• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sąd: lotnisko ma zapłacić 70 tys. odszkodowania za hałas

Michał Stąporek
24 lipca 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Zapadł pierwszy wyrok nakazujący władzom Portu Lotniczego w Gdańsku wypłacenie odszkodowania właścicielowi domu znajdujacego się w obszarze ograniczonego użytkowania wokół lotniska. Zapadł pierwszy wyrok nakazujący władzom Portu Lotniczego w Gdańsku wypłacenie odszkodowania właścicielowi domu znajdujacego się w obszarze ograniczonego użytkowania wokół lotniska.

Port Lotniczy w Gdańsku musi zapłacić 70 tys. zł właścicielom domu na Karczemkach z powodu hałasu generowanego przez startujące i lądujące samoloty - uznał w środę 24 lipca Sąd Okręgowy w Gdańsku. Wyrok nie jest prawomocny, zarząd lotniska już zapowiedział odwołanie w tej sprawie.



Czy przeszkadza ci hałas samolotów lecących do i z Gdańska?

W swoim orzeczeniu sąd zgodził się z opinią biegłej, mówiącą o tym, że nieruchomość przy ul. Jaśminowy Stok zobacz na mapie Gdańska straciła na wartości ze względu na bliskość lotniska ok. 9 proc. Do tej kwoty sąd doliczył dodatkowo koszt sporządzenia opinii biegłej, gdyż uznał, że skarżący, jako nieprofesjonalista, nie mógł sam wyliczyć zmiany wartości nieruchomości.

- Sąd po rozpoznaniu sprawy uznał, że opinia biegłej jest spójna, jasna i przekonująca, zaś odpowiedzialność zarządcy lotniska za skutki wprowadzenia OOU [obszar ograniczonego użytkowania - dop. red.] powinna być, zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Sądu Najwyższego, interpretowana szeroko i na tej podstawie uwzględnił powództwo zasądzając od zarządcy lotniska na rzecz powoda kwotę ustaloną przez biegłą - informuje reprezentujący właściciela nieruchomości adwokat Krzysztof Bigoszewski, współpracujący z kancelarią Campter.
Łączna kwota odszkodowania przyznana przez sąd wynosi ponad 70 tys. zł, choć powód domagał się ponad 100 tys. zł.

Chcą ciszy nocnej na lotnisku. Co na to Port Lotniczy? Chcą ciszy nocnej na lotnisku. Co na to Port Lotniczy?

Władze lotniska zapowiedziały apelację



- Naszym zdaniem wprowadzenie OOU nie wpłynęło na ceny nieruchomości, które w Gdańsku, w dzielnicach objętych OOU, cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem i ciągle drożeją - argumentuje Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego Gdańsk. - Niestety sąd pierwszej instancji oddalił wszystkie wnioski dowodowe lotniska, które zmierzały do zbadania, czy biegła prawidłowo obliczyła wartość nieruchomości. Będzie to podstawowy zarzut apelacji - zaznacza Kloskowski.
To pierwszy taki, niekorzystny dla lotniska, wyrok w sprawie, która toczyła się w oparciu o przepisy dotyczące funkcjonowania Obszaru Ograniczonego Użytkowania wokół portu lotniczego w Gdańsku i ustawy Prawo ochrony środowiska, art. 129 ust. 2.

Dwa obszary ograniczonego użytkowania wokół lotniska w Gdańsku



Przypomnijmy: pozwalają one ubiegać się o odszkodowanie mieszkańcom dwóch stref wytyczonych wzdłuż torów podejściowych do lotniska: wewnętrznej strefy A (ograniczenia w dysponowaniu nieruchomością) i zewnętrznej strefy B (uciążliwości wywołane hałasem). Zostały one wytyczone uchwałą Sejmiku Pomorskiego o OOU w 2016 roku.

Dwie strefy wokół lotniska w Gdańsku, w których można liczyć na odszkodowanie


Termin składania roszczeń wobec Portu Lotniczego w Gdańsku minął 30 marca 2018 r. W tym czasie do Portu Lotniczego wpłynęło około 5 tys. wniosków od właścicieli nieruchomości o odszkodowanie z powodu zamieszkiwania w strefie OOU. Łączna wartość roszczeń wynosi ok. 1 mld zł.

