- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (450 opinii)
- 2 Szybko odzyskali skradzione auto (37 opinii)
- 3 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (162 opinie)
- 4 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (191 opinii)
- 5 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (277 opinii)
- 6 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (63 opinie)
Są sterty piachu, będzie tramwaj
Zanim ponad pół roku temu na al. Armii Krajowej w Gdańsku pojawiły się pierwsze koparki i spychacze, mieszkańcy Chełmu nie zdawali sobie chyba sprawy, że przez najbliższe miesiące elementem osiedlowego krajobrazu staną się gigantyczne sterty piachu, rozkopana al. Sikorskiego i ubrani na jaskrawokolorowe kamizelki robotnicy. Na szczęście pomału stają się nim także tory powstającej linii tramwajowej.
Na całej długości budowanej trasy - czyli od węzła Unii Europejskiej aż po skrzyżowanie al. Sikorskiego z ul. Witosa - są już ustawione wysokie słupy mocujące przyszłą trakcję tramwajową.
Pierwsze tory pojawiły się na Chełmie ok. dwóch tygodni temu. Zanim pokryją one resztę trasy, w specjalne wykopy trzeba wysypać ok. 60-70-centymetrową warstwę piasku, który następnie zostanie ubity przez tzw. zagęszczacze. Na przygotowane w ten sposób podłoże wysypie się 20 cm tłucznia, który także zostanie ubity.
- Po wykonaniu tych czynności teren jest już gotowy do ułożenia betonowych podkładów, będących podstawą do ułożenia szyn kolejowych. - tłumaczy jeden z pracowników firmy drogowej MTM, wykonującej część robót. - Na szyny jeszcze raz wysypuje się tłuczeń, a potem plaser ustawia tor w poziomie i pionie.
Wzdłuż alei Armii Krajowej dwaj robotnicy zabezpieczają jeden z dwóch wiaduktów. Chronią go przed uszkodzeniami - szpachlują, myją i malują. Twierdzą, że potrwa to nawet do dwóch i pół miesiąca. Po drugiej stronie mostu trwa praca nad zabezpieczeniami tymczasowymi, które mają dbać o bezpieczeństwo pieszych.
Przez ostatnie kilka dni, przy stale padającym deszczu, prace były dodatkowo utrudnione i co za tym idzie, spowolnione. Na terenie planowanej pętli, przy skrzyżowaniu ulic Witosa i Sikorskiego, robotnicy starali się zaprowadzić porządek pośród morza błota powstałego z kolosalnych gór piachu. Rury wodociągowe skręcane ręcznie przez robotników były montowane do rozkopanych rowów. Koparki natomiast wyrównywały teren i starannie mierzyły wymiary do mających powstać tu niedługo torów tramwajowych.
Kolejnym krokiem w pracach budowlanych jest montowanie drenażu, który zbiera gromadzącą się wodę i odprowadza ją na bezpieczną odległość.
Do ukończenia inwestycji zostało sześć miesięcy. Inżynierowie i robotnicy zapewniają jednak, że spokojnie zdążą z pracami do końca listopada.
- 5,8 km torów (dwie linie po 2,9 km)
- budowa przystanków tramwajowych na wysokości ulic: Pohulanka, Odrzańska, Chałubińskiego i Witosa z bezkolizyjnym dojściem do peronów
- wykonanie dojść do przystanków, wind, remont schodów
- budowa sieci trakcyjnej z 76 nowymi słupami
- przebudowa i uzupełnienie sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu Armii Krajowej - 3-go Maja, Sikorskiego - Chałubińskiego i Sikorskiego - Witosa,
- budowa systemu zdalnego sterowania i nadzoru
- budowa stacji prostownikowej wraz z budynkiem, wyposażeniem i automatyką.
- całkowity koszt: 60, 8 mln zł
Opinie (54) 9 zablokowanych
-
2007-07-13 13:05
Nie wiem, czy plaserowi uda się ustawić tor w poziomie.
- 0 0
-
2007-07-13 13:05
... ba tam cały czas górka, Panie.
- 0 0
-
2007-07-13 13:08
Petla ma byc z tego powodu, ze w planach jest rozprowadzenie trakcji tramwajowej na kolejne Zapiecki i Zadupia ;)
Odnosnie ramki "Linia tramwajowa na Chełm w liczbach:"
gdzie sa liczby w informacjach:
- budowa przystanków tramwajowych na wysokości ulic: Pohulanka, Odrzańska, Chałubińskiego i Witosa z bezkolizyjnym dojściem do peronów
- wykonanie dojść do przystanków, wind, remont schodów
- budowa systemu zdalnego sterowania i nadzoru
- budowa stacji prostownikowej wraz z budynkiem, wyposażeniem i automatyką.
"Wzdłuż alei Armii Krajowej dwaj robotnicy zabezpieczają jeden z dwóch wiaduktów. Chronią go przed uszkodzeniami – szpachlują, myją i malują. Twierdzą, że potrwa to nawet do dwóch i pół miesiąca." - a jak tylko odejda to gownarzeria i tk przemaluje na "po swojemu"- 0 0
-
2007-07-13 14:12
o boshe
ale stękanie w tym temacie. trakcja s****cja, tory srory, plasery bajery. co was ludzie to obchodzi, jesteście użytkownikami, a nie wykonawcami.
jak winda będzie to będzie. jak ją rozpieprzą to będzie to dowód na to, że mieszkańcy chełma to imbecyle i zamiast tramwaju powinno się zbudować dyby na całej długości linii tramwajowej i zakówać w nich wszystkich agresorów. no a kierowcy podczas stania w korku będą mogli gasić im kipy na czole;)- 0 0
-
2007-07-13 14:29
bawo krz
mądrze i ciekawie napisane :)
- 0 0
-
2007-07-13 14:38
Fotorelacja
Zapraszam na fotorelację z prac mojego autorstwa:
http://www.imagestation.com/album/pictures.html?id=2090026865&code=28855816&mode=invite&DCMP=isc-email-AlbumInvite- 0 0
-
2007-07-13 14:59
A propos podkładów
Betonowe są trwalsze, twardsze, ale torowisko jest sporo "głośniejsze" i mniej sprężyste - przenosi drgania. W obszarze w pobliżu zabudowań i mieszkań stosuje się drewniane, a tam, gdzie nie ma znaczenia hałas i drgania, mocniejsze, betonowe, które umożliwiają tez budowę torów o większej dopuszczalnej prędkości maksymalnej dla poruszających się po nich składów.
- 0 0
-
2007-07-13 16:23
Do "zgredziszon"
""mocujące przyszłą trakcję tramwajową."
Nie trakcję tramwajową, tylko przewody trakcyjne, kochane Panie Redaktorki!"
Trakcja Tramwajowa ,Tramwajowa Siec Trakcyjna ,Tramwajowe Przewody Trakcyjne sa poprawna forma i mozna je uzywac do jednego odnisienia- 0 0
-
2007-07-13 18:11
tramwaje:_)
fajnie, przynajmniej nie będzie się stało w korkach !!! popieram rozój trakcji tramwajowej !!
- 0 0
-
2007-07-13 20:36
Zrobienie niecałych 4 km drogi tramwajowej to 60 mln zł
Stworzenie nowego lotniska na Babich Dołach to koszt 100 mln zł
Teraz przeliczcie, co bardziej się opłaca, i kto rozsądniej zagospodarowałby forsą.- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.