- 1 Będzie 500+ dla małżeństw ze stażem? (442 opinie)
- 2 Karne kupony za niewłaściwe parkowanie (145 opinii)
- 3 "Bilet miejski" bez zniżek dla seniorów (175 opinii)
- 4 Tak wybuchł pożar w Nowym Porcie (274 opinie)
- 5 Wznowili drogi remont po pół roku przerwy (60 opinii)
- 6 Piłeś? Nie włamuj się do auta (56 opinii)
Schody donikąd na atrapie przystanku Gdańsk-Kolonia
W tunelu pod linią kolejową do gdańskiego portu, pod wciąż budowanym przystankiem-atrapą Gdańsk Kolonia, powstały schody, które zaczynają się ponad... metr nad ziemią. Prowadzą na peron, przy którym nie będą zatrzymywać się żadne pociągi. Przystanek w historycznym kształcie nakazał odbudować wojewódzki konserwator zabytków.
O atrapie przystanku kolejowego Gdańsk Kolonia, który wygląda jak prawdziwy, ale w rzeczywistości taki nie jest, pisaliśmy w lipcu 2020 r.
Gdańsk Kolonia przegrywa z Gdańsk Stadion-Expo
Cofnijmy się o nieco ponad dekadę. Jeszcze w 2008 r. były plany, by przystanek został wyremontowany w ramach przygotowań do turnieju Euro 2012. Ostatecznie jednak 200 metrów dalej powstał nowy przystanek - Stadion Expo. Wówczas modernizacja Kolonii straciła sens.
Dekadę później, w ramach modernizacji linii kolejowej prowadzącej do portu, kolejarze podjęli się również remontu przystanku pasażerskiego Gdańsk Kolonia, a także znajdującego się przy nim tunelu pod linią kolejową.
To ważne przejście, które bardzo ułatwia komunikację między Wrzeszczem a Letnicą i Młyniskami. Wykorzystują je m.in. kibice podczas meczów rozgrywanych na stadionie Polsat Plus Arena.
Remont przystanku daje nadzieję...
W lipcu ubiegłego roku spytaliśmy kolejarzy, czy remont przystanku oznacza powrót pociągów pasażerskich na tę trasę.
Byłoby to bardzo uzasadnione, gdyż linia biegnie obok szybko rozbudowującej się dzielnicy Letnica, w której mieszka coraz więcej osób. Już teraz jest ich kilka tysięcy, a wciąż powstają tu nowe budynki.
...ale płonną. Bo przystanek to atrapa
Usłyszeliśmy, że o przywróceniu ruchu pasażerskiego nie ma mowy, a odtworzenie wiaty i zadaszenia peronu w jego historycznym kształcie jest podyktowane tylko i wyłącznie wytycznymi konserwatora zabytków.
- Konserwator się uparł, by odtworzyć w tym miejscu elementy dawnej infrastruktury przystankowej. W efekcie czego powstał nie przystanek, a jego atrapa. W najbliższej przyszłości na przywrócenie regularnego ruchu pasażerskiego w tym miejscu nie ma szans. Nowy peron będzie więc ładnie wyglądał i nic więcej - mówili nam kolejarze.
Skala absurdu w tej sytuacji nie została jednak wyczerpana.
Groteskowe schody donikąd
W odtworzonym tunelu łączącym ul. Narwicką z ul. Kochanowskiego powstały bowiem groteskowe schody. Nie sposób z nich skorzystać, ponieważ zaczynają się ponad metr nad posadzką tunelu.
Pracujący na budowie robotnicy dostają się na peron podstawiając sobie drewnianą paletę.
Aby zrozumieć, co się stało w tunelu przy Narwickiej zaglądamy do archiwum. Na zdjęciach z 2008 r. widać, że w tunelu był jeszcze dodatkowy poziom, od którego zaczynały się stopnie prowadzące na peron. Przez to w części tunelu jego strop wisiał tuż nad głową przechodniów.
Ale nawet po niwelacji poziomu tunelu trudno zrozumieć, dlaczego nowe schody nie zaczynają się przy ziemi, a metr nad nią.
Tym bardziej, że podziemna część inwestycji wygląda niemal na ukończoną - na podłodze ułożono kamienną posadzkę, a na ścianach estetyczne kremowe płytki.
W tunelu działa już oświetlenie, a ostatnie prace toczą się w dwóch szybach windowych zlokalizowanych na obu krańcach tunelu.
Czemu ma służyć takie rozwiązanie?
Po co komu takie schody? Wątpliwości wyjaśniają przedstawiciele spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, odpowiedzialnej za tę inwestycję.
- Przystanek Gdańsk Kolonia to utrwalenie historii kolei w przestrzeni miasta. Obiekt od lat nie pełni funkcji związanej z przewozami pasażerskimi, lecz ułatwi komunikację pieszą dzięki przejściu podziemnemu - podkreśla Przemysław Zieliński z zespołu prasowego spółki PKP Polskie Linie Kolejowe. - Dostosowanie przejścia do współczesnych potrzeb mieszkańców i zachowanie historycznych elementów architektury wymagało ustaleń z konserwatorem zabytków i projektantem. W obszarze nieczynnego przystanku i niewykorzystywanych schodów przejście podziemne zostało pogłębione. W uzgodnieniu z Miejskim Konserwatorem Zabytków odrestaurowane i zachowane zostały elementy przystanku m. in. granitowe schody. Przestrzeń miedzy schodami i przejściem będzie zabezpieczona.
Pierwotnie podziemne przejście miało zostać udostępnione pieszym jesienią 2020 r. Termin oddania tunelu się jednak przedłużył - obecnie to październik 2021 r.
Wyjście z tunelu wprost na wysoką skarpę (14 opinii)
Opinie (314) 6 zablokowanych
-
2021-08-19 10:25
miasto z dykty to i schody atrapa i donikąd
co się dziwić w grodzie Dulskiej
- 8 4
-
2021-08-19 10:25
Skoro kolejarzom nie oplaca sie wznawiac pociagow to niech dekle z miasta puszcza tamtedy nowe tory i tramwaj.zaplecze terenowe
Jest?no jest,wiec do dziela lenie z u.m
- 5 4
-
2021-08-19 10:31
Teraz niech konserwartor przyjdzie i to odśnieża.
- 6 1
-
2021-08-19 10:34
Głupota urzedników jest nieograniczona a to dlatego ze sa bezkarni! powinno sie robic głosowanie mieszkanców
by mogli ich odwoływac!
- 8 0
-
2021-08-19 10:37
A nieee... dobrze...w porządku jest
Schody są ok. Tylko przystanek to atrapa. W porządku jest.
- 6 1
-
2021-08-19 10:41
po co remontowac peron skoro nie mozna go obejzec
- 4 0
-
2021-08-19 10:42
ładniejsze były w 2008 za tuska
- 5 2
-
2021-08-19 10:44
(1)
Całe życie z wariatami !
- 6 0
-
2021-08-19 10:57
aż tak źle karmią na tym Srebrzysku, czy co?
- 1 3
-
2021-08-19 10:56
To jest przystanek dla wysportowanych :-D
- 8 0
-
2021-08-19 10:59
Nie potrzeba długich składów SKM do Letnicy (2)
Wystarczyłby autobus szynowy z taktem 15-20 min do Gd. Gł. , kilka takich maszyn rozwiązałoby sprawę. Czyli ekwiwalent tramwaju - lecz po torach SKM. Takie szynobusy chyba nie powinny być dużo droższe od tramwaju, a nie trzeba budować całej infrastruktury - wystarczy odnowić perony. Przecież to jest takie proste, że aż nie mogę uwierzyć, że nikt tego nie rozważa...
- 9 4
-
2021-08-19 12:17
Bo id... rzadza miastem a ich to przerasta
- 2 1
-
2021-08-19 15:18
Tak na upartego to można puścić tramwaj po torach SKM. Rozstaw szyn kolejowych i tramwajowych jest identyczny. Jedynie zmodyfikować perony (obniżyć i przysunąć do skrajni) i obniżyć trakcję i zmienić napięcie
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.