Lotnisko zawiera ugody z mieszkańcami strefy A



- Dotychczas Port Lotniczy Gdańsk zawarł ponad pięćdziesiąt ugód z właścicielami nieruchomości w  strefie A, położonej blisko lotniska, w której obowiązują ograniczenia dotyczące dysponowania nieruchomościami. Lotnisko nie kwestionuje swojej odpowiedzialności w tej strefie i cały czas prowadzi negocjacje z kolejnymi właścicielami ze strefy A - informuje Agnieszka Michajłow z Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy.

300 podobnych spraw w sądzie



W sądach toczy się obecnie około 300 spraw, w których właściciele domagają się odszkodowań za hałas z lotniska (strefa B). Właśnie w tej strefie znajduje się nieruchomość przy ul. Jaśminowy Stok.

Dotychczas zakończyły się dwie takie sprawy. W pierwszej zapadł wyrok korzystny dla lotniska, w drugiej, opisanej powyżej, zapadł wyrok korzystny dla wnioskodawcy. Oba wyroki są nieprawomocne.

Opinie (663) ponad 50 zablokowanych

  • Lamia prawo, lamia wyzanczone trasy i to jest przyczyna patologii

    lotnisko przymyka oczy - niech placi kary wielomilionowe albo dysycyplinuje przewoznikow.
    Ewentualnie odsyla kazdy taki do Bydgoszczy.

    • 2 0

  • Dokladnie lepsze to niz halas samolotow po wszystkich starych dzielnicach miasta po nocy.

    Dali rade zamknąć lotnisko w Rębiechowie na noc żeby pobiegać po płycie lotniska to niech zorganizują tam w nocy wyścigi na 1/4 mili

    • 1 0

  • czemu wydajacy pozwolenia na rozbudowe lotniska nie monitoruja tras i halasu jaki ten obecny ruch generuje?

    Sprawa bylaby jasna. Mozze komus zalezy na rozbieznosciach.

    • 1 0

  • Huk
    Od kilkunastu minut samolot za samolotem, huk wielki, okolice lotniska lub oficjalne korytarze powietrzne ? Bynajmniej... Tak wygląda od kilku miesięcy codzienność na wysokości Nieborowskiej

    • 1 0

  • Gdańsk to głęboka prowincja.Samoloty latają w różnych godzinach w nocy.Mieszkańcy poważnych miast mają w nocy spokój.Deweloperzy nie powinni budować osiedli pod trasami przelotów samolotów.To wyjątkowy skandal.Układy i układzik i!.

    • 2 1

  • 3:10 znow halas .. kto tu lamie przepisy?

    • 1 0

  • ale co, ludzie myśleli, że więcej ludzi nie będzie latać?
    to chyba logiczne, kiedy wszystko się rozwija

    To jakby nieistotne.
    Za podstawę oznaczenia stref uciążliwości brano pod uwagę właśnie rozbudowę lotniska i zwiększoną liczbę lotów. Po co dyskutować nad tym, co lotnisko i samorząd same przyznały? A co do twojej logiki to brak w niej logiki. Nikt nie wiedział 40 lat temu, że powstaną tanie linie, a Polacy będą masowo latać do pracy za granicę.

    • 1 0

  • 94dB
    A ile mają dB pojazdy dopuszczone do ruchu?
    Gadasz głupoty i tyle.
    Wyprowadź się tam skąd przyjechałeś.
    Na wieś.
    Lu

    Ja sie tu urodzilem. ty spadaj stad sloiku co masz zerowe wyborazenie o wspolzyciu w miescie.

    • 0 2

  • (1)

    i co z tego , że Matarnia jest w strefie bo tuż obok pasa startowego ?
    trzeba znać jeszcze Polskie realia i co z tego że się należy , lotnisko już mówi że się odwoła i udowodni ,że się nie należy , nasze brawo to prawo buszu ,ten ma rację kto ma większą kasę - tyle

    • 2 0

    • Otua

      Ty się najpierw naucz pisac

      • 0 1

  • lotnisko wchodzi w konflikt z mieszkancami.

    Ta strefa to jakaś kpina
    Nie mam nic przeciwko lotnisku i strefie, jednak dobrze jezelibpiloci będą się jej trzymać. Bardzo często startując nagle skręcają przekazują nad moim domem, mimo że strefa to nie objęła.
    Jarosz

    Racja. Gdy startują w kierunku zatoki to czasami zaraz po starcie skręcają na małej wysokości w kierunku zachodnim. Robią to chyba aby nadrobić czas i paliwo z powodu startu w innym kierunku niż planowany. Wiadomo przy starcie pełne obroty silników i hałas jest ogromny.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane