• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Siłą do tramwaju

Agnieszka Mańka
24 sierpnia 2002 (artykuł sprzed 22 lat) 
- Pasażer to nasz klient i chcemy mu zapewnić najwyższy komfort jazdy oraz miłą obsługę - mówi Antoni Szczyt, dyrektor Wydziału Infrastruktury w gdańskim magistracie. Prezydent Paweł Adamowicz chciałby z kolei, aby gdańszczanie częściej korzystali z komunikacji miejskiej niż prywatnych samochodów, dlatego zapowiedział, że będzie... utrudniał życie kierowcom.

- Ja to nazywam nieułatwianiem życia kierowcom - precyzuje A. Szczyt.
Na czym więc ma polegać ten proces?
- W wielu miejscach zwęzimy jezdnie. Zamiast trzech pasów, będą dwa. Autobusy będą miały możliwość jazdy po torowisku, a samochody nie. Zależy nam na tym, żeby ułatwić przejazdy autobusom i tramwajom - dodaje. - Mamy trochę pomysłów, żeby stworzyć mocną sieć przejazdów miejskich i zachęcić społeczeństwo do przesiadki z auta do tramwaju.

Zgodnie z obietnicami obecnych władz, w przyszłości komunikacja miejska ma być tania, funkcjonalna, bezpieczna, wygodna, nowoczesna, a tramwaj pojedzie nawet na Chełm. Dlatego też miasto postawiło na rozwój i modernizację komunikacji miejskiej i podpisało umowę z fracuską firmą Systra, która za 1 mln euro zbada kondycję gdańskiej komunikacji i przygotuje ją do reformy.

- Zastanawiające, po co ciągnęli nas dwa lata temu do Hanoweru i pokazywali rozwiązania komunikacyjne przed wystawą Expo oraz zapoznawali z systemem sterowania komunikacją, a teraz chcą płacić za kolejne rady - dziwi się Ryszard Zagłoba (SLD). - Poza tym, żeby ludzie chcieli się przesiadać, to najpierw muszą być efekty przemian w komunikacji. Na razie problemu nie rozwiąże kilka nowych autobusów.

Radny Zagłoba przyznaje, że czasami zmuszony jest do jazdy tramwajem. I nie ukrywa, że sprawia mu to wielką przykrość. Żeby się dostać z Nowego Portu, Brzeźna czy Stogów do centrum, trzeba nie tylko poświęcić 30 min na przejazd, ale tyle samo czasu potrzeba na złapanie tramwaju. Radny nie wierzy też w skuteczność zwężania ulic. Za przykład podał eksperyment dyrektora Szczyta zwężenia ulicy Wolności w Nowym Porcie i nazwał go "jednym z większych nieporozumień, które zamiast ułatwić, utrudniło jazdę".

Inne spojrzenie na problem ma radny Wiesław Kamiński (PO), który uważa, że rosnąca liczba samochodów w mieście wręcz skazuje nas na rozwój komunikacji miejskiej i dobrze, że trwają prace, by była ona lepsza i stała się alternatywą dla samochodów.

- Pracujemy nad wspólnym biletem elektronicznym dla Trójmiasta i są już nowe autobusy - twierdzi.
- Korzysta pan z usług komunikacji? - pyta "Głos".
- Nie. Jednak jeśli będę musiał stać godzinę w korku, to się pewnie przesiądę.

Właściciele prywatnych pojazdów zaczynają już się zastanawiać, czy formą zachęty do korzystania z usług Zakładu Komunikacji Miejskiej nie jest przypadkiem niewystarczjąca liczba parkingów w mieście i liczne parkomaty. Wystarczy bowiem przystanąć, choćby na minutę w pobliżu parkomatu, żeby poprawić pas czy odebrać ważny telefon, a już w okna samochodu pukają pracownicy gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni odpowiedzialni za strefę płatnego parkowania i domagają się uiszczenia opłaty (przypadek zanotowany w środę przy hotelu Szydłowski we Wrzeszczu). Kierowcom nie podoba się taka forma zmuszania do płacenia. Powołują się nawet na przepisy drogowe, rozróżniające chwilowe zatrzymanie pojazdu i dłuższy postój.

- Tak obcesowo nasi pracownicy zachowywać się nie mogą. Muszą kulturalnie poprosić kierowcę o opłatę. Bez żadnej nachalności - tłumaczy dyrektor Szczyt.

- Zarząd Dróg i Zieleni został sprywatyzowany i na mieniu miejskim dorabiają się prywatne spółki, więc większa część pieniędzy z opłat trafia do prywatnych kieszeni - mówi Zagłoba. I proponuje władzom miasta nową receptę na łatanie budżetu.
- Parking Urzędu Miejskiego jest niedostępny dla radnych, choć często załatwiają tam wiele służbowych spraw. Proponuję więc wprowadzić płatne wjazdowe.
Głos WybrzeżaAgnieszka Mańka

Opinie (96)

  • pojdzmy dalej !!!

    mam inny pomysl ... wzorujac sie na Korei Pn., moznaby wydzielic kolejny pas z naszych autostrad trojmieskich (oprocz tego autobusowego) dla prezydenta Adamowicza... komu jak komu, ale mu sie nalezy, za wybitne osiagniacie i pomysly.....

    • 0 0

  • tramwaje samochody 1 mln euro i Adamowicz

    Zamiast komentarza:
    przed dwoma tygodniami dostałem decyzje Samorządowego Kolegium Odwoławczego na skargę wniesioną przed dwoma laty. Tak pracują urzednicy za NASZE PIENIĄDZE. Oj mają dobre poczucie humoru. Tylko dlaczego my mamy za to płacić ????? na dodatek jeszcze 1 mln euro za badania, które można by zrobić własnymi siłami. Mamy przecież specjalistów od transportu na UG.

    • 0 0

  • Specjalistom z UG i PG dziekujemy

    Ja dzieki ostatnim super pomyslom katedry PG czekam na autobus 30 minut jada wszystkie 4 autobusy a potem jest znow 30minut przerwy, wrecz genialny pomysl, ja chce 20000zl i go rozwiarze i zronbie normalny rozklad jazdy, nie mowiac o komunikacji w niedziele bo to jest poprost kpina
    Autobus 108 jedzie z Chelmu o 9:11 do Gdanska dojezdza o 9:23 a SKM odjezdza w kierunku Sopotu o 9:37. Nie ma zadnego inne srodka transportu, ktory jechal by pozniej. bo wszystkie autobusy jada razem.

    • 0 0

  • Podroznik , mialo byc :)

    • 0 0

  • Mail do Pawła

    • 0 0

  • Powiesic tych dwoch panow za jaja

    Jak moga osoby wybrane do SLUZENIA interesom mieszkancow miec czelnosc mowic o czyms takim jak "utrudnianie zycia kierowca". Skandal!

    • 0 0

  • Kiżewski i Adamowicz to rodzina !!!?

    Pan Kiżewski nie chce parkingów i hipków a jego brat jełop (Adamowicz) idzie dalej i likwiduje ulice. Gdańsk to istne oszołom szoł , najgorsze jest to że poprzednia ekipa też nie była wiele lepsza, a następna...???
    A tak w ogóle to kiedy będzie ten tramwaj na Chełm , po aferce z 10 metrowym odcinkiem torowiska na Kołobrzeskiej przewiduję że na Chełm tramwaj dotrze nie prędzej niż w 2100 roku.

    • 0 0

  • "Szczyt" debilizmu

    Wezcie sie za budowanie drog durnie. To ludzie was wybrali na swoje przedstawicielstwo, wiec im k**** i tak juz ciezkiego zycia nie utrudniajcie

    • 0 0

  • Ciekawe czym do pracy dojezdzaja p. Szczyt Głupoty i p.Mądra Głowa Adamowicz (na ktorego z pewnoscia bede głosował) i czy onii

    beda mogli jezdzic po torowiskach co za debile

    • 0 0

  • Gdańsk, Polska

    To sie moze zdarzyc tylko w Polsce. Zamiast budować drogi likwiduje sięje!!! JA juz mam tego dosc. Popieprzony kraj, a władze Gdańska biją w tym reszte kraju na głowę. LUDZIE! UCIEKAJCIE Z TEGO KRAJU. TU KAŻDY CHCE SIĘ TYLKO DORWAĆ DO KORYTA! NIE MA SZANS NA POPRAWĘ! Ciekawe kto "wygra" przetarg na zwężanie ulic. Niewiarygodne, ja chyba śnię. Czy to jest naprawdę możliwe???- NA ZWĘŻANIE ULIC!!!

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane