• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Siłą do tramwaju

Agnieszka Mańka
24 sierpnia 2002 (artykuł sprzed 21 lat) 
- Pasażer to nasz klient i chcemy mu zapewnić najwyższy komfort jazdy oraz miłą obsługę - mówi Antoni Szczyt, dyrektor Wydziału Infrastruktury w gdańskim magistracie. Prezydent Paweł Adamowicz chciałby z kolei, aby gdańszczanie częściej korzystali z komunikacji miejskiej niż prywatnych samochodów, dlatego zapowiedział, że będzie... utrudniał życie kierowcom.

- Ja to nazywam nieułatwianiem życia kierowcom - precyzuje A. Szczyt.
Na czym więc ma polegać ten proces?
- W wielu miejscach zwęzimy jezdnie. Zamiast trzech pasów, będą dwa. Autobusy będą miały możliwość jazdy po torowisku, a samochody nie. Zależy nam na tym, żeby ułatwić przejazdy autobusom i tramwajom - dodaje. - Mamy trochę pomysłów, żeby stworzyć mocną sieć przejazdów miejskich i zachęcić społeczeństwo do przesiadki z auta do tramwaju.

Zgodnie z obietnicami obecnych władz, w przyszłości komunikacja miejska ma być tania, funkcjonalna, bezpieczna, wygodna, nowoczesna, a tramwaj pojedzie nawet na Chełm. Dlatego też miasto postawiło na rozwój i modernizację komunikacji miejskiej i podpisało umowę z fracuską firmą Systra, która za 1 mln euro zbada kondycję gdańskiej komunikacji i przygotuje ją do reformy.

- Zastanawiające, po co ciągnęli nas dwa lata temu do Hanoweru i pokazywali rozwiązania komunikacyjne przed wystawą Expo oraz zapoznawali z systemem sterowania komunikacją, a teraz chcą płacić za kolejne rady - dziwi się Ryszard Zagłoba (SLD). - Poza tym, żeby ludzie chcieli się przesiadać, to najpierw muszą być efekty przemian w komunikacji. Na razie problemu nie rozwiąże kilka nowych autobusów.

Radny Zagłoba przyznaje, że czasami zmuszony jest do jazdy tramwajem. I nie ukrywa, że sprawia mu to wielką przykrość. Żeby się dostać z Nowego Portu, Brzeźna czy Stogów do centrum, trzeba nie tylko poświęcić 30 min na przejazd, ale tyle samo czasu potrzeba na złapanie tramwaju. Radny nie wierzy też w skuteczność zwężania ulic. Za przykład podał eksperyment dyrektora Szczyta zwężenia ulicy Wolności w Nowym Porcie i nazwał go "jednym z większych nieporozumień, które zamiast ułatwić, utrudniło jazdę".

Inne spojrzenie na problem ma radny Wiesław Kamiński (PO), który uważa, że rosnąca liczba samochodów w mieście wręcz skazuje nas na rozwój komunikacji miejskiej i dobrze, że trwają prace, by była ona lepsza i stała się alternatywą dla samochodów.

- Pracujemy nad wspólnym biletem elektronicznym dla Trójmiasta i są już nowe autobusy - twierdzi.
- Korzysta pan z usług komunikacji? - pyta "Głos".
- Nie. Jednak jeśli będę musiał stać godzinę w korku, to się pewnie przesiądę.

Właściciele prywatnych pojazdów zaczynają już się zastanawiać, czy formą zachęty do korzystania z usług Zakładu Komunikacji Miejskiej nie jest przypadkiem niewystarczjąca liczba parkingów w mieście i liczne parkomaty. Wystarczy bowiem przystanąć, choćby na minutę w pobliżu parkomatu, żeby poprawić pas czy odebrać ważny telefon, a już w okna samochodu pukają pracownicy gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni odpowiedzialni za strefę płatnego parkowania i domagają się uiszczenia opłaty (przypadek zanotowany w środę przy hotelu Szydłowski we Wrzeszczu). Kierowcom nie podoba się taka forma zmuszania do płacenia. Powołują się nawet na przepisy drogowe, rozróżniające chwilowe zatrzymanie pojazdu i dłuższy postój.

- Tak obcesowo nasi pracownicy zachowywać się nie mogą. Muszą kulturalnie poprosić kierowcę o opłatę. Bez żadnej nachalności - tłumaczy dyrektor Szczyt.

- Zarząd Dróg i Zieleni został sprywatyzowany i na mieniu miejskim dorabiają się prywatne spółki, więc większa część pieniędzy z opłat trafia do prywatnych kieszeni - mówi Zagłoba. I proponuje władzom miasta nową receptę na łatanie budżetu.
- Parking Urzędu Miejskiego jest niedostępny dla radnych, choć często załatwiają tam wiele służbowych spraw. Proponuję więc wprowadzić płatne wjazdowe.
Głos WybrzeżaAgnieszka Mańka

Opinie (96)

  • Szczerze mówiąc lubię korzystać z ZKM

    • 0 0

  • @@@

    po przeczytaniu tych idiotyzmów nasuwa się jedna refleksja. Jaka szkoda że Bareja już nie żyje. Ile nowych kultowych filmów by powstało.
    Tego nikt zdrowy psychicznie nie byłby w stanie wymyślić. Może powinno się , nawet na koszt miasta przebadac tych panów na ul. Srebrniki?
    Ciekawy tez jestem jakie kwalifikacje mają ci dwaj dżentelmeni do kierowania miastem, sądząc po efektach żadnych. Jest tylu bezrobotnych absolwentów po zarządzaniu, po budownictwie , po transporcie lądowym, czy specjalistów od komunikacji, jak długo jeszcze najważniejsze będzie poparcie Jankowskiego czy Gocłowskiego a nie wykształcenie i doświadczenie zawodowe?
    Czy zamiast kolejnych nikomu niepotrzebnych kilku ton opracowań nie możnaby za ta kasę wymienić chociaż 1 km torów na Zaspie i Legionów, żeby kosztowne Citadisy nie wylatywały co tydzień z szyn? To im bardzo szkodzi. Zresztą i tak na trasie jeździ tylko połowa tych tramwajów , reszta stoi w zajezdni, kupiliśmy sobie do Gdańska nowoczesne eksponaty muzealne :-)

    • 0 0

  • ... gdyby jeszcze była tańsza...

    i godziwe warunki (klima i różne duperele), a przede wszystkim puktualna to czemu nie. Ale taki debilizm jak zwężanie jezdni to jest qrna XIX wiek. A może by tak pozrywać asfalt i wyjąć bruk? Albo zrobić "remont" jak na Chłopskiej?
    Mam przykłady zwężania na Chełmie gdzie skrzyżowania są najbardziej kretyńskimi rozwiązaniami w świecie.
    (A to Polska właśnie)

    • 0 0

  • @@@

    klima sie koledze marzy :-)))), tramwaje z klimą stoją w zajezdni bo po gdańskich torach nie są w stanie bezpiecznie jeździć. Tu nie trzeba specjalistów, wystarczy popatrzeć ze po takich torach jak na Wita Stwosza przy uniwerku, na Marynarki Polskiej, Legionów i Zaspie tramwaj BEZPIECZNIE jeździć nie moze, nie mówiąc juz o rozwijaniu jakichs przyzwoitych prędkości. Układ linii też jest archaiczny i nie przystaje do potrzeb. Np czwórka wozi powietrze, a 8 czy 12 jest zatłoczona ponad miarę. Cz żeby to zobaczyć potrzebna jest ekspertyza za 1 mln euro????

    • 0 0

  • Zamiast trzech pasów, będą dwa. Autobusy będą miały możliwość jazdy po torowisku, a samochody nie.

    Tak, autobusy będą jeżdziły po szynach. Co za d... to wymyślił. Z tego co wiem to obecnie żaden samochód nie jeżdzi po torach i nie będzie jeżdził. Ale widzę, że zachwilę będą takie autobusy, SZOK. Coś te miasto coraz bardziej jest pop......e

    • 0 0

  • zlikwidować ulice

    zlikwidować ulice przestać produkować samochody wyrżnąc konie zostawić tylko chodniki rozwinąć przemyśł obuwniczy i wrucić do ery kamienia łupanego to pomysły naszych posłów które ich nie będą ich dotyczyć.

    • 0 0

  • NIEDŁUGO WYBORY SAMORZĄDOWE

    Więc pamiętajmy, co nam szykują ci, którzy obecnie rządzą Gdańskiem (o tym jak to robią nie chce mi się pisać, bo nie chcę się od rana denerwować). Bareja pewnie by chciałz grobu wyskoczyć, żeby przy tym być...

    • 0 0

  • nie tylko komunikacja

    w całej tej sprawie bolesny jest pewien schemat myslenia,realizujący pewne odgórne założenie .Co zrobic by ograniczyc liczbę wypadków w niebezpiecznych miejscach? Może przebudować zakręt, rozszerzyć pobocze?Nieee..Lepiej jest postawić czarny punkt.A jeszcze taniej znak ograniczający prędkość i faceta z radarem.(kaska).
    Teraz mieszkańcy Gocłowka dotknięci Adamowiczem będą kisnąć w tramwajach patrząc tęsknym okiem na wypełniające pobocza wózki kture nabyli po to by nie kisnąć w tramwajach.Wyrazy współczucia.

    • 0 0

  • eshh

    Juz wyslalem maila.
    Z moich osobistych doswiadczen wynika, ze na odpowiedz z Urzedu MIejskiego Gdanska czeka sie okolo miesiaca (!!!).

    I na kogo tu do cholery glosowac???? (mieszkam w Sopocie).
    SLD odpada, PO robi z siebie wariatow, LPR pozostawie bez komentarza, tak samo Samoobrone, dziadki z UW odpadaja.
    PiS z Kaczynskim na czele oskarza wszystkich o korupcje i nic wiecej nie potrafi (na to wyglada).

    JEST JAKAS SENSOWNA PARTIA/ORGANIZACJA W TYM POPIEPRZONYM KRAJU?????
    Jak ktos wie, to niech da cynk :)

    • 0 0

  • Adamowicz już przesadził

    Gallux zrobiłem to o co prosłeś.
    A co do Adamowicza i naszego miasta nawet nie mam komentarza , tak mnie zatkało. A to milion Euro to po prostu przesada nie lepiej było postawić nowy krzyż na następnej górce tym razem dla siebie panie Adamowicz.?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane