- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (520 opinii)
- 2 Zwężenie w centrum i remont we Wrzeszczu (258 opinii)
- 3 Wstrzymany przetarg na obwodnicę Witomina (166 opinii)
- 4 3,3 mln zł dla Sopotu na zbiorniki (27 opinii)
- 5 Uschły młode drzewa (24 opinie)
- 6 Pył węglowy nad Gdańskiem. Wyniki kontroli (167 opinii)
Samochód rajdowy pojechał 200 km/h leśnym odcinkiem ul. Słowackiego
Sceny jak z filmu "Szybcy i wściekli" rozegrały się w nocy ze środy na czwartek na leśnym odcinku ul. Słowackiego. Samochód rajdowy rozpędzał się tam nawet do 200 km/h. Ale spokojnie: sytuacji przyglądali się pracownicy Okręgowego Urzędu Miar, którzy na Słowackiego legalizowali odcinkowy pomiar prędkości.
Było kilka minut po północy w czwartek. Nagle ciszę w lesie przy ul. Słowackiego przerwał ryk silnika samochodu rajdowego, który z potworną prędkością pędził z Niedźwiednika w kierunku Matarni. Potem następowała cisza. Mijało kilka minut i sytuacja się powtarzała. Słychać było już nie warkot, a wycie silnika samochodu. Po lesie rozchodziła się woń palonych opon i wysokooktanowego paliwa.
Największy jednak huk z przerywany strzałami z tłumika samochodu pędzącego z Niedźwiednika w kierunku Matarni można było usłyszeć nad ranem. Wszystko wyglądało jak trening kierowcy rajdowego.
- I nie było ku temu powodu. Nawet prosiliśmy kierowcę samochodu rajdowego, by jechał szybciej. Udało się pojechać ul. Słowackiego tuż przed Matarnią nawet 200 km/h - mówi Danuta Jonaszek, naczelnik wydziału elektrycznego Okręgowego Urzędu Miar w Gdańsku.
Jak to możliwe?
- W nocy przeprowadziliśmy po raz pierwszy w Polsce legalizację pierwotną pomiarowego odcinka prędkości na ul. Słowackiego, umieszczonego w ramach budowy Tristara - systemu inteligentnego sterowania ruchem. W tym celu byliśmy zmuszeni użyć samochodu rajdowego, który pojechał kilkakrotnie odcinkiem leśnym wspomnianej ulicy, na której właśnie ma być dokonywany pomiar prędkości - mówi Danuta Jonaszek.
W celu legalizacji odcinkowego pomiaru prędkości kierowca w pierwszym przejeździe musiał osiągnąć średnią prędkość zaledwie 13 km/h. Z każdym następnym przejazdem zalecano mu jechać szybciej aż osiągnie średnią prędkość 147 km/h. W sumie kierowca wykonał kilkanaście przejazdów i właśnie w tym ostatnim przejeździe kierowca osiągnął na Trasie Słowackiego prędkość 200 km/h. Taki wynik był możliwy na ostatniej prostej pod górę przed Matarnią.
Co ważne, testy systemu Tristar na ul. Słowackiego, działającego na długości ok. 1,8 km odbywały się podczas całkowitego zamknięcia dla ruchu kołowego. Z jednej i drugiej strony drogę zamknęła policja.
- Pomiarowy odcinek prędkości na ul. Słowackiego przeszedł sprawdzenie pomyślnie - otrzymał legalizację pierwotną. Obowiązywać ona będzie teraz przez 13 miesięcy. Potem trzeba powtórzyć nocne sprawdzenie urządzenia - tłumaczy naczelnik.
Co ważne, uzyskanie legalizacji pierwotnej nie oznacza, że odcinkowy pomiar prędkości już działa - wyłapuje niefrasobliwych kierowców. Zgodę na jego używanie może wydać wyłącznie Generalny Inspektor Transportu Drogowego. Póki co takiej zgody jeszcze nie ma, choć urzędnicy odpowiedzialni za wdrażanie systemu złożyli wnioski.
Co ciekawe, odcinkowy pomiar ruchu będzie rejestrował nie tylko osoby, które na 1,8 km fragmencie ul. Słowackiego przekroczą dozwoloną prędkość. Jeśli kierowca na starcie pomiaru będzie przekraczał dozwoloną prędkość, już wtedy zostanie uznane to za wykroczenie. Nie pomoże mu fakt, że dalszy odcinek będzie pokonywał wolno.
Oznacza to też, że niefrasobliwi kierowcy będą kontrolowani dwukrotnie. Raz na wjeździe i potem na końcu odcinka za przejazd z średnią prędkością.
Tristar ma generować tzw. "inteligentną zieloną falę", czyli tak regulować dopuszczalną prędkość pojazdów, aby zapewnić ich płynny przejazd. System będzie też kontrolował parkingi (tablice świetlne pokierują nas tam, gdzie znajdziemy wolne miejsce) oraz informował na specjalnych wyświetlaczach przystankowych o ewentualnym opóźnieniu autobusu czy tramwaju.
Wprowadzenie systemu pozwoli na zarządzanie ruchem miejskim z użyciem najnowszych technologii i zwiększy przepustowość dróg w Gdańsku, Sopocie i Gdyni o 20-30 proc. W analizie ruchu drogowego będzie brała udział specjalnie zaprojektowana sygnalizacja świetlna, czujniki w jezdni, komputery w pojazdach komunikacji miejskiej, urządzenia nadawczo-odbiorcze, kamery, fotoradary i fotorejestratory, tablice o zmiennej treści. Całość ma koordynować zespół pracujący w centrum zarządzania ruchem drogowym.
Całkowity koszt inwestycji to 160 mln zł. 136 mln zł do przedsięwzięcia dokłada Unia Europejska z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pozostała kwota pochodzi z budżetów Gdańska, Sopotu i Gdyni. Koszt budowy systemu to 133 mln zł, które zainkasuje firma Qumak.
1. Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Brama Oliwska , Hucisko , Trakt św. Wojciecha i Zaroślak , Elbląska i Głęboka , 3 Maja i Hucisko , Grunwaldzkiej i Pomorskiej , Grunwaldzkiej i Kołobrzeskiej , Grunwaldzkiej i Wojska Polskiego , Grunwaldzkiej i Słowackiego , Grunwaldzkiej i Miszewskiego , Zwycięstwa i Hallera , Zwycięstwa i Traugutta , Słowackiego i Budowlanych .
2. Punktowy pomiar prędkości
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Grunwaldzka i Bitwy Oliwskiej II , Grunwaldzka i Abrahama , Zwycięstwa i Traugutta , Marynarki Polskiej i Reja , Podwale Przedmiejskie i Łąkowa (w każdym kierunku), Trakt św. Wojciecha przy Zrembie (w każdym kierunku), Trakt Św. Wojciecha 191 , Trakt Św. Wojciecha i Ukośn a.
3. Odcinkowy pomiar prędkości
Ulica Słowackiego - cały odcinek leśny - od ul. Potokowej do ul. Złota Karczma .
1. Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Chwaszczyńska i Brzechwy , Morska i Kcyńska , Morska - Obwodnica Trójmiasta , Morska i Kartuska , Morska i Chylońska (od strony centrum), Morska i Warszawska , Morska i Kwiatkowskiego (dla obu kierunków), Śląska i Kielecka , Zwycięstwa i Nowa Kopernika , Zwycięstwa i Stryjska , Zwycięstwa i Wielkopolska , Zwycięstwa i Spółdzielcza , Zwycięstwa - Przebendowskich .
2. Punktowy pomiar prędkości
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Morska - Chylońska (od strony centrum), Zwycięstwa i Bernardowska , Zwycięstwa - Redłowska , Wielkopolska i Racławicka , Chwaszczyńska i Rdestowa .
3. Odcinkowy pomiar prędkości
Odcinek ul. Wielkopolskiej od ul. Łowickiej do ul. Gedymina .
Miejsca
Opinie (494) 8 zablokowanych
-
2014-09-22 20:11
SĘPY J**ANE!!! Pasożyty żerujące na ludzkiej kżywdzie!!! (6)
Wszystko po to by wyłudzić pieniądze od biednego obywatela...
Mam nadzieje że ten zas*any tristar będzie nie wydolny i będzie generował trzykrotnie większe korki to może pójdą po rozum do głowy i go wyłączą, tyle pieniędzy wydane tylko po to żeby ludziom do*ierdol*ć!!!
P.S. Będę jezdził w kominiarce albo masce i zdejmę tablice rejestracyjne, zerwę naklejkę z przedniej szyby, oraz zamontuję GPS w aucie i ustawię go tak aby zaniżał prędkość i w sądzie udowodnię że jechałem "wolniej"!
ZŁAMANEGO GROSZA ODE MNIE NIE DOSTANIECIE PASOŻYTNICZE SĘPY!!! WOLĘ BYĆ W BIKU!!! A SPRÓBUJCIE PRZYSŁAĆ NA MNIE KOMORNIKA TO POZABIJAM!!!- 8 6
-
2014-09-22 20:21
;(
o nie, tylko nie to!
- 0 1
-
2014-09-22 20:38
"zamontuję GPS w aucie i ustawię go tak aby zaniżał prędkość i w sądzie udowodnię że jechałem "wolniej"!
Z takimi zdolnościami zatrudnij się w googlu, będzie cię stać na mandaty :D
- 0 1
-
2014-09-22 20:54
Jeździj sobie w kółko po Kościerzynie, tam nie ma takich "utrudnień". W Gdańsku cię nie potrzebujemy :)
- 0 1
-
2014-09-22 21:49
Zmienicie zdanie jak zaczniećie bulić... (2)
Nie było nie ma i nie będzie, ludzi nie omylnych! Na pewno każdy z was przynajmniej raz przez pomyłkę, da się złapać w płapkę tristara!!!
A co do GPS-u montowanego w aucie (anty kradzieżowy, Solid Security) to prawda jest taka że bez żadnego grzebania prawie zawsze przekłamuje +/- te 10 km/h do 20 km/h! ;]
Gdańszczaninie jeśli uważasz że fotoradar to ułatwienie, to albo jesteś z PO albo po prostu jesteś fanem korków. A po Gdańsku to jezdżę tylko w celach służbowych (niestety) i poza nimi nie mam zamiaru tam jezdzić! :)
Jeśli chodzi o komorników to zajmijcie się tymi bogatymi dłużnikami (posłowie, senatorowie i całą tom mafijną bandom)!- 0 1
-
2014-09-22 21:55
(1)
Zasadniczo się z tobą zgadzam, ale popracuj proszę nad ortografią.
- 2 2
-
2014-09-23 10:45
wyjmij gumę z tyłka Macieju
- 0 2
-
2014-09-22 20:50
grunt to wyrwać kase z kieszeni kierowców ! złodzieje w majestacie prawa! (1)
komu z was nigdy nie zdazyło sie przejechac na zółtym swietle ?
a moze nikt z was nigdy nie przekroczył predkosci ?
to jest normalne ze tak sie dzieje ! a złodzieje chca nas wydymac na kase !!!
pod pretekstem bezpieczeństwa - stolec prawda chodzi o wyrwanie kasy !!!!!- 3 1
-
2014-09-22 20:55
No właśnie to nie jest "normalne", tylko burackie.
- 0 0
-
2014-09-22 20:56
Już niedługo... (2)
... usłyszycie o czymś czego ani frog ani kierowca z słowackiego nie przebiją ;) Wszystko będzie odbywać się w nocy, po odpowiednim przygotowaniu, z asystą kilku aut po drodze. Myślę że na słowackiego zrobie około 240 km/h. Pozdrawiam.
- 2 1
-
2014-09-22 20:59
Ooooooo,konkurs na największego debila otwarty? (1)
- 1 1
-
2014-09-22 21:20
wygrałeś :-)
- 0 1
-
2014-09-22 21:15
J..ć fotoradary!!! Zero kasy dla bandyckiego tristara!!! (2)
Zróbmy strajk włoski!!! Zakorkujmy trójmiasto jadąc 20 km/h od cisowej przez sopot aż po trakt św. Wojciecha i z powrotem w kółko przez 24h!!!
zjednoczmy się wszyscy i pokażmy swój sprzeciw!!!- 8 3
-
2014-09-22 21:34
Popieram!
- 1 1
-
2014-09-22 22:59
POpieram jazde 20km/h gdy BORowiki beda wieź szczura Brukseli
POpieram jazde 20km/h gdy BORowiki beda wieź szczura Brukseli
- 1 1
-
2014-09-22 21:29
(4)
Na jakiej zasadzie działa oddcinkowy pomiar ? Bo nie bardzo kumam...
Będą na słowackiego bramki z biletami ? czy ten radar jest tak inteligentny że pozna na wjeździe i wyjeździe moje auto ?- 0 1
-
2014-09-22 21:31
Będą bramki. (1)
Jakie pytanie, taka odpowiedź.
- 1 0
-
2014-09-22 22:40
Są
- 0 0
-
2014-09-22 21:38
A co jest inteligentnego w odczytaniu przez komputer kamerą tablicy rejestracyjnej w punkcie A, punkcie B, i porównanie czasu przejazdu?
Takie rzeczy u mnie na studiach na pierwszym roku robiliśmy dla zabicia nudy.- 1 0
-
2014-09-22 23:13
Fizyka z podstawówki!!
Tylko technika skanowania/foto poszła do przodu. Na słowaka kasa w błoto...
- 0 0
-
2014-09-22 22:25
Ale rozpacz :D:D
Wyrzekacie zupełnie jak gapowicze na kontrolę biletów :D
- 3 0
-
2014-09-22 22:29
To już było, a fakty są takie
1.Były już fotoradary w szarych budkach, zostało kilka w żółtych. Reszta zlikwidowana za nasze pieniądze.
2. Fotoradary nie przynoszą ani spodziewanych wpływów do budżetu, ani poprawy bezpieczeństwa na drogach
3. Najłatwiej jest nic nie powiedzieć, gdy wdrożone pomysły nie przynoszą zamierzonych efektów
4. Bardzo łatwo wydaje się nie swoje pieniądze, by daremnie szukać sposobu na ich rozmnożenie, zamiast pomóc kierowcom i gruntownie zmodernizować i naprawić drogi.
PS: Pamiętacie Pinokia? On też został nabrany przez dwóch oprychów na drzewo, z którego wyrastają monety. Was POdstępni też tak nabierają na Tristar.- 2 2
-
2014-09-22 22:56
Tristar nie działa. ale mandaty beda wystawiac - to nam załatwił tusk
Tristar nie działa. ale mandaty beda wystawiac - to nam załatwił tusk
- 1 1
-
2014-09-22 23:07
Do testów wystarczy zwykle auto
Czy będzie znak/informacja o odcinkowym pomiarze??tristar raczej nie usprawnia (ile ciepłych posadek/badań). - za kwotę ile nowych dróg mogło by powstać?
- 0 3
-
2014-09-22 23:21
rajdowiec matematyk (1)
Wszystkim kierowcom (autorowi artykułu też) polecam następujące ćwiczenie. Proszę przejechać dowolny odcinek drogi ze z góry określoną średnią prędkością. Nieważne jaką. Może być 13 km/h. Dla tych co nie mieli matematyki w podstawówce wyjaśniam, że można to osiągnąć jadąc ze stałą prędkością 13 km/h, albo przez 50% czasu 20 km/h i przez 50% czasu 6 km/h. Można też zasuwać 5 sekund ile fabryka dała a potem wlec się jak żółw. Cała trudność polega na tym, że trzeba w czasie rzeczywistym zliczać czasy i prędkości i liczyć średnią korygując prędkość aby osiągnąć zadany wynik.
Pomiar odcinkowy określa średnią prędkość przez pomiar czasu. Więcej niczego nie trzeba kiedy odległość jest znana i stała. Wystarczy tę odległość podzielić przez uzyskany czas i mamy średnią prędkość. Zdaje się, że mieliśmy do czynienia z pierwszą w historii kalibracją stopera za pomocą rajdowego auta. Gratulacje! Dobrze wydane pieniądze.- 2 2
-
2014-09-23 09:28
W zadzie byłeś,stolec widziałeś.
Samochód ma urządzenie pozycjonujące,na podstawie którego precyzyjnie oblicza się drogę oraz prędkość. Na podstawie serii pomiarow kalibruje sie rejestratory,ktore przeciez sa rozstawione w "mniej wiecej" odleglosci x. Mamy XXI wiek i nikt by tego nie robil stoperem i tasiemka ;)
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.