• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Schody donikąd na atrapie przystanku Gdańsk-Kolonia

Maciej Korolczuk
19 sierpnia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dewastacja przystanku-atrapy we Wrzeszczu

W tunelu pod linią kolejową do gdańskiego portu, pod wciąż budowanym przystankiem-atrapą Gdańsk KoloniaMapka, powstały schody, które zaczynają się ponad... metr nad ziemią. Prowadzą na peron, przy którym nie będą zatrzymywać się żadne pociągi. Przystanek w historycznym kształcie nakazał odbudować wojewódzki konserwator zabytków.



Czy schody kończące się metr nad ziemią mają sens?

O niezwykłej konstrukcji dowiedzieliśmy się od czytelnika, który o swoim odkryciu poinformował nas przez Raport z Trójmiasta.

O atrapie przystanku kolejowego Gdańsk Kolonia, który wygląda jak prawdziwy, ale w rzeczywistości taki nie jest, pisaliśmy w lipcu 2020 r.

Gdańsk Kolonia przegrywa z Gdańsk Stadion-Expo



Cofnijmy się o nieco ponad dekadę. Jeszcze w 2008 r. były plany, by przystanek został wyremontowany w ramach przygotowań do turnieju Euro 2012. Ostatecznie jednak 200 metrów dalej powstał nowy przystanek - Stadion Expo. Wówczas modernizacja Kolonii straciła sens.

Dekadę później, w ramach modernizacji linii kolejowej prowadzącej do portu, kolejarze podjęli się również remontu przystanku pasażerskiego Gdańsk Kolonia, a także znajdującego się przy nim tunelu pod linią kolejową.

To ważne przejście, które bardzo ułatwia komunikację między Wrzeszczem a Letnicą i Młyniskami. Wykorzystują je m.in. kibice podczas meczów rozgrywanych na stadionie Polsat Plus Arena.

Remont przystanku daje nadzieję...



W lipcu ubiegłego roku spytaliśmy kolejarzy, czy remont przystanku oznacza powrót pociągów pasażerskich na tę trasę.

Byłoby to bardzo uzasadnione, gdyż linia biegnie obok szybko rozbudowującej się dzielnicy Letnica, w której mieszka coraz więcej osób. Już teraz jest ich kilka tysięcy, a wciąż powstają tu nowe budynki.

...ale płonną. Bo przystanek to atrapa



Usłyszeliśmy, że o przywróceniu ruchu pasażerskiego nie ma mowy, a odtworzenie wiaty i zadaszenia peronu w jego historycznym kształcie jest podyktowane tylko i wyłącznie wytycznymi konserwatora zabytków.

- Konserwator się uparł, by odtworzyć w tym miejscu elementy dawnej infrastruktury przystankowej. W efekcie czego powstał nie przystanek, a jego atrapa. W najbliższej przyszłości na przywrócenie regularnego ruchu pasażerskiego w tym miejscu nie ma szans. Nowy peron będzie więc ładnie wyglądał i nic więcej - mówili nam kolejarze.
Skala absurdu w tej sytuacji nie została jednak wyczerpana.

Groteskowe schody donikąd



W odtworzonym tunelu łączącym ul. Narwicką z ul. Kochanowskiego powstały bowiem groteskowe schody. Nie sposób z nich skorzystać, ponieważ zaczynają się ponad metr nad posadzką tunelu.

Pracujący na budowie robotnicy dostają się na peron podstawiając sobie drewnianą paletę.

  • Tunel ma zostać udostępniony pieszym od początku września.
  • Kuriozalne schody znajdują się w tunelu między Kochanowskiego a Narwicką we Wrzeszczu.
  • Schody prowadzą na peron, przy którym nie będą zatrzymywać się pociągi pasażerskie.
  • Przystanek wciąż jest w budowie i wejście do tunelu jest utrudnione.
Aby zrozumieć, co się stało w tunelu przy Narwickiej zaglądamy do archiwum. Na zdjęciach z 2008 r. widać, że w tunelu był jeszcze dodatkowy poziom, od którego zaczynały się stopnie prowadzące na peron. Przez to w części tunelu jego strop wisiał tuż nad głową przechodniów.

Tak tunel i schody wyglądały w 2008 r. Tak tunel i schody wyglądały w 2008 r.
Ale nawet po niwelacji poziomu tunelu trudno zrozumieć, dlaczego nowe schody nie zaczynają się przy ziemi, a metr nad nią.

Tym bardziej, że podziemna część inwestycji wygląda niemal na ukończoną - na podłodze ułożono kamienną posadzkę, a na ścianach estetyczne kremowe płytki.

W tunelu działa już oświetlenie, a ostatnie prace toczą się w dwóch szybach windowych zlokalizowanych na obu krańcach tunelu.

Czemu ma służyć takie rozwiązanie?



Po co komu takie schody? Wątpliwości wyjaśniają przedstawiciele spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, odpowiedzialnej za tę inwestycję.

- Przystanek Gdańsk Kolonia to utrwalenie historii kolei w przestrzeni miasta. Obiekt od lat nie pełni funkcji związanej z przewozami pasażerskimi, lecz ułatwi komunikację pieszą dzięki przejściu podziemnemu - podkreśla Przemysław Zieliński z zespołu prasowego spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. - Dostosowanie przejścia do współczesnych potrzeb mieszkańców i zachowanie historycznych elementów architektury wymagało ustaleń z konserwatorem zabytków i projektantem. W obszarze nieczynnego przystanku i niewykorzystywanych schodów przejście podziemne zostało pogłębione. W uzgodnieniu z Miejskim Konserwatorem Zabytków odrestaurowane i zachowane zostały elementy przystanku m. in. granitowe schody. Przestrzeń miedzy schodami i przejściem będzie zabezpieczona.
Pierwotnie podziemne przejście miało zostać udostępnione pieszym jesienią 2020 r. Termin oddania tunelu się jednak przedłużył - obecnie to październik 2021 r.

Schody donikąd nie są nowym rozwiązaniem. Przedstawił je w XVIII księdze Tytusa, Romka i Atomka Papcio Chmiel, czyli Henryk Jerzy Chmielewski. Schody donikąd nie są nowym rozwiązaniem. Przedstawił je w XVIII księdze Tytusa, Romka i Atomka Papcio Chmiel, czyli Henryk Jerzy Chmielewski.
20:43 17 WRZEśNIA 21

Wyjście z tunelu wprost na wysoką skarpę (14 opinii)

Wyjście z tunelu Gdańsk Kolonia (zabytkowy peron) na ul. narwicka skarpa 1.5 metra i trawa posiana
Wyjście z tunelu Gdańsk Kolonia (zabytkowy peron) na ul. narwicka skarpa 1.5 metra i trawa posiana

Opinie (314) 6 zablokowanych

  • szkoda, że takich ładnych płytek nie położono w Gdańsku Głównym w tunelu, tylko na....nieczynnym przystanku

    To jest coś nieprawdopodobnego. Białe beznadziejne ściany w głównym punkcie miasta - ładne płytki w miejscu w którym nikt nie wsiądzie do pociągu. Oczywiście na Kolonii wszystko będzie zamazane sprejem w ciągu roku - szkoda roboty i pieniędzy!

    • 9 4

  • tylko niech potem nie mówią, że miasto nie ma na coś pieniędzy...

    • 8 3

  • Konserwator

    Konserwator , i architekt niech się stukną w łe. ! Wydawanie i marnotrawienie pieniędzy to ich specjalność ! Jeżeli coś nie jest w użytku powinno się zaorać ! Za parę mc ten peron będzie przypominał to co było , bo patologia tam mieszkająca da znać o sobie !

    • 9 1

  • brakujący fragment tych schodów

    znajduje się w Warszawie :)

    • 13 1

  • Wszyscy na Pomorzu wiedzą, że wojewódzki Konserwator ma coś nie hallo z głową. No ale to taki pisowski przypadek.

    • 8 4

  • nie raz nie dwa robiliśmy sobie grilla na tym peronie (1)

    jak cała ekipa mieszkała jeszcze na dolnym

    • 5 4

    • Widać żeś patologia ! ! Co trzeba mieć pod kopułą żeby robić grila na peronie !!,

      • 2 3

  • Oczywiscie hejt na konserwatora zabytkow bo jest z PiS. (3)

    A nikt nie zapytal go o wytłumaczenie jaki bedzie koncowy kształt inwestycja. Akurat znam sprawę i ma ona swój logiczny sens. Typowy atak dla PO.

    Jurek

    • 9 16

    • (1)

      To dokończ swoją wypowiedź i naświetl sprawę.

      • 6 0

      • Wejdz na stronę konserwatora i poczytaj.

        Tam jest wszystko wytłumaczone.

        Kazik

        • 0 5

    • Właśnie widzimy końcowy kształt na zdjęciach XD

      • 3 0

  • Niemcy projektowali i ,budowali bo

    wyliczyli że ekonomicznie i społecznie ma to sens. U nas nic się nie opłaca najlepiej by zarosło a już cudownie by ktoś podpalił.

    • 9 3

  • Wreszcie można będzie normalnie

    przejść na Lechię i nie szorować głową po suficie a czy pozbędziemy się tego syfu co tam był, to już zależy od kultury ludzi. Te boczne schodki-atrapy mają oderwać naszą uwagę od problemów dnia codziennego

    • 7 1

  • Ja bym połączył tą inwestycje z parkingiem rowerowym we Wrzeszczu ze schodami

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane