• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM wymieni windy na 8 przystankach. Najnowsze mają mniej niż 10 lat

Krzysztof Koprowski
16 sierpnia 2024, godz. 07:00 
Opinie (84)
Windy zostaną całkowicie zdemontowane. Pozostanie jedynie szyb, który posłuży montażowi nowych urządzeń. Windy zostaną całkowicie zdemontowane. Pozostanie jedynie szyb, który posłuży montażowi nowych urządzeń.

Szybka Kolej Miejska planuje całkowitą wymianę 14 wind na ośmiu przystankach. Nowe konstrukcje zastąpią istniejące, które mają od 9 do 14 lat. Kolejarze tłumaczą, że pozwoli to ograniczyć skalę awarii, a eksploatacja dźwigów w takiej przestrzeni nie może być porównywana np. z blokami mieszkalnymi.



Czy utknąłe(a)ś kiedyś w windzie?

Przetarg ogłoszony przez PKP Szybką Kolej Miejską zakłada całkowitą wymianę wind z osprzętem. Bez zmian pozostają szyby windowe, w które będą wmontowane nowe urządzenia z niezbędnymi elementami konstrukcyjnymi i sterującymi.

Prace będą prowadzone na 8 peronach SKM:
  1. Gdańsk ŚródmieścieMapka (3 windy),
  2. Gdańsk GłównyMapka (1 winda),
  3. Gdańsk WrzeszczMapka (2 windy),
  4. Gdańsk Żabianka-AWFiSMapka (3 windy),
  5. SopotMapka (1 winda),
  6. Sopot Kamienny PotokMapka (1 winda),
  7. Gdynia Wzg. Św. MaksymilianaMapka (1 winda),
  8. Gdynia CisowaMapka (2 windy).

Na Żabiance windy będą montowane pod koniec zamówienia - ich montaż przewidziano do 30 września 2026 r. Na Żabiance windy będą montowane pod koniec zamówienia - ich montaż przewidziano do 30 września 2026 r.

Całkowita wymiana wind zmniejszy awaryjność?



Najstarsze dźwigi osobowe zostały wyprodukowane w 2010 r. i 2011 r. - znajdują się odpowiednio na przystankach Sopot oraz Gdynia Wzg. św. Maksymiliana. Najnowsze konstrukcje pochodzą z 2015 r. i są zainstalowane w Gdyni-Cisowej oraz Sopocie-Kamiennym Potoku.

Czy tak kompleksowa wymiana całych wind zamiast ich modernizacji lub wymiany zużytych podzespołów - przy stosunkowo krótkim okresie eksploatacji - jest faktycznie niezbędna?

- Windy, które są obecnie na naszych przystankach, pochodzą od różnych producentów. Większość modeli nie jest już produkowana, wiele wind to tzw. składaki, do których zdobycie części zamiennych jest coraz trudniejsze i czasochłonne. Nowe windy niewątpliwie będą mniej awaryjne, a to, że będą pochodziły od jednego producenta, umożliwi łatwiejszy i szybszy dostęp do części zamiennych. Dzięki temu czas ewentualnych napraw zostanie skrócony do minimum - przekonuje Tomasz Złotoś, rzecznik PKP SKM w Trójmieście.

Windy na kolei wymagają innego serwisu niż w bloku



Warto nadmienić, że w ramach przetargu wykonawca przez minimum 3 lata będzie dbał o czystość w kabinach dźwigów, dokonywał przeglądów, napraw i wymiany zużytych części.

- Nie można porównywać okresu żywotności wind w budynkach mieszkalnych, eksploatowanych w stabilnych warunkach, gdzie jest sucho i panuje dodatnia temperatura z naszymi windami - dodaje Złotoś. -  Windy na peronach kolejowych muszą funkcjonować także w temperaturach ujemnych, narażone są na oddziaływanie śniegu oraz tzw. soli drogowej, a zdarza się również, że są zalewane przez deszcze nawalne. Są też intensywniej użytkowane niż zdecydowana większość tych znajdujących się w blokach mieszkalnych. Te ostatnie rzadziej też padają ofiarą wandali.

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej w Trójmieście


Wymiana urządzeń realizowana w etapach



Wymiana wind będzie realizowana etapami na poszczególnych przystankach. Pierwsze nowe urządzenia pojawią się we Wrzeszczu oraz Cisowej - do końca listopada br. Wszystkie roboty budowlane zakończą się we wrześniu 2026 r.

O wyborze wykonawcy w przetargu SKM zdecydują kryteria: najniższej ceny (75 proc.), kosztów przeglądu miesięcznego w okresie gwarancyjnym (15 proc.) oraz ewentualne przedłużenie trzyletniego okresu udzielonej gwarancji (10 proc.).

Quiz Kolejowe Trójmiasto Średni wynik 68%

Kolejowe Trójmiasto

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (84)

  • Kryteria przetargu - cena (1)

    Pracuję na co dzień z windami
    Śmieszy mnie przy przetargach gdy głównym kryterium jest cena
    Potem jest ryk że dźwig jest zrobiony z papieru albo z podzespołów które są projektami z lat 2000 (bo potrafią jeszcze takie składaki wstawić)
    Tak naprawdę dobry standard i najnowsze rozwiązania jest w stanie zagwarantować może trzy firmy (kone, otis, Schindler)
    Ale oczywiście cena

    • 3 1

    • przecież są trzy kryteria

      • 0 0

  • makabra

    Winda i SKM ? Na peronach redy nie ma nawet wjazdów na wozki dziecięce, kobiety muszą obcych ludzi prosic lub tachac pod pacha wózki czy rowery.

    • 2 0

  • Miasto

    Może najpierw naprawcie niektóre. Na Przymorzu już drugi tydzień nieczynna winda. Awaria i tyle. Ile można naprawiać awarie windy?

    • 2 0

  • To i tak zbyt optymistyczny obraz

    Ta widna w Kamiennym Potoku i tak większość czasu była niesprawna a jak ruszyła to od razu trzeba było ją wymieniać. Kolejarze biorą kupę forsy z UE, która powinna pójść m.in. na poprawę dostępności osób wykluczonych, dzieci na wózkach itp. Dwa razy wybrałem się SKM z dzieckiem niepełnosprawnym na wózku. Pierwszy raz z Kamiennego Potoku do Sopotu (jak już ruszyła ta winda). Wtedy okazało się, że na Kamionce już działa, ale w Sopocie się zepsuła. Drugi raz z Chylonii do Redy. Na Chylonii winda była, w Redzie nie. Co ciekawsze w Redzie na stary peron można dostać się wózkiem, bo jest skrajny, ale na nowy już nie. Więcej już nie ryzykowałem. Zostają samochody i autobusy. Pozdrowienia dla SKM i sponsorów z UE od rodziców małych dzieci i osób niepełnosprawnych. Wydajcie jeszcze parę (dziesiąt) miliardów na ten super-eko-transport...

    • 1 2

  • Ojciec zawsze mi powtarzał.

    Idź do polityki albo serwisuj windy. Najlepszy interes.

    • 2 0

  • Kaska płynie

    Kolejna wymiana.

    • 0 0

  • Na Żabiance od sławnej lipcowej ulewy windy nie działają. Czekamy ponad rok na wymianę?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane