• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sąd Unii Europejskiej: cywilne lotnisko w Gdyni może działać

Michał Sielski
17 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
aktualizacja: godz. 14:47 (17 listopada 2017)
Zespół pełnomocników miasta i spółki (od lewej): adw. prof. Tomasz Tadeusz Koncewicz, wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała, radca prawny Przemysław Kamil Rosiak i adwokat Morvan Le Berre z Belgii. Koszt obsługi prawnej to ponad 300 tys. zł - kwotę w całości musi zwrócić Komisja Europejska. Zespół pełnomocników miasta i spółki (od lewej): adw. prof. Tomasz Tadeusz Koncewicz, wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała, radca prawny Przemysław Kamil Rosiak i adwokat Morvan Le Berre z Belgii. Koszt obsługi prawnej to ponad 300 tys. zł - kwotę w całości musi zwrócić Komisja Europejska.

W piątek Sąd Unii Europejskiej przyznał rację Gdyni w sporze z Komisją Europejską. Czy to oznacza, że wkrótce lotnisko cywilne Gdynia-Kosakowo zacznie działać? Niewykluczone, nie wiadomo jednak, na jakich zasadach.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Kiedy z lotniska Gdynia-Kosakowo wystartują pierwsze rejsowe samoloty pasażerskie?

Tu możecie zapoznać się z wyrokiem i jego uzasadnieniem.

Aktualizacja, godz. 14:50. Władze Gdyni przekonują, że lotniskowe nieruchomości - mimo, że terminal i inne budynki przez trzy lata stały praktycznie nieużywane - nie zostały zniszczone i nie ma potrzeby inwestycji np. w remonty. Twierdzą także, że sukcesem będzie uruchomienie lotniska w około rok.

Aktualizacja, godz. 14:45. Spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo prawdopodobnie upadnie. W jej miejsce powołana może zostać następna.

Aktualizacja, godz. 14:39. - Czas wiele zmienił na korzyść. Liczba pasażerów w Trójmieście rośnie, skłonność Polaków i Pomorzan do podrózy lotniczych, także. Zmieniliśmy jednak nasz pomysł biznesowy. Chcemy rozpocząć działalność od lotniska GA, czyli małych samolotów. Lotnisko im. Lecha Wałęsy rozwija się fantastycznie i obsługa małych jednostek jest utrudniona. Możemy ją rozwijać w Gdyni, a także postawić na szkolenie personelu lotniczego - dodaje wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała.

Aktualizacja, godz. 14:33. - Nawet jeśli Komisja Europejska postanowi się odwołać, to w sądzie Unii Europejskiej nie ma możliwości zawieszenia wyroku automatycznie. Wyrok obowiązuje więc od dziś - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.



- Gdynia oraz miejska spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo wygrały w sprawie lotniska przed Sądem Unii Europejskiej. Sąd unijny przyznał rację miastu i stwierdził  dziś nieważność decyzji Komisji Europejskiej, która zahamowała przekształcenie gdyńskiego lotniska z wojskowego w wojskowo-cywilne. Przypomnijmy, że feralna  decyzja zapadła pierwotnie w lutym 2014 roku i od tego czasu prace na lotnisku musiały zostać przerwane, a spółka została postawiona w stan upadłości - czytamy w komunikacie gdyńskich urzędników, wystosowanym w piątek po południu.
Nie oznacza to jednak, że szybko zobaczymy tu szeroką gamę regularnych pasażerskich połączeń.

- Sądowy sukces kosztował kilka lat wytężonej pracy międzynarodowego zespołu prawników. Zgodnie z orzeczeniem, koszty obsługi prawnej, jakie poniosła Gdynia w związku z postępowaniem, zostaną jej w całości zwrócone przez Komisję Europejską. Dzisiejszy wyrok nie może już odwrócić upadłości spółki lotniskowej, której bankructwo było bezpośrednio spowodowane decyzją Komisji Europejskiej. Zmieniły się również okoliczności gospodarcze i prosty powrót do starych planów jest dziś nieracjonalny. Dlatego, niezależnie od procesu, nie znając treści orzeczenia, miasto wiele miesięcy temu podjęło negocjacje z Komisją. Ich celem jest doprowadzenie do uruchomienia cywilnych operacji lotniczych w Gdyni-Kosakowie, z poszanowaniem prawa europejskiego oraz racjonalności ekonomicznej - dodają urzędnicy.
Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo widziany od strony Zatoki Gdańskiej. Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo widziany od strony Zatoki Gdańskiej.
Na razie mówi się jedynie o tzw. lotach general aviation, czyli małych, prywatnych samolotach, które mogłyby startować i lądować na gdyńskim lotnisku. W planach jest także szkolenie pilotów.

Opinie (539) ponad 20 zablokowanych

  • gdynia wioska rybacka (1)

    No niby co tam ma ladowac??? Chyba kutry rybackie.

    • 4 7

    • Kompleks gdańszczanina, którego dziadkowie w 1945 z jedną walizką przyjechali bydlęcym wagonem z wioski na Kresach.

      • 1 3

  • Trajtek

    A za chwilę będą płakać ze samoloty im latają nad chałupa

    • 0 3

  • a tak wieszali psy na Gdyni... WYGRALIŚMY!!! Brawo Pan Szczurek. (1)

    • 9 4

    • wygraliście w pici-polo

      • 1 4

  • Szczurek naszym prezydentem!!!!

    • 5 3

  • Pieszo

    Na lotniko tylko piesza

    • 1 2

  • Czas na...

    Czas na połączenie obu lotnisk PKM ką !

    • 5 2

  • oto kwintesencja wielu działań UE

    Czesto UE szkodzi ,niszczy ,psuje,kłamie itp. Niestety UE nie jest taka uczciwa i bezstronna jak się kiedyś myślało.

    • 6 2

  • To dobra decyzja choć obawiam się, że to lotnisko podzieli losy podobnych obiektów jak Rzeszów czy Łódź (1)

    • 2 3

    • Rzeszów to raczej nie ale Radom czy Olsztyn - to na pewno

      • 3 1

  • A propos (1)

    Najpierw będą loty CARGO, za nim ruszą loty pasażerskie minie trochę czasu. Gdynia potrzebuje na to odpowiednich uprawnienie. Ale oczywiście głąby, które nie mają o tym pojęcia muszę się wypowiadać typu, a po co Gdyni lotnisko itp. itd. lepiej dać hajs na nowy terminal w Gdańsku Niestety z takimi debilami nie da się dyskutować.

    • 4 1

    • A propos ,Myślący sam jesteś debil z takim rozumowaniem

      • 0 0

  • Dojazd

    Sprobujcie dojechac na to ewentualne lotnisko.Waska,dziurawa jednopasmowa Kwiatkowskiego, ciagle korki .Zjazd na droge do lotniska miedzy ciagiem budynkow garazowych- egipskie ciemnosci.
    Czy tylko liczy sie haslo lotnisko?
    Gdzie infrastruktura?

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane