• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM zbuduje własne tory do Tczewa?

Krzysztof Koprowski
1 sierpnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Być może za kilka lat SKM będzie posiadała własne tory aż do Tczewa. Niewykluczone też, że zamiast nich, zwiększona zostanie tylko częstotliwość kursowania pociągów na południe od Trójmiasta. Być może za kilka lat SKM będzie posiadała własne tory aż do Tczewa. Niewykluczone też, że zamiast nich, zwiększona zostanie tylko częstotliwość kursowania pociągów na południe od Trójmiasta.

Czy Szybka Kolej Miejska w przyszłości zyska własne torowisko aż do Tczewa? Kolejarze na razie chcą sprawdzić czy i jakim kosztem możliwa będzie rozbudowa sieci kolejowej w kierunku południowym wraz z nowymi przystankami.



Obecnie najbardziej wysuniętym na południe własnym elementem infrastruktury SKM jest powstający przystanek Gdańsk Śródmieście. Obecnie najbardziej wysuniętym na południe własnym elementem infrastruktury SKM jest powstający przystanek Gdańsk Śródmieście.

Czy SKM powinna częściej kursować na południe od Trójmiasta?

Pomysł przedłużenia trasy z własnym torowiskiem SKM z powstającego już przystanku Gdańsk Śródmieście zobacz na mapie Gdańska aż do Tczewa to inicjatywa powiatów położonych na tej trasie i w bliskim sąsiedztwie inwestycji - gdańskiego, tczewskiego i malborskiego.

- Do SKM przekazany został list intencyjny z prośbą o przygotowanie wstępnej analizy wykonalności rozbudowy systemu kolei aglomeracyjnej w kierunku Tczewa. Rozpatrzyliśmy ten wniosek pozytywnie i stąd przetarg na opracowanie takiego materiału - wyjaśnia Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.

Dokument ma określić możliwości budowy nowej trasy pod kątem prawnym, środowiskowym, techniczno-technologicznym oraz przede wszystkim finansowym, uwzględniającym możliwość współfinansowania inwestycji w ramach środków z Unii Europejskiej na lata 2014-2020.

- Jeżeli wykazane zostanie ekonomiczne uzasadnienie realizacji trasy, to w dokumencie musi być też zawarty optymalny wariant inwestycyjny, szacunkowy koszt oraz źródła, z których SKM mogłaby inwestycję sfinansować - dodaje Głuszek.

Kolejarze wymagają, by w tzw. pre-studium zostały zawarte analizy kilku rozwiązań. W tzw. wariancie "zerowym", czyli bezinwestycyjnym, uwzględnione mają być możliwość zwiększenia już teraz częstotliwości kursowania pociągów na odcinku Gdańsk Główny - Tczew.

W trzech pozostałych wariantach wymaga się przeanalizowanie budowy nowej trasy dwutorowej poprzez "dołożenie" torów równolegle do istniejącej już trasy kolejowej do Tczewa (wariant 1), budowy małej obwiedni z wykorzystaniem linii kolejowej Pruszcz Gdański - Gdańsk Port Północny zobacz na mapie GdańskaGdańsk Południowy - Motława Most zobacz na mapie Gdańska (wariant 2) oraz autorski wariant wykonawcy dokumentu (wariant 3).

We wszystkich wariantach inwestycyjnych, oprócz przebiegu trasy kolejowej, wymagane jest także wskazanie potencjalnych lokalizacji nowych przystanków SKM oraz modernizacji istniejących przystanków kolejowych.

Na ile realna jest rozbudowa sieci SKM lub realizacja projektu w kilku etapach?

- To określi analiza. Obecnie nie dysponujemy danymi lub chociażby wstępnymi założeniami w tym zakresie - ucina dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.

Firma, która zajmie się opracowaniem dokumentu, będzie miała osiem miesięcy na jego przygotowanie, od momentu podpisania umowy (otwarcie ofert w postępowaniu przetargowym zaplanowano na 8 sierpnia br.). O wyborze decyduje kryterium najniższej ceny opracowania dokumentu.

Przejazd pociągu bez zatrzymania przez przystanek Gdańsk Lipce. Być może, po zrealizowaniu planów kolejarzy, powstanie tutaj osobny przystanek SKM.


Rumia Janowo być może przejdzie remont

Szybka Kolej Miejska przymierza się też do remontu zaniedbanego przystanku SKM Rumia Janowo. Obecnie ogłosiła przetarg na opracowanie niezbędnej dokumentacji. To, czy faktycznie rozpoczną się tam prace, będzie przede wszystkim zależało od oszacowanych kosztów robót budowlanych. Dopiero wówczas zostanie podjęta decyzja, kiedy ewentualnie mógłby zostać wyremontowany ten przystanek.

Miejsca

Opinie (97) 2 zablokowane

  • PASANGER (2)

    SKM powinna kursować do Smętowa Granicznego a nie tylko do Tczewa!!!!

    • 1 1

    • To może i do Twardej Góry? Po glona? (1)

      • 0 0

      • Ja chcę do Kotomierza i Pruszcza Pomorskiego

        oraz do Moniek

        • 0 0

  • za 50 lat

    SKM-ka wybuduje SWOJE TORY az do Paryza !!

    • 2 0

  • Pokażcie mapę z tą "obwiednią"

    bo nie wiem jak to miałoby iść

    • 1 0

  • może niech SKM z PLK pomyśli o budowie na spółkę do Słupska

    Do Tczewa jest torów dużo.
    A tak można upiec "dwie pieczenie na jednym ogniu"

    • 0 3

  • ja bym nabył 1000 TOI TOi i doposazył w kółka, silniczek.... i wio do tyczewa, smętowa heli czy nawet zakopca (1)

    elbloNga IłaFy, Bydgoszcza.... kibel jest, klimy nie trzeba podobno(Głuszek) - taki mamy klimat...

    • 0 0

    • Piłeś? Nie pisz!

      • 1 0

  • Nie piłeś? - pij więcej

    • 0 0

  • Burdel... (1)

    W końcu to SKM trójmiasto czy przewozy regionalne?!
    SKM to kolej miejska więc powinna śmigać w maks. relacji Wejcherowo-Pruszcz Gd.!!!
    Podstawowa relacja to Gdynia Cisowa-Gdańsk Gł.!
    A PR na trasie Tczew-Słupsk!

    • 0 2

    • ty podstawowy burdelu

      granice Gdańska nie kończa sie na Gdańsku Głównym ! Ciekawe gdzie tory sie zmieszcza na trasie Śródmieście-Pruszcz?! Kolej nie wybudowała żadnych bezkolizyjnych przejazdów i część GDANSKA czyli ORUNIA i LIPCE sa odciete od Swiata torami kolejowymi z 2 tunelami co 500-1000 metrów a nie jak w cywilizowanych krajach co 150 metrów albo jak zrobiono w Sopot-Kamienny Potok

      • 0 0

  • P-O-T-R-Z-E-B-N-A

    Zdecydowanie potrrzebna. Do Tczewa nie ma bezpośredniego transportu. Pruszcz, Skowarcz i reszta. KONIECZNIE!
    pzdr :)
    Jedyny kierunek rozwoju 3city -> południe!!!

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane