- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (520 opinii)
- 2 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (258 opinii)
- 3 Wstrzymany przetarg na obwodnicę Witomina (166 opinii)
- 4 3,3 mln zł dla Sopotu na zbiorniki (27 opinii)
- 5 Uschły młode drzewa (26 opinii)
- 6 Pył węglowy nad Gdańskiem. Wyniki kontroli (167 opinii)
Samochód rajdowy pojechał 200 km/h leśnym odcinkiem ul. Słowackiego
Sceny jak z filmu "Szybcy i wściekli" rozegrały się w nocy ze środy na czwartek na leśnym odcinku ul. Słowackiego. Samochód rajdowy rozpędzał się tam nawet do 200 km/h. Ale spokojnie: sytuacji przyglądali się pracownicy Okręgowego Urzędu Miar, którzy na Słowackiego legalizowali odcinkowy pomiar prędkości.
Było kilka minut po północy w czwartek. Nagle ciszę w lesie przy ul. Słowackiego przerwał ryk silnika samochodu rajdowego, który z potworną prędkością pędził z Niedźwiednika w kierunku Matarni. Potem następowała cisza. Mijało kilka minut i sytuacja się powtarzała. Słychać było już nie warkot, a wycie silnika samochodu. Po lesie rozchodziła się woń palonych opon i wysokooktanowego paliwa.
Największy jednak huk z przerywany strzałami z tłumika samochodu pędzącego z Niedźwiednika w kierunku Matarni można było usłyszeć nad ranem. Wszystko wyglądało jak trening kierowcy rajdowego.
- I nie było ku temu powodu. Nawet prosiliśmy kierowcę samochodu rajdowego, by jechał szybciej. Udało się pojechać ul. Słowackiego tuż przed Matarnią nawet 200 km/h - mówi Danuta Jonaszek, naczelnik wydziału elektrycznego Okręgowego Urzędu Miar w Gdańsku.
Jak to możliwe?
- W nocy przeprowadziliśmy po raz pierwszy w Polsce legalizację pierwotną pomiarowego odcinka prędkości na ul. Słowackiego, umieszczonego w ramach budowy Tristara - systemu inteligentnego sterowania ruchem. W tym celu byliśmy zmuszeni użyć samochodu rajdowego, który pojechał kilkakrotnie odcinkiem leśnym wspomnianej ulicy, na której właśnie ma być dokonywany pomiar prędkości - mówi Danuta Jonaszek.
W celu legalizacji odcinkowego pomiaru prędkości kierowca w pierwszym przejeździe musiał osiągnąć średnią prędkość zaledwie 13 km/h. Z każdym następnym przejazdem zalecano mu jechać szybciej aż osiągnie średnią prędkość 147 km/h. W sumie kierowca wykonał kilkanaście przejazdów i właśnie w tym ostatnim przejeździe kierowca osiągnął na Trasie Słowackiego prędkość 200 km/h. Taki wynik był możliwy na ostatniej prostej pod górę przed Matarnią.
Co ważne, testy systemu Tristar na ul. Słowackiego, działającego na długości ok. 1,8 km odbywały się podczas całkowitego zamknięcia dla ruchu kołowego. Z jednej i drugiej strony drogę zamknęła policja.
- Pomiarowy odcinek prędkości na ul. Słowackiego przeszedł sprawdzenie pomyślnie - otrzymał legalizację pierwotną. Obowiązywać ona będzie teraz przez 13 miesięcy. Potem trzeba powtórzyć nocne sprawdzenie urządzenia - tłumaczy naczelnik.
Co ważne, uzyskanie legalizacji pierwotnej nie oznacza, że odcinkowy pomiar prędkości już działa - wyłapuje niefrasobliwych kierowców. Zgodę na jego używanie może wydać wyłącznie Generalny Inspektor Transportu Drogowego. Póki co takiej zgody jeszcze nie ma, choć urzędnicy odpowiedzialni za wdrażanie systemu złożyli wnioski.
Co ciekawe, odcinkowy pomiar ruchu będzie rejestrował nie tylko osoby, które na 1,8 km fragmencie ul. Słowackiego przekroczą dozwoloną prędkość. Jeśli kierowca na starcie pomiaru będzie przekraczał dozwoloną prędkość, już wtedy zostanie uznane to za wykroczenie. Nie pomoże mu fakt, że dalszy odcinek będzie pokonywał wolno.
Oznacza to też, że niefrasobliwi kierowcy będą kontrolowani dwukrotnie. Raz na wjeździe i potem na końcu odcinka za przejazd z średnią prędkością.
Tristar ma generować tzw. "inteligentną zieloną falę", czyli tak regulować dopuszczalną prędkość pojazdów, aby zapewnić ich płynny przejazd. System będzie też kontrolował parkingi (tablice świetlne pokierują nas tam, gdzie znajdziemy wolne miejsce) oraz informował na specjalnych wyświetlaczach przystankowych o ewentualnym opóźnieniu autobusu czy tramwaju.
Wprowadzenie systemu pozwoli na zarządzanie ruchem miejskim z użyciem najnowszych technologii i zwiększy przepustowość dróg w Gdańsku, Sopocie i Gdyni o 20-30 proc. W analizie ruchu drogowego będzie brała udział specjalnie zaprojektowana sygnalizacja świetlna, czujniki w jezdni, komputery w pojazdach komunikacji miejskiej, urządzenia nadawczo-odbiorcze, kamery, fotoradary i fotorejestratory, tablice o zmiennej treści. Całość ma koordynować zespół pracujący w centrum zarządzania ruchem drogowym.
Całkowity koszt inwestycji to 160 mln zł. 136 mln zł do przedsięwzięcia dokłada Unia Europejska z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pozostała kwota pochodzi z budżetów Gdańska, Sopotu i Gdyni. Koszt budowy systemu to 133 mln zł, które zainkasuje firma Qumak.
1. Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Brama Oliwska , Hucisko , Trakt św. Wojciecha i Zaroślak , Elbląska i Głęboka , 3 Maja i Hucisko , Grunwaldzkiej i Pomorskiej , Grunwaldzkiej i Kołobrzeskiej , Grunwaldzkiej i Wojska Polskiego , Grunwaldzkiej i Słowackiego , Grunwaldzkiej i Miszewskiego , Zwycięstwa i Hallera , Zwycięstwa i Traugutta , Słowackiego i Budowlanych .
2. Punktowy pomiar prędkości
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Grunwaldzka i Bitwy Oliwskiej II , Grunwaldzka i Abrahama , Zwycięstwa i Traugutta , Marynarki Polskiej i Reja , Podwale Przedmiejskie i Łąkowa (w każdym kierunku), Trakt św. Wojciecha przy Zrembie (w każdym kierunku), Trakt Św. Wojciecha 191 , Trakt Św. Wojciecha i Ukośn a.
3. Odcinkowy pomiar prędkości
Ulica Słowackiego - cały odcinek leśny - od ul. Potokowej do ul. Złota Karczma .
1. Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Chwaszczyńska i Brzechwy , Morska i Kcyńska , Morska - Obwodnica Trójmiasta , Morska i Kartuska , Morska i Chylońska (od strony centrum), Morska i Warszawska , Morska i Kwiatkowskiego (dla obu kierunków), Śląska i Kielecka , Zwycięstwa i Nowa Kopernika , Zwycięstwa i Stryjska , Zwycięstwa i Wielkopolska , Zwycięstwa i Spółdzielcza , Zwycięstwa - Przebendowskich .
2. Punktowy pomiar prędkości
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Morska - Chylońska (od strony centrum), Zwycięstwa i Bernardowska , Zwycięstwa - Redłowska , Wielkopolska i Racławicka , Chwaszczyńska i Rdestowa .
3. Odcinkowy pomiar prędkości
Odcinek ul. Wielkopolskiej od ul. Łowickiej do ul. Gedymina .
Miejsca
Opinie (494) 8 zablokowanych
-
2014-09-22 17:04
cały ten system na trakcie to jedna wielka bzdura (1)
co 50-100m poustawiane są sygnalizatory z pstryczkiem dla pieszego, także fali się można spodziewać ale czerwonej
- 6 4
-
2014-09-22 18:06
No tak,lepiej,żeby były bez pstryczka,żebyś stał po damskie szelki.
- 0 6
-
2014-09-22 18:26
Nie rozumiem...
"Odradzamy w przyszłości podziwianie nocnych wyczynów kierowcy rajdowego na ul. Słowackiego." - nie rozumiem tego zdania. Gdzie ład, skład i przede wszystkim czas i tryb. Polska język trudna język ;)
- 1 1
-
2014-09-22 18:37
Debile budują takie systemy
znowu zabraknie informacji jakieś tabliczki czy znaku że jest taki system i należy jechać ~60kmh i wszyscy będą stać na światłach bo się system pogubi bo ktoś jechał 100kmh.
- 1 2
-
2014-09-22 18:41
(1)
Czy kierowca dostał mandat ?
- 0 2
-
2014-09-22 20:22
czy (...)
czytał artykuł, czy tylko tytuł?
- 0 0
-
2014-09-22 19:14
blalala (2)
proponuję unikać tej trasy i tym podobnych....niech zdechną z głodu naciągacze
- 6 1
-
2014-09-22 22:09
To jest myśl (1)
Co poniedziałek rano proponuję masę krytyczną na Armii Krajowej a przede wszystkim na Spacerowej. Wszyscy jadą zgodnie z przepisami, czyli w praktyce 10 km/h. Słowackiego pusta w godzinach szczytu.
Tristar zniknie po pół roku, idę o zakład.- 1 1
-
2014-09-22 23:19
Nie wiem,co bierzesz,ale się podziel.
- 0 0
-
2014-09-22 19:37
(2)
a jak to sie ma do tego artykulu?
bo rozumiem ze te fotoradary nadal nie spelniaja polskich norm czyli mozna sie od tego odwolac, rozumiem ze odcinkowy i czerwone swiatlo sa ok ale zdjecia jak na razie z fotoradarow moga sobie wsadzic w d*pe...- 2 0
-
2014-09-22 19:42
takze potrzebna homolagacja i atesty na te urzadzenia, zadne z urzadzen nie zostalo obklejone na zolto itp jednym słowem kazde odwolanie powinno sie zakonczyc na nasza korzysc, ewentualnie porobia homologacje i atesty na tylko niektore urzadzenia
- 0 0
-
2014-09-22 19:49
artykuł pod tytułem : Tristar straszy fotoradarami, ale trudno będzie je wykorzystać
- 0 0
-
2014-09-22 19:42
tylko 200?
chyba dlatego że pod górkę, pewnie zapomniał też ręczny spuścić
- 1 0
-
2014-09-22 19:45
moja babcia szybciej pchała auto
chociaż podpierała się laską
- 1 0
-
2014-09-22 19:49
Może wreszcie będzie działało zielone światło przy przystanku na Srebrnikach.
Obecnie światła działają tylko dla samochodów, mianowicie: dla samochodów jest czerwone, więc stają, ale dla pieszych światło się nie zmienia na zielone i tak sobie wszyscy stoją, a potem nie da rady dogonić autobusu.
- 0 0
-
2014-09-22 19:58
proszę podać podstawę prawną pozwalającą na jazdę 200km/h na drodze publicznej (2)
Przypominam, że to nie były zawody sportowe.
- 6 1
-
2014-09-22 22:10
Oraz podstawę prawną do zamknięcia odcinka drogi z takiego powodu
- 2 0
-
2014-09-23 08:36
przyjechała sobie milicja i jakiś frog aby sobie pojeździć 2 paki po winklach?
co to za obyczaje?
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.