• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM przygotowuje się do milionowych inwestycji

Marzena Klimowicz
20 lutego 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Już niebawem  m.in. peron SKM we Wrzeszczu zostanie poddany generalnemu remontowi. Już niebawem  m.in. peron SKM we Wrzeszczu zostanie poddany generalnemu remontowi.

Nowy przystanek SKM Gdańsk Śródmieście, sześć odremontowanych przystanków, ponad dwadzieścia odnowionych pociągów, elektroniczne tablice informacyjne, a to wszystko za ok. 343 mln zł brutto. Szybka Kolej Miejska szykuje się na poważne inwestycje i chce z nimi zdążyć jeszcze przed Euro 2012.



Jak oceniasz inwestycje SKM?

"Rozwój SKM" to pakiet pomysłów na modernizację infrastruktury i taboru Szybkiej Kolei Miejskiej, który powoli nabiera realnego kształtu.

- Projekt jest realizowany od września 2008. Zakończenie całości, łącznie z modernizacja taboru, planujemy do lipca 2012 roku - mówi Leopold Naskręt, naczelnik wydziału marketingu i umów SKM.- Jesteśmy na etapie przygotowania studium wykonalności "Rozwoju szybkiej kolei miejskiej w Trójmieście", a więc budujemy koncepcje dotyczące zmian, modernizacji i rozbudowy infrastruktury i taboru SKM. Następnie, w drodze konkursu zostanie wyłoniona firma, która na bazie studium stworzy projekt. Jeżeli będzie przez nas zaakceptowany, uruchomimy procedury przetargowe na wykonanie konkretnych zadań - dodaje.

Zgodnie z założeniami zawartymi w studium, w ciągu dwóch lat, a więc do 2011 r. ma powstać nowy przystanek Gdańsk-Śródmieście. - Powstanie on pod wiaduktem na al. Armii Krajowej, w pobliżu pawilonów handlowych Gildia - mówi Iwona Bierut, dyrektor wydziału polityki gospodarczej Urzędu Miasta Gdańska. -Ta inwestycja pozwoli na odciążenie ruchu komunikacyjnego w Gdańsku Głównym. Dzięki niej powstanie komunikacyjny węzeł integracyjny, dzięki któremu będzie można łatwiej przesiąść się na autobus, tramwaj czy taksówkę.

Budowa peronu będzie wiązać się z koniecznością położenia dwóch dodatkowych torów dla pociągów SKM, co wydłuży linię SKM o 1,8 km. Jak zapewnia dyrektor Bierut, prace nad inwestycją potrwają nie dłużej niż trzy lata.

Pakiet "Rozwój SKM" zakłada też modernizację peronów: Żabianka, Politechnika, Wrzeszcz, Sopot Główny i Sopot Wyścigi oraz Gdynia Wzgórze św. Maksymiliana. Przystanki te zostaną też wyposażone w monitoring i ciekłokrystaliczne, elektroniczne tablice informacyjne. Oprócz tego gruntowny remont czeka 22 pociągi SKM.

- Do końca 2011 roku zakończymy też prace przy systemie SRK - zapowiada Leopold Naskręt. Co to takiego? SRK to system zdalnego sterowania ruchem kolejowym, który pozwoli na zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów.

Koszt całego przedsięwzięcia to 342,6 mln zł brutto. Pieniądze pochodzić będą z kilku źródeł : ze środków własnych SKM, funduszu kolejowego, rezerwy budżetowej państwa, środków udziałowców (PKP SA i samorząd województwa pomorskiego) i z funduszy unijnych.

Opinie (251) ponad 10 zablokowanych

  • SKM

    przystanek Gd.śródmieście już 20 lat temu miał powstać

    • 1 0

  • remont...

    Najpierw skończcie z idiotyzmami w stylu KORZYSTANIE Z TOALETY NA TRASIE GDAŃSK - WEJHEROWO ZABRONIONE to po co ona jest co ya baran to zawiesił i co za baran toalety zamyka .

    • 7 1

  • TYLKO ZEMU TO TAK WOLNO IDZIE?

