKM, ale czy przypadkiem kiedyś ten odstęp nie był mniejszy?

    Jak dla mnie to jakaś totalna pomyłka, zwłaszcza gdy dochodzą do tego składy ze 'schodkami', które jeszcze dodatkowo tą dziurę poszerzają...????

    • 6 0

    • gdyby w metrze w Warszawie były takie dziury, to codziennie byłoby parę trupów

      • 0 0

  • Następny tekst o świetlanej przyszłości...
    Jutro będzie futro. A kiedy będzie dwupasmowa Spacerowa? Budyń skorumpowany PO...olony gnoj.

    • 1 3

  • ja tam lubię SKM (1)

    ale może dlatego, że rzadko z niej korzystam. max. 1-2 razy w tygodniu. najczęściej żeby przetransportować swój tyłek do sopotu i z powrotem.

    razi mnie natomiast wygląd dworca w sopocie. sheratony robią, a dworzec jak straszył, tak straszy.

    • 2 0

    • w Sopocie bedzie juz ten garaż, blaszak czy jak to nazwac, przebudowany, pisali o tym jakis czas temu na trojmiasto.pl

      • 0 0

  • z Pekinu na Lotnisko jedzie sie 40 km w 7 minut (3)

    Kochana Polsko..za 300 lat tego nie bedzie co poza granicami

    • 1 1

    • ale z centrum Toronto na Pearson jakąś godzinę a może ze dwie :))

      nie da się ukryć, że Chiny to kraj bardzo dynamicznie rozwijający się, choć akurat maglev jest technologią i produktem niemieckim

      • 0 0

    • a ty i tak tylko samochodzikiem

      • 0 0

    • no tak,

      tylko niektóre odcinki metra też są podobne tam do naszej SKM-ki. a Hutungi do osiedla Pekin w Gdyni(choć na Dreszera jest wiele gorzej)

      • 0 0

  • A nie mozna prosciej (4)

    1) Dostep na peron po skasowaniu biletu - bramki zalatwiaja sprawe niechcianych osob na peronie ktore pojawiaja sie tam w innych celach niz przejazd koleja.

    2) Wprowadzenie ontrolerow zatrudnionych przez SKM - umundurowani (dokladnie odwrotnie niz renoma - mysle ze wiecej pieniedzy zostanie w firmie a da zatrudnienie normalnym osoba)

    3) Moze w koncu normalne ceny karty miejskiej plus system taki jak w Londynie "Oyster" lub chociazby w Warszawie

    Czy tak trudno to wprowadzic - implementacja gora 1 rok a nie dzisiatki lat rozmow na roznych szczenlach i brania kasy przez lesnych dziadkow

    • 8 0

    • (2)

      tylko, że pomysły 1) i 2) dają koszty, a pomysł 3) - obniżkę wpływów.
      A więc jednak trudno te pomysły wprowadzic w życie.

      • 0 2

      • A wiec tak... (1)

        Zacznijmyy od odpowiedzi na odpowiedz
        W odniesieniu propozycji pierwszej - w poczatkowej fazie zgadza sie konieczne sa naklady na nwa infrastrukture ale rachuek ekoomiczny mowi rowniez o zwiekszeniu przychodów poprzez zmniejszenie osob jezdzacych bez biletów. Czyli dlugofalowo przychody rosna ;) - w koncy nie mowmy o rachunku wynikow w perspektywie 1 roku tulko 3-5 lat

        Druga kwestia - naklady ponoszone oraz system rozliczania z renoma wola o pomste do nieba - za te pieniadze firma zatrudnila by ludzi na etatach oczywiscie w mniejszej liczbie ale rownoczesnie nie oddawala by pieniedzy za obsluge (nadmieniam ze kolosalnych) firmie zewnetrznej

        Dwa powyzsze punkty stanowilyby dzialania prewencyjne w stosunku do osob nie placacych za przejazd a rownoczesnie zmniejszyly by takze koszty uslug zewnetrznych swiadczonych przez "Renomowana" firme

        ostatnie - system zintegrowanych platnosci tak przychod jednostkowe by sie zmniejszyly natomiast globalna suma by wzrosla - nie zarabia sie na jednym przejezdzie ale na masowej obsludze przy niskiej marzy

        • 0 0

        • niestety, pomijasz w rozważaniach sytuację, kiedy SKM użytkuje dworce wspólnie z PKP - Gdańsk Główny, Wejherowo, Reda, Pruszcz.
          I w dodatku - zabronisz wstępu na peron osobom pomagającym np. nieść walizy starszym członkom rodziny?

          po drugie - wątpię, aby twoje rozważania co do rozliczeń z Renomą były poparte znajmością liczb. Podobno Lisicki zążądał symulacji, co by było, gdyby nie było Renomy, a kontrolerzy zatrudnieni przez ZTM - wyszło jakieś dwa razy drożej. A skąd na to brać?

          po trzecie - z polskim kombinatorstwem nie ma mowy, aby dorywczą kontrolę prowadzili umundurowani osobnicy. Wystarczy, że stanie taki na peronie w oczekiwaniu na wejście do kolejnego składu - zapewniam Ciebie, że na ich widok połowa pasażerów od razu przypomni sobie o konieczności wyjścia na tej właśnie stacji.

          co do ostatniego - niestety, popyt na transport miejski nie jest bardzo elastyczny. Nie można też mówić w nim o marży - bo i tak produkty sprzedaje się ze stratą...

          • 0 1

    • Zostań na tym wygnaniu, bo tu jest kupa jak była..

      Masz już odpowiedzi w komentarzach, że niestety się nie da...
      Nic w tym kraju się nie da.. Wszystko sprawia niespotykane trudności związane z obiektywnymi uwarunkowaniami...

      Cały ten skansen SKM to infrastruktura i rozwiązania sprzed 50lat!! I nic nie pomogą kolorowe naklejki i malowanie starych wagoników, albo jakis bruk na peronie (notabene- dla walizek z kółkami to szalenie niepraktyczne, za to najtańsze).

      Inne podobne miasta w Europie już dawno mają kolej podziemną, nawet te nadmorskie - Kopenhaga, Malmoe, Hamburg, Amsterdam.

      U nas ktoś może o tym pomyśli w 2040!! żenada to jest i tyle...

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane