• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM zbuduje własne tory do Tczewa?

Krzysztof Koprowski
1 sierpnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Być może za kilka lat SKM będzie posiadała własne tory aż do Tczewa. Niewykluczone też, że zamiast nich, zwiększona zostanie tylko częstotliwość kursowania pociągów na południe od Trójmiasta. Być może za kilka lat SKM będzie posiadała własne tory aż do Tczewa. Niewykluczone też, że zamiast nich, zwiększona zostanie tylko częstotliwość kursowania pociągów na południe od Trójmiasta.

Czy Szybka Kolej Miejska w przyszłości zyska własne torowisko aż do Tczewa? Kolejarze na razie chcą sprawdzić czy i jakim kosztem możliwa będzie rozbudowa sieci kolejowej w kierunku południowym wraz z nowymi przystankami.



Obecnie najbardziej wysuniętym na południe własnym elementem infrastruktury SKM jest powstający przystanek Gdańsk Śródmieście. Obecnie najbardziej wysuniętym na południe własnym elementem infrastruktury SKM jest powstający przystanek Gdańsk Śródmieście.

Czy SKM powinna częściej kursować na południe od Trójmiasta?

Pomysł przedłużenia trasy z własnym torowiskiem SKM z powstającego już przystanku Gdańsk Śródmieście zobacz na mapie Gdańska aż do Tczewa to inicjatywa powiatów położonych na tej trasie i w bliskim sąsiedztwie inwestycji - gdańskiego, tczewskiego i malborskiego.

- Do SKM przekazany został list intencyjny z prośbą o przygotowanie wstępnej analizy wykonalności rozbudowy systemu kolei aglomeracyjnej w kierunku Tczewa. Rozpatrzyliśmy ten wniosek pozytywnie i stąd przetarg na opracowanie takiego materiału - wyjaśnia Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.

Dokument ma określić możliwości budowy nowej trasy pod kątem prawnym, środowiskowym, techniczno-technologicznym oraz przede wszystkim finansowym, uwzględniającym możliwość współfinansowania inwestycji w ramach środków z Unii Europejskiej na lata 2014-2020.

- Jeżeli wykazane zostanie ekonomiczne uzasadnienie realizacji trasy, to w dokumencie musi być też zawarty optymalny wariant inwestycyjny, szacunkowy koszt oraz źródła, z których SKM mogłaby inwestycję sfinansować - dodaje Głuszek.

Kolejarze wymagają, by w tzw. pre-studium zostały zawarte analizy kilku rozwiązań. W tzw. wariancie "zerowym", czyli bezinwestycyjnym, uwzględnione mają być możliwość zwiększenia już teraz częstotliwości kursowania pociągów na odcinku Gdańsk Główny - Tczew.

W trzech pozostałych wariantach wymaga się przeanalizowanie budowy nowej trasy dwutorowej poprzez "dołożenie" torów równolegle do istniejącej już trasy kolejowej do Tczewa (wariant 1), budowy małej obwiedni z wykorzystaniem linii kolejowej Pruszcz Gdański - Gdańsk Port Północny zobacz na mapie GdańskaGdańsk Południowy - Motława Most zobacz na mapie Gdańska (wariant 2) oraz autorski wariant wykonawcy dokumentu (wariant 3).

We wszystkich wariantach inwestycyjnych, oprócz przebiegu trasy kolejowej, wymagane jest także wskazanie potencjalnych lokalizacji nowych przystanków SKM oraz modernizacji istniejących przystanków kolejowych.

Na ile realna jest rozbudowa sieci SKM lub realizacja projektu w kilku etapach?

- To określi analiza. Obecnie nie dysponujemy danymi lub chociażby wstępnymi założeniami w tym zakresie - ucina dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.

Firma, która zajmie się opracowaniem dokumentu, będzie miała osiem miesięcy na jego przygotowanie, od momentu podpisania umowy (otwarcie ofert w postępowaniu przetargowym zaplanowano na 8 sierpnia br.). O wyborze decyduje kryterium najniższej ceny opracowania dokumentu.

Przejazd pociągu bez zatrzymania przez przystanek Gdańsk Lipce. Być może, po zrealizowaniu planów kolejarzy, powstanie tutaj osobny przystanek SKM.


Rumia Janowo być może przejdzie remont

Szybka Kolej Miejska przymierza się też do remontu zaniedbanego przystanku SKM Rumia Janowo. Obecnie ogłosiła przetarg na opracowanie niezbędnej dokumentacji. To, czy faktycznie rozpoczną się tam prace, będzie przede wszystkim zależało od oszacowanych kosztów robót budowlanych. Dopiero wówczas zostanie podjęta decyzja, kiedy ewentualnie mógłby zostać wyremontowany ten przystanek.

Miejsca

Opinie (97) 2 zablokowane

  • SKM tylko na trasie Wejherowo Gdańsk (1)

    a dalej Przewozy Regionalne. Po uruchomieniu PKM powstanie nowa samorządowa firma kolejowa która wchłonie skm i pr.

    • 4 8

    • :)

      To może tylko na trasie Gdańsk- Gdynia!!! W Rumii, Redzie i Wejherowie mieszkają tacy sami ludzie jak w stronę Tczewa.

      • 3 1

  • A wszystko to...

    ...już w 2048

    • 5 1

  • Wieczór Wybrzeża, rocznik 1970

    Też jest informacja o tym, że tory pobiegną do Tczewa. I to już za parę lat. Może to taka "nowa świecka tradycja" - obiecywać tory do Tczewa dla SKM?

    • 8 1

  • Niech Głuszek & S-ka przestanie się wygłupiać. (1)

    Niech najpierw zrobi porządek od Gdańska do Wejherowa.
    Niech pomyśli o nowym taborze a nie reanimowanych kiblach.
    I niereformowalnej od ponad 35 lat dziurze - wiadomo jakiej.
    Gdzie SKM już nie jeździła.
    Elblągi, Iławy, Smętowa, nawet swego czasu do Bydgoszczy planowali.
    I co wyszło?
    Klapa.
    To ma być kolej miejska - SKM - jak sama nazwa wskazuje.
    A nie SKW - Smutna Kolej Wiejska.
    Rozkład jazdy i pociągi w cyklu a nie jak komuś czapka staje.
    7,5 minuty - pokażcie taki "cykl" w jakiejkolwiek innej kolei na świecie.
    Zobaczymy jaki ruch będzie na przystanku Śródmieście.

    • 4 4

    • Najpierw niech Wejherowo sypnie kasą jak Pruszcz

      potem sobie może "chcieć"

      • 1 0

  • Jestem za

    Cena biletu PR Gdańsk - Tczew 9,80
    Cena biletu SKM Gdańsk - Tczew 7,70

    • 8 0

  • do ...Bydgoszczy ? (2)

    SKM to trójmiejskie metro - czyli Gdańsk - Sopot - Gdynia. Dalej to kolei regionalna a do Bydgoszczy -dalekobieżna i dalej do Poznania,Lodzi.....

    • 7 3

    • św. Wojciech

      Gdańsk kończy się na św. Wojciechu od strony południa!
      Planuje się tam budowę Narodowego Centrum Sportów Motorowych.
      Warto zaplanować dodatkowy tor dla SKM aż do granic miast Gdańsk!
      Tam też mieszkają "Nasi"!

      • 3 0

    • Powinna jeździć gdańska metropolitalna kolej po Elbląg, Tczew, Starogard, Kartuzy, Lębork, Puck (w sezonie: Hel). Połączenia

      regionalne powinny również być częste i sięgać po Słupsk, Bydgoszcz, Malbork, Kościerzynę.

      • 2 1

  • No i co z tego że pola i łąki? (1)

    Na trasie kolejowej Gdańsk Lipce- Tczew wybudowało się wiele pięknych domów gdzie ludzie mają blisko do przystanku kolejki i uwierz mi wolą jechać pociągiem niż stać w wielkich korkach na trakcie św. Wojciecha. A tobie współczuje że musisz mieszkać w zdewastowanej kamienicy w centrum Gdańska, kolorowym kartonie koło wysypiska czy imponującym falowcu na Przymorzu. Wogóle nie dziwię się że rodowici mieszkańcy Gdańska uciekają z tego miasta bo mają dość wszechobecnej brzydoty tego miasta

    • 9 5

    • Uciekają bo mają dość przyjeżdżających wsioków

      Uciekają bo mają dość przyjeżdżających wsioków, którzy nie potrafią zachować się wśród innych ludzi w bloku mieszkalnym. Imprezy na balkonach, palenie i picie na klatkach schodowych, wyrzucanie butelek i śmieci nawet z 9. piętra, kompletne nie liczenie się z innymi mieszkańcami. Po prostu dzicz bez żadnego wychowania.

      • 4 0

  • W Warszawie Mazowiecka jezdzi wszedzie po regionie, u nas tez powinno tak byc (1)

    • 3 2

    • regionalna i skm

      regionalna niech obsługuje wioski z pięknymi domami a trójmiasto skm co 10 min z pięknego Redłowa np.. do Oliwy, Nowego Portu

      • 1 0

  • Poza tym Kolej i caly transport szynowy to transport z przyszloscia i w calej Europie to wiedza tylko nie u nas

    • 3 0

  • Granice Gdańska

    Gdańsk nie kończy się na Śródmieściu!!!
    Częstsze połączenia SKM są potrzebne na Oruni, Lipcach a i warto pomyśleć o św. Wojciechu (tam dopiero kończy się Gdańsk).

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane