• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sąd Unii Europejskiej: cywilne lotnisko w Gdyni może działać

Michał Sielski
17 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
aktualizacja: godz. 14:47 (17 listopada 2017)
Zespół pełnomocników miasta i spółki (od lewej): adw. prof. Tomasz Tadeusz Koncewicz, wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała, radca prawny Przemysław Kamil Rosiak i adwokat Morvan Le Berre z Belgii. Koszt obsługi prawnej to ponad 300 tys. zł - kwotę w całości musi zwrócić Komisja Europejska. Zespół pełnomocników miasta i spółki (od lewej): adw. prof. Tomasz Tadeusz Koncewicz, wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała, radca prawny Przemysław Kamil Rosiak i adwokat Morvan Le Berre z Belgii. Koszt obsługi prawnej to ponad 300 tys. zł - kwotę w całości musi zwrócić Komisja Europejska.

W piątek Sąd Unii Europejskiej przyznał rację Gdyni w sporze z Komisją Europejską. Czy to oznacza, że wkrótce lotnisko cywilne Gdynia-Kosakowo zacznie działać? Niewykluczone, nie wiadomo jednak, na jakich zasadach.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Kiedy z lotniska Gdynia-Kosakowo wystartują pierwsze rejsowe samoloty pasażerskie?

Tu możecie zapoznać się z wyrokiem i jego uzasadnieniem.

Aktualizacja, godz. 14:50. Władze Gdyni przekonują, że lotniskowe nieruchomości - mimo, że terminal i inne budynki przez trzy lata stały praktycznie nieużywane - nie zostały zniszczone i nie ma potrzeby inwestycji np. w remonty. Twierdzą także, że sukcesem będzie uruchomienie lotniska w około rok.

Aktualizacja, godz. 14:45. Spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo prawdopodobnie upadnie. W jej miejsce powołana może zostać następna.

Aktualizacja, godz. 14:39. - Czas wiele zmienił na korzyść. Liczba pasażerów w Trójmieście rośnie, skłonność Polaków i Pomorzan do podrózy lotniczych, także. Zmieniliśmy jednak nasz pomysł biznesowy. Chcemy rozpocząć działalność od lotniska GA, czyli małych samolotów. Lotnisko im. Lecha Wałęsy rozwija się fantastycznie i obsługa małych jednostek jest utrudniona. Możemy ją rozwijać w Gdyni, a także postawić na szkolenie personelu lotniczego - dodaje wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała.

Aktualizacja, godz. 14:33. - Nawet jeśli Komisja Europejska postanowi się odwołać, to w sądzie Unii Europejskiej nie ma możliwości zawieszenia wyroku automatycznie. Wyrok obowiązuje więc od dziś - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.



- Gdynia oraz miejska spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo wygrały w sprawie lotniska przed Sądem Unii Europejskiej. Sąd unijny przyznał rację miastu i stwierdził  dziś nieważność decyzji Komisji Europejskiej, która zahamowała przekształcenie gdyńskiego lotniska z wojskowego w wojskowo-cywilne. Przypomnijmy, że feralna  decyzja zapadła pierwotnie w lutym 2014 roku i od tego czasu prace na lotnisku musiały zostać przerwane, a spółka została postawiona w stan upadłości - czytamy w komunikacie gdyńskich urzędników, wystosowanym w piątek po południu.
Nie oznacza to jednak, że szybko zobaczymy tu szeroką gamę regularnych pasażerskich połączeń.

- Sądowy sukces kosztował kilka lat wytężonej pracy międzynarodowego zespołu prawników. Zgodnie z orzeczeniem, koszty obsługi prawnej, jakie poniosła Gdynia w związku z postępowaniem, zostaną jej w całości zwrócone przez Komisję Europejską. Dzisiejszy wyrok nie może już odwrócić upadłości spółki lotniskowej, której bankructwo było bezpośrednio spowodowane decyzją Komisji Europejskiej. Zmieniły się również okoliczności gospodarcze i prosty powrót do starych planów jest dziś nieracjonalny. Dlatego, niezależnie od procesu, nie znając treści orzeczenia, miasto wiele miesięcy temu podjęło negocjacje z Komisją. Ich celem jest doprowadzenie do uruchomienia cywilnych operacji lotniczych w Gdyni-Kosakowie, z poszanowaniem prawa europejskiego oraz racjonalności ekonomicznej - dodają urzędnicy.
Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo widziany od strony Zatoki Gdańskiej. Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo widziany od strony Zatoki Gdańskiej.
Na razie mówi się jedynie o tzw. lotach general aviation, czyli małych, prywatnych samolotach, które mogłyby startować i lądować na gdyńskim lotnisku. W planach jest także szkolenie pilotów.

Opinie (539) ponad 20 zablokowanych

  • szkodliwej megalomanii Szczurka ciąg dalszy

    • 6 5

  • Tak na marginesie

    To zajefajna prowadzi tam droga, za garażami koło działek,w zakręcie dwa osobowe auta się nie mieszczą, "strzelnica" zasyfiona jakimś szlamem który koparki tam przerzucają i do tego obszczymurki w krzakach z piwem w ręku

    • 4 1

  • Dubaj północy (3)

    Rozumiem że o remontach dróg i chodników Gdynia może zapomnieć O budowie nowych już nawet nie wspominam. A i remonty typu biała farba się skończą przy worku bez dna, czytaj lotnisku. Tragedia.Ale tak to jest jak bezkarnie marnuje się pieniądze podatników.

    • 3 5

    • Budżet Gdyni traci, bo ty i tobie podobni ludzie wolą mieszkać poza ich granicami

      i dojeżdżać tu do pracy marudzić na drogi i zaśmiecać naszą przestrzeń. Dzieje się tak głównie ze względu na to, że mamy obecnie do czynienia ze zmianą znaczenia pojęcia "miasto". W zasadzie, w przypadku największych ośrodków w Polsce - takich jak np. Gdańsk, Gdynia, należałoby mówić nie o mieście jako takim, tylko o "mieście centralnym" i "obszarach metropolitalnych". Więc dla północnych obszarów lotnisko jest koniecznością. Natomiast drogę niech twój wójt pobuduje.

      • 2 1

    • Dubaj północy (1)

      To ,że ktoś mieszka poza granicami miasta nie oznacza,że nie płaci w nim podatników i nie daje pracy ludzią mieszkającym w ,,cudownej,, Gdyni

      • 1 0

      • Są bardzo ważne priorytety, a jednym z nich będzie lotnisko - chociaż Gdynia prawdopodobnie wejdzie w spółkę i sama nim tylko pokieruje, ale dla miasta nigdy nie ma jednego najważniejszego zadania, niemniej dobry gospodarz nakreśla właściwy kierunek. - Miasto to bardzo złożony organizm, a zadaniem władz jest prowadzić jego zrównoważony rozwój. Wszyscy jego mieszkańcy powinni mieć możliwość spełniania swoich aspiracji i mieć poczucie, że miasto im w tym pomoże, niezależnie od tego, czy jesteś przedsiębiorcą, czy bezrobotnym. Władze Gdyni doskonale to rozumieją dlatego też z wszystkich samorządów w Polsce dostają najwięcej nagród i wyróżnień

        • 0 1

  • Samolotem z Gdanska do Gdyni i z Gdyni do Gdanska...

    • 3 2

  • Brawo prezydencie Szczurek

    - Cieszę się, że w końcu mieszkańcy mają jasność, że dla takiego miasta jak Gdynia posiadanie własnego lotniska jest strategicznym elementem jego dalszego dynamicznego rozwoju . - Oczywiście zdajemy sobie sprawę, że dla wielu osób i tu na forum, nie jest to dzisiaj takie zrozumiałe, że wielu wątpi, nie licząc wszystkich złośliwców i abnegatów. Osobiście uważam jednak, że i miasto, i region tylko na tym zyskają i pozwolą na całkiem nowa jakość życia no i ściągnie inwestycje. Także załogi będą mogły liczyć na sprawniejszą podmianę.

    • 6 2

  • Widać wielkie poruszenie wśród Gdańszczan :)))

    Decyzja Sadu UE to niewsmak władzom Gdańska, które straszą wyniszczającą konkurencją lotnisk, położonych zaledwie kilkadziesiąt kilometrów od siebie. Początkowo również Struk i jego PO-wski samorząd województwa podziela to zdanie, ale dzisiaj już po naciskach (również politycznych) mam nadzieje, ze strony w stosunku do gdyńskiej zmienia zdanie - ciekawe będzie stanowisko PiS. Pomogli doskonali obrońcy prawni i pozytywne dla Gdyni ekspertyzy istnienia dwóch lotnisk w regionie, przygotowane przez PriceWatehouse Coopers i York Aviation.
    Gratulacje Panie prezydencie Szczurek.

    • 8 3

  • A czy Komisja Europejska zwróci koszty bankructwa?

    • 4 1

  • Ciekawe skąd Komisja Europejska weżmie pieniądze. (1)

    Żeby zwrócić je Gdyni? Pewnie ze skladek członkowskich czyli także Polski czyli Gdyni też.

    • 1 3

    • na tym polega geniusz

      systemu przedstawicielskiego...

      • 0 0

  • A to lepiej wydac 20 mln na 4000 rowerów

    To sie Unii podoba. Polska będzie jak Kampucza - kraj cyklistów.

    • 2 2

  • No i fajnie

    Brakuje jeszcze tylko lotniska w Toruniu.

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane