• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM wymieni windy na 8 przystankach. Najnowsze mają mniej niż 10 lat

Krzysztof Koprowski
16 sierpnia 2024, godz. 07:00 
Opinie (81)
Windy zostaną całkowicie zdemontowane. Pozostanie jedynie szyb, który posłuży montażowi nowych urządzeń. Windy zostaną całkowicie zdemontowane. Pozostanie jedynie szyb, który posłuży montażowi nowych urządzeń.

Szybka Kolej Miejska planuje całkowitą wymianę 14 wind na ośmiu przystankach. Nowe konstrukcje zastąpią istniejące, które mają od 9 do 14 lat. Kolejarze tłumaczą, że pozwoli to ograniczyć skalę awarii, a eksploatacja dźwigów w takiej przestrzeni nie może być porównywana np. z blokami mieszkalnymi.



Czy utknąłe(a)ś kiedyś w windzie?

Przetarg ogłoszony przez PKP Szybką Kolej Miejską zakłada całkowitą wymianę wind z osprzętem. Bez zmian pozostają szyby windowe, w które będą wmontowane nowe urządzenia z niezbędnymi elementami konstrukcyjnymi i sterującymi.

Prace będą prowadzone na 8 peronach SKM:
  1. Gdańsk ŚródmieścieMapka (3 windy),
  2. Gdańsk GłównyMapka (1 winda),
  3. Gdańsk WrzeszczMapka (2 windy),
  4. Gdańsk Żabianka-AWFiSMapka (3 windy),
  5. SopotMapka (1 winda),
  6. Sopot Kamienny PotokMapka (1 winda),
  7. Gdynia Wzg. Św. MaksymilianaMapka (1 winda),
  8. Gdynia CisowaMapka (2 windy).

Na Żabiance windy będą montowane pod koniec zamówienia - ich montaż przewidziano do 30 września 2026 r. Na Żabiance windy będą montowane pod koniec zamówienia - ich montaż przewidziano do 30 września 2026 r.

Całkowita wymiana wind zmniejszy awaryjność?



Najstarsze dźwigi osobowe zostały wyprodukowane w 2010 r. i 2011 r. - znajdują się odpowiednio na przystankach Sopot oraz Gdynia Wzg. św. Maksymiliana. Najnowsze konstrukcje pochodzą z 2015 r. i są zainstalowane w Gdyni-Cisowej oraz Sopocie-Kamiennym Potoku.

Czy tak kompleksowa wymiana całych wind zamiast ich modernizacji lub wymiany zużytych podzespołów - przy stosunkowo krótkim okresie eksploatacji - jest faktycznie niezbędna?

- Windy, które są obecnie na naszych przystankach, pochodzą od różnych producentów. Większość modeli nie jest już produkowana, wiele wind to tzw. składaki, do których zdobycie części zamiennych jest coraz trudniejsze i czasochłonne. Nowe windy niewątpliwie będą mniej awaryjne, a to, że będą pochodziły od jednego producenta, umożliwi łatwiejszy i szybszy dostęp do części zamiennych. Dzięki temu czas ewentualnych napraw zostanie skrócony do minimum - przekonuje Tomasz Złotoś, rzecznik PKP SKM w Trójmieście.

Windy na kolei wymagają innego serwisu niż w bloku



Warto nadmienić, że w ramach przetargu wykonawca przez minimum 3 lata będzie dbał o czystość w kabinach dźwigów, dokonywał przeglądów, napraw i wymiany zużytych części.

- Nie można porównywać okresu żywotności wind w budynkach mieszkalnych, eksploatowanych w stabilnych warunkach, gdzie jest sucho i panuje dodatnia temperatura z naszymi windami - dodaje Złotoś. -  Windy na peronach kolejowych muszą funkcjonować także w temperaturach ujemnych, narażone są na oddziaływanie śniegu oraz tzw. soli drogowej, a zdarza się również, że są zalewane przez deszcze nawalne. Są też intensywniej użytkowane niż zdecydowana większość tych znajdujących się w blokach mieszkalnych. Te ostatnie rzadziej też padają ofiarą wandali.

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście


Wymiana urządzeń realizowana w etapach



Wymiana wind będzie realizowana etapami na poszczególnych przystankach. Pierwsze nowe urządzenia pojawią się we Wrzeszczu oraz Cisowej - do końca listopada br. Wszystkie roboty budowlane zakończą się we wrześniu 2026 r.

O wyborze wykonawcy w przetargu SKM zdecydują kryteria: najniższej ceny (75 proc.), kosztów przeglądu miesięcznego w okresie gwarancyjnym (15 proc.) oraz ewentualne przedłużenie trzyletniego okresu udzielonej gwarancji (10 proc.).

Quiz Kolejowe Trójmiasto Średni wynik 68%

Kolejowe Trójmiasto

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (81)

  • oh wow robienie podstawowych rzeczy takie wow

    • 0 0

  • redaktor

    dobrze, że SKM wymienia te windy. szkoda, że ich zły stan to w dużej mierze wina korzystajacych. Pijanych studentów przeciazajacych windę dla zabawy , rowerzystów obijajacych windy swomi rowerami i innych wandali.

    • 2 0

  • W Polsce czesciej jest wymiana pieniadza niz wind.

    • 0 0

  • Wymiana (2)

    Oby te windy miały monitoring, który będzie nagrywał tych wszystkich windy niszczących. Szczegolnie wkurzają mnie pseudo rowerzysci pasujący się do win a potem do pociągów przy okazji obijajac swoim gratami I sprzęt I ludzi. Czekam na decyzję o wprowadzeniu biletów na rower od gdańska do Wejherowa. Skończy się wtedy lans pseudorowerzystów.

    • 17 11

    • Pojedz sobie do Kopenhagi i zobacz ilu tam rowerzystów. W Polsce będzie ich w przyszłości też więcej. Czas przywyknąć.

      • 7 0

    • I co to da? Nikt tego monitoringu nie kontroluje.

      • 0 0

  • Tłumaczę wypowiedź pana od SKM - zrobiliśmy niezły wałek (1)

    Windy kupiliśmy od pociotka prezesa, montował je złomiarz, nie ma firmy, nie ma części, nie ma niczego - wdrożyliśmy system Kononowicz.

    • 1 4

    • Minusy potwierdzają że PKP jest obsiadłe przez PISowców

      • 1 0

  • Na pewno te windy nie sa uzywane czesciej niz w

    blokach gdzie jest 100 mieszkan na klatce schodowej .

    • 1 1

  • To ja poproszę jedną z tych wind

    Do mojego bloku na osiedlu Gdańsk Chełm spółdzielnia mieszkaniowa nie stać to może od miasta weźmie . Jestem osobą niepełnosprawną.

    • 0 0

  • Te windy to noclegownia i toaleta dla meneli. (1)

    Kabina takiej windy powinna być tak zaprojektowana by po zrealizowanym kursie nie dało się w niej zostać, coś w stylu drzwi obrotowych albo formy wysuwanej ściany która by wypychała menela, mogła by też być zapadnia ale raczej by nie przeszło...

    • 0 1

    • Widzę oczyma wyobraźni...

      Jak zasłabniesz w tej windzie, albo zatnie się zamek.Po chwili otwiera się zapadnia. Najlepiej, żeby klient spadał na jakieś zaostrzone pale, albo metalową płytę po napięciem.

      • 0 0

  • Co z tego skoro bydło kibicowskie zaraz zniszczy.

    • 0 0

  • a co z wonda jaką zarzadz firma widmo p a m e n i p o l s k a przy tunelu do dworca glownego w Gdansku? 3 lata zarzadca mają

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane