- 1 Tonął skuter wodny. Pasażerów uratowano (93 opinie)
- 2 Zrobił zdjęcie Gdańska z ponad 100 km (191 opinii)
- 3 Parkowanie w Gdyni będzie tańsze? (216 opinii)
- 4 Badania pokazują, że lubimy jeździć koleją (51 opinii)
- 5 Sam zbudował ważne przejście w dzielnicy (158 opinii)
- 6 Jedna dzielnica, trzy miejsca na spacer (66 opinii)
SKM wymieni windy na 8 przystankach. Najnowsze mają mniej niż 10 lat
Szybka Kolej Miejska planuje całkowitą wymianę 14 wind na ośmiu przystankach. Nowe konstrukcje zastąpią istniejące, które mają od 9 do 14 lat. Kolejarze tłumaczą, że pozwoli to ograniczyć skalę awarii, a eksploatacja dźwigów w takiej przestrzeni nie może być porównywana np. z blokami mieszkalnymi.
Prace będą prowadzone na 8 peronach SKM:
- Gdańsk Śródmieście (3 windy),
- Gdańsk Główny (1 winda),
- Gdańsk Wrzeszcz (2 windy),
- Gdańsk Żabianka-AWFiS (3 windy),
- Sopot (1 winda),
- Sopot Kamienny Potok (1 winda),
- Gdynia Wzg. Św. Maksymiliana (1 winda),
- Gdynia Cisowa (2 windy).
Całkowita wymiana wind zmniejszy awaryjność?
Najstarsze dźwigi osobowe zostały wyprodukowane w 2010 r. i 2011 r. - znajdują się odpowiednio na przystankach Sopot oraz Gdynia Wzg. św. Maksymiliana. Najnowsze konstrukcje pochodzą z 2015 r. i są zainstalowane w Gdyni-Cisowej oraz Sopocie-Kamiennym Potoku.
Czy tak kompleksowa wymiana całych wind zamiast ich modernizacji lub wymiany zużytych podzespołów - przy stosunkowo krótkim okresie eksploatacji - jest faktycznie niezbędna?
- Windy, które są obecnie na naszych przystankach, pochodzą od różnych producentów. Większość modeli nie jest już produkowana, wiele wind to tzw. składaki, do których zdobycie części zamiennych jest coraz trudniejsze i czasochłonne. Nowe windy niewątpliwie będą mniej awaryjne, a to, że będą pochodziły od jednego producenta, umożliwi łatwiejszy i szybszy dostęp do części zamiennych. Dzięki temu czas ewentualnych napraw zostanie skrócony do minimum - przekonuje Tomasz Złotoś, rzecznik PKP SKM w Trójmieście.
Windy na kolei wymagają innego serwisu niż w bloku
Warto nadmienić, że w ramach przetargu wykonawca przez minimum 3 lata będzie dbał o czystość w kabinach dźwigów, dokonywał przeglądów, napraw i wymiany zużytych części.
- Nie można porównywać okresu żywotności wind w budynkach mieszkalnych, eksploatowanych w stabilnych warunkach, gdzie jest sucho i panuje dodatnia temperatura z naszymi windami - dodaje Złotoś. - Windy na peronach kolejowych muszą funkcjonować także w temperaturach ujemnych, narażone są na oddziaływanie śniegu oraz tzw. soli drogowej, a zdarza się również, że są zalewane przez deszcze nawalne. Są też intensywniej użytkowane niż zdecydowana większość tych znajdujących się w blokach mieszkalnych. Te ostatnie rzadziej też padają ofiarą wandali.
Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście
Wymiana urządzeń realizowana w etapach
Wymiana wind będzie realizowana etapami na poszczególnych przystankach. Pierwsze nowe urządzenia pojawią się we Wrzeszczu oraz Cisowej - do końca listopada br. Wszystkie roboty budowlane zakończą się we wrześniu 2026 r.
O wyborze wykonawcy w przetargu SKM zdecydują kryteria: najniższej ceny (75 proc.), kosztów przeglądu miesięcznego w okresie gwarancyjnym (15 proc.) oraz ewentualne przedłużenie trzyletniego okresu udzielonej gwarancji (10 proc.).
Kolejowe Trójmiasto
Rozpocznij quizMiejsca
Opinie (84)
-
3 godz.
Kryteria przetargu - cena (1)
Pracuję na co dzień z windami
Śmieszy mnie przy przetargach gdy głównym kryterium jest cena
Potem jest ryk że dźwig jest zrobiony z papieru albo z podzespołów które są projektami z lat 2000 (bo potrafią jeszcze takie składaki wstawić)
Tak naprawdę dobry standard i najnowsze rozwiązania jest w stanie zagwarantować może trzy firmy (kone, otis, Schindler)
Ale oczywiście cena- 3 1
-
3 godz.
przecież są trzy kryteria
- 0 0
-
3 godz.
makabra
Winda i SKM ? Na peronach redy nie ma nawet wjazdów na wozki dziecięce, kobiety muszą obcych ludzi prosic lub tachac pod pacha wózki czy rowery.
- 2 0
-
3 godz.
Miasto
Może najpierw naprawcie niektóre. Na Przymorzu już drugi tydzień nieczynna winda. Awaria i tyle. Ile można naprawiać awarie windy?
- 2 0
-
2 godz.
To i tak zbyt optymistyczny obraz
Ta widna w Kamiennym Potoku i tak większość czasu była niesprawna a jak ruszyła to od razu trzeba było ją wymieniać. Kolejarze biorą kupę forsy z UE, która powinna pójść m.in. na poprawę dostępności osób wykluczonych, dzieci na wózkach itp. Dwa razy wybrałem się SKM z dzieckiem niepełnosprawnym na wózku. Pierwszy raz z Kamiennego Potoku do Sopotu (jak już ruszyła ta winda). Wtedy okazało się, że na Kamionce już działa, ale w Sopocie się zepsuła. Drugi raz z Chylonii do Redy. Na Chylonii winda była, w Redzie nie. Co ciekawsze w Redzie na stary peron można dostać się wózkiem, bo jest skrajny, ale na nowy już nie. Więcej już nie ryzykowałem. Zostają samochody i autobusy. Pozdrowienia dla SKM i sponsorów z UE od rodziców małych dzieci i osób niepełnosprawnych. Wydajcie jeszcze parę (dziesiąt) miliardów na ten super-eko-transport...
- 1 2
-
2 godz.
Ojciec zawsze mi powtarzał.
Idź do polityki albo serwisuj windy. Najlepszy interes.
- 2 0
-
1 godz.
Kaska płynie
Kolejna wymiana.
- 0 0
-
20 min
Na Żabiance od sławnej lipcowej ulewy windy nie działają. Czekamy ponad rok na wymianę?
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.