    • 0 0

  • Do miłośnika toalet : w zadnym podmiejskim pociagu ( jeżdze takim ) (2)

    nie powinno być toalet ( prosty przyklad - w tramwaju są ? - w metrze są ? Te składy sa poprostu nie do tego rodzaju komunikacji i tyle. Czy szybka kolej ( Warszawa ) ma toalety ? - nie ma.
    Wynika to z tego, że czas przejazdu z natury powinien być krótki.
    Trojmiejska SKM nie ma odpowiedniego taboru poprostu.
    Np. Holandia.... nazywa sie to STOPTREIN ( tak sie czyta ) ma kolejki łaczące miasta w kilka - max kilkanascie minut ( ok.140 km/ godz. :) ) i nie ma żadnych toalet, bo są nie potrzebne.
    Toalety sa dopiero w IC . Ale i trasy dłuższe i inny standard.

    • 5 2

    • wc w skm trojmiasto

      jurku szkoda tylko ze skm jezdzi wolniej od chlopca na chulajnodze = nie jest szybka koleja podmiejska = z oczywistych wzgledow powinna miec wc.

      zwlaszcza ze panowie ze swoimi fujarkami najchetniej przyz amknietym wc szczaja po korytarzac w poblizu otwierajacych sie drzwi albo w przedzialach dla 'stoczniowcow' no ale lepiej renoma niech biega za staruszkami bez biletow a nie lapie swojego kolege za reke ze szcza po scianach co nie?

      • 0 0

    • Pozdrowienia od miłośnika toalet :)

      Poza wszystkim zrób sobie powtórkę z ortografii. Sprawdź np., jak w języku polskim powinno się stawiać nawiasy.

      • 0 0

  • Rumia :-)

    Zapraszam do Rumii, tu jest dworzec z prawdziwego zdarzenia! Ostatnio był nawet malowany tunel, jedna warstwa farby niestety nie pokryła zabrudzeń i wszystko elegancko przebija. Na drugą pewnie zabrakło kasy...
    Z zewnątrz, od ul. Towarowej aż żal pisać, obraz nędzy i rozpaczy. A jak ktoś ma wózek z dzieckiem, to zarzuca na plecy i zasuwa po schodach, bo nawet nie ma podjazdów. Po co....

    • 6 0

  • tylko czemu naprawiaja tabor gdzies w Polsce a w ich miescie ZNTK pada? tacy dobrzy dla Trojmiasta sa ze prace innym daja a swoich na bruk?

    • 3 0

  • a ja tam wole SKM niż ZTM

    a ja tam wole SKM niż ZTM
    ostatnio miałam "przyjemność" podróżować tramwajami i autobusami- wszystko trzeszczy, buja, kierowcy i motorniczy nieuprzejmi, a ludzi biją sie o mniejsca........
    SKMką jeżdżę codziennie do i z pracy i mam o wiele lepszy komfort podrózy niż komunikacją miejską
    a Renoma to oddzielna działka- te buraki równiż kontrolują bilety dla ZTM.....

    • 1 1

  • Modernizacja a nowy skład (2)

    Jaka jest różnica w cenie między nowym składem a modernizacją ? Naprawdę bardziej opłaca się remontować 20 letni skład niż zakupić nowy ?

    • 1 0

    • chyba to ma co najmniej 30 czy 40 lat...

      • 0 0

    • Tak, różnica to prawie 10 milionów na skład.

      • 0 0

  • Oddałem swój głos na "bardzo dobrze"

    ale uważam, że przy tych miliardach, które rząd wydaje na drogi, kolej dostaje zbyt mało środków. Z Gdańska Głównego do Wejherowa jedzie się długo, to naprawdę 19. wiek, żeby nie można było korzystać z toalety. Na razie mam propozycję: a może SKM podpisze umowy z ajentami, którzy podejmą się obnośnej sprzedaży napojów, owoców, słodyczy, gazet czy może kanapek? Trudno, środków jest ciągle za mało, ale próbujmy zrobić coś w ramach istniejących możliwości.

    • 1 0

  • swiat (1)

    jezdzi szybko i u nas od tego trzeba zaczac do gdyni 20 minut max np o pelnych godzinach pociag szybki

    • 0 0

    • Żeby mieć taki czas, musiałby się nie zatrzymywać.

      Nawet w Sopocie. To podważyłoby cały handlowy sens takiej oferty.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane